Oude industrie

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Oude industrie

Bericht door Bjor »

Oude industrie.

Ik heb wel iets met oude, vervallen gebouwen in miniatuur en ik ben dan ook een grote fan van het werk van Marcel Ackle ( http://www.feldbahn-modellbau.ch/ ) en Emmanuel Nouaillier ( http://www.009.cd2.com/members/how_to/nouaillier_a.htm ). Alleen maken zij hun bouwwerken in 1:22,5, resp. 1:87 en heb ik een N-baan en werk dus in schaal 1:160.
De vraag was dus: is met de technieken van Marcel en Emmanuel ook in 1:160 een mooi resultaat te bereiken? Ik heb eens wat geprobeerd en ik denk dat die vraag positief kan worden beantwoord.
Niet dat ik pretendeer hetzelfde, professionele niveau als deze twee collega modelbouwers te halen, maar het resultaat valt me niet tegen en smaakt in ieder geval naar meer.

Op een kleine, rondlopende baan wil ik een klein fabrieksterrein bouwen. Aan de rand daarvan staan oude, uitgediende gebouwen en meer naar het midden de fabricage- en opslagruimten van een nog in vol bedrijf zijnde fabriek. Het ontwerp zit vooral in mijn hoofd en ik werk het stukje bij beetje uit in concrete deelontwerpen. De baan heb ik zo'n 20 jaar geleden opgebouwd in afwachting van een verhuizing en hij is nadien een paar keer verbouwd. Nu staat de derde verbouwing voor de deur.

Aan de rechter rand van de baan komen aan de buitenkant van de boog twee gebouwen; een loods, een werkplaats en daarachter een in een heuveltje uitgegraven een overwoekerde kluis. Aan de binnenkant van de boog komt het restant van een oud laadperron dat vóór de aanleg van de spoorlijn op de loods aansloot.
Afbeelding

De twee gebouwen komen op een getrapte verhoging, gemaakt van plaatjes polystyreen. Die ondergrond krijgt een betonnen uiterlijk.
Afbeelding

Bij de bouw van de loods heb ik een aantal technieken uitgeprobeerd of verder ontwikkeld.
Hieronder geef ik een beschrijving van de bouw van de gevel van het eerste gebouw, de vervallen loods en van de technieken die ik daarbij het toegepast.
Naast wat gereedschap en materialen, is wat je het meest nodig hebt: GEDULD!
Werk rustig en secuur, haast je niet, raffel iets niet af en lukt het niet? Laat het dan liggen en ga morgen verder. Maar dat is iets dat iedere gepassioneerd modelbouwer wel weet.

De loods is niet naar een bestaand voorbeeld nagebouwd, maar ik heb me laten inspireren door de bouwwerkjes van bovengenoemde modelbouwers en foto's op het Internet (bijvoorbeeld: http://www.industrie-kultur.de/)

Het ontwerp van de gevel heb ik eerst op millimeterpapier getekend en dat overgenomen op 1mm dik MDF. De openingen heb ik daarop uit het MDF uitgesneden.

De rechter gevel is die van de loods. Links staat een ontwerp van een fabricageloods die me niet zo bevalt. Die ga ik door een andere vervangen.
Afbeelding

In een siliconenmal met baksteenreliëf heb ik met modelgips een muur gegoten en die na uitharding met houtlijm op het MDF gelijmd.

Ik ben in het bezit van een Proxxon Micro frees MF70, waarmee ik de omtrek en openingen van de gevel zuiver uit het gips kan uitfrezen. Bij het snijden of zagen van gips breekt het materiaal snel, maar frezen gaat probleemloos.
De volgende stap was het aanbrengen van een dun laagje droog gipspoeder op de gevel. Daarbij moet het gips zo vlak mogelijk worden aangebracht en goed in de voegen worden gedrukt.
Met een tandenborstel heb ik daarna op een aantal plekken het losse gips weggeborsteld.
Door de gevel daarna met een fijne waternevel (plantenspuit) te besproeien, bindt het gips en hecht het zich aan de al harde onderlaag. Na korte tijd is de dunne gipslaag hard en kun je hem desgewenst nog heel (herhaal: héél) lichtjes gladschuren met waterproof schuurpapier, maar ik heb het zo gelaten.

De bakstenen heb ik gekleurd met pigmentpoeder in de kleur gebrande Sienna. Ik strijk dit met een vochtige kant van een platte penseel lichtjes, zonder druk, diagonaal over de stenen heen. Hier en daar accentueer ik een wat dieper liggende baksteen met een tipje van een puntige, vochtige penseel met een klein beetje pigment. Ook hier is minder meer, dus probeer de dekking eerst even uit op een stukje papier. Er moet maar weinig rood van de penseel af komen.

De gebrande Sienna lijkt in het begin veel te rood, maar dat valt na volledige droging erg mee.
Op de foto lijkt het ook roder dan bij daglicht.
Om de gevel een nog wat verweerder uiterlijk te geven heb ik met houtskoolpoeder, ongebrande en gebrande omber pigment en wat NOCH poedertjes de gevel nog wat vervuild.

Na een paar dagen bleek het MDF door het vele vocht te zijn kromgetrokken. Door de muur in een sandwich van enkele lagen toiletpapier en twee plankjes met twee lijmklemmen voorzichtig vlak te drukken, hoopte ik het geheel weer vlak te krijgen. Dat lukte, maar doordat uitgehard gips niet buigt, waren er enkele scheuren ontstaan. Maar: dat was hier meer een voor- dan een nadeel. De scheuren maken de muur alleen maar levendiger en 'echter'.

De schuifdeur
Ik heb de deuromtrek op millimeterpapier getekend en die op een kunststof ondergrond geplakt. Over de tekening heb ik ondersteboven een brede strook transparant plakband geplakt.
Nu kon ik de planken precies recht en goed aansluitend naast elkaar plakken. Eén rand van een latje streek ik in met een beetje houtlijm, voor ik het strak tegen het naastgelegen latje drukte. Toen de deur de uiteindelijk breedte had bereikt, plakte ik liggers en staanders op de deur.

Toen de lijm droog was, heb ik het plakband voorzichtig van de deur 'gepeld' en de naadjes met fijn schuurpapier voorzichtig glad geschuurd. Om de deur een verweerd uiterlijk te geven, heb ik met een speld nerven en geultjes in het hout gekrast. Hiervoor kun je ook goed een glasvezelpotlood gebruiken. Overdrijf het niet; het blijft 1:160! Om het hout later een verrot uiterlijk te kunnen geven, heb ik de scherpe punt van een hobbymes als guts gebruikt en aan de onderkant van de deur stukjes uit de planken gesneden.

Daarna was het tijd om de houtrot zichtbaar te maken. Daarvoor heb ik met een pincetpuntje houtskoolpoeder (voor één Euro heb je een halve jampot bij een verfwinkel) en een druppel ontspannen water een zwart drabje gemaakt, waarin ik een fijn penseeltje heb gedoopt.
Daarmee heb ik de onderkant van de beschadigde latjes aangestipt. Het zwarte water trekt door de capillaire werking in de nerven van het hout naar boven. Ik heb dit een paar maal herhaald, tot het resultaat me beviel.
Door met een vingertop met een minieme hoeveelheid gips of pigment over de houtnerven van het 'rotte' deel te wrijven, voeg je nog wat extra accenten toe. Het is zaak hiermee van te voren wat te oefenen.

Vervolgens heb ik de deur een dunne washing gegeven met een drabje van houtkoolpoeder en gebrande omber. Voor een 'oud' resultaat is het beter een aantal malen de washing met sterk verdunde 'verf' te herhalen, dan in één keer een dikke laag aan te brengen.
Na droging heb ik door middel van drybrushing met één of meerdere kleuren, zoals Vallejo 70879 (bronsgroen) en 70982 (Cavalry brown) de deur nog wat accenten gegeven. Ook hier geldt weer: minder is meer. Het penseel moet bijna geen verf meer bevatten en ook hier herhaal je de bewerking een aantal malen.

Voor de ijzeren schoren heb ik twee stukjes Arnold spoorstaaf aan één zijde gladgeschuurd en vervolgens haaks aan elkaar gesoldeerd. Met secondelijm zijn ze op de deur gelijmd. Vervolgens heb ik ze in de primer gezet en daarna roestkleurig geschilderd met Vallejo 70982. Daarmee waren de schoren wel wat te helder en egaal rood, maar na een washing met een drabje van gebrande Sienna en houtskoolpoeder kwam ook dat helemaal goed. Het resultaat was een deur met door-en-door verroeste schoren. Omdat de deur al jaren niet meer in gebruik was, had zich aan de onderkant een laagje mos en onkruid op de onderste ligger gevormd. Dat bootste ik na met wat Noch mospoeder, een tipje omber pigment en wat Woodland strooisel.
Het indruppelen van verdunde houtlijm om het onkruid te fixeren is op zo'n klein oppervlak lastig. Een druppel houtlijm is al gauw teveel. Gelukkig had ik bij een apotheek ooit eens een paar injectiespuitjes kunnen krijgen, waarvan een paar met een heel dunne naald. Daarmee kan ik op heel dunne randjes ook extreem kleine druppeltjes verdunde houtlijm aanbrengen. Het is zaak het spuitje na gebruik extreem goed door te spoelen want een eenmaal met lijm verstopt naaldje krijg je nooit meer open.

Het roest van de schoren laat na iedere regenbui zijn sporen na in het hout. Dus met het sterk verdunde drabje van gebrande Sienna en houtskool heb ik ook het hout bij de schoren aangestipt en met een natte penseel de roestkleur uitgestreken.
Afbeelding

Afbeelding

De rail boven de deur is gemaakt van een Arnold spoorstaaf. Arnold rails hebben een 'T' profiel en zijn daarom prima geschikt voor dit doel. Bleef alleen de vraag hoe de spoorstaaf aan de gevel te bevestigen.
De oplossing bleek simpel. Eerst heb ik de spoorstaaf blank geschuurd. In de kop van de spoorstaaf vijlde ik twee kleine inkepinkjes, die ik licht vertinde. Twee ronde staafjes messing van 1 mm heb ik daar loodrecht op gesoldeerd.
Armold rails laten zich prima solderen als je de soldeerplekken van een klein beetje S39 RVS voorziet. (LET OP! Altijd S39 RVS gebruiken en NOOIT gewone S39. Dat laatste vreet na verloop van tijd de soldering op.)

Met een 1 mm boortje heb ik twee gaatjes in de muur geboord, de messing staafjes daar doorheen gestoken en daarover aan de achterzijde een klein messing buisje van 2mm geschoven en vastgesnoerd. De rail kreeg eenzelfde behandeling als de schoren van de deur.
Met een heel dun penseeltje heb ik met de drywashing methode onder de rail de roestsporen op de gevel aangebracht.

Restte nog het geheng waarmee de deur aan de rail hangt. In het echt zijn dit een op de hoeken van de deur bevestigd stel omgezette stukken ijzer met bovenin een wiel dat op de rail rijdt. Dat wiel heb ik weggelaten en de omgezette stukken ijzer heb ik gemaakt van stripjes fosforbrons van 1mm breed en 0,1mm dik. Die plak ik op een stukje millimeterpapier op een plankje. Onder een loep sla ik dan met een speld en een hamertje er drie deukjes in, ter imitatie van de boutkoppen.
Ze zijn met secondelijm bevestigd en zijn roestig gemaakt (zie boven).
Afbeelding

De deur hangt uiteraard niet aan de rail maar is met een klosje en twee latjes aan de achterzijde van de gevel vastgelijmd.

Voor het kleine deurtje gebruikte ik dezelfde werkwijze.

Waterbord en betimmering

De loods heeft een lichte puntgevel, die is voorzien van een eenvoudige betimmering en een waterbord (de brede plank bovenop de gevel). De betimmering is gemaakt van kleine stukje hout, die net als de deur is gemaakt op een strookje plakband op een stukje millimeterpapier met daarop de contouren van de top van de gevel getekend.
De betimmering is eerst voorzien van een laagje grijze verf en daarna licht geschilderd met Vallejo 70879 (bronsgroen). Na droging is de betimmering licht geschuurd.
Afbeelding

Het waterbord moest een meer verweerd uiterlijk hebben, bij voorkeur sterk afbladderende verf.
Hier heb ik het hout met het bekende drabje met omber pigment een washing gegeven en een paar uur laten drogen. Daarna heb ik het oppervlak met Vallejo 70879 geschilderd. Toen die verflaag droog was, heb er een strook plakband opgeplakt en die stevig aangedrukt. Door het plakband er daarna in één beweging vanaf te trekken, trok ik de meeste verf weer mee. Het resultaat was een afgebladderd en verweerd waterbord.
Je kunt het resultaat minder dramatisch maken, door niet het hele oppervlak met pigment te washen, of het plakband niet overal even stevig aan te drukken.
Afbeelding

De bekabeling

De bekabeling is gemaakt van dun ijzerdraad. Uit datzelfde draad heb ik oogjes gemaakt door het draad op een 1mm dun spijkertje te draaien en vervolgens in elkaar te draaien. Door de oogjes gaat ijzerdraad ter imitatie van de bekabeling. Om de 12 mm heb ik gaatjes in de muur geboord en daardoor de in elkaar gedraaide draad waarvan de oogjes zijn gemaakt gestoken. Een likje primer en grijze verf voor de draad en met Vallejo 70982 (rood), de oogjes aangestipt en met het bekende gebrande Sienna/houtskooldrabje verouderd en klaar is de bekabeling. Wat roestsporen op de gevel maken het geheel af. De armaturen zijn reeds lang geleden verwijderd, dus de voedingskabels hangen los.
Afbeelding

Het totaalresultaat bevalt me wel. Het is niet van het niveau van de hiervoor genoemde, illustere collega's maar ik ben er blij mee en ik ga verder met de zijwanden en dak en daarna met het tweede gebouw.
Als ik er de discipline voor op kan brengen, zal ik ook van de volgende stappen verslag doen, maar snel zal dat niet gaan. Er moet ook nog gewerkt worden en dan is er nog de tweede hobby van mijn vrouw en mij; de bouw van een 30-er jaren poppenhuis met Art Nouveau inrichting in 1:12. Maar dat is een ander verhaal......


Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 28 jul 2017 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Oude industrie

Bericht door Wim »

Geweldig mooi Ben :o

Onder de baan heb je nog weer fraaie dingen staan?

Prachtig gemaakt die oude loods............


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

Hoi Wim,

Dank voor je compliment. De onderste baan is mijn grote baan en die is ook al vergevorderd. Daar zal ik ook wel eens een vers fotootje van plaatsen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Oude industrie

Bericht door Ad_M »

Hoi Ben,

Erg leuk hoe je dit doet 8-)
Ik ga je volgen en zo veel mogelijk van je technieken proberen op te steken
Ben benieuwd naar je vorderingen

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 20 apr 2013 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Oude industrie

Bericht door Jos »

Gaaf hoor!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Oude industrie

Bericht door Ron »

Knap stukje werk, wat ziet dit er goed uit zeg.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Oude industrie

Bericht door maarten »

Ik heb je verslag met grote belangstelling gelezen. Dat moet ik ook maar eens gaan proberen, het ziet er fantastisch uit. Wat voor hout gebruik je, waar haal je dat vandaan? Voor N is het al snel te grof of te groot wat je in de bouwmarkt vindt. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Oude industrie

Bericht door evo »

Bjor schreef:Het totaalresultaat bevalt me wel. Het is niet van het niveau van de hiervoor genoemde, illustere collega's
Nou, ik vind het aardig in de buurt komen, vooral omdat je in N aan het knoeien bent. Echt geweldig!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Oude industrie

Bericht door Jeroen »

Jahaaa!! Topwerk zeg.! Heel gaaf die vervallen deur en die stroomleiding. Dat moet ik ook eens gaan proberen. Dank voor je uitgebreide verslag.

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

Maarten,

Het hout heb ik gekocht bij de Wapstad in Rijswijk. Het is MDF van 1 mm dik, te koop in plaatjes van 25 x 50 cm. De deur heb ik gemaakt van latjes van 1 x 1 mm. Dat koop je inderdaad niet bij de bouwmarkt, maar bij modelbouwwinkels en op beurzen. Verhoudingsgewijs is het vrij duur hout, maar je hebt er ook niet veel van nodig. In deze gevel zit voor nog geen halve Euro aan hout. De meeste latjes zijn van beuken- of lindenhout. Dat is fijn van vezel en dus hecht en relatief sterk. Het laat zich uitstekend verwerken. Voor het schuren van zulk dun hout gebruik ik uitsluitend waterproof schuurpapier (maar dan droog). Zo schuur je niet teveel in één keer af.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Oude industrie

Bericht door richard7877 »

Hoi Ben

Bedankt voor je verslag, het ziet er mooi uit!

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

Hoi Richard,

Ja, het werd wel weer eens tijd voor wat scenery, want de wintermaanden stonden in het teken van de wijziging van de aansluiting van de beide banen (ik kan ze nu naar keuze analoog of digitaal aansturen, door het omsteken van een stekker) en de bouw van een brug. Ik had een uitneembaar deel tussen de twee "poten" van mijn U-vormige baan, maar dat werd me wat te omslachtig. Bovendien werd de stroomvoorziening naar de sporen niet uitgeschakeld als het brugdeel werd verwijderd, dus heb ik een klapbrug gemaakt met afschakeling met drie ijskastschakelaars. Werkt als een ......ehhhh...trein.
Gelukkig is in het verleden nooit een trein het 'ravijn' in gereden. Hierbij ook wat foto's van de brug in aanbouw. De afwerking volgt nog.
De brug klapt naar beneden en wordt door een magneetsluiting op zijn plaats gehouden
Afbeelding

Daardoor worden de ijskastschakelaars ingedrukt die de drie sporen stroomloos zetten.
Afbeelding

De brug is geopend, sporen krijgen spanning.
Afbeelding

......alleen nog een valbescherming ........
Afbeelding

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 29 jul 2017 09:52, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Oude industrie

Bericht door ns1200 »

Hallo Ben

Mooi loods en goed verslag. Ga ik nog veel van leren.
Ook ik heb een voorkeur vooroude industrie, vooral uit de Mijnstreek (zuid- Limburg).
Zo"n freesbankje lijkt mij een goede oplossing voor veel zelfbouw dingen die ik maken wil.
Ga eens kijken hoe duur ze zijn. Oeps best wel ook tweede hands.
Zal me eerst eens verdiepen in het gebruik er van voor ik zoiets koop.
Blijf dit zeker volgen.

Grt Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

Dank allemaal voor de leuke commentaren. Ik zal jullie via dit draadje op de hoogte houden.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Oude industrie

Bericht door mikey »

Ziet er allemaal goed uit Ben! Ik heb echt met bewondering de foto's van je schuurtje bekeken.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

Hoi Mikey,

Je ziet; ik had niet alleen op de club een voorkeur voor oude loodsen. (moet ik toch eens vanaf ;-) ).

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

De afgelopen dagen heb ik de zijwanden van de loods gemaakt. Die zijn heel eenvoudig, omdat het een halfreliëf gebouw betreft. Het is maar twee centimeter diep. Twee strookjes triplex, bekleed met een gipsen afdruk van een bakstenen muur is voldoende. De afwerking met gips en pigmentpoeder volgt later.

Afbeelding

Op de triplex zijwanden worden de gipsmuren geplakt. De voorgevel is wat ruimer gehouden, zodat de gipsen zijmuur er op aansluit en de naden (voor zover zichtbaar) aan de zijkant komen.

Dan is het dakbeschot aan de beurt. Het bestaat uit balken op de zijmuren, gordingen (horizontale balken tussen de nokbalk en de muurplaten) en haaks daarop de kepers, waarop weer haaks de panlatten worden geplaatst. Ik maak het dakbeschot zo gedetailleerd, omdat het dak oud en verwaarloosd is. Het wordt gedekt met leisteen (grijs waterproof schuurpapier), maar sommige leiplaten zijn verdwenen of liggen scheef. Dan moet het onderliggende dakbeschot zichtbaar zijn. De loods is niet geïsoleerd en van in de loods keek je direct tussen et beschot door tegen de leisteen aan. De spanten die het dakbeschot dragen laat ik weg. Die zie je toch niet.
Het houten dakbeschot op schaal maken is me in 1:160 niet goed mogelijk. Ik kies daarom voor zo klein mogelijk latjes, die ik zaag uit houten spatels die je in doosjes van 400 stuks bij een apotheek of op Internet kunt kopen. Het is fijn hout met een hechte structuur. De spatels zijn zelden recht en hebben standaard een lichte bolling. Ze zijn dus niet voor alle constructies geschikt, maar voor het dak voldoen ze uitstekend. Ik zaag latje van 2 x 1mm en (ong.) 1 x 1mm. Ik kan ze natuurlijk kopen, maar makkelijker wil ik het niet maken, wel leuker.....

[spatel.jpg]

De omtrek van het dakbeschot teken ik af op millimeterpapier, dat ik op een plaatje kunststof plak. Daar gaat een brede strook plakband overheen, die ondersteboven wordt vastgeplakt. Zo kan ik de kepers recht en binnen de omtrek opplakken. Ze komen op ca. 2 mm van elkaar, dus plak ik er een tweede latje naast, dat ik iets laat uitsteken. Dat kan ik er straks weer makkelijk tussenuit wippen.

Afbeelding

Als alle kepers op het plakband liggen, breng ik haaks de panlatten aan. Ik lijm ze op de kepers, telkens met een uitstekend panlatje ertussen voor de afstand. Die afstandhouder verwijder ik weer na iedere volgende panlat. Het resultaat is een stuk dakbeschot, dat straks op de nokbalk, gordingen en muurplaat wordt gelijmd. Het geheel wordt dan onder het waterbord tegen de voorgevel gelijmd.

[panlatten1.jpg]

Afbeelding

De panlatten zijn nog veel te dik. Als de lijm hard is, schuur ik ze af tot een dikte van < 0,5 mm. dat lijkt me makkelijker dan de latjes vooraf op dikte schuren. (Zo dun zagen lukt me sowieso niet).

Hierna volgt nog de andere helft van het dakbeschot en kan met het leggen van de leiplaten worden begonnen

De troonswisseling komt me goed uit. Een blokdag en inhuldigingsdag geven mooi gelegenheid mijn loods (deels) wind- en waterdicht te maken.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 28 aug 2019 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

De panlatten afschuren was niet zo'n goed idee. Fresen was een betere oplossing.
Afbeelding

Het werkstuk is alleen met plakband vastgeplakt, dus ik moest het wel op de kruistafel gedrukt houden. Dat is wel oppassen geblazen, want al is het een klein freesje, het blijven heel veel kleine, razendsnel ronddraaiende beiteltjes. Dus ook hier weer: RUSTIG en voorzichtig werken.

In geen tijd waren de panlatten van 1 tot 0,5 mm gereduceerd.
Afbeelding

Alleen had ik teveel kepers gemaakt, maar dat was snel hersteld.
Afbeelding

De volgende stap is het verouderen van het hout. Dat is nog niet helemaal gelukt. Dat zou beter zijn gegaan voordat ik het beschot tegen de gevel had gelijmd. Enfin, voorlopig eerst maar weer eens met pigment en houtskooldrabjes in de weer. Het resultaat laat ik wel zien als het toonbaar is. Eerst maar weer een paar dagen aan het werk. Met Hemelvaartsdag wordt het weer wat frisjes, dus dan komt mooi uit........

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

Tijdens de prachtige zomer die we hadden stond de bouw natuurlijk stil, maar dit najaar ben ik weer begonnen met mijn industriebaan. Het was zaak om eerste de rommelige bedrading te vernieuwen en Conradwisselmotoren te installeren. Voor de bedrading koos ik een vast kleurenschema, schafte een doos bindringen aan en bestelde bij Conrad 9 wisselmotoren. En dit is het resultaat na een paar weekeindjes draden trekken en solderen.
Afbeelding

Ik kom alleen nog één Trix wisselschakelaar tekort, maar die heb ik voor een zacht prijsje bij Loks4fun gevonden. Ik kan hem 11/1 op de beurs ophalen.

Daarna kon ik eindelijk aan de scenery beginnen. Ik heb wat gebouwen verzameld die op het industrieterrein passen. Ze worden nog geweathered en van interieur en verlichting voorzien, maar eerst het terrein. Op vooroorlogse, Duitse industrieterreinen bestond de bestrating vaak uit grote betonplaten. Maar hoe die na te maken?
Een styreen profiel als mal leek me het handigst. Daarin wilde ik dan met gips, voorzien van een 'bewapening' van stucadoorgaas, de tegels gieten. Dat bleek geen succes. De tegeltjes waren dun en daardoor zo broos dat ze al in stukken braken als je er naar keek.
Klei bleek beter geschikt.
In het styreenprofiel heb ik op vaste afstanden inkepinkjes gefreesd. Het profiel vul ik met klei (goed aandrukken) en tussen de inkepingen maak ik met een hobbymesje een snede in de nog natte klei. Na een dagje vallen dan de tegeltjes er zo uit als je het profiel omkeert.

Afbeelding

De natte klei in de mal
Afbeelding

... en ingesneden.
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

Het terrein krijgt al aardig vorm.
Afbeelding

Als de klei niet goed is aangedrukt, breekt de tegel bij het drogen doordat de klei krimpt. Die tegels leg ik toch op de baan, omdat in werkelijkheid de betontegels ook vol scheuren, afgebrokkelde kanten en gaten zitten. Een oude en 'doorleefde' scenery spreekt mij meer aan dan een strak en gloednieuw landschap. De tegels lijm ik met een beetje houtlijm op de ondergrond. Het perron bij de goederenloods heb ik ook met kleitegels belegd. Nadat de lijm was gedroogd, heb ik de tegels vochtig gemaakt en daarna ingedruppeld met verdunde houtlijm. Daarna met acrylverf (een mengsel van zwart, wit, okergeel) geschilderd en met pigmentpoeder en fijn strooisel verouderd.
De houtlijm maakt de tegels extra hard, zodat ze niet snel meer beschadigen.
Afbeelding

In de komende weken wordt de rest van het terrein betegeld en afgewerkt. Daarna ga ik me richten op de bouw van een aantal oude, gesloten fabrieksgebouwen aan de rand van de baan. Daarbij wil ik leentjebuur spelen bij een aantal ontwerpen van de Belgische modelbouwer Emmanuel Nouaillier ( http://www.009.cd2.com/members/how_to/nouaillier_a.htm ) waarover ik aan het begin van dit draadje schreef. De loods die ik in halfreliëf had gebouwd was qua techniek wel redelijk geslaagd, maar helaas toch wat te groot in verhouding tot de rest van de baan. Die loods krijgt een mooi plekje op een klein diorama. Een aantal van zijn bouwsels wil ik proberen in 1:160 deels na te bouwen. Van de vorderingen houd ik jullie op de hoogte.

Voor nu een heel gelukkig, gezond en voorspoedig 2014 gewenst voor alle modelspoorbouwers.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Oude industrie

Bericht door JohoMapi »

Kijk aan, da's erg mooi werk van je.
Hiervan zie ik graag meer.


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

De afgelopen weken rustig verder gegaan met 'bestraten'. Omdat de tegels ca 1,5mm dik zijn, moest ik voor de gebouwen een kleine fundering van ongeveer gelijke dikte maken. Die ligt er nu voor drie van de vier gebouwen.
Afbeelding
Ondertussen heb ik ook wat bestrating gemaakt buiten het terrein. Jarenlang heb ik tevergeefs gezocht naar siliconenmallen van bestrating, bakstenen muren en trottoirs in N en vlak voor de Kerst vond ik ze bij http://www.silikonform.de/wb01/pages/si ... spur-n.php . De bestrating is prachtig. Waaiervormig gelegde, vierkanten moppen, met aan één zijde van de weg een goot met straatkolk. Het afgietsel is 5mm dik, dus daar moet je bij de plaatsing van bebouwing e.d. langs de weg rekening mee houden.
Ik kreeg na één dag een orderbevestiging en binnen een week lagen de mallen in de bus.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

....en 475 'tegels' verder is het hele terrein voorzien van verharde bestrating.
Afbeelding

Ik had precies genoeg aan 1 pond klei. Omdat het aan de lucht drogende klei is, blijft het materiaal bros en wordt het weer zacht zodra het nat wordt. Het goederenperronnetje op de foto in mijn vorige posting had ik al als testobject gebruikt. Je moet de kleitegels natsproeien en meteen indruppelen met verdunde houtlijm. De lijm dringt in de klei en maakt hem keihard. Daarna is hij makkelijk te verven, na er een laagje primer op te hebben gesmeerd. Ik gebruik Vallejo verf, op waterbasis. De kieren en scheuren vul ik op met Noch poedertjes, wat pigment uit de verfwinkel en hier een daar een plukje 'onkruid' in de vorm van Woodland grasjes.

Hier staat het terrein in de primer.
Afbeelding

En hieronder een totaaloverzicht.
Afbeelding

Het terrein is nog niet 'aangekleed' met pijpleidingen tussen de gebouwen, onderdelen en gerede producten. Welig tierend onkruid langs de randen en in vele hoekjes ontbreekt ook nog. De gebouwen rechts zijn erg wit. Daar ben ik aan het experimenteren met het maken van lichte voegen. Restjes klei heb ik tot poeder geschaafd en dat laat zich met een vinger makkelijk tussen de voegen smeren en met haarlak fixeren. Ik werkelijkheid is het minder wit dan op de foto, maar ik wil het wel donkerder hebben. De stenen moeten dan nog een washing hebben. Daar ga ik dus nog eens mee 'stoeien.

Dan moet er aan de uiteinden nog bestrating komen, er moeten hekken worden geplaatst, links nog wat oude, vervallen loodsjes, rechts een stukje woonwijk, de gebouwen krijgen deels een interieur en verlichting, het terrein moet nog worden verlicht, kortom: het voorjaar mag nog wel even wegblijven.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Oude industrie

Bericht door Maurits71 »

Mooi


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

Nadat de platen goed met lijm waren verzadigd en waren uitgehard (na een paar dagen) heb ik met een klein lakrollertje alle platen in de primer gezet en daarna nog tweemaal overgeschilderd met Vallejo verf (grijs met bronsgroen en een beetje okergeel). De kwetsbare kleiplaatjes kwamen vaak al gescheurd en met kleine beschadigingen uit de mal, maar daardoor kreeg het geheel een verouderde aanblik. Het was zaak om dat te benadrukken met in de voegen verzameld vuil en onkruid.
Daarvoor heb ik in een bakje wat fijngemalen kattebaksteentjes (die gebruik ik als standaard bodembedekking), wat pigmentpoeder in de kleuren gebrande sienna (fel roestrood), gebrande omber en wat Noch poeder (as, cement) gemengd, tot het me naar de zin was. Toen de verf op de platen goed was gedroogd, was het zaak het poeder lichtjes over de platen te strooien en met de vinger goed te verdelen en in de voegen en scheuren te wrijven. Hier en daar wat extra licht poeder, elders wat houtskoolpoeder er doorheen, totdat alles goed gevuld was.
Er bleef een waas van poeder op de platen achter, maar dat was van later zorg. Met een plantenspuit heb ik wat ontspannen water op de platen gesproeid en daarop verdunde boekbinderslijm gedruppeld, tot het hele oppervlak kletsnat was van de lijm.
Na een paar uur was de lijm al grotendeels droog en waren alle platen bruin. Dus was het zaak met een natte lap de platen te poetsen, tot de verf weer geheel zichtbaar was. In de voegen en scheuren bleef het poeder mooi zitten.
Het resultaat is precies wat ik beoogde. Een terrein met betonnen platen, verweerd door weer en wind, hier en daar verzakt door zwaar verkeer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de kop van een oude, buiten gebruik zijnde draaierij (die wordt nog verouderd en dichtgetimmerd) hebben zich zand, gruis, dode bladeren en onkruid verzameld.
Afbeelding

Bij het kleuren met poeder heb ik het af en toe verwijderd, omdat de kleur niet naar mijn zin was. Doordat de ondergrond keihard was, was dat geen enkel probleem. Schoonborstelen en opnieuw beginnen. Pas toen de kleur naar mijn zin was, heb ik het geheel met boekbinderslijm gefixeerd. En ook daarna zijn nog correcties mogelijk, door de boekbinderslijm met water op te lossen. De grijze tegels (die met houtlijm zijn verhard), blijven daarbij onaangetast.
Het geheel moet natuurlijk verder worden aangekleed en afgewerkt, zoals de aansluiting van de gebouwen op hun fundering, aansluiting van de oprit naar het goederenperron naar de aanliggende platen, meer onkruid, opgeslagen materialen, vaten, pijpen e.d. en natuurlijk moeten de gebouwen worden gevoegd en krijgen ze nog een steenrode drybrushbehandeling. Maar dat is voor de komende avonden....

(wordt vervolgd)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oude industrie

Bericht door Bjor »

Het fabrieksterrein sluit aan op een straatje dat wordt omzoomd door arcademuren. Eerst moest er een wegdek komen. Dat was eenvoudig te maken in een van de gipsmallen. Na het uitharden heb ik het wegdek in de Vallejo primer gezet. Om de voegen te accentueren heb ik ongebrande omberpigment over de straat uitgeveegd. Daarna met een vochtige doek het meeste pigment van de stenen geveegd en het wegdek daarna met hairspray gefixeerd.
Afbeelding

Daarna was de muur aan de beurt. De stukken muur waren snel gegoten en uitgehard. Om de ze een oud en verweerd uiterlijk te geven, heb ik het de gipsen muren eerst geschilderd met een lichtgrijs mengsel van Vallejo Primer (nr 70870) en zwart (70950). Na het drogen heb ik de voegen ingewreven met een mensel van gemalen kattegrit en Noch cementpoeder. Daarna de muur natgesproeid en ingedruppeld met verdunde (1:4) boekbinderslijm en dat laten drogen.
Daarna de muur op verschillende plaatsen bestrooid met een klein beetje pigment (omber ongebrand) en de randjes van de arcadebogen en de bovenkant van de steunberen voorzien van een mengsel van Noch mospoeder en wat Woodland groen strooisel. Het geheel gefixeerd met verdunde boekbinderslijm.

Hier twee behandelstappen:
Afbeelding
Afbeelding

De fabrieksgebouwen van Pola waren niet naar mijn zin. Ze waren al eens geverfd, maar de voegen waren net zo rood als de stenen. Eerst heb ik geprobeerd de voegen te vullen met kleipoeder, dat te fixeren met haarlak en evt. de stenen met rood de drybrushen. Het kleipoeder bleek geen succes:
Afbeelding

Op een forum vond ik een methode die beter resultaat beloofde: de muur een dekkende laag primer geven en daarna de stenen met een kleurpotlood (kleur mahonie) een baksteenkleur geven. Dat leverde uiteindelijk onderstaand resultaat op. Ik denk dat het nog beter kan, want de muren waren al eerder geverfd en de voegen waren daardoor 'ondieper' dan bij een nieuwe muur. Ik ga de methode ook proberen op een nieuw, onbeschilderd model. Maar het resultaat mag er zijn, vind ik:
Afbeelding

Er moeten nog wat details worden bijgewerkt en de fabriek moet nog licht vervuild worden. Maar eerst wat andere landschapselementen.......

(wordt vervolgd)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie