Lauterbach

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Zoals jullie op mijn introductiepagina hebben kunnen lezen, beschik ik niet over een grote treinbaan met veel wissels. Mijn voorkeur gaat ook uit naar enkelsporige nevenlijnen naar Duits voorbeeld. Over de bouw van mijn in segmenten opgedeelde baan, zal ik in de rubriek "Mijn N-baan / collectie" berichten. Hier wil ik graag laten zien hoe ik gebouwen maak naar bestaande voorbeelden. Op mijn eerste segment Lauterbach, staan een paar gebouwtjes die gebaseerd zijn op voorbeelden die ik aantrof tijdens een weekje vakantie bij onze oosterburen. Zo ook onderstaande woning langs een klein weggetje in het midden van het Zwarte Woud, aan het einde van het dorp Lauterbach.

Afbeelding

Het is een oud en vrij onooglijk huis in de typische bouwstijl die je hier veel aantreft. Het huis staat in Lauterbach, een plaats waar nog nooit een spoorlijn heeft gelegen. Maar ik vond het een geschikt voorbeeld voor mijn eerste module, die niet meer bevat dan een spoordijk en een tunnel naar het schaduwstation. Dus het werd in 1:160 (ongeveer, want een tekening had ik niet) van Evergreen plastic plaat en strips nagebouwd. Verder gebruikte ik dakpanplaten van Kibri en messing raampjes van Schiffer. Het resultaat mag er best zijn, vind ik zelf:

Afbeelding

Enkele honderden meters verder trof ik op mijn vakantie nog een aardige schuur aan:

Afbeelding

Het model is net als het woonhuis vervaardigd van Evergreen plastic plaat en strips, afgewerkt met messing deuren van Schiffer en dakplaat van Kibri. Op zich is dit modelletje ook wel geslaagd, al ben ik niet erg tevreden over de verhoudingen. De schuur is namelijk een beetje groot uitgevallen. Een voorbeeld op schaal nabouwen zonder maten of tekeningen blijft een erg lastige klus. Maar ja, met je auto in de berm van zo'n weg neem je niet echt rustig de tijd om de maten in te schatten en thuis heb je dan alleen die ene foto van het origineel:

Afbeelding

Hoewel de schuur in model dus wat te groot is, misstaat deze niet op de baan en omdat er toch de nodige uurtjes werk in zitten, mag-ie blijven. ;)
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 sep 2014 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach

Bericht door Maurits71 »

zooooo


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lauterbach

Bericht door Ad_M »

Super 8-) ,

Ik zie dat Kees G misschien een knutselverwant heeft gekregen
Die maak ook deze mooie huisjes vanuit niets
Leuk hoor!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: Lauterbach

Bericht door kuls »

pfff klasse , beide zien er fantastisch uit


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Lauterbach

Bericht door Wim »

Ware kunst dit................ schitterend. :o



DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Lauterbach

Bericht door DirkH »

kuls schreef:pfff klasse , beide zien er fantastisch uit
+1


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Tjonge heren, wel motiverend al dat positieve commentaar :D

Ik kan het zeker aanraden, het maken van modellen naar bestaand voorbeeld. Niet alleen geeft het eindresultaat nog veel meer voldoening dan het in elkaar zetten van een bouwpakket, het kost ook veel minder. Althans in euro's'; je moet er wel een paar winteravonden voor uit trekken. Maar het (om)bouwen en verfraaien van bouwpakketten is ook heel leuk. Zie bijvoorbeeld het modelletje dat ik op mijn introductiepagina heb geplaatst (viewtopic.php?f=23&t=7834). Alleen al het schilderen en weatheren van bouwpakketten levert vaak al een prachtig resultaat op. Het enige nadeel is dat je fonkelnieuwe treinen nogal opvallen tussen geweatherde gebouwen ;)

Aan het weatheren van rollend materieel heb ik me ook al eens gewaagd, maar dat blijft toch beperkt tot oudere, goedkope Roco wagonnetjes:

Afbeelding

Ik gebruik voor het verouderen de krijtmethode. Als iemand daar meer van zou willen weten, dan hoor ik het graag.

Met de groeten van Harry
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 sep 2014 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lauterbach

Bericht door Ad_M »

traiNiac schreef:Ik gebruik voor het verouderen de krijtmethode. Als iemand daar meer van zou willen weten, dan hoor ik het graag.

Met de groeten van Harry
Kom maar op Harry, dat is een element wat ik nog graag wil leren :o

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Ad_M schreef:
traiNiac schreef:Ik gebruik voor het verouderen de krijtmethode. Als iemand daar meer van zou willen weten, dan hoor ik het graag.

Met de groeten van Harry
Kom maar op Harry, dat is een element wat ik nog graag wil leren :o

Mvg,
Ad
Hallo Ad,

Het is eigenlijk heel simpel: je koopt wat vetkrijtjes in de gewenste kleur van Conté of Rembrandt. Deze kon je vroeger zelfs bij V&D kopen, maar ik weet niet of dat nog steeds kan. Anders naar de winkel voor (kunst-)schilderbenodigdheden. Je zou kunnen beginnen met een roestkleur, wat mosgroen of gewoon zwart. Door met een mesje langs deze krijtjes boven een vel papier te schrapen, krijg je een poeder.

Vervolgens doop je een klein penseel in dit poeder en strijkt ermee over je model. Hoe meer je strijkt, hoe meer resultaat. Als je tevreden bent, kun je het resterende losse poeder op je model gewoon afkloppen of afblazen. Je kunt het resultaat vervolgens fixeren met blanke, matte lak uit de spuitbus, maar dat doe ik zelf eigenlijk nooit. Pas wel op met het beetpakken van je model, want je vingerafdrukken worden duidelijk zichtbaar in een geweatherd oppervlak ;)

De poeders kun je ook zo kopen (b.v. van Artitec), maar de methode met krijtjes heeft als voordeel dat de weathering veel gelijkmatiger gaat. Met de weatheringpoeders gebruik je al snel veel te veel. Bovendien zijn de krijtjes veel goedkoper.

Nog een laatste tip: het verpulveren van de krijtjes met een mesje duurt een eeuwigheid. Tegenwoordig haal ik de krijtjes gewoon over een stuk fijn schuurpapier, dat gaat veel sneller.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 sep 2014 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Lauterbach

Bericht door kees gorter »

Dat zijn zeker mooie gebouwen. Leuk dat er nu meer mensen dingen gaan nabouwen.
Ik doe er ook ideeen mee op, en vind je manier van bouwen mooi.
Ik ga dat zeker volgen. Ik hoop dat ik in het echt deze bouwsels ook eens mag bewonderen.

Kees Gorter


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach

Bericht door Jeroen »

Treinen moet je zeker weatheren! En als het goed gaat op je oude Roco-wagonnetje gewoon doorgaan. Oefening baart kunst. En ik spuit ze zeker met matte lak (Tamiya!)....anders zit je je weathering voor niks te doen én krijg je gore klauwen.

Tipje: na het weatheren absoluut de wielen schoonmaken van de wagon in kwestie. Anders weather je automatisch ook de bovenkant van de spoorstaaf, en dat werkt niet echt bevorderlijk voor de goeie treinenloop....

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

kees gorter schreef:Dat zijn zeker mooie gebouwen. Leuk dat er nu meer mensen dingen gaan nabouwen.
Ik doe er ook ideeen mee op, en vind je manier van bouwen mooi.
Ik ga dat zeker volgen. Ik hoop dat ik in het echt deze bouwsels ook eens mag bewonderen.

Kees Gorter
Hallo Kees,

Dank voor je compliment.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Jeroen schreef:Treinen moet je zeker weatheren! En als het goed gaat op je oude Roco-wagonnetje gewoon doorgaan. Oefening baart kunst. En ik spuit ze zeker met matte lak (Tamiya!)....anders zit je je weathering voor niks te doen én krijg je gore klauwen.

Tipje: na het weatheren absoluut de wielen schoonmaken van de wagon in kwestie. Anders weather je automatisch ook de bovenkant van de spoorstaaf, en dat werkt niet echt bevorderlijk voor de goeie treinenloop....

J.
Hallo Jeroen,

bedankt voor de tip. Ik ga het binnenkort eens proberen. Waarom raad je Tamiya aan? Werkt Revell of een spuitbus uit de bouwmarkt niet goed?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach

Bericht door Jeroen »

Revell weet ik niet, zou best kunnen dat dat ook prima werkt. Ik heb een Vallejo spuitbusje gehad, en hoewel ik de verf zeer waardeer en aanraad, vond ik die niet mat genoeg. Humbrol idem dito. Deze heb ik nu eens geprobeerd en die werkt echt perfect. Maar probeer de bouwmarkt-bus gerust....ik ben benieuwd!


Afbeelding
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach

Bericht door 141 »

Harry, mooie gebouwen! Het zelf bouwen van gebouwen is stiekem tocht wel héél erg leuk. Ik denk dat ik maar ook aan een projectje moet beginnen.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lauterbach

Bericht door Ad_M »

traiNiac schreef:
Jeroen schreef:Treinen moet je zeker weatheren! En als het goed gaat op je oude Roco-wagonnetje gewoon doorgaan. Oefening baart kunst. En ik spuit ze zeker met matte lak (Tamiya!)....anders zit je je weathering voor niks te doen én krijg je gore klauwen.

Tipje: na het weatheren absoluut de wielen schoonmaken van de wagon in kwestie. Anders weather je automatisch ook de bovenkant van de spoorstaaf, en dat werkt niet echt bevorderlijk voor de goeie treinenloop....

J.
Hallo Jeroen,

bedankt voor de tip. Ik ga het binnenkort eens proberen. Waarom raad je Tamiya aan? Werkt Revell of een spuitbus uit de bouwmarkt niet goed?
Tamiya blijkt de hardste lak te zijn die je kan gebruiken
Deze lak is zelfs te polijsten
Er zijn maar weinig blanke lakken waar je dat mee kan :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach

Bericht door Maurits71 »

Het nadeel van de bouwmarkt spuitbus is de nozzle, die is zo groot dat je alles onder spuit, zou het proberen te vermijden


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

141 schreef:Harry, mooie gebouwen! Het zelf bouwen van gebouwen is stiekem tocht wel héél erg leuk. Ik denk dat ik maar ook aan een projectje moet beginnen.

Gr. Clemens
Hallo Clemens,

Dank. Het is inderdaad erg leuk om te doen, helemaal niet zo moeilijk en het eindresultaat is de moeite en tijd meer dan waard vind ik.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Maurits71 schreef:Het nadeel van de bouwmarkt spuitbus is de nozzle, die is zo groot dat je alles onder spuit, zou het proberen te vermijden
Hallo Maurits,

Daar heb je wel een terecht punt. Ik ga maar eens een spuitbus Tamiya bestellen.



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Lauterbach

Bericht door Nijboer »

Wat een spiksplinternieuwe, schone loc daar op de achtergrond! :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fan,

Zeker. Die komt nog wel eens aan de beurt als ik het weatheren een beetje onder de knie krijg.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lauterbach

Bericht door BenQ »

Nijboer schreef:Wat een spiksplinternieuwe, schone loc daar op de achtergrond! :D
Komt net uit de wasstraat. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Magnum44
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jan 2014 23:05
Locatie: Doesburg

Re: Lauterbach

Bericht door Magnum44 »

Ongelooflijk hoe handig bouwers zijn, maakt een foto en maakt het na, petje af!! :D :D :D


Bouw van mijn baantje volgen?

Meerfeld
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Magnum44 schreef:Ongelooflijk hoe handig bouwers zijn, maakt een foto en maakt het na, petje af!! :D :D :D
Hallo N-fan,

Dank voor je compliment. Zie ook mijn draadje over de bouw van de baan zelf:
viewtopic.php?f=14&t=7838&p=124909#p124909


Gebruikersavatar

erik
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 jan 2013 20:11
Locatie: winterswijk

Re: Lauterbach

Bericht door erik »

Prachtige huizen!!!


Plaats reactie