Baden-Württemberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Eindelijk de draad weer eens opgepakt :)

Een jaar of 30+ terug een Fleischmann startset A-B gekregen voor mijn verjaardag en ook een startset A. Een paar stukjes rechte rails er tussen en combined was het toch een mooie setup voor een jochie van 5-6. Een paar personen rijtuigen erbij gekregen (al het ander waren goederen, je weet wel die startset dingetjes) een 2x1 meter baan gemaakt met werkende bovenleiding etc en toen alles afgebroken en wat nog in goede toestand was in een doos gestopt.

In 2001 naar Engeland verhuisd en in 2005 de spulletjes toch maar opgehaald uit Nederland en wat meer wagonnetjes gekocht maar alles weer netjes terug in doos gestopt. 9 jaar later (nu) toch weer even een treintje uit de doos gehaald en een recht stukje rails aangesloten en op m'n desk gelegd. Bug-bite = back on track….

Ik ga een vrij simpele baan creëren. Heel symmetrisch (ik kan niks ongelijks maken) :oops:

Vier ovalen in elkaar. De buitenste twee zullen IC's worden en de binnenste twee regio/DMU's. Binnen het stukje wat er nog over is een stukje industrial en heel misschien een draaischijf.

Oh ja… het wordt allemaal analoog. 6 x transformators en van die oude groene doosjes voor wissels en seinen etc.



Van de week 3 x 1M2 12MM plywood gehaald en gisteren wat hout om het allemaal aan elkaar te schroeven/lijmen. De lengte van het frame is in twee stukken want er paste maar 2.4M in m'n oto. Ik had het liever in één stuk gedaan maar aangezien het al een week aan het regenen is in Engeland kon het dak niet van de oto dus maar compromisen met kortere lengtes :evil: Er komt nog wel een mooi gefreesd stukje overheen als het weer wat droger word.


Afbeelding


Afbeelding

Alles zit netjes aan elkaar vast. Nog geen pootjes want het is zo makkelijker om het geheel op te klappen en wat draadjes aan de onderzijde toe te voegen. Als de pootjes eronder gaan gaat het geheel naar rechts over het andere gedeelte van het huis zodat je net aan de linkerkant om de baan kan. Krap aan ja!




Afbeelding


Dit is de buitenste baan. Even los neergelegd zodat de kinderen (papa) effe een rondje kan rijden :P EN de wissel motoren kan markeren.



Afbeelding

Even de post van 1982 rondbrengen.. . ;)


Afbeelding


Kids are happy en de oudste heeft zijn 'eigen' treintje nu. (de startset A van vroeger die toch wel betere tijden heeft gezien maar nog heel goed rijdt)


Sorry voor de extreem slechte foto's. Mobile phone en weinig licht op zolder.
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 14 jan 2015 13:43, 5 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Traibergen »

Zeer leuk idee!


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Wim »

Mooi begin Raymond!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Ad_M »

Hoi Raymond,

Leuk te zien dat er delen van het gezin er lol in hebben
Mijn dochter (8) heeft gister, na lang zeuren dat papa eindelijk de tijd neemt een decoder in te bouwen, met haar BR 65015 SSN kunnen rijden (maar 7 uur volgehouden :ugeek: )
Blijkt tevens de sterkste lok te zijn, qua last slepen, die we hebben :o

Bij mij heeft Geordie (mijn zoon, toen 11) de baan ontworpen, ook een ovaaltje
Super van hem, maar uiteindelijk redelijk beperkt, zeker als je al wat langer met treinen rommelt en door en door verziekt ben met al dat moois hier op het forum :mrgreen:
Maar natuurlijk trots op hem, gaat om de lol om samen de hobby te beleven (beter dan achter die playstation of whatever te hangen)

Leuk om te zien dat er meerdere papa's en kinderen hier de hobby beleven
Ik / we kijken uit naar je vorderingen ;)

Mvg,
Ad en Geordie


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt Abel, Wim en Ad!

@ Wim. Nog bedankt voor de SCARM help ;) Ik hoop dat er binnenkort weer een update van je baan komt. Jij hebt lekker de ruimte daar. 8-)

@ Ad. Ja het is leuk om zo bezig te zijn met de kinderen en zoals je zegt beter dan achter een Playstation hangen. Gisteren avond even wat rondjes gereden met de jongste. De oudste was bij opa en oma aan het slapen. Ook wat draadjes aan wat railsjes kunnen solderen en baan vlakken ingedeeld (op papier)

Een aantal pakjes plastic rail joiners binnen gekregen van Fleischmann. Wat een rot dingen zijn dat zeg!!! Vroeger waren die dezelve vorm als de ijzeren rail joiners maar nu zijn het hele dikke flexi dingen die de rails omhoog drukken. De worden dus niet gebruikt. Ik stop er wel een stukje plastic tussen ofzo!

Die BR 65015 is mooi trouwens. Sowieso mooi hoor al die stomers! Ik zit in eind ERA IV begin ERA V dus geen stomers hier :|

Misschien zo nog even wat meer draadjes aan stukjes rails solderen en misschien die wissel aandrijvingen uittekenen en uitzagen. Het is hier vandaag droog dus dat zal wel veranderen in gras maaien en auto's wassen. Dat is ook alweer bijna een week niet gebeurt met al die regen hier! :evil:


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

Even alles kaarsrecht gelegd en de wissel aandrijvingen gemarkeerd aan één kant. Nu even gras maaien, heg knippen, otoos wassen en wat nog meer :|



Het begint al een lekkere puinhoop te worden op zolder… :mrgreen:



Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 14 jan 2015 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Maurits71 »

Ray, tip je. Leg je baantje wat speelser en niet strak recht.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt Maurits,

Het gedeelte aan de voorkant wordt een station met twee lange perrons. Dat had wel wat speelser gekund maar de gaten voor de wissel aandrijvingen zitten er inmiddels in dus dat blijft zoals het is. :oops:

Als de trein uit het station loopt gaat hij na een halve meter gelijk onder een berg aan beide kanten dus het hele achterste gedeelte zie je niet.

Er komt nog een industrie terreintje in het midden die nu ook recht toe recht aan is maar daar zal ik wat swirls ingooien :geek: Het enige wat zichtbaar word is het station met wat spoortjes en het industrie gebied. Een soort mini helix in de berg om een shuntertje op hoogte te krijgen met wat hoppers en zo'n hopper ontladingsstation (heet dat zo)?

Als de kinderen uit huis gaan (nu 3 en 6) :lol: dan kan ik weer opnieuw beginnen in een van hun kamers en dan hopelijk van de fouten van deze baan te hebben geleerd. Dan ook Digitaal denk ik. Tegen die tijd zal er wel weer wat nieuws ipv digitaal zijn ook.

Lekker daggie bij jullie zeker vandaag? Altijd net iets warmer 'down south' als hier oep north...


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

Altijd mooi zo'n extra balkje voor de stevigheid waar de bovenplaat bij elkaar komt. Vooral als er wissels moeten komen :evil:

Balkje zat ook al good vast met lijm dus een hamer kwam te pas. Effe rommel wegschuren, stukje uit het balkje en weer vast plakken en schroeven. :roll:

Gaten zitten er nu in eindelijk. Nog 4-5 wissels te gaan maar ik weet nog niet precies waar die komen want het hele midden gedeelte (industrie) gaat iets anders liggen nu. Zie tip above van Maurits.


Schokkende foto's weer. Ik stond ook te balanceren met een phone en weinig licht… :oops: :oops:


Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 14 jan 2015 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Wim »

Raymond (UK) schreef:Bedankt Abel, Wim en Ad!

@ Wim. Nog bedankt voor de SCARM help ;) Ik hoop dat er binnenkort weer een update van je baan komt. Jij hebt lekker de ruimte daar. 8-)

Misschien zo nog even wat meer draadjes aan stukjes rails solderen en misschien die wissel aandrijvingen uittekenen en uitzagen. Het is hier vandaag droog dus dat zal wel veranderen in gras maaien en auto's wassen. Dat is ook alweer bijna een week niet gebeurt met al die regen hier! :evil:
Die komt er zeker Raymond!
Eerst weer hout halen voor de helix en dan weer verder knutselen.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Ad_M »

Ray, nog een opmerking over het uitzagen van de magneetspoeltjes / wissel motoren
Klopt het dat je nu de maat genomen hebt van het spoeltje zelf?

Zo ja...,
Maak deze 2x zo breed als de spoel aub, dan kan je deze later er nog op en af klikken

Lees even: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... e-kop.html
of hier op het forum: viewtopic.php?f=18&t=7485

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

Wim schreef: Die komt er zeker Raymond!
Eerst weer hout halen voor de helix en dan weer verder knutselen.

Mooi mooi!

Ik zit al te wachten namelijk! ;)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

Ad_M schreef:Ray, nog een opmerking over het uitzagen van de magneetspoeltjes / wissel motoren
Klopt het dat je nu de maat genomen hebt van het spoeltje zelf?

Zo ja...,
Maak deze 2x zo breed als de spoel aub, dan kan je deze later er nog op en af klikken

Lees even: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... e-kop.html
of hier op het forum: viewtopic.php?f=18&t=7485

Mvg,
Ad

Hi Ad,

Martinb had me die link gegeven en die heb ik gevolgd. Er stond ook in dat je de binnenkant (rails kant) iets verder uit moet zagen. Ik weet nu ook waarom…. :oops: :lol:

Ik weet nog niet of alles past maar er is een paar mm ruimte om te schuiven en ongeveer twee keer de breedte van het spoeltje om hem te kunnen verwisselen. Ik had een voorbeeld gezaagd die ik kon omtrekken zodat alle gaten hetzelfde werden.
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 14 jan 2015 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

Goedenavond!

Weinig gebeurd maar niet helemaal stil gezeten!

Elk stukje rails van de buitenste baan heeft nu twee draadjes gekregen voor spanning. Als het eenmaal ligt dan boor ik een 1mm gaatje door de ballast om het draadje door te laten gaan en dan een korreltje ballast er op en (hopelijk) zie je er dan niets meer van…

Ik wilde de buitenste baan compleet neerleggen maar beide drieweg wissels liggen een beetje krap aan de binnenkant dus dat moet ik nog even bijvijlen. Kinderen in bed dus dat gaat een andere dag worden.



Afbeelding


Afbeelding


Ook bezig geweest met het verkanten van de rails want dat had ik gezien op 'Juliaberg' en dat vond ik wel mooi. 1mm omhoog en al zeg ik het zelf, het ziet er goed uit! :P (Thanks Barry voor hoogte verschil uitleg)

Slechte foto's maar dat zijn jullie gewend van mij. :oops: Misschien moet ik eens 'echte' camera aanschaffen ipv een 'point & shoot'.. Donkere zolder/vliering helpt ook weinig tbh.




Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 14 jan 2015 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

De Fleischmann isolatie rail asjes zijn een nightmare! Te dik en ze drukken de rails van de bedding af. Ook als je de railtjes tegen elkaar aanduwt breekt het asje :evil:

Enig idee welke isolatie rail aasjes goed werken met Fleischmann piccolo track?

Vanmiddag wat Peco HO asjes opgehaald want de Peco N passen niet maar er zit bijna 1mm tussen de twee verbonden railtjes…

Bij voorbaat dank voor eventuele top tips.

Raymond


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Lemland »

Die verkanting ziet er prima uit zo!

[off-topic:]spannend switchkastje staat daar op zolder![/off-topic]

Bart



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

Hé bedankt Bart. Dat idee van dat draadje onder de rails plakken komt van Julia haar berg ;)

Ik had de baan het liefst tegen de gevel muur aangehad dus dat server-rack staat nu wel aardig in de weg! Het hele huis/werk netwerk komt daar bijeen dus het is ook niet verplaatsbaar.

Als de hele baan op pootjes staat kan ik het geheel een stuk naar rechts schuiven over het bestaande 'huis' dak. De baan ligt in de aanbouw.

Vanavond misschien nog even wat meer draadjes solderen voor het ovaaltje wat binnen de buitenste baan komt.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door Raymond (UK) »

De baan is nu genoemd naar de provincie Baden-Württemberg. Mooi gebied vind ik zelf!

Ik heb vroeger best wat tijd doorgebracht in Mannheim, Heidelberg en Karlsruhe en af en toe nu nog eens terug naar Heidelberg voor m'n werk. Het station dat op het layout wordt geplaatst is Baden (omgeving Rastatt)

In de tachtiger jaren heel wat door gereisd met de wel bekende TEE en EC/IC gekleurde treinen en dat is wat er dus gaat rijden op de baan uiteindelijk.

Eind Tijdperk IV - begin Tijdperk V


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Heel erg ontevreden met de 'gaten' tussen de rails waar de isolatie asjes zitten!! Wagons gaan er goed overheen maar het is een lelijk gezicht. Gisteren bij Rails Sheffield diverse asjes gepast en de enige die om de rails paste waren de Peco HO maar die hebben bijna een millimeter ruimte er tussen. :|

Vanavond maar weer verder kijken...



Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 14 jan 2015 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Maurits71 »

Ray

zou me er niet al te druk over maken, als je straks erom heen geballast heb zie je er niets mee van.

alleen ?? waarom die overkill aan draadjes. 1 draadje per 100 cm is meer als zat, schone rails en wielen is het enige wat van belang is.

denk je dat ik op HBF zoveel draadjes heb, jij hebt er nu meer als ik ;) en HBF rijdt toch zorgenloos al een tijdje
gr.


M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Haha Maurits, wel overkill ja maar ik weet dat met mijn 'geluk' als ik 1 ruiltje oversla dat de trein daar precies stopt! De rails voor het industrie gebiedje heb ik nog niet dus daar zal ik wel flex voor gebruiken. Dan hoef ik minder draadjes te solderen.

Die draadjes vallen niet zo erg meer op nadat ze door een gaatje in het ballast gaan en de rest word nog wel een beetje bijgekleurd als de baan eenmaal ligt en ik weet hoe ballasten werkt…


Afbeelding



Het baantje staat vast met die pinbord prikkers dus als ik toevallig nog wat betere asjes tegenkom kan ik het nog even veranderen.

Hoe houdt jij die baan schoon, met van die cleaning lokjes of wagonnetjes? Bij mij ligt de helft onder een berg dus lastig schoon maken.
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 14 jan 2015 14:12, 3 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Maurits71 »

ik heb een lux polisher en vacuum zuiger rondrijden ( komen bij A en H vandaan )

maar voor mij de aller, aller grootste verbetering is plekken waar loks stil vallen in te spuiten met electrical contact cleaner van de halfords ( grone band met electrical erin geprint )

sinds ik die troep gebruik rijdt de baan factor 10 zo goed, hoef ik nooit meer te poetsen en blijven alle wielen brandschoon


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mijn baan ergens in Duitsland

Bericht door RogerB »

Raymond (UK) schreef:De baan is nu genoemd naar de provincie Baden-Württemberg. Mooi gebied vind ik zelf!

Ik heb vroeger best wat tijd doorgebracht in Mannheim, Heidelberg en Karlsruhe en af en toe nu nog eens terug naar Heidelberg voor m'n werk. Het station dat op het layout wordt geplaatst is Baden (omgeving Rastatt)

In de tachtiger jaren heel wat door gereisd met de wel bekende TEE en EC/IC gekleurde treinen en dat is wat er dus gaat rijden op de baan uiteindelijk.

Eind Tijdperk IV - begin Tijdperk V
Hoi Raymond. Ik "bouw" in dezelfde regio, maar dan in tijdperk eind V / VI.
Als je in tijdperk VI zou rijden had je nu de perfect in de regio passende loc kunnen bestellen: Minitrix 16461, 15380, 15381 & 15382


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hé Roger,

Leuk en toevallig in dezelfde regio.

Die nieuwe trein die je besteld hebt is wel heel mooi. Jammer genoeg veel te nieuw voor mijn baan.

Het nieuwste wat er bij mij gaat rijden is een Orient rode BR120. Die kwamen uit mid 80'er jaren. Het liefst raak ik die ook nog kwijt als er iemand een keer een rood beige 103 voor wil ruilen en baseer ik het hele gebeuren op 1980-1986 met de blauw beige en rood beige treinen. 8-)

Ik heb je thread even in m'n reading list gezet zodat ik daar later even doorheen kan neuzen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Maurits71 schreef:ik heb een lux polisher en vacuum zuiger rondrijden ( komen bij A en H vandaan )

maar voor mij de aller, aller grootste verbetering is plekken waar loks stil vallen in te spuiten met electrical contact cleaner van de halfords ( grone band met electrical erin geprint )

sinds ik die troep gebruik rijdt de baan factor 10 zo goed, hoef ik nooit meer te poetsen en blijven alle wielen brandschoon

Ik zal dat effe betjekken dat spul van Halfords. Kom ik morgen toch langs!

Dat LUX setje is vrij prijzig. 'You get what you pay for off course' Dat duurt nog wel effies….. Ik wilde zo'n Fleischmann track cleaning lokje kopek maar ik heb er nog niet heel veel goede berichten over gelezen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie