Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
epocheales denken
Berichten: 721
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door epocheales denken »

Goedemorgen allen,

Voor degene die het nog niet wisten, helaas een ernstig ongeluk gebeurd met een trein en een hoogwerker op rupsbanden vanmorgen op een spoorwegoverweg bij Dalfsen:

http://nos.nl/liveblog/2088577-ravage-b ... onden.html

groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door Raymond (UK) »

Dat was hier in Yorkshire op de radio vanmorgen.

Thoughts are with the drivers family :|


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5105
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Wat ik echt niet kan begrijpen is dat je met zo'n hoogwerker die volgens ooggetuige 10min nodig heeft om over te steken een spoorwegovergang mag berijden. Dat zou echt niet moeten mogen want bij de meeste Nederlandse spoorlijnen rijden de trein zo vaak dat die tijd er gewoon niet is.

Dit moest ik echt even ergens kwijt, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door Ad_M »

Ben heel gek op GTW's maar die zijn vervangbaar
De machinist niet....
Raymond (UK) schreef:Thoughts are with the drivers family :|
Idem, verschrikkelijk voor de familie :|

Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4487
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door spoor65 »

Ook hier mijn gedachten aan de nabestaanden van de mcn.
Bij de gewonden en overige betrokkenen.
En natuurlijk bij de collega`s van Arriva.

Eigenlijk wel verbaasd dat de complete cabine door deze impact volledig weg geslagen is.
Dit in een tijd dat er toch steeds meer en hogere eisen aan de veiligheid en stevigheid van moderne treinen worden gesteld.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4082
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door Ad_M »

spoor65 schreef:Eigenlijk wel verbaasd dat de complete cabine door deze impact volledig weg geslagen is.
Freddy
Zo ver ik het goed begrepen heb dus aanname van mijn kant uit:
Freddy, neus van de GTW vol op het frame / contragewicht van de hoogwerker...

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door WilcoV »

Vreselijk dit. RIP collega.
Gezien de schade, maar het onderzoek zal het uiteindelijk uitwijzen, kan het haast niet anders dan dat de aanrijding frontaal is geweest met het zwaarste gedeelte van de hoogwerker.
Ik kan me nog het ongeval herinneren in Roermond tussen de DM'90 en een goederentrein waarbij onze NS collega is omgekomen. De toch behoorlijk zwaar verstevigde DM'90 cabine was toen ook grotendeels vernield. Bij het ongeval tussen de SLT en VIRM in Amsterdam, waren beide cabines, hoewel redelijk intact, toch danig beschadigd. Hier was het geluk bij een ongeluk de lage snelheid.
Zelf heb ik enige jaren terug een zware aanrijding met een VIRM gehad met een vrachtwagen bij Maarsbergen. Bij de aanrijding was de snelheid van de VIRM al teruggebracht van 140 naar 80 km/u en heb ik het zwakste deel van de oplegger geraakt, toch was de cabine nog redelijk intact. De frontruit was vernield en de grootste klap was opgevangen door de bodemplaat die achter de cabine enigszins verbogen was. De oplegger was hierbij precies op het zwakste punt geraakt, achter de truck en voor de achterwielen. Indien hierbij echter een zwaarder deel geraakt was, of een zwaardere vrachtwagen (dit was 'slechts' een koelwagen) denk ik dat de schade aan de cabine veel aanzienlijker was geweest.
Wel ben ik benieuwd wat het onderzoek over de cabineconstructie zal uitwijzen. We weten dat, hoewel steeds strengere eisen aan de constructie gesteld worden, de gebruikte materialen steeds lichter worden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door Bart51 »

Ik sluit me helemaal bij de woorden van Freddie.
Echt verschrikkelijk.
Ook mijn medeleven gaat uit naar de nabestaanden van deze machinist en alle collega's die, al dan niet, nauw betrokken zijn bij deze tragedie door een mijns inziens grove inschattingsfout van een ander!

Bart :cry:


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 747
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door Pruts3r »

WilcoV schreef:Zelf heb ik enige jaren terug een zware aanrijding met een VIRM gehad met een vrachtwagen bij Maarsbergen.
...
Wel ben ik benieuwd wat het onderzoek over de cabineconstructie zal uitwijzen. We weten dat, hoewel steeds strengere eisen aan de constructie gesteld worden, de gebruikte materialen steeds lichter worden.
Ik dacht dat bij de VIRM de machinisten zelfs de cabine uit moeten vluchten omdat de cabine de kreukelzone is.

On topic:
Wel heel erg dat de machinist is omgekomen. Zo'n hoogwerker geeft echt geen cm mee. Heel masief en vooral zwaar...
Dat kun je ook wel zien aan hoe dat ding het traject van de trein zo gigantisch heeft veranderd! De trein ligt 50 mtr van het spoor vandaan met de voorzijde


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Goed fout gegaan met trein bij Dalfsen

Bericht door WilcoV »

Pruts3r schreef: Ik dacht dat bij de VIRM de machinisten zelfs de cabine uit moeten vluchten omdat de cabine de kreukelzone is.
Nee, de cabine is versterkt, maar kan maar tot een bepaalde hoeveelheid krachten verwerken. De eerste klappen worden opgevangen op de balkons. Probleem bij de VIRM is vooral de grote frontruit. Bij NS hebben machinisten de opdracht om bij alle materieel weg te vluchten uit de cabine als aanrijding met een groot object dreigt. De tijd die je hiervoor hebt is echter niet altijd toereikend, maar ik ben toen inderdaad uit de cabine weggevlucht.

On Topic:
Op het nieuws net de situatie duidelijk gemaakt dat de trein uit een bocht kwam en daar weinig zicht had op de overweg. Even terugdenkend, tot een klein jaar geleden reden wij daar ook nog, kan ik dat beamen. Dit maakt dat de reactietijd van de machinist heel erg kort is geweest. De hoogwerker was een huurobject dat een snelheid van 'slechts' 3 km/u maximaal kan behalen en over het algemeen zonder bestuurder wordt verhuurd. Het veranderd niets aan het gebeuren, maar ik vraag me gelijk af of zoiets op eigen kracht op de openbare weg mag rijden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie