Zeisner
Zeisner
Beste!
Ik loop al even met de gedachte om de bestaande bovenbouw van mijn baan, ( uit piccolo rails )af te breken en er een nieuw rondje op te bouwen in peco code 55.
De bedoeling zou dan ook zijn om de bovenbaan in 2 openklapbare modules te maken zodat het een pak makkelijker is om draadjes te leggen en later
aanpassingen te maken.
Een vast tijdperk heb ik nog steeds niet, deze draait nog steeds met de wind...
Dit weekend had ik redelijk wat inspiratie en heb ik onderstaande op mijn scherm getoverd met scarm.
Ben benieuwd naar reactie en aanvullende kritiek!
De baan is 217cm lang en 73cm breed.
Ik vraag me af of de positie van de locloods in het echt ook zo zou kunnen zijn?
Ik hoor het graag
Ik loop al even met de gedachte om de bestaande bovenbouw van mijn baan, ( uit piccolo rails )af te breken en er een nieuw rondje op te bouwen in peco code 55.
De bedoeling zou dan ook zijn om de bovenbaan in 2 openklapbare modules te maken zodat het een pak makkelijker is om draadjes te leggen en later
aanpassingen te maken.
Een vast tijdperk heb ik nog steeds niet, deze draait nog steeds met de wind...
Dit weekend had ik redelijk wat inspiratie en heb ik onderstaande op mijn scherm getoverd met scarm.
Ben benieuwd naar reactie en aanvullende kritiek!
De baan is 217cm lang en 73cm breed.
Ik vraag me af of de positie van de locloods in het echt ook zo zou kunnen zijn?
Ik hoor het graag
Fabrice
-
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20
Re: Zeisner
Abel, ik denk niet dat Fabrice uit een ei komt, was ook niet zijn vraag.
Ik vindt het niet zo'n rare plaats voor een locloods, je ziet ze wel op gekkere plekken.
Ik vindt het niet zo'n rare plaats voor een locloods, je ziet ze wel op gekkere plekken.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Zeisner
Ik zie wel een probleem. Vanaf de kruising naar links onder moet je binnen 40cm meer als 5cm stijgen naar de aansluiting op de wissel vanaf het station. Dit lijkt me niet echt uitvoerbaar.
Re: Zeisner
Tja dat zou kunnen, maar dan nog vraag ik me af of je het haalt en of het wenselijk is om het station schuin te leggen.
Verder vind ik het een interessant plan. Heeft wel wat weg van mijn vaste baan.
Verder vind ik het een interessant plan. Heeft wel wat weg van mijn vaste baan.
Re: Zeisner
@ Abel: als de kruising een engelse wissel zou zijn dan zou er sluiting zijn...
@ Maurits : Dan kan de positie van de loods blijven.
@ Detlev : Het gaat zoiets worden ja...
@ Joost: Goed opgemerkt! (De trein zou wel eerst onder het station rijden dus langs links aankomen)
Het station moet vlak liggen.
De wissels linksonder zijn de gebogen exemplaren van peco en in de bocht zit r2.
Met de kruising kan ik nog wel wat naar rechts schuiven en het hoogteverschil zoek ik zo strak mogelijk te houden 4cm max
Als dit haalbaar is, maar dat lijkt me geen probleem.
Als ik nog eens tijd heb zal ik de kruising aanpassen met scarm.
Bedankt voor de reacties!
@ Maurits : Dan kan de positie van de loods blijven.
@ Detlev : Het gaat zoiets worden ja...
@ Joost: Goed opgemerkt! (De trein zou wel eerst onder het station rijden dus langs links aankomen)
Het station moet vlak liggen.
De wissels linksonder zijn de gebogen exemplaren van peco en in de bocht zit r2.
Met de kruising kan ik nog wel wat naar rechts schuiven en het hoogteverschil zoek ik zo strak mogelijk te houden 4cm max
Als dit haalbaar is, maar dat lijkt me geen probleem.
Als ik nog eens tijd heb zal ik de kruising aanpassen met scarm.
Bedankt voor de reacties!
Fabrice
Re: Zeisner
Beste,
De kruising is inmiddels naar rechts geplaatst zodat meer hoogte kan winnen.
Dit gaat verder wel in orde komen.
Het probleem is nu echter dat de kruising eentje van peco is... sl-e394f de electrofrog dus.
Als ik het goed voorheb wordt deze aan de wissels gekoppeld.
Dit lijkt me geen probleem als de wissels naast de kruising liggen.
In dit geval liggen de wissels veel verder en gaat dit ongetwijfeld voor kortsluiting zorgen!
Misschien op 1 of andere manier de kruising aan blokken koppelen (weet niet of dat mogelijk is)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien dat ik hier best gewoon een insulfrog kruising voor neem?
Ik hoor het graag
De kruising is inmiddels naar rechts geplaatst zodat meer hoogte kan winnen.
Dit gaat verder wel in orde komen.
Het probleem is nu echter dat de kruising eentje van peco is... sl-e394f de electrofrog dus.
Als ik het goed voorheb wordt deze aan de wissels gekoppeld.
Dit lijkt me geen probleem als de wissels naast de kruising liggen.
In dit geval liggen de wissels veel verder en gaat dit ongetwijfeld voor kortsluiting zorgen!
Misschien op 1 of andere manier de kruising aan blokken koppelen (weet niet of dat mogelijk is)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien dat ik hier best gewoon een insulfrog kruising voor neem?
Ik hoor het graag
Fabrice
Re: Zeisner
mm.
heb je je gerealiseerd dat je wel een keerlus module nodig hebt. indien ja dan kan je deze wissel gewoon gebruiken. Indien nee, die onderste boog wordt jou keerlus probleem. die zal je eerst moeten oplossen
M.
heb je je gerealiseerd dat je wel een keerlus module nodig hebt. indien ja dan kan je deze wissel gewoon gebruiken. Indien nee, die onderste boog wordt jou keerlus probleem. die zal je eerst moeten oplossen
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Zeisner
Keerlussen ?
De kruising is een kruising en gèèn kruiswissel.
Ik heb wat richtingspijlen getekend om het wat te vereenvoudigen.
Ik hoor het graag!
De kruising is een kruising en gèèn kruiswissel.
Ik heb wat richtingspijlen getekend om het wat te vereenvoudigen.
Ik hoor het graag!
Fabrice
Re: Zeisner
In dat geval heb je er waarschijnlijk nog 1 maar dat is een aanname van mij. Hoe worden je helix in en uit met elkaar verbonden? ik vermoed dat je daar nog een keerlus hebt
Re: Zeisner
Trammetje, dank voor het meedenken!
De helix en het schaduwstation is een grote lus.
De helix en het schaduwstation is een grote lus.
Fabrice
Re: Zeisner
Dan heb jij daar dus een keerlus en als je niets aan doet kortsluiting (maar dat wist he waarschijnlijk al)
Re: Zeisner
Heb bij mijn weten geen keerlus hoor.
Ik zie alleen het licht niet wat de aansluiting van de peco kruising betreft.
Tijd brengt raad
Ik zie alleen het licht niet wat de aansluiting van de peco kruising betreft.
Tijd brengt raad
Fabrice
Re: Zeisner
Je hebt gelijk, zal mijn bril even beter afstellen. Ik dacht te zien dat je in en uitgang van de helix om dezelfde wissel aangesloten waren. Maar eentje komt op de kruising en de ander op de wissel. Sorry
Het aansluiten van de kruising weet ik ook niet, is voor mij de reden geweest op terug te gaan naar minitrix/roco wissel en kruisingen.
Het aansluiten van de kruising weet ik ook niet, is voor mij de reden geweest op terug te gaan naar minitrix/roco wissel en kruisingen.
Re: Zeisner
fabrice
die kruising is toch echt je probleem en wel degelijk een punt waar je kortsluiting krijg. print je baanplan maar af en pak een rode en een blauwe pen en dan zal je zien dat je dus wel degelijk op dit gedeelte van je baanplan een keerlus heb gecreeerd. niet in de zin van een keerlus zoals jij denkt maar puur een polarisatie probleem.
En dat zal je dus wel moeten oplossen.
M.
die kruising is toch echt je probleem en wel degelijk een punt waar je kortsluiting krijg. print je baanplan maar af en pak een rode en een blauwe pen en dan zal je zien dat je dus wel degelijk op dit gedeelte van je baanplan een keerlus heb gecreeerd. niet in de zin van een keerlus zoals jij denkt maar puur een polarisatie probleem.
En dat zal je dus wel moeten oplossen.
M.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Zeisner
Hangt helemaal van het systeem af hoe groot het probleem echt wordt, bij digitaal is het redelijk eenvoudig te ondervangen met een relais. Maar waarom wil je per sé een kruising? Maakt het beveiligingstechnisch ook weer een stuk ingewikkelder.
We hadden al vastgesteld dat het spoor dat van rechtsonder komt flink moet zakken om onder het station door te gaan. Dan kun je het spoor dat van linksonder komt er ook gewoon overheen laten gaan. Ben je van alle gedoe af.
Alhoewel het natuurlijk speeltechnisch wel leuk is om een trein te laten wachten vóór de kruising.
We hadden al vastgesteld dat het spoor dat van rechtsonder komt flink moet zakken om onder het station door te gaan. Dan kun je het spoor dat van linksonder komt er ook gewoon overheen laten gaan. Ben je van alle gedoe af.
Alhoewel het natuurlijk speeltechnisch wel leuk is om een trein te laten wachten vóór de kruising.
Re: Zeisner
Maurits en Detlev.
Bedankt voor het meedenken!
Polarisatie is hier een probleem alsook de blokindeling (voor zover ik hier ervaring mee heb)
Detlev, bedankt voor de oplossing! Had er zelf nog niet bij stilgestaan!
Ik ga nog eens wat tekenen!
Bedankt voor het meedenken!
Polarisatie is hier een probleem alsook de blokindeling (voor zover ik hier ervaring mee heb)
Detlev, bedankt voor de oplossing! Had er zelf nog niet bij stilgestaan!
Ik ga nog eens wat tekenen!
Fabrice
-
- Berichten: 1028
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zeisner
In het vervolg op de opmerkingen van Detlev;
De ingang en de uitgang naar de helix komen dus op een verschillend niveau te liggen
Het hoogteverschil bij de kruising zal ongeveer 5cm moeten zijn (hangt een beetje af van of je wel of niet met bovenleiding gaat werken).
Is het spoor rechtsboven na de wissel tot aan de wissel voor de kruising lang genoeg om een hoogteverschil van ongeveer 5cm te overbruggen met een aanvaardbaar percentage?
Groeten,
Joop
De ingang en de uitgang naar de helix komen dus op een verschillend niveau te liggen
Het hoogteverschil bij de kruising zal ongeveer 5cm moeten zijn (hangt een beetje af van of je wel of niet met bovenleiding gaat werken).
Is het spoor rechtsboven na de wissel tot aan de wissel voor de kruising lang genoeg om een hoogteverschil van ongeveer 5cm te overbruggen met een aanvaardbaar percentage?
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Zeisner
Joop.
Hoogte van de sporen:
De in en uitgang van de helix worden niveau 0
De hoogte van de rails boven het station wordt ( waarschijnlijk ) +2.5 en -2.5 onder het station Dus 5 Max (streef naar minder).
Ga ook foeteren met de hoogte in de tunnel die onder het station gaat. Zodat het hoogteverschil buiten de tunnel niet zo opvalt
Zoek zo strak mogelijk te gaan wat niveauverschillen betreft.
Ben eigenlijk op zoek naar een dunner materiaal om de blauwe plaat en de triplex (8 mm) te vervangen.
Heb hier schuimplaten liggen van 3.5 mm die zeker sterk genoeg zijn, weet enkel niet of deze qua lawaai
meevallen en of ze goed tegen vocht kunnen.
Moet ze nog testen en dit weekend weet ik meer.
Hier een ruwe tekening van de nieuwe situatie.
Zelf vind ik het minder spannend, maar er is wel een probleem van de baan.
Hoogte van de sporen:
De in en uitgang van de helix worden niveau 0
De hoogte van de rails boven het station wordt ( waarschijnlijk ) +2.5 en -2.5 onder het station Dus 5 Max (streef naar minder).
Ga ook foeteren met de hoogte in de tunnel die onder het station gaat. Zodat het hoogteverschil buiten de tunnel niet zo opvalt
Zoek zo strak mogelijk te gaan wat niveauverschillen betreft.
Ben eigenlijk op zoek naar een dunner materiaal om de blauwe plaat en de triplex (8 mm) te vervangen.
Heb hier schuimplaten liggen van 3.5 mm die zeker sterk genoeg zijn, weet enkel niet of deze qua lawaai
meevallen en of ze goed tegen vocht kunnen.
Moet ze nog testen en dit weekend weet ik meer.
Hier een ruwe tekening van de nieuwe situatie.
Zelf vind ik het minder spannend, maar er is wel een probleem van de baan.
Fabrice
Re: Zeisner
Fabrice,
Die schuimplaten zijn dat platen van 2 lagen karton met schuim ertussen ?
Heb ooit bij de repro platen meegenomen van 5 en 10 mm. Deze hadden aan één zijde een klevende laag waar ze foto's op kleefden.
Wil je deze platen gebruiken voor het zichtwerk ? Vochtbestendig omdat je de ballast wil vastlijmen. Hier zouden ze wel tegen moeten kunnen.
Die schuimplaten zijn dat platen van 2 lagen karton met schuim ertussen ?
Heb ooit bij de repro platen meegenomen van 5 en 10 mm. Deze hadden aan één zijde een klevende laag waar ze foto's op kleefden.
Wil je deze platen gebruiken voor het zichtwerk ? Vochtbestendig omdat je de ballast wil vastlijmen. Hier zouden ze wel tegen moeten kunnen.
-
- Berichten: 1028
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zeisner
Fabrice,
Bedankt voor je antwoord, maar ik krijg het idee dat je het probleem niet ziet. Ik heb de vrijheid genomen om je plan te bewerken, hierbij het resultaat;
Het probleem traject is paars ingekleurd. Met rode tekst heb ik wat commentaar erbij gezet. Er zit een knik in de rails, jammer, maar recht te trekken, dus geen probleem. Het spoor gaat bovenin het plaatje over een brug de tunnel in. Dat punt heeft niveau +2,5cm. De rivier zal dus op 0cm liggen. Onderaan zal de rivier nog steeds op 0cm moeten zitten als het een normale rivier is of veel hoger en dan is het een snelstromende rivier. Op dit punt moet het spoor onder de rivier door. Onderaan tussen de weg en de tunneluitgang aan de rechterkant zit een wissel. Deze mag niet meedoen in een helling/daling en moet vlak liggen. Uitgaande van dat de wissel op 0cm ligt (als voorbeeld) heb je al van rechtsboven +2,5cm naar de wissel op 0cm een helling te pakken van minimaal 2,5%, in dat geval is het paars getekende tracé tot de wissel 1 meter lang (de tafel/baan is 73cm breed). Dit percentage is nog te doen, problematischer is het vervolg. Dat moet dan van 0cm naar -2,5cm over een tracé dat veel korter is dan het paarse tracé van voor de wissel. Het is dus te verwachten dat dit tracé veel steiler gaat worden. En dan zit je nog met die rivier in je maag waar het spoor onderdoor zou moeten gaan. Dus op dat punt moet de rivier minimaal op +5cm liggen.
Na het paarse tracé gaat het spoor de tunnel in en met een boog onder het station door. Bij de weg zal het spoor ongeveer op +2,5 cm moeten liggen, dus de boog onder het station moet ongeveer 5cm overbruggen. Ik kan zo even de lengte van het spoor niet uitrekenen, maar ik schat zo in dat het een steile helling wordt.
Ook de aftakking naar de helix zal bij het station nog op +2,5cm liggen en komt na de boog mogelijk in conflict met de rivier en de weg voordat het de tunnel in duikt naar de helix.
Als dit jouw idee is prima, dan kun je dit vergeten.
Groeten,
Joop
Bedankt voor je antwoord, maar ik krijg het idee dat je het probleem niet ziet. Ik heb de vrijheid genomen om je plan te bewerken, hierbij het resultaat;
Het probleem traject is paars ingekleurd. Met rode tekst heb ik wat commentaar erbij gezet. Er zit een knik in de rails, jammer, maar recht te trekken, dus geen probleem. Het spoor gaat bovenin het plaatje over een brug de tunnel in. Dat punt heeft niveau +2,5cm. De rivier zal dus op 0cm liggen. Onderaan zal de rivier nog steeds op 0cm moeten zitten als het een normale rivier is of veel hoger en dan is het een snelstromende rivier. Op dit punt moet het spoor onder de rivier door. Onderaan tussen de weg en de tunneluitgang aan de rechterkant zit een wissel. Deze mag niet meedoen in een helling/daling en moet vlak liggen. Uitgaande van dat de wissel op 0cm ligt (als voorbeeld) heb je al van rechtsboven +2,5cm naar de wissel op 0cm een helling te pakken van minimaal 2,5%, in dat geval is het paars getekende tracé tot de wissel 1 meter lang (de tafel/baan is 73cm breed). Dit percentage is nog te doen, problematischer is het vervolg. Dat moet dan van 0cm naar -2,5cm over een tracé dat veel korter is dan het paarse tracé van voor de wissel. Het is dus te verwachten dat dit tracé veel steiler gaat worden. En dan zit je nog met die rivier in je maag waar het spoor onderdoor zou moeten gaan. Dus op dat punt moet de rivier minimaal op +5cm liggen.
Na het paarse tracé gaat het spoor de tunnel in en met een boog onder het station door. Bij de weg zal het spoor ongeveer op +2,5 cm moeten liggen, dus de boog onder het station moet ongeveer 5cm overbruggen. Ik kan zo even de lengte van het spoor niet uitrekenen, maar ik schat zo in dat het een steile helling wordt.
Ook de aftakking naar de helix zal bij het station nog op +2,5cm liggen en komt na de boog mogelijk in conflict met de rivier en de weg voordat het de tunnel in duikt naar de helix.
Als dit jouw idee is prima, dan kun je dit vergeten.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm