Minories 1983

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Minories 1983

Bericht door Jesse »

Vooruit, ook hier maar even een draadje. Ik ben begonnen met een nieuw project getiteld Minories 1983. Aangezien ik straks van plan ben het baantje links en rechts eens naar een n-spoor beurs mee te nemen, is het natuurlijk wel leuk om zo nu en dan iets te kunnen laten zien van hoe een en ander tot stand is gekomen. Ik zal (onregelmatig) wat updates plaatsen.

De naam Minories is natuurlijk die van het legendarische ontwerp voor een opvouwbaar eindstation van C.J. Freezer uit de jaren 50. Met name in de angelsaksische modeltreinenwereld moeten er honderden, zo niet duizenden van gebouwd zijn. Niets zelf bedacht dus, behalve dan dat het ontwerp eigenlijk voor grotere schalen gemaakt is. Maar door in N te bouwen zijn alle sporen net even wat langer en alle wissels wat slanker, wat erg bijdraagt aan een realistische uitstraling.

Het zijn drie bakken, de linker met een viersporig kopstation, de middelste een wisselstraat met seinhuis en recht het schaduwstation. Bruggen maskeren de bakovergangen. Een en ander is met scharnieren uitgevoerd, zodat het geheel opgevouwen kan worden tot een doos van ca. 60x20x30 cm. In een minuutje vouw je de boel op en schuif je 'm in de kast. Mijn versie stelt een redelijk uitgewoond kopstation voor, ergens in het noorden van Engeland in de eerste helft van de jaren 80. Geen stoomtreinen maar ronkende first-generation diesels.

Hieronder wat foto's van de bouw tot nu toe.
Bijlagen
minories2.jpg
minories2.jpg (31.25 KiB) 12774 keer bekeken
minories3.jpg
minories3.jpg (52.63 KiB) 12774 keer bekeken
minories4.jpg
minories4.jpg (72.9 KiB) 12774 keer bekeken
IMG_4030.JPG
IMG_4030.JPG (100.47 KiB) 12774 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jesse op 07 okt 2015 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

En nog even het sporenplan :)
Bijlagen
minories1.jpg
minories1.jpg (21.45 KiB) 12772 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse

JacZ
Berichten: 112
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:28
Locatie: Heeze

Re: Minories 1983

Bericht door JacZ »

Wat een ontzettend leuk idee. Ik ga belangstellend toekijken.

vr.gr.
Jac


Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1199
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Minories 1983

Bericht door william »

Inderdaad een geweldig idee. Gaan we ook volgen.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Minories 1983

Bericht door Redskin »

Geinig! Interessant! Ik ga 't ook volgen. :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Minories 1983

Bericht door Maurits71 »

hee, ik zie DMU's en en class 08 :o :o :o


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

08? Waar??? :o ;)

In het station staan een class 108, een 101 en een verdwaalde 153, die er eigenlijk niet thuishoort. Maar ik wilde zo graag zien hoe het zou lijken ;)


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Minories 1983

Bericht door Maurits71 »

:o dacht eigenlijk dat de meest linkse een 08 was


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Minories 1983

Bericht door marco »

Prachtig spreekt me erg aan jesse kennende ( van zijn stationsgebow dacht ik? ) word het van hoge kwaliteit


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Thanks! Verwacht niet te veel zelfbouwgeweld hoor, het moet vooral een leuk baantje worden om op niet al te lange termijn lekker mee te kunnen rijden, de scenery is erg beperkt.


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Dag allemaal,
Laat me daar toch ineens een van de wisseltongen los! Grr.. heb dat nog nooit gehad en ben erg bang dat hij later opnieuw los komt als ik hem probeer te lijmen. Dus uiteindelijk het wissel er maar uit gehaald. Een andere had ik al eerder beschadigd bij het boren van een gaatje (lekker bezig Jesse...) dus gelijk maar twee nieuwe besteld. Je kunt maar beter goed beginnen.
IMG_4053.JPG
IMG_4053.JPG (118.97 KiB) 8153 keer bekeken
In afwachting van de wissels ben ik aan het nadenken over het aansturen van de wissels op het baantje. Ik wil later wel eens kijken of ik de boel werkend kan maken met een diodematrix, maar voor de eerstkomende tijd lijkt een eenvoudige bediening met een tuimelschakelaartje per wissel me een goed begin. Mijn aandrijvingen zijn van Conrad, die worden aangestuurd door op een van de beide (blauwe) draden 16v wisselspanning te zetten. In principe zit er een eigen eindafschakeling op, maar ik wil daar niet te veel op vertrouwen, dus wil graag geveerde schakelaars gebruiken die je even naar beneden of naar boven duwt tot het wissel op klikt, en daarna zelf weer naar de middenstand gaan.
Ok, da's makkelijk tot nu toe. Maar ik zou heel graag met twee LEDjes willen aangeven in welke stand de wissel ligt: voor rechtdoor een LED en voor afbuigend eentje. Afhankelijk van de stand brandt één van de twee. En zover reikt mijn electrakennis net niet. Kan iemand me op weg helpen? Er bestaat vast wel een schema'tje voor?


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Minories 1983

Bericht door Wim »

Jammer van die wissels maar ga dit toch serieus volgen!

Geweldig leuk idee weer (na die koffer van......... euhm ? )
Ook op dit forum :+


Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Minories 1983

Bericht door gvandersel »

LEDjes aansluiten is niet te moeilijk met de CONRAD wisselaandrijving. Ik kan niet goed zien of je elektrofrog of insulfrogs hebt. Dit maakt uit voor de aansluiting van de LEDs. Na antwoord krijg je je schema.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Beste Gerard,
Het zijn electrofrog wissels, en ik gebruik daarvoor de ingebouwde schakelfunctie van de aandrijving. Kun je daar wat mee? De bediening hoeft trouwens niet per se met tuimelschakelaars te zijn, twee drukknoppen per wissel zou ook prima zijn. Dank alvast!


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Minories 1983

Bericht door 141 »

Mooi klein project Jesse.
Heb je bewust de ondergrond onder de rails niet geverfd?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Dank je Clemens! De ondergrond is overal geverfd, maar onder de rails zit nog het papier met de ligging van het spoor, dat ik bij het leggen als richtlijn gebruikte. Ik heb het zo veel mogelijk weggesneden, de resten verdwijnen straks onder de ballast.


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Minories 1983

Bericht door gvandersel »

Hierbij het schema:
Aansluiting van drukknop of wip-wissel-schakelaar is aan de drie overige puntjes.
Wat je nodig hebt is:
Afbeelding
Twee LED's en twee weerstanden van ongeveer 4k7. Deze weerstands waarde is voor een redelijk brandende LED, misschien dat je deze te fel of te zwak vind, dan de warde naar beneden (feller) of omhoog (zwakker) kiezen.
Werking:
De puntstuk polarisatie bestaat uit een door de wisselmotor bestuurde schakelaar. Afhankelijk van de stand van het wissel wordt een van beide LED / weerstand combinaties kortgesloten. De andere zal zijn stroom dan krijgen uit de DCC spanning van de rails. Met deze weerstand zal er per LED ongeveer 4 mA gaan lopen. (Voor je informatie een locomotief trekt ongeveer 250 mA.)

Ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Minories 1983

Bericht door HTteG »

Jesse en andere een tip. Voordat je de Peco wissels gaat leggen even aan de onderkant kijken of de lipjes goed zijn gedraaid in het kunststof. Het wil nog wel eens voorkomen dat dit af fabriek niet goed is gedaan. Op die manier kan je ook repareren trouwens als het lipje niet is afgebroken. Zijn ze nieuw dan heb je waarschijnlijk trouwens ook nog recht op garantie.

Henk



Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Gerard,
Hartelijk dank voor het schema! Slim om zo gebruik te maken van de DCC spanning en de ingebouwde schakelaar van de aandrijving. Ik was alweer veel te moeilijk aan het denken met dubbelpolige schakelaas en diodes en kwam er niet uit. Dit moet wel lukken om zo in elkaar te knutselen, ik ga het proberen!

Henk,
Bedankt voor de tip, ik zal er bij de nieuwe extra op letten. Wist eerlijk gezegd niet dat het een issue was met deze wissels, anders had ik ze vooraf veel beter bekeken. Heb het wissel moeten vernielen om hem er uit te halen, dus vrees dat het met de garantie niets gaat worden :(


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Sorry, toch nog even een vraag. 4K7 betekend 4700 Ohm toch? Ik denk er over na om druktoetsen met ingebouwde LED's te gebruiken, zoals deze, maar lees in de beschrijving dat bij 12V DC 680 of 1200 Ohm wordt aanbevolen als serieweerstand. DCC spanning is natuurlijk wel weer anders. Gaat dat goed met 4700 Ohm? Ik zou het fijn vinden als het LEDje niet al te sterk brandt. En dit zijn de weerstanden die ik dan nodig heb toch?


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Minories 1983

Bericht door gvandersel »

4k7 is inderdaad 4700. k staat voor kilo en is vermenigvuldigen met 1000. Komma komt dan op de plaats van de k.
Zelfde voor M, alleen dan 1.000.000 Snel rekenen leert dat de stroom dan varieert van 10 mA tot 17 mA. In mijn ogen gaat dat veel te fel licht geven. Bij mij branden LEDs op 4 mA a 5 mA. Dit geeft in het schemer / donker een helder puntje en is overdag nog zichtbaar. DCC is bij een trafo voor je centrale van 15 V ac ongeveer 20 V DCC (kun je niet met een multimeter controleren, alleen met een scoop).
Schakelaar is een leuk ding. Is zelfs in 4 kleuren verkrijgbaar, dus je kan er wat mee op een schakelbord.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Minories 1983

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Je kunt DCC wel meten met een multimeter maar dan moet je even een diode brug er tussen hangen.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Minories 1983

Bericht door gvandersel »

Klopt. Op internet zijn voorbeelden van deze schakeling te vinden. Ik bedoelde met een kale multimeter.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Minories 1983

Bericht door Jesse »

Dank voor de hulp! Ik heb inmiddels de componenten binnen en e.e.a. getest: werkt prima! Uit kostenoverwegingen uiteindelijk toch maar gekozen voor losse ledjes en tuimelschakelaars. Werkt net zo goed en kan nog compacter ingebouwd worden ook.

Echter, nu ik de aandrijvingen aan het testen ben, moet ik zeggen dat ik flink de p*** in heb, mijn Conrad aandrijvingen werkten een paar jaar geleden op mijn vorige baantje nog prima maar nu lijkt ruim de helft levensmoe: ze halen de eindstand niet, brommen (slaan dus niet af) en een paar lijken nauwelijks genoeg kracht te hebben om het wissel om te krijgen. Ik heb nog wat geprobeerd met verschillende diktes verenstaal, maar het maakt allemaal niets uit. Erg teleurstellend dus allemaal.

Aangezien Conrad deze aandrijvingen ook niet meer nieuw maakt, zit er denk ik weinig anders op dan naar alternatieve analoge aadrijvingen met hartstukpolarisatie te kijken. Ik heb in het verleden wel eens Tortoises gebruikt. Super fijne apparaten, maar inmiddels voor mij veel te duur, een tientje per aandrijving is voor mij wel het absolute maximum om uit te geven. Met servoaandrijving heb ik nog helemaal geen ervaring en ik heb het idee dat de meeste aanstuursystemen met name voor digitale besturing zijn ontwikkeld - ik wil ze met een simpel schakelaartje kunnen bedienen. Wie kan me een tip geven voor een goedkope maar betrouwbare oplossing?


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Minories 1983

Bericht door gvandersel »

Kijk bij onze buren eens http://www.beneluxspoor.net. Daar loopt een draadje over de adServo. Zowel voor hand als digitaal bediening. Schakeling kan er een stuk of 8 aansturen als je ook puntstukpolarisatie wil.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Plaats reactie