Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Op deze plek dan maar een paar woorden over de bouw van mijn eerste segment, een enkelsporige nevenlijn naar Duits voorbeeld. Het segment beschikt over een tunnelingang, waarachter een schaduwstation kan worden aangekoppeld. Het segment bevat verder niet meer dan een spoordijk met twee gebouwtjes naar voorbeelden uit Lauterbach in het Zwarte Woud. Overigens heeft in het echte Lauterbach nog nooit een spoorlijn gelegen, dus het grote voorbeeld wordt niet exact nagebootst. Het mooie van onze hobby is immers dat we kunnen bouwen wat we zelf mooi vinden.

Deze eerste module is opgebouwd uit multiplex kopwanden van 12mm, zijwanden van 9mm en drie tussenschotten van 6 mm dikte. Hij weegt dus bijzonder weinig. Voor de spoordijk en de plaatsen waar de weg en het huis en de schuur uit Lauterbach komen, is ook 6 mm multiplex gebruikt:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens is er een metertje flexrails van Peco (ik gebruik Code 55 voor sporen die in het zicht liggen) op bevestigd en is het frame afgewerkt met een stuk aluminium vliegengaas uit een oude hordeur:

Afbeelding

Het gaas is eerst afgewerkt met een laag keukenpapier gedrenkt in behangersplak en daarover heen een dunne laag gips. Na uitharding is deze laag voorzien van een mengsel van verdunde houtlijm en donkerbruine latex, welke is afgestrooid met schelpenzand. Ballast aanbrengen, sein plaatsen en klaar:

Afbeelding

Deze methode bevalt mij uitstekend, want het gewicht blijft binnen de perken en het is een goede basis voor de "groene" afwerking. Vooral omdat het zand ervoor zorgt dat de houtlijm waarmee het groen wordt aangebracht, niet te snel droogt. De basis voor het groen is een laag van verschillende kleuren Woodland Turf, aangebracht met verdunde houtlijm. Deze wordt vervolgens afgewerkt met grover strooimateriaal van allerlei fabrikanten. De bomen en struiken bestaan hoofdzakelijk uit takjes zeemos en hier en daar wat IJslands mos, ook weer voorzien van strooimaterialen:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien beschik ik niet over een grote treinbaan met veel wissels. Mijn voorkeur gaat ook uit naar enkelsporige nevenlijnen naar Duits voorbeeld. Op dit eerste segment Lauterbach, staan een paar gebouwtjes die gebaseerd zijn op voorbeelden die ik aantrof tijdens een weekje vakantie bij onze oosterburen. Zo ook onderstaande woning langs een klein weggetje in het midden van het Zwarte Woud, aan het einde van het dorp Lauterbach.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een oud en vrij onooglijk huis in de typische bouwstijl die je hier veel aantreft. Het huis staat in Lauterbach, een plaats waar nog nooit een spoorlijn heeft gelegen. Maar ik vond het een geschikt voorbeeld voor mijn eerste module, die niet meer bevat dan een spoordijk en een tunnel naar het schaduwstation. Dus het werd in 1:160 (ongeveer, want een tekening had ik niet) van Evergreen plastic plaat en strips nagebouwd. Verder gebruikte ik dakpanplaten van Kibri en messing raampjes van Schiffer. Het resultaat mag er best zijn, vind ik zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Enkele honderden meters verder trof ik op mijn vakantie nog een aardige schuur aan:

Afbeelding

Het model is net als het woonhuis vervaardigd van Evergreen plastic plaat en strips, afgewerkt met messing deuren van Schiffer en dakplaat van Kibri. Op zich is dit modelletje ook wel geslaagd, al ben ik niet erg tevreden over de verhoudingen. De schuur is namelijk een beetje groot uitgevallen. Een voorbeeld op schaal nabouwen zonder maten of tekeningen blijft een erg lastige klus. Maar ja, met je auto in de berm van zo'n weg neem je niet echt rustig de tijd om de maten in te schatten en thuis heb je dan alleen die ene foto van het origineel:

Afbeelding

Hoewel de schuur in model dus wat te groot is, misstaat deze niet op de baan en omdat er toch de nodige uurtjes werk in zitten, mag-ie blijven. ;)

Dit eerste segment van mijn baan is al een tijdje gereed; net als een tweede, onder de naam Steinbach. Aan de bouw daarvan zal ik in het vervolg een berichtje wijden.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:48, 8 keer totaal gewijzigd.



brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Lauterbach

Bericht door brizbo »

Ziet er gaaf uit 8-)

Het is blijkbaar niet je eerste keer dat je met hout werkt... :geek:

Ik kijk uit naar het vervolg!


Fabrice
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: Lauterbach

Bericht door [Patrick] »

Wauw dat ziet er top uit. Heel fijn is ook de beschrijving hoe je het doet. Daar hebben veel mensen wat aan.
Blijf vooral door gaan! 8-)


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Lauterbach

Bericht door ZThijs1 »

Ik sluit me volledig bij Patrick aan, heel fijn dat je ook beschrijft hoe je de dingen doet! Het resultaat mag er zeker wezen :mrgreen:


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Fabrice, Patrick en Thijs,

Dank voor jullie bemoedigende reacties. Dat motiveert mij om een volgende keer nog meer over mijn bouwervaringen te vertellen. Deze keer laat ik het bij een fotootje van het eindresultaat:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:49, 4 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Lauterbach

Bericht door Wim »

Dat ziet er prachtig uit, die ga ik volgen!


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach

Bericht door Maurits71 »

prachtig, duidelijk less is more


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Lauterbach

Bericht door DirkH »

Knap werk, ik hou van de eenvoud.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

kuls
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2014 14:50

Re: Lauterbach

Bericht door kuls »

mooi man , zulke topics zijn allemaal leermomenten voor mij


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Lauterbach

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Ziet er erg professioneel uit.
Kleuren zijn ook erg goed.
Sein Staat in verkeerde stand! maar dat mag de pret niet deren.
Waar heb je die mooie accessoires vandaan die naast de rails staan om de "draden" te houden?

Heerlijk om te zien

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

bob vermeulen schreef:Hallo,

Ziet er erg professioneel uit.
Kleuren zijn ook erg goed.
Sein Staat in verkeerde stand! maar dat mag de pret niet deren.
Waar heb je die mooie accessoires vandaan die naast de rails staan om de "draden" te houden?

Heerlijk om te zien

mvrgr Bob

Hallo Bob,

Zelfbouw van stukjes Evergreen profiel ... Eigenlijk heel simpel: paaltje van een stukje rond profiel, stukje recht daar weer haaks op en vervolgens daaraan een ander stukje recht geplakt. Op onderstaande foto kun je ze wat beter zien:

Afbeelding

Je kunt deze steldraadhouders ook kopen van Weinert (messing), maar dat gaat dan wel in de papieren lopen. Het contragewicht voor de steldraden is overigens van Arnold (geschilderd en geweatherd):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:50, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach

Bericht door Jeroen »

_________________
Met de groeten van Harry

Lauterbach in "Mijn N-baan"
Lauterbach in "Doe het zelf"
Steinbach in "Doe het zelf"
Fijn Harry, bedankt! :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Ik begin het te leren hoor. Ik moet niet telkens een nieuwe thread aanmaken, maar gewoon blijven aanvullen. Dus in het vervolg zal ik deze draad aanvullen met nieuws over de bouw van de eerste drie segmenten van mijn nevenlijn naar Duits voorbeeld. Ik bouw momenteel aan het derde segment, dus voorlopig zal er nog geen wissel te zien zijn. :D

Het tweede segment is gebouwd naar een voorbeeld in Steinbach. Ook dit segment is inmiddels gereed en is gebouwd naar het grote voorbeeld. Het enige verschil met de gebouwen op segment Lauterbach is dat ik ze zelf nooit heb gezien en dus deels vanuit mijn fantasie heb gewerkt. Steinbach is een gehucht langs de spoorlijn tussen Schorndorf en Welzheim, vlak in de buurt van het Strümpfelbachviaduct. Daarover later meer, omdat ik dit viaduct momenteel aan het bouwen ben.

Ook deze spoorlijn is een enkelsporige nevenlijn in Zuid-Duitsland, waarover op Internet het nodige te vinden is (http://de.wikipedia.org/wiki/Wieslauftalbahn). Van de schuur die ik wilde nabouwen was op Internet echter geen fotomateriaal te vinden. Ik kon alleen een foto vinden in een boek over deze nevenlijn, geschreven door A. Ebinger (Die Wieslaufbahn, Transpress 1998).

Afbeelding

Maar op de foto was slechts één kant van de schuur te zien. De schuur zal qua grootte wel met de werkelijkheid overeenkomen, maar de gevels zijn pure fantasie. Voor het vakwerk heb ik me wel laten inspireren door een schuur in Neckarburken:

Afbeelding

Afbeelding

En ook deze schuur is met eenvoudige middelen in elkaar gezet. Baksteen en dakpanplaten van Kibri, vakwerkimitatie van Evergreen plastic profielen, een messing deurtje van Schiffer en wat raampjes uit de rommelkist. Het afgebladderde stucwerk is gemaakt van een beetje autoplamuur:

Afbeelding

Na het nodige schilder- en verouderingswerk, is dit dan het resultaat geworden. Let daarbij vooral op de nestkastjes op de gevel, die ook van het grote voorbeeld zijn afgeleid :P

Afbeelding

En tenslotte een fotootje van de gevel die wel afgeleid is van de "juiste" werkelijkheid. De houthakker van Noch heeft het er maar druk mee:

Afbeelding

De bouwtechniek van het segment Steinbach is dezelfde als bij het eerste segment: multiplex en aluminium gaas als ondergrond:

Afbeelding

Vervolgens een laagje keukenpapier en na droging een dunne laag flexibele tegellijm. Ik heb voor het eerste segment gips gebruikt, maar gebruik nu tegellijm die geschikt is voor vloerverwarming. Deze blijft flexibel, dus je krijgt geen scheurtjes en het kan beter tegen een stootje:

Afbeelding

Om een goede indruk te krijgen van het uiteindelijke resultaat, wordt een papieren modelletje van de schuur gebruikt tijdens de bouw van het segment:

Afbeelding

Dit geheel wordt weer voorzien van bruine latex en afgestrooid met schelpenzand:

Afbeelding

Hert wegdek wordt overigens gemaakt van heel fijn steenpoeder, vermengd met verdunde houtlijm. Deze "pasta" breng ik gewoon met een plamuurmes op. Het resultaat is een vlak, maar toch enigszins onregelmatig wegoppervlak, dat vervolgens met krijt wordt geweatherd. Na veel andere pogingen (gewoon met verf of met universeel vuller en zwart pigment) is dit voor mij de fraaiste methode. De kleur is weliswaar wat licht en ik moet nog een goede manier vinden om strepen te maken, maar de textuur is helemaal in orde. Ik zal nog wel eens een fotootje van heel dichtbij plaatsen. Als iemand tips heeft voor de wegmarkering, hou ik me aanbevolen.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:53, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Hierbij een beter fotootje van het wegdek. Wie helpt me aan een tip voor het aanbrengen van wegmarkeringen?

Afbeelding

En nog een paar detailfotootjes van het segment Steinbach dat ook al enige tijd gereed is:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ter afsluiting heb ik beide segmenten nog eens in zijn geheel op de foto gezet:

Afbeelding

Wat hierbij opvalt is het kleurverschil van de bodembedekking tussen beide segmenten. Ik gebruik weliswaar altijd hetzelfde (blended turf van Woodland Scenics) maar dat is dus niet bepaald kleurecht. Het rechter segment (Lauterbach) is ongeveer anderhalf jaar ouder dan het linker segment (Steinbach), maar is pas opgefrist met nieuwe bodembedekking. Dat moet ik met het linker segment nog doen en daar moet ik dus niet te lang mee wachten ;)
Verder ben ik van plan op dat linker segment nog de nodige bomen aan te brengen, want het is me nog iets te kaal. :oops:
Hoewel dus niet kleurecht, heeft dit soort bodemmateriaal wel het voordeel dat er heel gemakkelijk een vers laagje op aan te brengen is. Dat gaat met grasvezels een stuk lastiger. Bovendien vind ik de kleuren zeer acceptabel en goed contrasteren met de bomen en struiken. De laatsten zijn vervaardigd van takjes zeemos met schuimvlokken die ik zelf heb gemaakt van een stuk schuimrubber en een pot zijdeglans verf in de juiste kleur. Ik meen dat jaren geleden in Rail Hobby een artikel heeft gestaan heeft hoe je dat kan doen.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 12 mei 2018 05:54, 2 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door FidOo »

Harry, wat een binnenkomer zeg. Echt waanzinnig die modules. Ziet er heel goed uit allemaal.

Overigens vind ik de linker module een mooi verloop hebben kwa begroening. Ik denk dat andere kleine details zoals een hekje of een auto al een groot verschil uit kunnen maken.

En helaas wegmarkering heb ik geen tips voor. Moet zelf nog heel wat doen voordat ik daar aan toe ben.


Maar bedankt voor de mooie foto's


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Maurits71 »

afwrijf transfers halen bij de betere boekhandel, die verkopen vellen met lange witte dunne lijntjes.

anders een wit stikker vel kopen en dunne reepjes afsnijden.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Harry, je kunt je ook afvragen of er wel wegmarkering op de weg moet komen. Zo'n mooie landelijke weg behoeft toch geen strepen?
Even een vraagje over het gebruikte ballast, wat voor type van welk merk heb jij gebruikt?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Harry,

Prachtig, helemaal top, ga zo door! :o

Persoonlijk zou ik geen strepen doen......eerder wat "beschadigingen" in het wegdek.

Succes!

Groet Bren


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door shoven »

In Nederland hebben smallere wegen (erftoegangswegen) geen belijning. Als ik zo kijk zijn jouw wegen ook niet breed, ik zou geen lijnen zetten, is bovendien heel lastig om netjes te krijgen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Maurits71 schreef:afwrijf transfers halen bij de betere boekhandel, die verkopen vellen met lange witte dunne lijntjes.

anders een wit stikker vel kopen en dunne reepjes afsnijden.

gr.

M.

Hallo Maurits,

Die transfers zijn wel een goede tip. Lekker dun. Eens kijken waar ik die kan krijgen. Stickervellen heb ik al eens eerder geprobeerd, maar die zijn mij te dik en laten na enige tijd weer los. Ik heb zelf ook wel isolatie tape en schilders tape geprobeerd. Dat blijft goed zitten, is in bochten te gebruiken maar het is wel een heel gedoe en bovendien niet wit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Ha Clemens, Ben en Steven,

Misschien hebben jullie wel gelijk. Maar er komt ongetwijfeld nog een module met een stuk Autobahn, dus dan moet ik alsnog aan de strepen :lol:
Maar ik volg jullie advies graag op: geen strepen op de huidige modules. Thnx


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

141 schreef:Harry, je kunt je ook afvragen of er wel wegmarkering op de weg moet komen. Zo'n mooie landelijke weg behoeft toch geen strepen?
Even een vraagje over het gebruikte ballast, wat voor type van welk merk heb jij gebruikt?

Gr. Clemens
Hallo Clemens,

Ik gebruik ballast van Jeweha. Om precies te zijn: kalksteen (nr. 221). Dit is een Belgische leverancier die ik tegengekomen ben op een beurs in Dortmund. Maar hij staat ook regelmatig in Houten. Hij handelt vooral in boeken, maar heeft tegenwoordig ook steenslag bij zich, kurkbedding en penseeltjes. Hij staat meestal/altijd in de hal linksachter na de ingang. De paden langs het spoor zijn van Anita Decor, meer precies zandsteen (nr. 2000).


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Dank, ga ik onthouden. Ik vind de kleur en het formaat erg mooi.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door spoor65 »

Hallo Harry,

Dit is nog eens binnen komen op het forum, mooi man, en ook erg mooi dat je met modules werkt,
vraag mij nu alleen nog af, heb jij al een uitnodiging gekregen van ons aller H@ns, voor Lochem 2015?

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

spoor65 schreef:Hallo Harry,

Dit is nog eens binnen komen op het forum, mooi man, en ook erg mooi dat je met modules werkt,
vraag mij nu alleen nog af, heb jij al een uitnodiging gekregen van ons aller H@ns, voor Lochem 2015?

mvg

Freddy
Hallo Freddy,

Dank voor je compliment. En nee, ik zie "Lochem" vaak terugkomen in dit forum, maar wat waar en wanneer weet ik inderdaad niet. :oops:


Plaats reactie