Mooie hoogte tussen 2 lagen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jules1975
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:29

Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door Jules1975 »

Hallo,

Ik denk eraan om een klimspiraal te realiseren in mijn (te bedenken baanenplan)

Ik heb via nproject.nl een mooie tool gezien om alles uit te rekenen, maar de belangrijkste vraag is nog niet beantwoord:

Wat is een goede hoogte tussen 2 lagen? Ik wil de onderste laag gebruiken, niet alleen maar voor opstelsporen zonder scenery.
Er moet wel een station ed komen.

Iemand wijze raad?


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door martinb »

De minimale hoogte is net zo hoog als je hand er nog ontspoord materieel eruit kunt krijgen....


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Jules1975
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:29

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door Jules1975 »

Hmmm dan heb je het over zo'n 20 cm? ZIe je dan nog genoeg van wat er gebeurd?

Ik dacht meer aan 40 cm oid...



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door FidOo »

Meer is altijd beter. Maar test het zelf anders eens uit. Gewoon een spoor en een lok er op. Pak hem vast en kijk hoeveel ruimte je nodig hebt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door Maurits71 »

Ik heb het vage gevoel dat onze vragen steller niet helemaal duidelijk is.

als ik je begrijp wil je een baan bouwen met meerdere lagen en die verbinden met een helix.

de ruimte tussen de 2 lagen is net zoals Martin aangaf zolang je er tussen kan komen dan is het goed, ik hanteer zelf 15 a 20 cm tussen de lagen. De helix is een ander verhaal, omdat je je stijgingspercentage zo laag mogelijk wilt houden ben je beperkt met de ruimte tussen de lagen, ik hanteer zelf 51 mm dan passen er nog net loc's onder met de panto's op.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door RonaldB »

Ik zou graag nog even willen weten hoe jullie meten. Ik lees niets over de dikte van het plaatmateriaal. Zit dat binnen de berekening, of moet dat nog van de vrije ruimte af, of meten jullie vanaf de bovenkant rails,ed.
groet Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3653
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door maarten »

@Ronald : het is de ruimte tussen de lagen, dus exclusief de dikte van de plaat/houtwerk. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jules1975
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 aug 2015 19:29

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door Jules1975 »

Ik bedoel idd de ruimte tussen de platen, vandaar dat ik vroeg af dat ruimte genoeg laat voor scenery.

De ruimte tussen de helix wordt netjes aangegeven in de tool om de helix te verekenen.

En ik bedoelde inderdaad ruimte bovenkant onderste plaat naar onderkant bovenste plaat. Ik vraag me af hoe het zit met de kijkhoek.
Ik ga eens wat blokken neerleggen en een plaat erop, dan eens wat spullen erop om te kijken hoe het uitziet!



FidOo
Berichten: 5686
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door FidOo »

Als je zowel beneden als boven scenery wil zou ik toch wel voor een 40-50cm kiezen. Dan kun je nog eens een bergje kwijt oid. En ook een hoger gebouwtje past dan eenvoudig.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Mooie hoogte tussen 2 lagen

Bericht door Bart51 »

Meet de lengte van de buitenbaan, neem daar 3 % van, dan weet je wat je maximaal kunt stijgen per omwenteling inclusief de dikte van het materiaal en de hoogte van je rails. Mijn afstand tussen de lagen is 7 cm, waarvan 1.4 cm plaatmateriaal met demping. De ruimte tussen twee lagen is dus 5,6 cm. Dat is ruim voldoende om een e-lok met opstaande pantograaf te laten rijden.
Het trapeze bouw systeem werkt prettig. Als je eerst een plaat hout neemt en daar de bochten van je helix op aantekent en vervolgens vanuit het middelpunt een loodlijn opzet. Vanaf de loodlijn een gelijkzijdige driehoek tekenen. Vanaf je basis middelpunt nu een middellijn door de driehoek. Daarna met een winkelhaak, 90 graden, naar links en rechts een lijn trekken, zodanig dat er genoeg plaats is voor de rails en de schroefdraadeinden. Dat doe je aan de buitenkant ook. Als je het correct hebt gedaan zie je een trapezium met hoeken van 60 en 120 graden. Met de winkelhaak kan je nu de breedte van de trapezium bepalen en ook de lengte van de lange en de korte zijden.
Vraag aan de houthandel of ze een plaat voor jou willen zagen in lengtebanen ter breedte van je trapezium. Daarna kan je thuis de eerste hoek zagen en het trapezium volgens jouw maten maken. Maak eerst 4 trapeziums voor je bocht en leg je rails erop, dan weet je hoelang de rechte zijden moeten zijn. Het is nu gewoon een kwestie van zagen tot je een ons weegt maar dan krijg je ook wat.
Wanneer je hem monteert moet je het middenstuk proberen vrij te houden zodat je van binnenuit er ook bij kan.
Op deze manier heb ik mijn helixen ook gebouwd (eentje is nog niet helemaal klaar). Kijk maak eens op viewtopic.php?f=14&t=8984

Succes
Groet Bart


Plaats reactie