zelfbouw vakwerkhuizen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

zelfbouw vakwerkhuizen

Bericht door traiNiac »

In vervolg op de vorige thread over het maken van gebouwen op het eerste segment van mijn baan (zie Lauterbach in de rubrieken Doe het zelf en Mijn N-baan), dan nu wat over het enige gebouw op mijn tweede segment, Steinbach. Ook dit segment is inmiddels gereed (zie Steinbach in de rubriek "mijn N-baan") en is gebouwd naar het grote voorbeeld. Het enige verschil met de gebouwen op segment Lauterbach is dat ik ze zelf nooit heb gezien en dus deels vanuit mijn fantasie heb gewerkt. Steinbach is een gehucht langs de spoorlijn tussen Schorndorf en Welzheim, vlak in de buurt van het Strümpfelbachviaduct. Daarover later meer, omdat ik dit viaduct momenteel aan het bouwen ben.

Ook deze spoorlijn is een enkelsporige nevenlijn in Zuid-Duitsland, waarover op Internet het nodige te vinden is (http://de.wikipedia.org/wiki/Wieslauftalbahn). Van de schuur die ik wilde nabouwen was op Internet echter geen fotomateriaal te vinden. Ik kon alleen een foto vinden in een boek over deze nevenlijn, geschreven door A. Ebinger (Die Wieslaufbahn, Transpress 1998). Maar op de foto was slechts één kant van de schuur te zien. De schuur zal qua grootte wel met de werkelijkheid overeenkomen, maar de gevels zijn pure fantasie. Voor het vakwerk heb ik me wel laten inspireren door een schuur in Neckarburken:

Afbeelding

En ook deze schuur is met eenvoudige middelen in elkaar gezet. Baksteen en dakpanplaten van Kibri, vakwerkimitatie van Evergreen plastic profielen, een messing deurtje van Schiffer en wat raampjes uit de rommelkist. Het afgebladderde stucwerk is gemaakt van een beetje autoplamuur:

Afbeelding

Na het nodige schilder- en verouderingswerk, is dit dan het resultaat geworden. Let daarbij vooral op de nestkastjes op de gevel, die ook van het grote voorbeeld zijn afgeleid :P

Afbeelding

En tenslotte een fotootje van de gevel die wel afgeleid is van de "juiste" werkelijkheid. De houthakker van Noch heeft het er maar druk mee:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Steinbach

Bericht door kees gorter »

Mooi gemaakt! Je vakwerk is ook op een leuke wijze gemaakt.
Op de bakstenen muur met stripjes evergreen het houtwerk. Jammer dat er dan geen houtnerf te zien is.
Ik hoop meer bouwsels te zien, en de uitleg hoe ze tot stand zijn gekomen.
Andere technieken van bouwen zijn leuk om te volgen.
Ik zou wel eens een meeting/forumdag willen meemaken over het zelfbouwen!
Zo kunnen we van elkaar veel leren.

Kees


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Steinbach

Bericht door Jeroen »

Hey, dit is top zeg! Wat ontzettend mooi gedaan. De hele scene spreekt me ook aan, realistisch en rust. Plak je die vakwerkimitatie er gewoon op?

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Steinbach

Bericht door Ron »

Mooi gemaakt.
Evenals je andere draadjes lekker sfeertje.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Jeroen schreef:Hey, dit is top zeg! Wat ontzettend mooi gedaan. De hele scene spreekt me ook aan, realistisch en rust. Plak je die vakwerkimitatie er gewoon op?

Grtz,

J.
Hallo Jeroen & kees,

Het vakwerk is inderdaad gemaakt van op de muurplaat geplakte stripjes van Evergreen. Wel veel meet- en snijwerk. De verkrijgbare houtprofielen zijn niet klein genoeg voor N. Vroeger ook wel eens met papieren strips geprobeerd, maar dit gaat duidelijk beter. Bovendien is in de plastic strips gemakkelijk een houtnerf te imiteren, door er met een grof schuurpapiertje een paar keer overheen te gaan (wel in de richting van de houtnerf). Door ook wat dikkere verf te gebruiken, ontstaat ook van heel dichtbij een aanvaardbaar resultaat:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Steinbach

Bericht door BenQ »

Het is gewoon VAKWERK wat ik zie. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Steinbach

Bericht door Bjor »

(...) Door ook wat dikkere verf te gebruiken, ontstaat ook van heel dichtbij een aanvaardbaar resultaat (...)

LOL! :lol: Dat noem je aanvaardbaar? Ik noem het hogeschool modelbouw. Werkelijk prachtig gedaan!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Steinbach

Bericht door RogerB »

Schitterend! Erg mooi! Ook ik ga zodra ik alle rails etc. heb aangesloten beginnen met scenery, en daar hoort bij mij ook zelfbouw van huisjes bij. Dit is één van de redenen waarom ik met deze hobby ben begonnen. Tijdens mijn studie heb ik heel veel maquettes gemaakt. Deze hoef ik door de digitalisering nu op mijn werk helaas niet meer te maken, maar het begint "te kriebelen" bij het zien van zoveel moois. Ik hoop in de toekomst ook op dit forum een bijdrage te kunnen leveren wat betreft zelfbouw.


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Bjor schreef:(...) Door ook wat dikkere verf te gebruiken, ontstaat ook van heel dichtbij een aanvaardbaar resultaat (...)

LOL! :lol: Dat noem je aanvaardbaar? Ik noem het hogeschool modelbouw. Werkelijk prachtig gedaan!

Ben
Nou Ben,

Jij kan er zeker wat van, prachtig die gebouwen geïnspireerd op het werk van Nouaillier! Ik ga je draadje zeker volgen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

RogerB schreef:Schitterend! Erg mooi! Ook ik ga zodra ik alle rails etc. heb aangesloten beginnen met scenery, en daar hoort bij mij ook zelfbouw van huisjes bij. Dit is één van de redenen waarom ik met deze hobby ben begonnen. Tijdens mijn studie heb ik heel veel maquettes gemaakt. Deze hoef ik door de digitalisering nu op mijn werk helaas niet meer te maken, maar het begint "te kriebelen" bij het zien van zoveel moois. Ik hoop in de toekomst ook op dit forum een bijdrage te kunnen leveren wat betreft zelfbouw.

Ik ben heel benieuwd naar het werk van een maquettebouwer. Had ik vroeger graag willen worden :)


Gebruikersavatar

Magnum44
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jan 2014 23:05
Locatie: Doesburg

Re: Steinbach

Bericht door Magnum44 »

Nou,nou nou....... je creaties zijn werkelijk prachtig ;)


Bouw van mijn baantje volgen?

Meerfeld
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Na de vakwerkschuur in Steinbach nu eens een andere methode geprobeerd voor het nabouwen van vakwerkhuisjes. Deze keer met echt hout. In schaal N eigenlijk niet te doen, dus ik heb het maar eens geprobeerd in schaal 1:80. Het is toch niet bedoeld voor mijn treinbaan, maar als Sinterklaas-surprise :D

Het voorbeeld staat in Rothenburg ob der Tauber, of liever gezegd het sprookjesbos van de Efteling in het echt:

Afbeelding

Het is een schattig klein huisje dat nogal scheef is weggezakt. En die scheefstand moest natuurlijk in model nagebouwd worden. Je bent nu eenmaal modelbouwgek of je bent het niet ;)
En vanuit die gekte wil je dan ook de venstertjes op het grote voorbeeld laten lijken, dus dat betekent zelfbouw met styreen stripjes. Dat ze wat scheef worden is natuurlijk geen probleem want werkelijkheidsgetrouw:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet er niet aan denken om dat ook in schaal 1:160 te moeten doen, dus misschien toch maar eens een snijplotter aanschaffen?
Volgende stadium zijn dan de gevels. Gewoon transparant plastic plaat beplakken en stukjes houtprofielen. Ook dat hoeft niet strak te passen op de tiende millimeter. Het gaat tenslotte om een huisje van eeuwen oud:

Afbeelding

Afbeelding

Als dat vast zit, wordt het gebeitst en na droging bestrijk ik de vakjes tussen de latjes met een beetje verdunde houtlijm en strooi dat af met zand. Na droging gaat er een laagje modelgips overheen, alvast op kleur gebracht met pigment en acrylverf. Het afstrooien met zand zorgt ervoor dat het gips aan de ondergrond hecht. Gips en plastic gaat niet echt goed samen. Daarna wat afwerken met fijn schuurpapier en glasvezelborsteltje en nog een beitslaagje er overheen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog een stoepje gemaakt van ingekrast foamplaat (mijn eerste poging), de boel een beetje weatheren, struikje erbij en klaar is Harry:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Steinbach

Bericht door brendo »

Beste Harry,

Geweldig vakwerk maak jij!!

Keep on going the good work!

Groet Bren


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Steinbach

Bericht door Bjor »

Opzettelijk scheef bouwen is nog moeilijker dan recht, maar daar ben je meesterlijk in geslaagd. Je huisje zal over twee weken met recht een echte 'surprise' zijn.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Steinbach

Bericht door 141 »

Harry, dit is wederom vakwerk!!!! Nu een broertje of zusje in 1:160?

Vond je het niet lastig om in een grotere schaal te bouwen? Het lijkt mij erg vreemd om dat te doen als je het gepriegel in 1:160 gewend bent om dan ineens zo'n "lomp" gebouw te bouwen.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Steinbach

Bericht door Maurits71 »

well done.

begrijp ik het goed, dat je het raamwerk op een stukje plastic plak en dan instrooi met gips en zand ?

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Maurits,

Inderdaad eerst latjes op transparant plastic achtergrond en dan de tussenruimtes opvullen met verdunde houtlijm en daar wat fijn zand in strooien. Dat eerst laten drogen en dan pas gips erop. Het voordeel daarvan is dat het gips goed hecht aan de lijmlaag met zand eronder. Als je dat niet doet, dan valt bij de geringste schok het hardgeworden gips uit de tussenruimtes. Zonde van je werk :(

Je kunt de tussenruimtes ook in 1 keer opvullen met b.v. autoplamuur. Dat hecht namelijk wel, maar voor grotere vlakken is dat niet zo mooi. De schuur uit Steinbach aan het begin van dit draadje is zo gemaakt, omdat ik daar deels opgevulde tussenruimtes wilde.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

141 schreef:Harry, dit is wederom vakwerk!!!! Nu een broertje of zusje in 1:160?

Vond je het niet lastig om in een grotere schaal te bouwen? Het lijkt mij erg vreemd om dat te doen als je het gepriegel in 1:160 gewend bent om dan ineens zo'n "lomp" gebouw te bouwen.

Gr. Clemens
Hallo Clemens,

Was wel even wennen, maar met houten latjes kun je niet anders dan wat grover werken. Voor 1:160 blijf ik polystyreen stripjes gebruiken. De methode om vervolgens gips aan te brengen pas ik ook toe bij gewone bouwpakketjes:

Afbeelding

En bij de heel oude Kibri bouwpakketjes heb ik gewoon de stickervelletjes geschilderd. Worden ze in idere geval niet geel:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Steinbach

Bericht door maarten »

Mooi man! Je bent onderhand de vakwerkhuisjes-meester aan het worden hier op het forum. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Dank je Maarten,

We doen ons best, maar er zijn nog heel wat andere juweeltjes van zelfbouw te vinden ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Intussen ook het huis afgemaakt dat op het segment Strümpfelbach komt te staan. Ook dat is gebaseerd op het echte voorbeeld. Ik heb er vrij veel foto's van op Internet en in boeken gevonden, maar de meeste vanaf de jaren '70. Het is een twee-onder-een-kap woning, waarbij de kap van een van de huizen ergens vóór 1975 vervangen is en ook de vakwerkgevels zijn later verborgen onder betimmering. Uiteindelijk vond ik ook ergens een zw/w foto uit 1968, de periode die ik wilde uitbeelden. Op die foto is ook duidelijk te zien hoe dicht het huis bij het viaduct staat. Hieronder een paar fotootjes van het model. De witte muur op de begane grond is straks niet meer te zien, want valt dan weg in de helling. Vandaar die deur op de nu nog eerste verdieping :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Het modelletje is gebouwd van plastic plaat voorzien van een laag autoplamuur (begane grond) en muurplaat met baksteentjes, voorzien van polystyreen strips als imitatievakwerk. De ramen en deuren komen uit de rommelkist, de dakgoot en regenpijp zijn weer polystyreen strips. De luiken zijn weer gemaakt van polystyreen plaat en strips. De balustrade van het balkon heb ik niet zelf gemaakt, maar is van Grandt Line, een Amerikaanse scenery-leverancier. Het is eigenlijk HO, maar m.i. veel te klein voor die schaal.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:57, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Steinbach

Bericht door Jeroen »

Mhooooi!!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Steinbach

Bericht door Ron »

Mooi zo'n zelfbouw huis.
Ben beniewd hoe hij op de baan komt te staan.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Steinbach

Bericht door Krab »

Das echt autentiek mooi gemaakt :o .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Steinbach

Bericht door kees gorter »

Leuk huisje geworden, het is leuk om bestaande gebouwen na te maken.
Echter is mijn ervaring op beurzen waar ik soms met mijn modules sta, dat de mensen niet altijd zien dat het zelfbouw is.
Als ik ze dat vertel gaan ze pas beter kijken. Maar ja, je maakt ze eigenlijk ook voor jezelf.
Als gekochte bouwhuisjes goed in elkaar zijn gezet en de kleuren zijn bewerkt, vind ik dat ook mooi.
Het geheel maakt pas iets moois om van te genieten.
Ik hoop je werk ook nog eens in het echt te kunnen bewonderen.
Op een beurs als Zutphen b.v.

Kees


Plaats reactie