kleinste auto decoder verkrijgbaar

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ontspoord
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2012 13:34
Locatie: Rotterdam

kleinste auto decoder verkrijgbaar

Bericht door Ontspoord »

Ik ben met iemand anders bezig een leuk ontwerp te maken voor een auto die we in een tijdperk 6 kunnen laten rondrijden.

Hiervoor zijn we echter op zoek naar een zo klein mogelijke decoder die eigenlijk niets anders hoeft te doen dan vooruit en achteruit rijden. Een lampje voor de auto mag continue aan staan, dus deze ga ik gewoon via het aan/uit schakelaartje mee schakelen.

Kan iemand me hiermee helpen? Ik heb te weinig kennis hiervan en kom met zoeken niet ver genoeg.


Marco

OpenDCC i.c.m. RocRail, Tijdperk VI, NL, FCT (Fictieve Container Terminal)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3653
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: kleinste auto decoder verkrijgbaar

Bericht door maarten »

Er zijn meerdere systemen voor autonoom rijdende auto's. Maar in deze schaal eigenlijk alleen voor vrachtauto's en bussen geschikt, niet voor personenauto's.

Waarom moet de auto achteruit rijden? hoe gaat ie dan sturen? Ook een auto die niet stuurt raakt van zijn pad af als ie maar vaak genoeg voor- en achteruit rijdt.

Bestaande systemen:
DC Car
MCC System
Deze kunnen wel veel meer dan wat jij vraagt overigens. Wagens bij het MCC systeem hebben een decoder aan boord, bij het DC car systeem weet ik het eigenlijk niet.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Ontspoord
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2012 13:34
Locatie: Rotterdam

Re: kleinste auto decoder verkrijgbaar

Bericht door Ontspoord »

Hallo Maarten,

Dank voor je snelle reactie.

De wagen moet bij voorkeur achteruit kunnen rijden. Indien dit niet mogelijk is zal ik mijn ontwerp moeten aanpassen.

Voor wat betreft het niet kunnen sturen bij achteruit rijden. Hij moet ongeveer 2x de lengte van de wagen achteruit kunnen rijden.

Wat we aan het ontwerpen zijn is dit:
Afbeelding

De lengte van de wagens is in schaal ongeveer 9,3 cm en ik wil dus proberen de motor tussen de assen te plaatsen. Hierdoor bespaar ik op hoogte van de wagens, zodat er geen container op hoeft te staan.

In werkelijkheid hebben de AGV's dubbel meesturende assen (voor en achter), maar dit is niet te doen voor het schaalmodel.


Marco

OpenDCC i.c.m. RocRail, Tijdperk VI, NL, FCT (Fictieve Container Terminal)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3653
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: kleinste auto decoder verkrijgbaar

Bericht door maarten »

Dat is nog best een flink stuk om achteruit te rijden... (18 - 19 cm). Ik vraag me af of dat goed gaat. :? Misschien dat het meevalt omdat de aandrijving geen differentieel heeft, maar toch.

De aandrijving zal geen probleem zijn, daar zijn oplossingen voor. Bijvoorbeeld deze.

Overigens heeft MCC model car parts ook alle spullen voor N, ook al is dat niet altijd duidelijk.

Wel trouwens erg leuk idee!!!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie