puntdikte soldeerbout

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

puntdikte soldeerbout

Bericht door RogerB »

Ik sta kort voor de aanschaf van mijn eerste soldeerbout. Nu weet ik, dankzij dit prachtige forum en de website nproject.org, nagenoeg alle voorwaarden waar een goede soldeerbout voor modelbouw aan moet voldoen. Behalve één: ik kan nergens de gewenste puntdikte van de soldeerbout vinden. Wie kan mij hierin adviseren. (liefst koop ik in een bouwmarkt, dus een tip over merk/type soldeerbout en in welke bouwmarkt is ook welkom)


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door shoven »

In bouwmarkten zijn geschikte soldeerbouten lastig te vinden. Meestal beperkt het aanbod zich tot van die loodgieter-dingen. Zelf vind ik Mecktronics een prima adres.
Voor de puntdikte: voor verschillende doeleinden heb je verschillende diktes. Meestal gebruik ik een punt van 0,5mm. Maar ik heb er ook een van 0,3mm. Die gaat er op voor het solderen van printjes en dat soort fijn werk. Het is dus handig als je een model koopt met verwisselbare punten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RogerB »

Dank je wel Steven voor je reactie. Bij Hornbach heb ik al eens gekeken naar een soldeetbout en vond de punt al heel dik. Dus zoals jij al zegt: de bouwmarkten vallen waarschijnlijk af. Ik ga wel even verder zoeken nu ik een indicatie heb hoe dik zo'n punt moet zijn.


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door ouwerling »

Hi,

Met het motto "goed gereedschap is het halve werk" heb ik me toen ik aan deze hobby begon dit Weller soldeerstation gekocht.
En hoe waar is die uitspraak. Een fantastisch apparaat.
Zoals je ziet met de mogelijkheid om de soldeerpunten te wisselen.
Ik gebruik voor het normale werk (draadjes aan rails solderen e.d.) een punt van 0.4 mm en voor printplaten en het fijnere werk de andere punten.

Afbeelding

Groet

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door spoor65 »

Ook een aanrader is:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588888/

en nu in de aanbieding en zonder verzendkosten

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door martinb »

ik gebruik voor alle 0.3 maar dan moet je wel al goed kunnen solderen. Anders pak je een 0.5 boutje. Dik zat. Alleen als je VD draad gaat stoken is een grotere bouw nodig, maar dan pak ik een gamma stoker. :twisted:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RFabriek »

Ik sluit me aan bij martinb.

0,5 werkt goed. Bij een kleinere punt moet je wat meer werken om de warmte te verdelen als het oppervlak wat groter wordt. Voor elektronica en fijne bedrading is het prima.

Zoals martin dus ook al aangeeft heb je bij grotere oppervlakken en zwaardere bout nodig. De reden is meestal warmte gelijding. Een te zwakke bout is meestal erger dan een te zware.
Bij een te zwakke bout moet je de bout te lang op het werkstuk hebben voordat je juiste soldeertemperatuur berijkt wordt. Ondertussen wordt de boel wel te lang heet met alle gevolgen van dien. Vooral met elektronica kan dat funest zijn.

Mede daarom is dan ook een vlakke punt vaak meer wenselijk, voor een snellere warmte overdracht, bij een zware bout.
Let op: Een versleten punt net zo erg of zelfs erger is als een te zwakke bout. En verslijten doen ze! Dus het is ook wel verstandig om een bout te kopen waar reserve punten voor te krijgen zijn.


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RogerB »

O.k., wat betreft puntdikte is het voor mij duidelijk.
Alleen jammer dat internetwinkels Conrad en Bol.com nagenoeg nergens de puntdikte vermelden. :twisted: Maar ik ga nog eens zoeken...........want mijn baan is nu op het punt dat ik moet gaan solderen. (voor de eerste keer :? )


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4493
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door spoor65 »

Die waar ik je de link van gaf (conrad) is de puntdikte 0.2 dat staat gewoon vermeld, als je ff
een stukkie naar beneden scrolt.

Ook bij de losse punten van toolcraft staat de maat vermeld

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door Chris83 »

Over punt dikte gesproken, op mijn werk moet ik veel solderen.

Als ik iets super fijn moet solderen en ik heb een punt dat te dik is, dan slijp ik hem gewoon heel dun af.
Dit werkt prima.

Als je iets hebt om te slijpen is dat wel handig. Een vijl kan misschien ook wel helpen.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RogerB »

Deze soldeerbout van Toolcarft heeft mijn interesse gewekt:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5882 ... archDetail

Helaas staat er geen puntdikte bij vermeld. Wel staat er dat de punt vervangbaar is door een “Esra 032 BD”-punt. Maar de “Esra 032 BD” is te dik. Maar betekent dit dat alle punten uit de “Esra BD”-serie op deze Toolcraft passen?


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RFabriek »

Leuk boutje. Was ik nog niet tegengekomen. Maar op basis hiervan zou ik ook twijfelen.

Deze heb ik:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5884 ... n?ref=list
Hij is er ook los maar deze is in de aanbieding met tinzuiger en tin. Een rolletje 0,5 mm tin is aan te raden voor het fijne werk. Anders verspil je veel tin wat aan je soldeerpunt blijft hangen. (als je perfect soldeerd blijft er niets hangen)

Ik had hem via een advertentie via marktplaats maar dit is dezelfde. Ik heb daar printplaten mee gesoldeerd en je kan er ook prima draad mee solderen. De punt kan je ook goed langzij gebruiken.
Alleen af en toe de punt er uit halen zodat hij niet vast gaat zitten zoals de mijne.


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door martinb »

Vergeet die tinzuigers. Werken te grof en geven een te grote klap bij het werken. Het enige wat hier nog in huis komt (om te desolderen) is http://www.conrad.nl/ce/nl/product/812066/


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RogerB »

Hoi Renzo, wat jij aangeeft is ook een soldeerstation voor een leuke prijs. Heeft zeker mijn aandacht. Ik heb daarover twee vragen: (1): hoe dik is de bijgeleverde soldeerpunt? (2): de dunste los te kopen soldeerpunt is 1mm bij Conrad. Of zijn er nog dunnere?


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door Jeroen »

Die soldeerbout van Renzo heb ik ook, m'n 2e al. Twee tientjes en solderen maar. Desolderen en weetikveel doe ik allemaal niet. Gewoon vastlassen die handel en klaar. Punt is dun genoeg voor van alles en nog wat. Printen soldeer ik niet, maar decoders genoeg gedaan (>50 met die bout).


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RogerB »

Bedankt Jeroen. En gebruik je gewoon de 1mm punt?


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door Jeroen »

Geen flauw idee. Zoals ik al zei, ik soldeer er alles mee....


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door FidOo »

Ik heb die van Mecktronics (van meekeren ofzo) en das een prima ding.

En die desoldeerpomp werkt prima bij mij Martin, dat desoldeerlitze is ook prima.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

RFabriek
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 nov 2013 00:01

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RFabriek »

Ik had hem hier vandaan via marktplaats. Daar vind je ook wat punten. De punt lijkt misschien wat groot maar ik kom er prima mee weg met solderen van printplaten. Ik soldeer mijn eigen dinamo printplaten.

https://www.pinearts.nl/index.php/solde ... atuur.html


gr
Renzo

Dinamo, Rocrail, XTrackCad, OpenBSD, NS/NL

daan 1946
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 mar 2009 20:40
Locatie: Haselunne , Duitsland

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door daan 1946 »

Dit is het zelfde soldeerstation als van mectronics alleen via ebay-duitsland
http://www.ebay.de/itm/Digital-Lotstati ... 4ac4e9d1e2

groetjes
Daan


cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door martinb »

Ik las ergens ook nog het woord "schuurpapier". Vergeet dat woord direct. Die haalt juist het zilveren laagje (waardoor je goed kunt solderen) weg waardoor je weer een koperen punt krijgt (die weer slechter soldeert) Zie verder: http://www.nproject.org/nl/solderen/hoe ... choon.html


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: puntdikte soldeerbout

Bericht door RogerB »

Jeroen schreef:Die soldeerbout van Renzo heb ik ook, m'n 2e al. Twee tientjes en solderen maar. Desolderen en weetikveel doe ik allemaal niet. Gewoon vastlassen die handel en klaar. Punt is dun genoeg voor van alles en nog wat. Printen soldeer ik niet, maar decoders genoeg gedaan (>50 met die bout).
RFabriek schreef:Leuk boutje. Was ik nog niet tegengekomen. Maar op basis hiervan zou ik ook twijfelen.

Deze heb ik:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5884 ... n?ref=list
Hij is er ook los maar deze is in de aanbieding met tinzuiger en tin. Een rolletje 0,5 mm tin is aan te raden voor het fijne werk. Anders verspil je veel tin wat aan je soldeerpunt blijft hangen. (als je perfect soldeerd blijft er niets hangen)

Ik had hem via een advertentie via marktplaats maar dit is dezelfde. Ik heb daar printplaten mee gesoldeerd en je kan er ook prima draad mee solderen. De punt kan je ook goed langzij gebruiken.
Alleen af en toe de punt er uit halen zodat hij niet vast gaat zitten zoals de mijne.
Zojuist hetzelfde soldeerstation besteld als Renzo en Jeroen. Kan ik eindelijk draadjes aan de rails gaan solderen! Iedereen bedankt voor de reacties!


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Plaats reactie