[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door martindomburg »

Die vind je op dinamousers.net

Heb je nog geen klanten status stuur me even een email op info@domburgtrainsupport.nl met je contactgegevens. Dan regel ik die voor je

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje »

@ Martin, ik hoor wel wanneer ik je baan helemaal vol moet komen kwasten dan :twisted: :twisted: :twisted:

@ Ad_M Dank je, voor mij persoonlijk werkt het heel goed om per module te werken. Het houdt m'n focus beter vast én is kostenbesparend! Anders ga ik alles kopen 'wat ik ooit nog nodig denk te hebben op de baan' met alle gevolgen van dien. Daarnaast helpt het 'ruimte-probleem' hier natuurlijk ook mee aan gedoseerd bouwen en goed plannen.

@ Hookies, Dank je. Toen de hele baan grijs was liepen er mensen tegen aan :evil: :cry: Daarnaast vind ik het kleurcontrast wel mooi. Het trekt de aandacht. Mocht het niet bevallen, dan kwast ik het gewoon weer over :)
Op Rail stond ik met de baan van onze club, MC de Spoorstaaf. Dit is mijn eigen baan, die zal te zien zijn in Lochem. De scenery module op de foto bestond nog niet tijdens Rail 2015 :mrgreen: Deze beleefd echt zijn beursprimeur in Lochem, september 2015.

@ William :D :D :D

@ Martin de Deugd: Dank je wel

@ Modelspoorbarry, mocht je er niet uitkomen, trek aan de bel! PB of reageer in m'n draadje. We lossen het wel op! Wat Martin zegt is wel belangrijk, software en firmware moet gelijk zijn, anders werkt het (soms) niet.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Vandaag geen nieuws, kwamen teveel dingen tussen om te kunnen knutselen :cry: Maar later deze week kan ik weer even naar m'n baan afreizen hoop ik :D...

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door william »

Geen probleem, we wachten rustig af.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Modelspoorbarry
Berichten: 342
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Modelspoorbarry »

@Martin:

Ik heb een login voor dimaousers.net.
Of is een klantstatus iets anders. Ik heb mijn 1e OC32 bij Leon van Perlo gekocht.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, de afgelopen week stond in het teken van:

> Het bouwen van de nieuwe Schaduwstationmodule + toebehoren
> Het testen van de baan + verhelpen eventuele problemen
> I-train uitproberen

Vorig weekend togen 2 Spoorstavers en ik naar het altijd gezellige Limburg om aldaar in de inmiddels ons zo bekende werkplaats een modulebak voor mij te maken. 3 Spoorstavers voor 1 simpele bak? Jazeker, 1tje legde zich toe op het inprogrammeren van 'al' mijn digitale treinen (5 stuks). 2 Loks voor de clubbaan en 3 loks voor deze baan.

Het bouwen van de nieuwe Schaduwstationmodule + toebehoren:


In Lochem wil ik jullie module Venneweg & Module Station Rijen tonen. Daarvoor is het noodzakelijk dat ook voor onder Module Station Rijen een Schaduwstationmodule komt.
Volgens de inmiddels geijkte methode werd er wederom een module gemaakt van 122 x 80 x 15 cm. (LxBxH).
Bij de Hornbach en Multitool werd het benodigde hout gehaald, een plaat Maranti - multiplex 12mm van 244 x 122 cm.
Voordeel van deze plaat is dat er naast de schaduwstationmodule ook nog een scenery module (122 x 60 cm) uitgehaald kan worden én er voldoende resthout is om de staanders en verstevigingen te zagen. Incl. schroeven komt de totaalprijs voor een modulebak dan op ongeveer 25,- euro. :o

De scenerymodule ligt momenteel opgeslagen in de berging, ik heb immers al 2 scenery modules die om aandacht genoeg vragen... :geek:

Hier enkele foto's van de bouw:

Afbeelding

De 'meester' aan het werk. Afpassen van de latjes waar later de zijkant tegenkomt...

Afbeelding

Passen van de kopse kantstukken...

Afbeelding

Bevestigen zijwand...

Afbeelding

Het resultaat na 1 uur verzagen, meten, passen, lijmen en schroeven. Het lijkt al ergens op!

Afbeelding

Inbouwen middenrib tegen torderen van de bak...

Afbeelding

De (inmiddels opgeslagen) scenerymodulebak is een simpel, recht-toe-recht-aan model...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze module zit in het midden een extra versteviging in de vorm van 2 driehoeksverbindingen tussen middenrib en zijwanden. Extra robuust t.o.v. de eerdere ondersteuning door enkel een balkje haaks op de middenrib tegen de zijwand...

Afbeelding

Omdat de modules tussen de helix en keerlus nu samen een lengte van 244cm overbruggen, is er een gevaar van doorhangen. Dus een extra IKEA® pootje gehaald, waar deze module op te rusten komt. Net als de Helix en keerlusmodules doen. 1 pootje kan een gewicht tot 100 kg. aan, men adviseert tot 50 kg. te belasten. Ik denk niet dat ik dat ga redden... :D

Afbeelding

Bevestiging van de modulebak op het pootje geschiedt d.m.v. een aluminium hoekprofiel 30mmx30mm (LxB)

Afbeelding

Na een kleine 3 uur werken, ben ik weer 2 modulebakken rijker. De schaduwstationmodule is ook weer voorzien van 2 handvaten aan elke kopse zijde...

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Na thuis voorzien te zijn van de eerste voorbereidingen voor elektra & blauwe Gamma plaat, gaat de module op reis naar de rest van de baan...

Afbeelding

Was ik zo dom om de stekkers te vergeten... Dus alleen de kabels zitten nog onder deze module. 1 voor 7,5V en 1 voor 15V. Ook weer afgeschermd in flexibele buis, gelijk aan de andere modules...

Afbeelding

Afbeelding

Alvorens in zijn Duif-grijze jasje gestoken te worden, wordt eerst de gehele module in de grondverf gezet. Rechts op de foto liggen de 4 staanders voor de module Station Rijen die boven deze module komt te hangen. Ook deze staanders zijn gegrond...

Afbeelding

De reeds geplaatste staanders op de modules zijn vandaag verder afgewerkt. De zijkantjes zijn in Duif-grijs gestoken. Ook is de rest van de ombouw nogmaals voorzien van een laag Duif-Grijs om kleurverschil te voorkomen...

Het testen van de baan + verhelpen eventuele problemen


Na het schilderwerk ben ik begonnen met het opnieuw testen van de baan. Na de verhuizing van de gehele baan heb ik nog wel wat gereden, maar echt getest heb ik niet meer. Ook heb ik inmiddels de wissels van het Schaduwstation allemaal aangesloten en ingeregeld. In OCConfig werkte dat prima, in I-train ook, maar dan zonder treinbewegingen of het 'automatisch rijden'. Daarnaast bezit ik dus inmiddels een nieuwe laptop speciaal voor de modelbaan, en of daar alles goed op geïnstalleerd was, was de vraag...

De eerste inschakeling van het systeem was dan ook heel erg spannend! :ugeek:
Máár, het resultaat was geweldig! Van de 8 wissels waren er 2 die niet lekker meewerkte, dit was zo opgelost via OCConfig. De suspend tijd bij 1 wissel was net te kort, waardoor het wissel niet omging. De servo werd te vroeg afgeschakeld namelijk.
Bij het ander wissel bleek ik 1 instelling niet opgeslagen te hebben, dus kreeg hij niet het juiste commando.
De rest werkte! Een enorm fijn gevoel! :D :D :D

Afbeelding

De 'nieuwe' laptop, hier even provisorisch op de module Venneweg. Later komt er óf een laptopslede in een van de modules, óf ik scharrel ergens een klein klaptafeltje op. Het laatste heeft als voordeel dat ik een eventuele consumptie op de beurs (of thuis) niet op de baan hoef te zetten!

Verder werden nog enkele kleine problemen snel verholpen, te weten:

> 3 gebroken solderingen in de helix. 1 Daarvan was zo ernstig dat ik een stuk rails heb vervangen... Wat een K*Tklus is dat in een beperkte ruimte! :roll:

> Een blok bleek nog geen ingeslepen secties te hebben, waardoor er niet 1 maar 3 bezetmelders tegelijk oplichtten in I-train en de treinen ook niet meer verder wilde rijden. Na 2 keer slijpen met de dremel was dit verholpen...

> De baan was ontzettend smerig geworden, ondanks dat het een schone ruimte is waar hij staat. Dus samen met Vera een half uur flink met een katoenendoek en wasbezine aan het poetsen geweest. Daarna waren er een stuk minder contactproblemen...

> In de scenery van module Venneweg stond 1 bovenleidingsportaal voet binnen het profiel-vrije ruimte. Althans, de voet. Thuis heb ik e.e.a. getest met de MaK van Minitrix, dat is zo'n beetje de breedste lok die er te vinden is in N-spoor, dus ik dacht, dat zit wel goed! Helaas... :?
Ik heb o.a. een werktreintje met zelflossers van Flm rijden. Deze bezitten een soort hendeltje / pootje aan de zijkant wat naar buiten toe wegbuigt. Deze kwam nét tegen de voet van het bovenleidingsportaal aan. Na een paar halen met de dremel is de voet wat versmald en kunnen de wagonnetjes passeren. Hieronder enkele begeleidende foto's:

Afbeelding

De boosdoener...

Afbeelding

De messingschroef werd iets afgeslepen met de dremel...

Afbeelding

Tadáaaaa het past weer! :mrgreen:

I-train uittesten

Het rijden werkt verslavend. Daarnaast zijn er zoveel instellingen in I-train die je aan kunt passen voor een nog soepelere treinenloop, dat je al snel tijd tekort komt. Zo ook deze week. Allerlei afspraken en verplichtingen gooiden roet in het eten om écht uitgebreid te testen. Ook het feit dat de baan niet 'af' is en de treinen op module Venneweg dus 'doodlopen' helpt niet mee. Toch zijn er al wel belangrijke dingen ontdekt in I-train m.b.t. het zo storingsvrij mogelijk rijden. Bijvoorbeeld:

> Een maximum snelheid van 100km/h in de helix binnenbocht is veel te hoog. Treinen ontsporen daardoor, vooral op de weg naar boven. Een maximum van 60 - 80 km/h is acceptabeler. Echter voor sommige analoge treinen betekend dat zij pas op gang komen bij 60 km/h. (Onge-ijkt)

> I-train veroorzaakt een deadlock bij meer dan 4 treinen op de baan. Nu heb ik 6 opstelsporen, dus hopelijk verhelpt het zichzelf als de treinen wél via station Rijen en de keerlus kunnen rijden...

Vandaag (zaterdag 01 augustus) heb ik in totaal 3uur gereden, waarvan 30 minuten écht vol automatisch. Zonder al te grote problemen. Wat mij opvalt is dat soms alles probleemloos gaat en dan plots treinen in hetzelfde rondje als daarvoor om de haverklap stilvallen. Vuil op de rails, verloren reservering, doorschieten na een bezetmelder etc. etc. Die finetuning hoop ik de komende tijd eruit te filteren!

Planning


> Afronden van de bouw van de 2 schaduwstation module. Dat is dus incl. leggen van de rails en aansluiten van de electra. Op deze bak komt vooralsnog geen TM44 of OC32, dus is het zaak dat er enkel de electra doorverbonden wordt.

> Module station Rijen bewerken. Dit is nog een module van een andere, minder stevige houtsoort en constructie. Samen met de module Karolusstraat is dit een module o.b.v. Vuren hout en MDF. Al het verhuizen en gesjouw met de module heeft hem geen goed gedaan. Zowel qua constructie áls qua scenery moet hier nog heel veel gebeuren voor een toonbaarder resultaat dan nu het geval is! :o

> Fabriceren van de draagconstructie voor module Station Rijen. Deze constructie klinkt erg duur / complex, maar het wordt niet meer dan 4 dragende staanders, bestaande uit Maranti multiplex 43,5 x 10cm x 12mm (LxBxH) welke d.m.v. schroeven vastgezet gaan worden.

> "Minder typen, meer foto's en filmpjes uploaden en posten"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tot slot...

Afbeelding

Sluiten we af met een sfeerplaatje van de module Venneweg welke ik vandaag gemaakt heb tijdens het testen. De Railion 6408 vertrekt richting Tilburg GE met een autotrein + lege bakwagen van de Bauknecht®.

Hopelijk binnenkort veel meer foto's en filmpjes van de rest van de baan!!! Alle successen deze week, geven me wel veel goede moed, inspiratie en motivatie! Dus stay tuned!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door BenQ »

Alwin,
Ziet er goed uit die modules.
Je hebt een dwarslat tegen het schranken geplaatst, maar ik kan me vergissen maar een kruis zal beter werken.
Even over het programma, dat heet geen I-train maar iTrain, Xander vindt het niet leuk als je de naam verkeerd gebruikt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Maurits71 »

Thanks voor de update Alwin.

vindt het wel grappig dat je bepaalde issues met Ai-TrAiN aangeeft wat je met andere software programma's ook heb :), ik kan met Koploper ook uren zonder issues rijden en de andere keer elke 5 minuten gezeik hebben.

have fun :)

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje »

@Benq, ok iTrain it is dan! Een kruis werkt inderdaad nog beter. Echter neemt dat veel ruimte in. Daarnaast werkt dat het beste als de houten benen ervan gekruist doorlopen. Dat is een precies werkje waar ik nu bewust niet voor kies. De modules richting Oosterhout Vijf Eiken krijgen dit wel. Zij hebben geen onderliggende schaduwmodule namelijk.

@Maurits dank je! Blij te horen dat andere software ook dat beeld kan geven. Daarnaast ligt het ook aan mijn analoog materieel. Dat vraagt gewoon een goede fine-tuning.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2263
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hookies »

Je bent behoorlijk bezig geweest Alwin. En met succes. Dan nog zo'n lange post, :D . Ik moest wel lachen om je bijna laatste zin.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Bouwe »

Leuke update Alwin!


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Ron »

Ik heb o.a. een werktreintje met zelflossers van Flm rijden. Deze bezitten een soort hendeltje / pootje aan de zijkant wat naar buiten toe wegbuigt.
Ik heb van de hele rits gewoon de hendeltjes afgeknipt.
Moet zeggen dat ze dan meteen minder op speelgoed lijken.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Deze week stond vooral in het teken van de baan-uitbreiding voorbereiden. Dat betekend dat de boel in de juiste verfkleuren gezet werd en er e.e.a. in het oude schaduwstation qua rails losgehaald werd. Ook I-train moest aangepast worden met de komst van de nieuwe module in het Schaduwstation. Tijdens die aanpassing kwam ik erachter dat de gehele baan in I-train in spiegelbeeld is getekend. Na een avondje knippen en plakken, staat de baan op de laptop nu gelijk aan de baan in het echt. Dat is wel fijner!

Goed, genoeg gel*ld, foto's;

Afbeelding

De baan is een kwartslag gedraaid bij mijn ouders en beslaat nu op 1.40mtr na de gehele kopse kant van de kamer. In het midden is duidelijk de maagdelijk lege nieuwe schaduwstationmodule te zien. Tijdens het opzetten besloten Vera en ik wel dat er onder beide kopse kanten van de schaduwstationmodules ook pootjes komen. Dan kun je de baan namelijk makkelijker alleen opzetten. Nu moet iemand de module vasthouden en de ander de bouten aandraaien...

Afbeelding

De keerlusmodule is wederom (deels) opgebroken. Ditmaal in het schaduwstation gedeelte. De sporen moeten namelijk met de modulerand mee gaan lopen. Tot de komst van de helix op deze plaats, blijft deze situatie zoals hij nu in wording is. Namelijk 4 doorgaande sporen die het 2e Schaduwstation ingaan. Binnenste boogradius is 250 mm...

Afbeelding

Moduleovergangen knutselen terwijl op de andere module al rails ligt is een precies werkje. Gelukkig helpt een mal dan vaak mee. Ook eerst de rails verlijmen op de module en dan pas solderen scheelt een hoop gepiel! :ugeek:

Afbeelding

Een voorbereide moduleovergang. Het lijkt op de foto of de bakken ongelijk staan. Echter kijk je tegen een randje blauwe plaat aan wat door de hoek van de foto erg vertekend!

Afbeelding

De eerste rails ligt.

Afbeelding

Overzicht hoe ik de baan vandaag achtergelaten heb. Op de voorgrond, haaks op het schaduwstation ligt Module Station Rijen...

Afbeelding

Als laatste, Vera's trots. De vitrinekast bij ons in de woonkamer is nu rood. Net als enkele andere accenten in de ruimte. Daardoor past het geheel beter!

Komende week zijn we er even lekker tussenuit! :D Dus geen modelbouwavonturen v.a. deze kant. Na de vakantie worden de overige sporen aangelegd en verbonden met de corresponderende TM44. Daarnaast moet alle electra onder de nieuwe module nog in orde gemaakt worden.
Dan de bovenbouw... De op maat gezaagde plankjes zijn 6mm te kort, dus daar moeten nieuwe voor komen. :(
Als die op maat zijn, wordt e.e.a. opgebouwd qua scenerymodules én dan kan de keerlus bovenbouw gereed gemaakt worden. En dan is de doop van de baan in Lochem alweer heel dichtbij :D :D :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door BenQ »

Prettige vakantie. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Ad_M »

Leuke update weer Alwin, leest lekker weg en mooievorderingen weer samen
Mag ik jullie ook een fijne vakantie toewensen :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, na een week heerlijk genieten van o.a. uitwaaien, van zon, zee, strand, verlaten spoorlijnen, historie, winkels én modeltreinwinkels, ben ik de afgelopen dagen weer lekker aan het klussen.
Er is heel veel gebeurd! 9 Augustus was er weer een bouwweekend van MC de Spoorstaaf, aldaar kon ik van Martin Domburg 10 wissels overnemen die hij over had van zijn baan Schellenbach voor een zacht prijsje. Daardoor is mijn 'schaduwstation-in-de-toekomst' plotsklaps veen concreter en bovenal veel eerder gebouwd dan gedacht! :mrgreen:

Om een structuur aan te brengen en het overzicht te bewaren van alle wijzigingen en gedane (bouw)werkzaamheden, ga ik even per module verder.

Sporenplan:

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Allereerst het vernieuwde sporenplan. De wisselstraat (blok 7) is verlengd met een 5 tal wissels en biedt zo dus toegang tot een groter opstel-emplacement. De nieuwe opstelsporen zijn nu al 120cm, waarvan 110cm effectief gebruikt kan worden voor het opstellen van treinen. De overige 10 cm is veilige marge om treinen niet te dicht bij een wissel te laten stoppen.
De binnenste keerlus is hiervoor opgeheven en maakt plaats voor in totaal 6-tal opstelsporen. Een zevende spoor staat niet op de tekening, maar ligt er inmiddels wel. Dit is v.a. de wisselstraat richting de gele, binnenste lus (blok 3). Daar sluit dit spoor aan d.m.v. een wissel. Zo is keerlus 3 niet verloren gegaan. Lange treinen, zoals mijn BENELUX trek-duwstam hoeven nu dus niet de krappe slinger te maken naar het opstelterrein maar kunnen hier buitenom rijden.

De grote keerlus met inhaalspoor (Blok 1, Blok 2, Blok 5 en Blok 6) is gehandhaafd en simpelweg met 2x 122 cm verlengd door de komst van [Module Schaduwstationbak-2].

Afgelopen zaterdag is Chris Domburg mij komen helpen met rails leggen en allerhande andere werkzaamheden, Chris bedankt!

[Module Schaduwstationbak-1]


Deze module bevindt zich tussen [Module Helix Tilburg] en [Module Schaduwstationbak-2] en bevat dus de verlengde wisselstraat. Ook bleek bij de plaatsing van de scenery-module boven deze module dat het terugkerende spoor van de 3e keerlus in de oude setting precies onder een staander terechtkwam. Dit spoor werd dus verwijderd. Met het nieuwe ontwerp verspringt de wisselstraat 10 cm, waardoor er ruimte ontstaat voor de staanders...

Afbeelding

De verlengde wisselstraat richting [Module Schaduwstationbak-2]. Het (door een teveel aan houtlijm, wit uitgeslagen) stukje spoor tussen het 3e en 4e wissel, zorgt dat er precies genoeg ruimte blijft tussen staander en opstelsporen...

Afbeelding

Een doorkijkje over [Module Schaduwstationbak-1] vanaf de publiekszijde. In Lochem staan er dus hopelijk treinen die jullie zo kunnen bewonderen! :D

Later worden alle servo's, relais etc. etc. geplaatst...

[Module Venneweg]


De scenery-module Venneweg heeft zijn plaats gekregen boven [Module Schaduwstationbak-1]. Met behulp van 4 plankjes rust de module op de onderliggende module. Het is een vaste constructie. Door de grote handvaten in de Schaduwstationmodulebak is een en ander door 2 personen goed te tillen. Ik heb nog even zitten studeren op een verbinding met slotbouten en vleugelmoeren of met behulp van verbindingshoekjes aan de staanders waarop de scenerymodule kan rusten, maar dat alles bleek te instabiel of simpelweg onmogelijk netjes pasbaar, dat ik voor deze oplossing heb gekozen.
De baan wordt niet zo vaak verhuisd en naar Lochem komen we voortaan maar gewoon in een vrachtwagen :mrgreen:

Afbeelding

[Module Venneweg] geplaatst. Met behulp van de waterpas kijken Chris en ik of de module 'pas' staat. Dit was het geval, waarna de module vastgezet werd...

Afbeelding

De module aangesloten op de [Module Helix Tilburg]...

[Module Schaduwstationbak-2]

Samen met Chris hebben we zaterdag de wisselstraat verlengd en de eerste opstelsporen gelegd. Vandaag (Maandag) heb ik de tweede wisselstraat en de rest van de sporen aangelegd.
De tweede schaduwstation module is daarmee al geheel voorzien van rails én de aanleg van de bedrading vlot ook al aardig! Hopelijk kunnen er eind deze week al treinen over de eerste sporen rijden in het Schaduwstation! :D :D :D

Afbeelding

Alle sporen gelegd op de module. Omdat de 'oude' wisselstraat verlengd is, ligt deze t.o.v. de opstelsporen uit het lood. Daardoor maken de opstelsporen allemaal een soort 'zwieper' vanaf het wissel. De wisselstraat op deze module is helemaal nieuw aangelegd en ligt dus wel strak, recht.
"Had je dan de eerste wisselstraat niet los kunnen halen en opnieuw moeten leggen?" Neen! Zowel Chris als ik wilden het risico niet lopen om de reeds vastgelijmde wissels kapot te trekken bij het losweken. Deze soort wissels zijn erg kwetsbaar. Daarnaast zijn ze helemaal goed ingeregeld en afgesteld, dus waarom dat slopen?! Het inregelen en opnieuw aansluiten kost me handenvol tijd. Dan liever enkele speelse bogen in de opstelsporen. Het levert me uiteindelijk 10 cm. meer opstelruimte per spoor op! :D

Afbeelding

Doorkijkje v.a. [Module Keerlus beneden]...

Afbeelding

Vanavond maakte Vera deze foto. Ik ben druk aan het solderen...

[Module Keerlus beneden]


De grootste wijzigingen worden aan het sporenplan op de [Module Keerlus beneden] gedaan. Hier wordt de binnenste van de 4 bogen geheel verwijderd en de derde boog geheel opnieuw gelegd en voorzien van een wissel. :o
Ook ontdekte ik een constructiefout! :( Door de aanleg van de kabelgoten tussen de [Module Keerlus beneden] en de bovengelegen [Module Keerlus], kunnen zij niet meer gescheiden worden. Gelukkig is er genoeg bewegingsruimte tussen de twee modules om alle sporen aan te leggen en alle wijzigingen door te voeren. Wanneer de derde scenery en schaduwstationmodule komt, wordt deze keerlus de [Module Helix Breda]. Nu is dat nog niet mogelijk, omdat het sporenplan op de scenery-modules onmogelijk aan kan sluiten op deze helix.

Afbeelding

Hier nog 4 bogen op de [Module Keerlus beneden]. De 2 buitenste bogen werden rechtdoor doorverbonden en leiden naar de grote keerlus met inhaalspoor op [Module Schaduwstationbak-1]. De 2 binnenste sporen werden het meest rigoreus gewijzigd; de binnenste boog verdween geheel en de ander is voorzien van een wissel. Uiteraard werd de blauwe plaat na de sloopwerkzaamheden weer netjes geverfd...

Afbeelding

Afbeelding

Slopen van de bogen en aanleg van het wissel. Voor het gemak in de beperkte ruimte, maak ik gebruik van minitrix bochtdelen waaraan de flex-rail bevestigd wordt. Hierdoor kreeg ik een beter verloop dan wanneer ik het wissel tussen 3 stukken flex-rails probeerde te passen...
De boog zit tussen R2/R3 in en tussen R2/R1 bij een afbuigende wisselstand. Erg krap! :( De eerste testen wijzen uit dat mijn BENELUX trek-duwstam hier dus ook niet doorheen geraakt. Nu zijn de achterliggende opstelsporen ook te kort voor deze trein, dus hij hoeft deze draai nooit te maken! Mijn ICm Koploper 3'tje en 4'tje komen er probleemloos, op gepaste snelheid doorheen...
Wanneer het wissel in rechtdoorgaande stand ligt, kan de BENELUX trek-duw combinatie er wél doorheen.
Verder testen gaat gebeuren zodra de bedrading in orde is. Vooralsnog voorzie ik weinig problemen...

Afbeelding

Het nieuwe sporenplan op de [Module Keerlus beneden] is een feit. Duidelijk te zien is de scherpe bocht bij een afbuigend wissel...

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Doorkijkje... [Module Keerlus beneden]

Tot slot

Normaliter heb ik ook nog een totaaloverzicht-foto. Zo kunnen de werkzaamheden beter geplaatst worden. Helaas ben ik die vandaag vergeten te maken...

Afgelopen zaterdag liet ik de baan zo achter:

Afbeelding

Nu ligt dus alle rails er én is de bedrading onder [Module Schaduwstationbak-2] al ver aangesloten. Deze bedrading loopt naar verschillende Sub-D 25 polige connectoren aan beide kopse zijden van de module. Morgen moet ik 'helaas' voor de brandweer een hele dag in touw zijn, maar de rest van de week staat in het teken van het afwerken van de bedrading, zodat er dan eindelijk begonnen kan worden aan de aanpassingen van [Module Station Rijen] en de aanleg van de nieuwe [Module Keerlus]. Daarna is het tijd voor testen... En als ik zo in de planning kijk, nadert Lochem 2015 alweer met rasse schreden! Om niet te 'verzuipen in het werk' heb ik me daarom voorgenomen om te zorgen dat de grote keerlus met inhaalspoor in elk geval aangesloten is. Dat is simpelweg het doortrekken van de bedrading tussen [Module Keerlus beneden] en [Module Schaduwstationbak-1] onder [Module Schaduwstationbak-2] door en de desbetreffende sporen van de laatstgenoemde module ook op de corresponderende sub-D aan te sluiten.
Voor de nieuwe opstelsporen zal wederom een diepte investering moeten volgen en dat geld is er momenteel weer eens niet :| . Maar met uitzicht op september, heb ik niet alleen Lochem in het verschiet, maar ook een nieuwe job, dus hopelijk verruil ik dan m'n 'vrije-tijd-voor-de-hobby' voor 'meer-geld-voor-de-hobby' :D :D :D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Michiel »

Ik volg gefascineerd hoe jullie dit klaar spelen. Erg inventief, en technisch strak werk. Mooie en boeiend verslag. Heerlijk om volgen. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Maurits71 »

updatje zei hij :o


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Jeroen »

Je maakt er weer een heel verslag van, Alwin. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat met dat scherpe bochtje......kan me inderdaad indenken dat ook niet elke lange zwabberende containertrein er hier doorheen zou gaan.....

Goed werk weer, en een mooie uitbreiding zo.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door [Patrick] »

Mooie bouw update Alwin! Zou hem graag een keer in het echt willen zien.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Ad_M »

Mooie meters Alwin 8-)
Heerlijk om je / jullie zo bezig te zien, de hoofdlijnen / opmerkingen zijn hiervoor al gezegd
En focus je inderdaad dat je ieder geval rond kan rijden, alles meer is meegenomen ;)
Voor zo ver het wat betekend zal ik voor jou / jullie duimen voor de nieuwe baan dat het voorspoedig gaat

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje »

@ Michiel, dank je wel!
@ Maurits. Jup 'kleine' update. Het is nog niet af en er reed nog niets... :mrgreen:
@ Patrick, 19 - 20 september sta ik in Lochem met deze baan. En anders moeten we maar eens wat plannen tijdens een Spoorstaaf event hier in de buurt of bij jou in de buurt?!
@ Jeroen: Dank. En inderdaad een containersleep gaat er niet doorheen komen. Wat niet erg is. De langere treinen (> 6 bakken) lopen om de opstelsporen heen. Ze zijn in de regel namelijk toch langer dan 1.10 mtr. en moeten dus naar het inhaalspoor in de grote keerlus.
@ Ad_M dank je. Het testen zal het uitwijzen hoe een en ander gaat lopen. Hopelijk vlot het aansluiten van de blokken 1 & 2 goed, zodat ik me dan kan richten op het gereedmaken van [Module Station Rijen]. In het scenery deel moeten de treinen nu een sprong maken van 1.22mtr... :D

Bouwupdate:


Vanmiddag even tijd gehad om te knutselen. Het gaat erg snel! En erg goed! De eerste lok heeft al op commando door I-train gereden door geheel Blok 1! :D De bedrading was in 1x juist gesoldeerd aan alle stekkers en doorverbonden.
Methodisch werken werpt nu echt zijn vruchten af. Ik trek draad voor draad los en kijk waar ze heen gaan. Daarnaast sluit ik per blok alles in 1x aan, dus v.a. het spoor tot en met de corresponderende TM44. Dat is omslachtiger en tijdrovender dan alle draden per module direct aan te leggen, maar voorkomt storingen en ik kan per blok testen. Met als resultaat dat vandaag de eerste trein weer door het schaduwstation reed. 8-)
Ik had daar een filmpje van, maar je krijgt een rare nek als je daarnaar kijkt. Op een of andere manier heeft Jijbuis het filmpje een kwartslag gedraaid. :? Magoe, als bewijs, klik



Nog enkele foto's van de bedrading:

Afbeelding

Enkele uren op m'n rug gelegen dus, zoals te zien aan de foto-hoek. Bij TM44-2 moeten blok 1 t/m 4 opnieuw bedraad worden. Ondanks dat er 'slechts' 8 draden bijkomen was het nog even puzzelen. Blok 1 is erg lang en heeft per sectie 2 voedende draden voor de A-staaf. Dat zijn er in totaal zo'n stuk of 8 dus. Deze komen samen in een lasklem en deze is doorverbonden met de stekker op de TM44. Daarin passen namelijk geen 8 draden!

Afbeelding

De bedrading onder de nieuwe schaduwstation-module is wederom weggewerkt in de bekende ringbanden...

Afbeelding

De 25-polige Sub-D stekkers tussen [Module Schaduwstationbak-1] en de [Module Keerlus beneden] werd weer ontdaan van z'n kapje. Ik dacht alles netjes gedocumenteerd te hebben i.z. mijn aansluitingen en stekkerverbindingen. Helaas, deze stekkers waren nog niet genoteerd! Dus dat gelijk ook maar gedaan. Nu staat in een overzichtelijk eXcel bestand welke van de 25 draden waarvoor dient...

Afbeelding

Links de 'oude' male connector welke rechts de 'nieuwe' female connector ontmoet welke onder de nieuwe schaduwstationmodule hangt. In totaal zaten er al 12 draden aan de connector, daar komen er nog zeker 12 bij als alle electra aangeloten is. Binnenkort komt er dus nog een 25-polige Sub-D connector bij tussen de modules.

Morgen weer verder, kijken of blok 2 net zo vlot aangesloten gaat zijn als blok 1. Dan kunnen er weer treinen pendelen tussen de grote keerlus, het schaduwstation en het bovengelegen scenery gedeelte. Dan is [Module Station Rijen] aan de beurt om helemaal in orde gemaakt te worden! Dat wordt nog een hels karwei! Dan daarna de bovengelegen keerlus aanleggen en dan zijn we klaar... (uhu :mrgreen: )

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Even een geschreven update tussendoor. Geen tijd gehad voor filmpjes. Foto's van draadjes hebben jullie al gezien, dus dat is ook geen nieuws.
Wat wel nieuws is, is dat de grote keerlus helemaal werkt en ingeregeld is! Er kunnen dus alweer treinen door het schaduwstation denderen naar de bovenbaan.
Blok 3 en Blok 4 zijn gewijzigd en de bedrading is bijna af. Ze moeten nog vanaf een sub-D naar de desbetreffende TM44 getrokken worden en dan inregelen.
Dit weekend helaas geen bouw/knutseltijd omdat ik van het ene feestje naar het andere rol :lol:
V.a. maandag pak ik de draad weer op.

Fijn weekend allemaal!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door BenQ »

Met het tablet en volledig scherm kon ik goed zien dat er een draad in de weg zat en aan het eind dat de loc via de toerit de baan wilde verlaten. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Helaas deze week niet zoveel kunnen/willen doen als gepland. Mijn nieuwe job staat nu toch echt voor de deur en dat brengt naast veranderingen ook huiswerk met zich mee. Daarnaast gaat Vera haar studie ook weer beginnen, dus in huis moest e.e.a. gebeuren. En die tijd kon ik dus niet besteden aan de baan.
Máár er zijn toch wel meters gemaakt! De bedrading is nagenoeg helemaal klaar. Vandaag heel de middag 'verloren' aan het installeren van een relais wat de linker wisselstraat aan moet sturen. Zo zou ik een blokuitgang vrij krijgen en een apart IJkspoor aan kunnen leggen. Helaas wilde het maar niet lukken! Het aansluiten en in iTrain inregelen is geen probleem. Het relais klikt hoorbaar, maar er lijkt vervolgens toch niets te gebeuren. Soms wel, soms niet... Heel onbetrouwbaar. Na de beurzen van september ga ik er verder naar kijken.

Verder aan de hand van wat foto's:



Vorige week zag [Module Station Rijen] er nog zo uit aan de onderzijde...

Afbeelding

De module onderzijde vandaag. Aan beide zijden zijn 25 polige Sub-D's gekomen voor de blokaansluitingen. Deze module heeft 5 blokken en [Module Venneweg] heeft er maar 3. Dus 1 blok op deze module zit op de TM44 onder [Module Venneweg].

Afbeelding

Van de week kwam er een mail van Baroniespoor met de vraag om wat extra informatie inzake mijn baan. Deze zal ook te zien zijn op 26-27 september a.s. bij hun opendag in Etten-Leur. Tijdens het maken van de e-mail bedacht ik deze platen met feitjes en weetjes inzake mijn baan. Ik hang ze aan de modules. Vallen de rode plankjes ook meteen iets minder op :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Afbeelding

Een overzicht hoe ik vandaag m'n baan achtergelaten heb. Voor de nieuwe blokaansluiting heb ik [Module Venneweg] weer verwijderd van de onderbouw. Dit ging opvallend gemakkelijk! De nieuwe Sub-D is aangesloten én de module is in zijn laatste grijze jas gestoken. Nu is hij eindelijk, na 3 lagen, dekkend grijs...
Links op de foto liggen op de grond de plankjes voor [Module Station Rijen] te drogen. Op het bureau, op zijn kant, staat [Module Station Rijen] te wachten op wat komen gaat...

En zo wordt het alweer september deze week... Nog 20 dagen en dan is mijn baan te aanschouwen. Wat móet er nog gebeuren?
- Beide scenery modules bevestigen boven hun schaduwstationmodule...
- Er zijn 2 wissels in het schaduwstation die plots niet meer werken. De servo's blijken uit het lood te staan en daardoor werken ze niet. Bij het opnieuw inregelen bleek dat de gehele servo herplaatst moest worden. Nu moeten de armen van een langer verenstaal voorzien worden.
- Aanleggen van [Module Keerlus]. Alle bedrading zit al onder alle modules. Het is nog puur rails leggen.
- Extra pootje aanbrengen onder de [Module Schaduwstationbak-1] zodat deze ook op een poot kan rusten. Dit is handiger bij het opbouwen.
- Testrijden. Deze week heb ik ook eindelijk m'n gehele iTrainbestand bijgewerkt, ingeregeld etc.etc.
De keerlus aan de bovenzijde moet nog aangelegd worden.

Dus nu duimen dat m'n contract nog een week 'in de post blijft hangen' ofzo... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes,

Hoontje

PS:

Leuk cadeautje gekregen van m'n lief deze week:

Afbeelding

PPS:

Nog leuke foto's welke geschoten is in Beekbergen, ik bij een echte NS/DE2400. Nu nog een keer een mooie foto met een geel-grijze :D

Afbeelding


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw

Bericht door Maurits71 »

geinige foto


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie