Zeisner

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Zeisner

Bericht door brizbo »

Beste!

Ik loop al even met de gedachte om de bestaande bovenbouw van mijn baan, ( uit piccolo rails )af te breken en er een nieuw rondje op te bouwen in peco code 55.

De bedoeling zou dan ook zijn om de bovenbaan in 2 openklapbare modules te maken zodat het een pak makkelijker is om draadjes te leggen en later

aanpassingen te maken.

Een vast tijdperk heb ik nog steeds niet, deze draait nog steeds met de wind...


Dit weekend had ik redelijk wat inspiratie en heb ik onderstaande op mijn scherm getoverd met scarm.

Ben benieuwd naar reactie en aanvullende kritiek!

De baan is 217cm lang en 73cm breed.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Ik vraag me af of de positie van de locloods in het echt ook zo zou kunnen zijn?

Ik hoor het graag :D


Fabrice
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Zeisner

Bericht door Traibergen »

Volgens mij zit er een keerlus in de baan en ga je dus kortsluiting krijgen.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Zeisner

Bericht door Maurits71 »

Abel, ik denk niet dat Fabrice uit een ei komt, was ook niet zijn vraag.

Ik vindt het niet zo'n rare plaats voor een locloods, je ziet ze wel op gekkere plekken.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zeisner

Bericht door FidOo »

Ik zie wel een probleem. Vanaf de kruising naar links onder moet je binnen 40cm meer als 5cm stijgen naar de aansluiting op de wissel vanaf het station. Dit lijkt me niet echt uitvoerbaar.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Zeisner

Bericht door Detlev »

Nee, maar de één 3 cm naar boven en de ander 2 naar beneden gaat misschien net...



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zeisner

Bericht door FidOo »

Tja dat zou kunnen, maar dan nog vraag ik me af of je het haalt en of het wenselijk is om het station schuin te leggen.

Verder vind ik het een interessant plan. Heeft wel wat weg van mijn vaste baan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Zeisner

Bericht door brizbo »

@ Abel: als de kruising een engelse wissel zou zijn dan zou er sluiting zijn... ;)

@ Maurits : Dan kan de positie van de loods blijven.
@ Detlev : Het gaat zoiets worden ja...
@ Joost: Goed opgemerkt! (De trein zou wel eerst onder het station rijden dus langs links aankomen)


Het station moet vlak liggen.

De wissels linksonder zijn de gebogen exemplaren van peco en in de bocht zit r2.

Met de kruising kan ik nog wel wat naar rechts schuiven en het hoogteverschil zoek ik zo strak mogelijk te houden 4cm max

Als dit haalbaar is, maar dat lijkt me geen probleem.

Als ik nog eens tijd heb zal ik de kruising aanpassen met scarm.

Bedankt voor de reacties! 8-)


Fabrice

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Zeisner

Bericht door brizbo »

Beste,

De kruising is inmiddels naar rechts geplaatst zodat meer hoogte kan winnen.

Dit gaat verder wel in orde komen.


Het probleem is nu echter dat de kruising eentje van peco is... sl-e394f de electrofrog dus.

Als ik het goed voorheb wordt deze aan de wissels gekoppeld.

Dit lijkt me geen probleem als de wissels naast de kruising liggen.


In dit geval liggen de wissels veel verder en gaat dit ongetwijfeld voor kortsluiting zorgen!

Afbeelding

Misschien op 1 of andere manier de kruising aan blokken koppelen (weet niet of dat mogelijk is)
Heeft iemand hier ervaring mee?

Misschien dat ik hier best gewoon een insulfrog kruising voor neem?



Ik hoor het graag :D


Fabrice
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Zeisner

Bericht door Maurits71 »

mm.

heb je je gerealiseerd dat je wel een keerlus module nodig hebt. indien ja dan kan je deze wissel gewoon gebruiken. Indien nee, die onderste boog wordt jou keerlus probleem. die zal je eerst moeten oplossen

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Zeisner

Bericht door Trammetje »

Als ik het goed zie zijn er 3 keerlussen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Zeisner

Bericht door brizbo »

Keerlussen ?

De kruising is een kruising en gèèn kruiswissel.
Ik heb wat richtingspijlen getekend om het wat te vereenvoudigen.

Afbeelding


Ik hoor het graag! ;)


Fabrice
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Zeisner

Bericht door Trammetje »

In dat geval heb je er waarschijnlijk nog 1 maar dat is een aanname van mij. Hoe worden je helix in en uit met elkaar verbonden? ik vermoed dat je daar nog een keerlus hebt


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Zeisner

Bericht door brizbo »

Trammetje, dank voor het meedenken!

De helix en het schaduwstation is een grote lus.


Fabrice
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Zeisner

Bericht door Trammetje »

Dan heb jij daar dus een keerlus en als je niets aan doet kortsluiting (maar dat wist he waarschijnlijk al)


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Zeisner

Bericht door brizbo »

Heb bij mijn weten geen keerlus hoor.

Ik zie alleen het licht niet wat de aansluiting van de peco kruising betreft.

Tijd brengt raad :roll:


Fabrice
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Zeisner

Bericht door Trammetje »

Je hebt gelijk, zal mijn bril even beter afstellen. Ik dacht te zien dat je in en uitgang van de helix om dezelfde wissel aangesloten waren. Maar eentje komt op de kruising en de ander op de wissel. Sorry

Het aansluiten van de kruising weet ik ook niet, is voor mij de reden geweest op terug te gaan naar minitrix/roco wissel en kruisingen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Zeisner

Bericht door Maurits71 »

fabrice ;)

die kruising is toch echt je probleem en wel degelijk een punt waar je kortsluiting krijg. print je baanplan maar af en pak een rode en een blauwe pen en dan zal je zien dat je dus wel degelijk op dit gedeelte van je baanplan een keerlus heb gecreeerd. niet in de zin van een keerlus zoals jij denkt maar puur een polarisatie probleem.

En dat zal je dus wel moeten oplossen.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Zeisner

Bericht door Detlev »

Hangt helemaal van het systeem af hoe groot het probleem echt wordt, bij digitaal is het redelijk eenvoudig te ondervangen met een relais. Maar waarom wil je per sé een kruising? Maakt het beveiligingstechnisch ook weer een stuk ingewikkelder.

We hadden al vastgesteld dat het spoor dat van rechtsonder komt flink moet zakken om onder het station door te gaan. Dan kun je het spoor dat van linksonder komt er ook gewoon overheen laten gaan. Ben je van alle gedoe af.

Alhoewel het natuurlijk speeltechnisch wel leuk is om een trein te laten wachten vóór de kruising.



Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Zeisner

Bericht door brizbo »

Maurits en Detlev.


Bedankt voor het meedenken!

Polarisatie is hier een probleem alsook de blokindeling (voor zover ik hier ervaring mee heb)

Detlev, bedankt voor de oplossing! Had er zelf nog niet bij stilgestaan! :mrgreen:

Ik ga nog eens wat tekenen!


Fabrice
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1028
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zeisner

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

In het vervolg op de opmerkingen van Detlev;
De ingang en de uitgang naar de helix komen dus op een verschillend niveau te liggen
Het hoogteverschil bij de kruising zal ongeveer 5cm moeten zijn (hangt een beetje af van of je wel of niet met bovenleiding gaat werken).
Is het spoor rechtsboven na de wissel tot aan de wissel voor de kruising lang genoeg om een hoogteverschil van ongeveer 5cm te overbruggen met een aanvaardbaar percentage?

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Zeisner

Bericht door brizbo »

Joop.

Hoogte van de sporen:

De in en uitgang van de helix worden niveau 0

De hoogte van de rails boven het station wordt ( waarschijnlijk ) +2.5 en -2.5 onder het station Dus 5 Max (streef naar minder).

Ga ook foeteren met de hoogte in de tunnel die onder het station gaat. Zodat het hoogteverschil buiten de tunnel niet zo opvalt

Zoek zo strak mogelijk te gaan wat niveauverschillen betreft. 8-)

Ben eigenlijk op zoek naar een dunner materiaal om de blauwe plaat en de triplex (8 mm) te vervangen.

Heb hier schuimplaten liggen van 3.5 mm die zeker sterk genoeg zijn, weet enkel niet of deze qua lawaai
meevallen en of ze goed tegen vocht kunnen.

Moet ze nog testen en dit weekend weet ik meer.


Hier een ruwe tekening van de nieuwe situatie.

Zelf vind ik het minder spannend, maar er is wel een probleem van de baan.


Afbeelding


Fabrice
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Zeisner

Bericht door BenQ »

Fabrice,
Die schuimplaten zijn dat platen van 2 lagen karton met schuim ertussen ?
Heb ooit bij de repro platen meegenomen van 5 en 10 mm. Deze hadden aan één zijde een klevende laag waar ze foto's op kleefden.
Wil je deze platen gebruiken voor het zichtwerk ? Vochtbestendig omdat je de ballast wil vastlijmen. Hier zouden ze wel tegen moeten kunnen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1028
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zeisner

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Fabrice,

Bedankt voor je antwoord, maar ik krijg het idee dat je het probleem niet ziet. Ik heb de vrijheid genomen om je plan te bewerken, hierbij het resultaat;

Afbeelding

Het probleem traject is paars ingekleurd. Met rode tekst heb ik wat commentaar erbij gezet. Er zit een knik in de rails, jammer, maar recht te trekken, dus geen probleem. Het spoor gaat bovenin het plaatje over een brug de tunnel in. Dat punt heeft niveau +2,5cm. De rivier zal dus op 0cm liggen. Onderaan zal de rivier nog steeds op 0cm moeten zitten als het een normale rivier is of veel hoger en dan is het een snelstromende rivier. Op dit punt moet het spoor onder de rivier door. Onderaan tussen de weg en de tunneluitgang aan de rechterkant zit een wissel. Deze mag niet meedoen in een helling/daling en moet vlak liggen. Uitgaande van dat de wissel op 0cm ligt (als voorbeeld) heb je al van rechtsboven +2,5cm naar de wissel op 0cm een helling te pakken van minimaal 2,5%, in dat geval is het paars getekende tracé tot de wissel 1 meter lang (de tafel/baan is 73cm breed). Dit percentage is nog te doen, problematischer is het vervolg. Dat moet dan van 0cm naar -2,5cm over een tracé dat veel korter is dan het paarse tracé van voor de wissel. Het is dus te verwachten dat dit tracé veel steiler gaat worden. En dan zit je nog met die rivier in je maag waar het spoor onderdoor zou moeten gaan. Dus op dat punt moet de rivier minimaal op +5cm liggen.

Na het paarse tracé gaat het spoor de tunnel in en met een boog onder het station door. Bij de weg zal het spoor ongeveer op +2,5 cm moeten liggen, dus de boog onder het station moet ongeveer 5cm overbruggen. Ik kan zo even de lengte van het spoor niet uitrekenen, maar ik schat zo in dat het een steile helling wordt.

Ook de aftakking naar de helix zal bij het station nog op +2,5cm liggen en komt na de boog mogelijk in conflict met de rivier en de weg voordat het de tunnel in duikt naar de helix.

Als dit jouw idee is prima, dan kun je dit vergeten.

Groeten,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie