Nieuw jaar, nieuwe baan....
Nieuw jaar, nieuwe baan....
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn oude baan af te breken en te starten met de bouw van een nieuwe.....
De oude baan (http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5611) wordt inmiddels afgebroken. De Dinamo componenten zijn allemaal van de hand gedaan. Ja je leest het goed.... geen Dinamo meer, maar volledig DCC. Reden van de overstap is dat inmiddels een overgroot deel van de locs al voorzien zijn van een decoder. Ik blijf het geheel aansturen met iTrain, dat bevalt gewoon nog steeds uitstekend!
Ik heb inmiddels al een 2-tal bezet meld modules van Digikeijs aangeschaft, het is nu wachten tot de Digikeijs centrale eindelijk geleverd wordt en dan kan ik eens een klein proefbaantje maken om e.e.a. te bekijken en uit te zoeken.
En dan ga je natuurlijk op zoek naar een nieuw baanplan.....maar wat. Na zoeken en zoeken heb ik een baanplan gevonden wat ik zeer interessant vindt. Het biedt zeer veel mogelijkheden. Op dit moment ben ik aan het bekijken of het geheel haalbaar is.
Wellicht is het voor een aantal van jullie een bekend baanplan.
Het gaat om het volgende baanplan:
Een behoorlijke kluif... maar ik houd wel van een uitdaging. Ik wil proberen om het geheel modulair op te bouwen.
Maar goed, gaan nog wel wat dagen, maanden en misschien wel jaren voorbij voordat het gereed is, als het al haalbaar is.
Het uitzoeken van het haalbare staat nu op de agenda. Kortom, het geheel uittekenen en kijken waar ik in n-spoor tegen aan ga lopen (het is een H0 baanplan).
Eerste wat mij niet duidelijk is waar het gedeelte rechts van de draaischijf heen gaat.... Lopen die sporen dood in een 2-tal tunnels?
Genoeg te doen hier.....
Grtz.
Peter
De oude baan (http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5611) wordt inmiddels afgebroken. De Dinamo componenten zijn allemaal van de hand gedaan. Ja je leest het goed.... geen Dinamo meer, maar volledig DCC. Reden van de overstap is dat inmiddels een overgroot deel van de locs al voorzien zijn van een decoder. Ik blijf het geheel aansturen met iTrain, dat bevalt gewoon nog steeds uitstekend!
Ik heb inmiddels al een 2-tal bezet meld modules van Digikeijs aangeschaft, het is nu wachten tot de Digikeijs centrale eindelijk geleverd wordt en dan kan ik eens een klein proefbaantje maken om e.e.a. te bekijken en uit te zoeken.
En dan ga je natuurlijk op zoek naar een nieuw baanplan.....maar wat. Na zoeken en zoeken heb ik een baanplan gevonden wat ik zeer interessant vindt. Het biedt zeer veel mogelijkheden. Op dit moment ben ik aan het bekijken of het geheel haalbaar is.
Wellicht is het voor een aantal van jullie een bekend baanplan.
Het gaat om het volgende baanplan:
Een behoorlijke kluif... maar ik houd wel van een uitdaging. Ik wil proberen om het geheel modulair op te bouwen.
Maar goed, gaan nog wel wat dagen, maanden en misschien wel jaren voorbij voordat het gereed is, als het al haalbaar is.
Het uitzoeken van het haalbare staat nu op de agenda. Kortom, het geheel uittekenen en kijken waar ik in n-spoor tegen aan ga lopen (het is een H0 baanplan).
Eerste wat mij niet duidelijk is waar het gedeelte rechts van de draaischijf heen gaat.... Lopen die sporen dood in een 2-tal tunnels?
Genoeg te doen hier.....
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Mooi nieuw baanplan.
Het is alleen al een genot om naar die gekleurde plaat te kijken
Het is alleen al een genot om naar die gekleurde plaat te kijken
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
zowhee das een plan wat je wil realiseren, mocht je van start gaan zal ik het zeker volgen.
MVG
MVG
Aangenaam mijn naam is Dennis
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Ik heb er met verbazing naar zitten kijken.
Wat een hoeveelheid rails.
Ben benieuwd of je dit gaat realiseren.
In ieder geval succes met het plan.
Wat een hoeveelheid rails.
Ben benieuwd of je dit gaat realiseren.
In ieder geval succes met het plan.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Prettige wedstrijd.☺
Ronald
Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Veel rails idd. Maar in essentie beeld je alleen een (groot) station uit op je baan zo, dus het is nog wel realistisch.
Wat me opvalt is dat het kopstation geen omloopwissels heeft. Dus een trein komt binnen, lok is opgesloten. Dit betekent dat er een andere lok uit het BW moet komen voor de trein, en de oorspronkelijke lok pas weg kan, nadat de trein weer vertrokken is.
En er is geen schaduwstation. Nou heb je wel bovengronds nog wat opstelsporen, maar bij een dergelijk groot station wil je normaal gesproken ook veel verschillende treinen, dus dan ligt een schaduwstation wel voor de hand.
Wat me opvalt is dat het kopstation geen omloopwissels heeft. Dus een trein komt binnen, lok is opgesloten. Dit betekent dat er een andere lok uit het BW moet komen voor de trein, en de oorspronkelijke lok pas weg kan, nadat de trein weer vertrokken is.
En er is geen schaduwstation. Nou heb je wel bovengronds nog wat opstelsporen, maar bij een dergelijk groot station wil je normaal gesproken ook veel verschillende treinen, dus dan ligt een schaduwstation wel voor de hand.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Hoi Wim, het opsluiten van de locs klopt, ik wil hier nog naar de mogelijkheden kijken.
M.b.t. een schaduwstation, dit is zeker aanwezig. Zie plaatje 2, hier zijn 2 helixen in getekend, deze gaan naar het schaduwstation. Schaduwstation zelf staat niet op de plaatjes erbij.
Tevens zijn er in het middendeel nogal wat mogelijkheden voor opstelsporen (plaatje 2).
Ben nog steeds benieuwd of iemand weet waar de sporen vanuit de draaischijf heen gaan.... Denk nog steeds dat het doodlopend is...
Grtz.
Peter
M.b.t. een schaduwstation, dit is zeker aanwezig. Zie plaatje 2, hier zijn 2 helixen in getekend, deze gaan naar het schaduwstation. Schaduwstation zelf staat niet op de plaatjes erbij.
Tevens zijn er in het middendeel nogal wat mogelijkheden voor opstelsporen (plaatje 2).
Ben nog steeds benieuwd of iemand weet waar de sporen vanuit de draaischijf heen gaan.... Denk nog steeds dat het doodlopend is...
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Helemaal Rechts onderin? Dat ziet er nogal doodlopend uit, tenzij jij daar iets op verzint...
Misschien de rechterzijde iets uitbreiden en de betreffende sporen aansluiten op het onderliggende niveau.
Ik zou nog wel iets verzinnen voor een schaduwstation, of op zijn minst de mogelijkheid daarvoor openlaten.
Misschien de rechterzijde iets uitbreiden en de betreffende sporen aansluiten op het onderliggende niveau.
Ik zou nog wel iets verzinnen voor een schaduwstation, of op zijn minst de mogelijkheid daarvoor openlaten.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Leg alle opmerkingen "onhaalbaar" "gekkenwerk" en "je bent niet goed" lekker naast je neer. Want dit is echt een mega leuk project om te maken. Ik zeg ga ervoor en leef je helemaal uit!!!!
Grz
Grz
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Peter, ziet er als een prima plan uit.
Ik heb maar 1 punt, en dat is dat kopstation. Het concept is prachtig en bied natuurlijk veel mogelijkheden. Maar ook een groot probleem in schaal n. Dat is dat het afkoppelen, omlopen en weer aankoppelen gewoon echt een lastig zo niet vrijwel onmogelijk Is te realiseren om dit betrouwbaar voor elkaar te krijgen en volledig geautomatiseerd.
Daarnaast ben ik van mening (maar dat Is uiteraard persoonlijk) dat alleen een station vooral veel stilstaan betekent. Ik vind een mooi stuk Strecke (bv boppard, du-becksheim) veel interessanter. Dus een stuk paradespoor lijkt mij erg mooi.
Ik heb maar 1 punt, en dat is dat kopstation. Het concept is prachtig en bied natuurlijk veel mogelijkheden. Maar ook een groot probleem in schaal n. Dat is dat het afkoppelen, omlopen en weer aankoppelen gewoon echt een lastig zo niet vrijwel onmogelijk Is te realiseren om dit betrouwbaar voor elkaar te krijgen en volledig geautomatiseerd.
Daarnaast ben ik van mening (maar dat Is uiteraard persoonlijk) dat alleen een station vooral veel stilstaan betekent. Ik vind een mooi stuk Strecke (bv boppard, du-becksheim) veel interessanter. Dus een stuk paradespoor lijkt mij erg mooi.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
@ Joost: er zit gewoon een paradespoor in. In zekere zin zelfs twee.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Helemaal onderin zit inderdaad een paradespoor. Het geheel bestaat eigenlijk uit 3 niveau's. Is wellicht niet goed te zien op de plaatjes.
Het omlopen moet ik inderdaad nog bekijken. Ik verwacht zelf dat vooral in het kopstation nog wel het e.e.a. zal gaan wijzigen.
Ik ga eerst het geheel eens in Anyrail tekenen, kijken waar ik tegenaan ga lopen en wat voor een oplossing ik daarvoor zal vinden . Ik heb er in ieder geval heel veel zin in om dit te gaan bouwen! Maar we zullen zien, moet wel allemaal haalbaar zijn. En ik wil nu toch eens iets bouwen wat ook daadwerkelijk ooit af komt.... als dat al bestaat bij een modelbaan...
Grtz.
Peter
Het omlopen moet ik inderdaad nog bekijken. Ik verwacht zelf dat vooral in het kopstation nog wel het e.e.a. zal gaan wijzigen.
Ik ga eerst het geheel eens in Anyrail tekenen, kijken waar ik tegenaan ga lopen en wat voor een oplossing ik daarvoor zal vinden . Ik heb er in ieder geval heel veel zin in om dit te gaan bouwen! Maar we zullen zien, moet wel allemaal haalbaar zijn. En ik wil nu toch eens iets bouwen wat ook daadwerkelijk ooit af komt.... als dat al bestaat bij een modelbaan...
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Voor de punten waar je nu nog vraagtekens bij hebt (bijv. het omlopen in het kopstation) kun je ook eerst een klein proefbaantje bouwen. Dan kun je zien dat/of het werkt voor je een hele toestand optuigt die later niet blijkt te werken...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Steven, strak plan. Ik wil inderdaad niet halverwege er achter komen dat iets niet blijkt te werken.
Ik rijdt overigens ook met diverse treinstellen, hier heb je het kop maken probleem niet mee natuurlijk.
Grtz. Peter
Ik rijdt overigens ook met diverse treinstellen, hier heb je het kop maken probleem niet mee natuurlijk.
Grtz. Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Ziet er veelbelovend uit Peter, ik ben benieuwd naar het vervolg. Succes.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Zo te zien wel en ook wel logisch; het zijn de einden van 5 opstelsporen en na de wissels heb je alleen een loclengte nodig om de rangeerloc te laten omlopen.Peter schreef:wat mij niet duidelijk is waar het gedeelte rechts van de draaischijf heen gaat.... Lopen die sporen dood in een 2-tal tunnels?
Een ambitieus, maar heel mooi plan en een goed voornemen voor 2016 . Ik wens je veel succes bij de uitvoering.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Beste Peter,
Is een geweldig plan, het is en blijft hobby.
Als je met Duits materiaal rijdt is deze baan goed te doen, reizigers treinen moet je gewoon zorgen dat je het merendeel trek- duw is en of treinstellen. Goederentreinen kunnen ook gewoon rond rijden.
Lekker bouwen, en je zo je problemen oplossen.
Succes!!!
Met vriendelijke groet,
Mark
Is een geweldig plan, het is en blijft hobby.
Als je met Duits materiaal rijdt is deze baan goed te doen, reizigers treinen moet je gewoon zorgen dat je het merendeel trek- duw is en of treinstellen. Goederentreinen kunnen ook gewoon rond rijden.
Lekker bouwen, en je zo je problemen oplossen.
Succes!!!
Met vriendelijke groet,
Mark
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Waar heb je dit baanplan gevonden? Ben wel geïnteresseerd in de bijschrijving die er bij hoort.
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Sander, het plan staat in "MIBA Spezial 9, anlagen-planung". Ik zag het min of meer toevallig staan, en het wekte meteen mijn interesse.
Ik rijdt overigens overwegend met Nederlands materiaal en locs/treinstellen die met enige regelmaat in Nederland te vinden zijn.
Tijdperk maakt daarbij niet zoveel uit, ik rijdt dus zowel stoom alsook de laatst nieuwe locs. Qua landschap hoeft het voor mij niet perse Nederlands te zijn. De 3 niveaus zoals in dit plan staan is voor mij dan ook geen probleem. Daarbij zijn de niveau verschillen niet te groot.
Grtz.
Peter
Ik rijdt overigens overwegend met Nederlands materiaal en locs/treinstellen die met enige regelmaat in Nederland te vinden zijn.
Tijdperk maakt daarbij niet zoveel uit, ik rijdt dus zowel stoom alsook de laatst nieuwe locs. Qua landschap hoeft het voor mij niet perse Nederlands te zijn. De 3 niveaus zoals in dit plan staan is voor mij dan ook geen probleem. Daarbij zijn de niveau verschillen niet te groot.
Grtz.
Peter
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Hallo,
Prachtig concept, ga er maar voor technisch goed uitvoerbaar.
O ja, dat aan en afkoppelen in N gaat prima gewoon een kwestie van de juiste software en afstelling van de loks.
Binnen WinDigipet kan je een lok afkoppelen en weer aan koppelen ook kan je tekenen delen.
Gaat allemaal prima.
Ook het fysieke aan- en afkoppelen gaat prima er zijn diverse voorbeelden hier op het forum met filmpjes als je ze niet kent dan kan ik ze wel poosten voor je (kijk maar eens op mijn website of op het forum bij Ronald)
mvrgr Bob
Prachtig concept, ga er maar voor technisch goed uitvoerbaar.
O ja, dat aan en afkoppelen in N gaat prima gewoon een kwestie van de juiste software en afstelling van de loks.
Binnen WinDigipet kan je een lok afkoppelen en weer aan koppelen ook kan je tekenen delen.
Gaat allemaal prima.
Ook het fysieke aan- en afkoppelen gaat prima er zijn diverse voorbeelden hier op het forum met filmpjes als je ze niet kent dan kan ik ze wel poosten voor je (kijk maar eens op mijn website of op het forum bij Ronald)
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Zo, kleine 1,5 week verder. Helaas nog niet echt veel kunnen doen. Ik heb wel al een start gemaakt met het tekenen van het nieuwe baanplan in Anyrail.
Tijdens het tekenen viel mij nog iets aan het baanplan op. Even het plaatje:
Rechtsonder had ik al vragen over, waar gaat dit heen, is er wellicht nog een baanplan wat hier op aansluit? Een deel 2 zeg maar.
Hier valt b.v. op dat het bevoorraden van de kolenvoorraad met een sleep kolenwagons eigenlijk niet gaat.
Iets rechts uit het midden viel mij nog een aftakking op. Dit spoor komt ook van rechtsonder af. Het is wel te bereiken vanaf het hoofddeel. Maar is het spoor rechtsonder nu doodlopend? Zou kunnen natuurlijk.
3 is het zogenaamde "Bahnmeisterei".
5 is het zogenaamde "BW-Verwaltung".
Natuurlijk valt er een gedeelte aan de baan aan te bouwen om e.e.a. op te vangen. Maar ben toch wel nieuwsgierig of er een deel 2 is.....
Grtz.
Peter
Tijdens het tekenen viel mij nog iets aan het baanplan op. Even het plaatje:
Rechtsonder had ik al vragen over, waar gaat dit heen, is er wellicht nog een baanplan wat hier op aansluit? Een deel 2 zeg maar.
Hier valt b.v. op dat het bevoorraden van de kolenvoorraad met een sleep kolenwagons eigenlijk niet gaat.
Iets rechts uit het midden viel mij nog een aftakking op. Dit spoor komt ook van rechtsonder af. Het is wel te bereiken vanaf het hoofddeel. Maar is het spoor rechtsonder nu doodlopend? Zou kunnen natuurlijk.
3 is het zogenaamde "Bahnmeisterei".
5 is het zogenaamde "BW-Verwaltung".
Natuurlijk valt er een gedeelte aan de baan aan te bouwen om e.e.a. op te vangen. Maar ben toch wel nieuwsgierig of er een deel 2 is.....
Grtz.
Peter
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
Bovenstaande baanplan is een ontwerp van Rolf Knipper (helaas een aantal jaren geleden overleden) hij gebruikt vaak nog ruimte achter de coulisse om de op het oog doodlopende sporen af te buigen.
Hij maakte van zijn ontwerpen ook hele mooie 3D tekeningen, er zijn nog wel meer mooie voorbeelden van hem te vinden.
Als je bovenleiding wilt gebruiken mag je er nog wel een paar krantenwijken bijnemen , suc6
m. vr. gr.
Jos van Gulik
Hij maakte van zijn ontwerpen ook hele mooie 3D tekeningen, er zijn nog wel meer mooie voorbeelden van hem te vinden.
Als je bovenleiding wilt gebruiken mag je er nog wel een paar krantenwijken bijnemen , suc6
m. vr. gr.
Jos van Gulik
Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....
In dit geval leiden alle sporen die in tunnels verdwijnen naar lager niveaus. Behalve het spoor rechtsonder. Dat loopt dood, zoals ik al eerder schreef. Er zijn geen sporen achter coulissen, of aansluitende baandelen op hetzelfde niveau.
Zie: Miba Spezial nr. 9, pag 20 t/m 23. Die is op CD nog te koop:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/mode ... -_271.html
Ben
Zie: Miba Spezial nr. 9, pag 20 t/m 23. Die is op CD nog te koop:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/mode ... -_271.html
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162