Tomix reinigingswagon.

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
HeZwi

Tomix reinigingswagon.

Bericht door HeZwi »

Hallo allemaal.

Wie kan mij vertellen hoe de tomix precies werkt.
Ik heb er eentje aangeschaft, maar de motor is haast niet aan de praat te krijgen.
Staat genoeg stroom op de baan, want de lok's lopen er prima over heen.
Als je de schakelaar van OFF naar ON zet hoor je wel een klik, maar motor doet het niet.

Hopelijk weet iemand me hier iets meer over te vertellen.

Groetjes.

Henk.

Michiel

Re: Tomix reinigingswagon.

Bericht door Michiel »

Normaal giert deze stofzuiger meteen van zodra er spanning op de rails staat. Ik vrees dat er in jouw model een slecht contact zit, of in ergste geval de motor defect (onwaarschijnlijk). ls je er nog waarborg op hebt, terugbrengen. Anders open prutsen (door een kenner) en herstellen. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

evo

Bericht door evo »

(analoge) tomix op een digitale baan?

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

martinb

Bericht door martinb »

evo schreef:(analoge) tomix op een digitale baan?
Die gaat juist dan HEEEEEEEEEEEEEEL hard aan. :lol:

Nieuw gekocht? Nu terug naar de verkoper, niet zelf aan rommelen.

Geen garantie en het ding is helemaal dood? Gokje: die draaischakelaar op de bovenkant is rot. Even losmaken en voor altijd overbruggen. In de praktijk gebruik ik die schakelaar ook nooit, geeft alleen maar problemen.

Herhaling: Nieuw gekocht? Nu terug naar de verkoper, niet zelf aan rommelen.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

evo

Bericht door evo »

martinb schreef:
evo schreef:(analoge) tomix op een digitale baan?
Die gaat juist dan HEEEEEEEEEEEEEEL hard aan.
Dat denk ik niet. Een DC motor op AC gaat hoogstens staan te brommen en wordt lekker warm.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Michiel

Bericht door Michiel »

Op digitaal gaat die motor heeeel hard, omdat er in de tomix een gelijkrichterbrug zit. De motor draait steeds in dezelfde richting (niet dat dat belangrijk is, want een centrifugaalventilator zoals in deze tomix werkt in beide richtingen even goed).

Best is toch, om een analoge tomix op een digitale baan, in toom te houden. Mogelijk met een extra weerstand, of met een spanningsregulator, of een aantal diodes is serie.

Maar hoe dan ook, lijkt deze tomix defect. Geval van garantie of herstelling, dus. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
HeZwi

Bericht door HeZwi »

Michiel schreef:Op digitaal gaat die motor heeeel hard, omdat er in de tomix een gelijkrichterbrug zit. De motor draait steeds in dezelfde richting (niet dat dat belangrijk is, want een centrifugaalventilator zoals in deze tomix werkt in beide richtingen even goed).

Best is toch, om een analoge tomix op een digitale baan, in toom te houden. Mogelijk met een extra weerstand, of met een spanningsregulator, of een aantal diodes is serie.

Maar hoe dan ook, lijkt deze tomix defect. Geval van garantie of herstelling, dus. ;)
Heb contact gehad met Hobby N-Express. Daar komt ie vandaan. Motor wordt vlgns hen snel warm.
Dan moet je hem laten afkoelen????
Dan doet ie het wel weer.
Dat hij het dan weer doet is correct, maar na 2 rondjes vind ik wel vreemd, stopt ie er weer mee.Moet je hem eerst weer schoon blazen.
Zit n.l. beveiliging op motor voor oververhitten.
Nu is mijn baan niet zo groot. Maar 2.00x1.50.
Misschien is m'n baan erg vuil. Ben wel gras etc aan het instrooien.
Komt natuurlijk wel wat tussen de rails, maar dat veegt ie netjes op.

Maar bedankt allemaal voor de info.

Groet.

Henk

Michiel

Bericht door Michiel »

Ah! Je tomix doet het wel, maar valt na een poosje werken stil, om dan na een poosje weer te werken. !? :roll:

Dat is dan de thermische beveiliging van het ding. Net omdat de motor veel te hard gaat. Je zal toch op een of ander manier het toerental van motor moeten beperken: digitaliseren, weerstand, spanningregelaar....

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Bericht door spoorfreak »

Ha,

Ik heb mijn tomix omgebouwd naar digitaal. Werkte de eerste dagen prima. Nu is hij ermee gekapt.

Decoder werkt prima en is te programmeren.

Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?

M.vr.Gr.

Redskin

Bericht door Redskin »

spoorfreak schreef:...Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn?...
Het kunnen drie dingen zijn: uitgang decoder of motor kaduuk of toch gewoon slecht contact tussen decoder en motor (via het printplaatje).

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Ok,

Bedankt voor je antwoord. Hoop niet dat de motor stuk is. Heb de Tomix net 2 weken binnen via Hans.

M.vr.Gr.

Redskin

Bericht door Redskin »

Graag gedaan.

Voor eigenaars van een Tomix-reinigingswagen een tip: na de aankoop en bij de ombouw naar digitaal heb ik de motor uitgebouwd, op de lagertjes een heeeel klein druppie olie gegeven en 'm met een trafo even rustig laten indraaien. Vervolgens heb ik bij het weer inbouwen van de motor de turbine losjes op de as gedrukt en 'm pas -nadat alles weer ingebouwd was- wat aangedrukt. Deze draait nu met minder onbalans en maakt ook minder contact met het huis. Het scheelt denk ik wel de helft in lawaai en ik kan me voorstellen daarmee ook in warmte. Oververhitting heb ik in ieder geval nog niet meegemaakt. Na de schoonmaaktrondjes haal ik meteen alle stof eruit met een pincet en een stofzuiger.

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel

Dat is een goede tip.

Ik denk dat ik op zoek moet naar een nieuwe motor. Heeft iemand ervaring met het bestellen van deze motor?

Gr,

Bjor

Bericht door Bjor »

Al hij twee weken oud is heb je garantie.
Terug naar H@ns zou ik zeggen.

Ben

M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie