De baan van Wico 2e fase

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door richard7877 »

Hoi Wilco

Ik heb net even je foto's bekeken, en je hebt een mooie baan en een indrukwekkende collectie treinen!
Je bent wel een tijdje bezig als je alle loc's even moet smeren :D :D

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

Hallo Richard,

Dank je. Nu moet ik wel opbiechten dat ik ook al weer behoorlijk veel locs en wagons heb verkocht omdat ik meer naar NS materieel wil gaan, Dus al mijn Duitse, Oostenrijkse en Zwiterse materieel mag de deur uit en daarvoor koop ik dan weer wat Nederlands terug.



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door Paul B »

Mooie stadsbaan. Ziet er lekker vol maar niet te vol uit, zoals het hoort. Wat is er met de stationsoverkapping gebeurt?



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

Paul B schreef:Mooie stadsbaan. Ziet er lekker vol maar niet te vol uit, zoals het hoort. Wat is er met de stationsoverkapping gebeurt?
Hallo Paul,

Die is even naar onder de baan verhuisd. Ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden. Ik ben nu de perrons wat aan het inrichten en nu kijk je mooi op de treinen die binnenkomen en vertrekken. Met de stationsoverkapping er boven ben ik dat mooie zicht weer voor een groot deel kwijt. Dus ik denk dat het een beetje erop en eraf wordt..



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

Vanavond even geprobeerd een filmpje te maken, maar volgens mij is mijn computer te zwak voor de beelden, dus een paar keer is het beeld weggevallen. Het geeft echter wel een beeld van hoe ver het er nu voor staat.

www.youtube.com/embed/hQIYk1mUfl0

<iframe width="420" height="315" src="//www.youtube.com/embed/hQIYk1mUfl0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door Jerome »

Ziet er leuk uit hoor!

Maar behalve die klaas rijden je treinen snoeihard over de baan. Dat is absoluut uiteraard je eigen keuze, maar ik zou de snelheid een paar tandjes lager zetten.

Greetz, Jerome.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door Jeroen »

Dat ben ik wel met het bovenstaande eens. Goeie god, als ik dat hier doe vliegen ze door de hele kamer. Sterker nog, ik heb ze digitaal gelimiteerd op een zekere snelheid. Zonde eigenlijk, want verder heb je genoeg oog voor details en ik zie ook een paar treinen langzaam rijden.

Maar vat het zeker niet als kritiek op, hoor. Als het werkt en als jij het leuk vindt moet je dat vooral doen!

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

@Jeroen @Jerome.

Ik zie het zeker niet als commentaar, maar dat is wel mijn grootste probleem, dus uitdaging zou je kunnen zeggen. Ik heb heel veel locs die ik heb verzameld in de afgelopen 25 jaar. Mijn baan is uitgevoerd met electronica van Van Meekeren, dus niet digitaal. Dat betekent dat de snelheid van de locs wordt bepaald op de hoeveelheid stroom op de rails. Ik kan per baanvak prima de stroomtoevoer per module regelen, maar de ene loc heeft veel meer nodig dan de ander om vooruit te komen.
Zeker mijn NS collectie heeft dus locs die of veel te snel rijden (1700's, 1200's 1100's etc), maar als ik, en dat zijn vooral mijn nieuwe locs (koploper, TEE, Maks) er op zet, dan komen ze bijna niet vooruit. Het is dus nu zoeken naar een goede of acceptabele balans. Of een andere keuze is om een heel deel van de locs in de vitrine te laten staan of te verkopen... Niet eenvoudig dus.
Mocht iemand een tip hebben hoe ik dit 'probleem' kan oplossen dan is dat meer dan welkom.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door Jeroen »

Digitaal.....?


Afbeelding

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door Jerome »

Wilco, dat verklaart idd veel.

Digitaal inderdaad of Dinamo (zie diverse draadjes in dit forum over voor-en nadelen), dat zou dit wel oplossen, maar heeft wel financiële consequenties.

Greetz, Jerome



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

Heb even een filmpje gemaakt met allemaal langzame locs (klazen) en dat ziet het er al direct anders uit.
Jammer is dat je niet de hele baan in 1 keer kunt opschroeven of naar beneden schroeven qua stroom, dus dat moet je dan per baanvak doen. En dat zijn er 34.

http://www.youtube.com/watch?v=3Xnrp2OF ... e=youtu.be



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

En nog een wel aardig filmpje gemaakt met wat meer bescheiden tempo.

http://www.youtube.com/watch?v=DwrFiPOT0EY

tips zijn welkom !!!


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door evo »

WaboCo schreef:Mocht iemand een tip hebben hoe ik dit 'probleem' kan oplossen dan is dat meer dan welkom.
Je kunt de worm van de motor vervangen door een exemplaar met halve spoed, kijk bijvoorbeeld hier: http://www.glasmachers.com/2.html.
Ook zou je de motor kunnen vervangen, maar dit is een stuk duurder.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door RonaldB »

Hoi Wico,

Ik wil even de complimenten maken over je baan. Ik kan zien dat je een man van de scenery bent. Het geheel is een mooi opgebouwde stad met een groot station en daarom heen cirkelen de treinen. Leuke details zoals het gras oogsten met de zeis, de vrouw die de was ophangt, een mooi stadsgezicht.
Hier en daar zie ik nog wat originele grondplaten onder de huisjes en wat spleten tussen de de verschillende bodems, maar dat wil je later wegwerken. Ik hoop dat je er dan nog wel bij kan!!
Ik heb je filmpjes bekeken en de treinen lopen soms wat harder dan gewenst. Maar ik zeg maar dat is bij tunen.
Veel plezier met verder bouwen.

Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

@Edwin Bedankt voor de tip. Dat ga ik eens proberen. Ik zal er eens een bestellen.
@Ronald, bedankt voor het compliment. Ik ga inderdaad nog verder met de details. Zeker een goede tip om de bodemplaten te verwijderen van de huisjes! bedankt.



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

vandaag nog even een paar foto's geschoten, na weer een paar uurtjes priegelwerk op de baan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

Nog even een stukje proberen te filmen. Al heb ik niet zo'n vaste hand.
De Klazen rijden prima nu, allen de 1100's 1200's en 1600's vliegen nog veel te hard de baan over.
Maar om nu rijtuigen achter een Klaas te hangen is niet zo realistisch..

http://www.youtube.com/watch?v=5ITcfoi1xQM


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door shoven »

Ja, als je alles mooi wilt laten rijden (ook de Klazen stoppen nu nogal pats-boem-ho) komt toch snel digitaal in beeld. Maar dat is een aardige kostenpost, plus ombouwwerk aan baan en treinen...
Maar wat wil je? Gewoon lekker rijden, rangeren of vooral de realiteit uitbeelden? (lijkt me niet met dit baanplan)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door Detlev »

Voor het analoog netjes stoppen kun je altijd een schakeling met condensator maken. Dan gaan ze nog vanzelf netjes optrekken ook.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door shoven »

Dan zou je zeggen dat Van Meekeren dat ook in het assortiment heeft...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door Detlev »

Ik ken het assortiment van van Meekeren niet.

Maar heel bot: Als je over de twee rails van het stopgedeelte een condensator zet (en een weerstand naar de voeding) zal deze 'langzaam' opladen bij het optrekken en 'langzaam' leeg lopen bij het stoppen. Hierdoor valt de spanning niet ineens weg en krijg je een rustiger gedrag. De weerstand is nodig voor het optrekken, daar moet de rest van het spanningsverschil over staan terwijl de condensator oplaadt.

Ik weet niet meer in welk boek maar dit werd dertig jaar geleden al beschreven.



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

Beste Steven en Detlef. Ik heb even een paar fotos gemaakt van mijn modules en van de beschrijving. Het laatste jaar vooral bezig geweest met de scenery, en ik moet me weer eens even goed inlezen in de module beschrijving. Het starten en stoppen is wel goed in te regelen, maar ook hier reageert ieder soort trein weer anders op. Het is dus nog even afstellen, maar dan wordt het realistischer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door Detlev »

Ja, van Meekeren heeft dit dus standaard al meegenomen ;)

Was ook een algemene analoog-opmerking. Zat ook in mijn hoofd met banen als die van Janiegein, die de stop-secties zelf afschakelt met een relais.



Onderwerp starter
WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door WaboCo »

@Detlev Dat wordt ook zeer gewaardeerd hoor. Vind het leuk en leerzaam om feedback, opmerkingen of tips
te ontvangen !


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De baan van Wico 2e fase

Bericht door shoven »

Is die onderste foto de besturing voor je hele baan?
Het valt mij altijd op bij de "Van Meekeren-banen" dat er zo'n hele kudde printjes verschijnt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie