Ontwerpen van Ngineer

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Hoontje »

Awesome!



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Dank jullie wel!



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Tof, goed bedacht ook!

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Oscar schreef:Al es gedacht om een glazenwassersbakkie te maken, want die heb ik nog nooit gezien in N.
Je weet wel zo'n ding op railsjes op het dak en dan een hangbak eraan.
Voor mij te modern, maar kan me voorstellen dat anderen het wel wat zouden vinden.

Groet,
Oscar
Het was even zoeken naar een geschikt model, want op deze schaal worden de materiaaldiktes al snel te klein, maar ik heb een model weten te maken.
Zie https://www.shapeways.com/product/SVW2B ... ashing-rig. Graag hoor ik op- en aanmerkingen om het model nog beter te maken.
Ik ben nog bezig met een aantal uitsparingen in het bakje voor het in- en uitstappen.
In dit model heb ik onze standaard N-spoorwijdte gebruikt, leek me wel makkelijk. Hoewel ik niet bovenop ons eigen kantoorgebouw mocht gaan kijken vanwege een of ander belachelijk arbo-regeltje (ik mag kennelijk niet van het gebouw af waaien zonder toestemming... belachelijk) gok ik dat de meeste van die banen ongeveer wel 1,43 breed zijn, want ze hebben stiekem nog best wel wat te houden. Ik weet niet hoe het zit met de balans, maar in het ergste geval moet je hem vast lijmen aan het gebouw. De boel is te dun om draadjes doorheen te voeren, dus heb ik vooralsnog daar geen aandacht aan besteed. De kabels moeten er tussen gelijmd worden als je hem echt wilt laten hangen. Als je de bak neer zet op het dak, in ruststand dus, is dit geen probleem.

Afbeelding



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door sjoef »

Gaaf, ik wacht even op het definitieve exemplaar.....

Jos



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Ngineer schreef:Hoewel ik niet bovenop ons eigen kantoorgebouw mocht gaan kijken vanwege een of ander belachelijk arbo-regeltje (ik mag kennelijk niet van het gebouw af waaien zonder toestemming... belachelijk)
Je mag helemaal niks meer tegenwoordig he :lol:
Maar zonder gekheid, ik vind em tof!
Zou het niet lukken om met een boortje van 0,5mm gaatjes te maken en er een draadje doorheen te voeren?
Hoeft natuurlijk niet door een schijf heen getrokken te worden, een knoopje of druppie lijm doet het ook.
Of heb je nu al amper materiaaldikte?

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik heb al veel opties overwogen om een touwtje te spannen tussen het bakje en de hijsarm. Tot nu toe heb ik nog niets zinvols kunnen bedenken.
De hijsarmen zijn 1,2mm breed, dus gaten van 0,5mm gaat niet lukken. Kleinere gaten zijn niet heel zinvol want die worden vol met wax afgeleverd.



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Als de hijsarmen 1,2mm breed zijn moet er wel in te boren zijn toch, desnoods 0,4mm.
De kabels zijn mogelijk ook wel te maken van dun lakdraad, je weet wel dat draad wat op wisselspoelen zit.
Denk dat bijna iedereen wel een verrotte Minitrix wisselaandrijving heeft liggen...

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik probeer nog een oplossing te verzinnen, misschien kan ik de arm plaatselijk iets verdikken als ik die plek kan camoufleren.
Bij mijn hijskraan heb ik touwtjes gelijmd tussen de loopkat en de haak, dat werkte op zich prima, maar door het geringe gewicht strekken de touwtjes zich niet helemaal. Jouw idee van lakdraad staat mij wel aan, die krijg je waarschijnlijk wel strak en recht.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ad_M »

Erik,

Is het niet een optie om een paar kuiltjes op de plek van de draden te tekenen (center punt)
Dan kan men later met zelf de hand zelf de gaatjes er in boren om de draden door te voeren of daadwerkelijk gebruiken

Of gewoon de gaatjes er in tekenen (ook al lopen ze vol), dat ze deze later zelf kunnen uitboren met bijv. met 0,4 mm
Je loopt gewoon tegen limieten aan in deze schaal met de huidige techniek
Dan heb je nog geluk met FUD, met vloeistof / resin 3D printen kan het niet eens (capillaire werking trekt dit dicht)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door maarten »

Als hij niet bewegend hoeft te zijn is koperdraad een goede oplossing. Hoeft niet eens lakdraad te zijn, liever niet zelfs. Met 2 tangen een stuk koperdraad een snok geven en het is mooi recht. Heb ik ook gedaan met een hijsblok op mijn Vleeshouwer diorama, vind ik best geslaagd. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Ik ben al een tijdje bezig met een Engelse vriend om te zien waar verschillende technieken elkaar kunnen aanvullen. Lasersnijden is wat goedkoper dan 3D printen, en is vooral geschikt voor gebouwen. Ons eerste project is een betoncentrale. Het geheel is opgebouwd uit een aantal modellen die elkaar kunnen aanvullen. De basis is een lasercut gebouw met een aantal optionele 3D geprinte modules. De 3D geprinte modellen kunnen natuurlijk ook naar believen gebruikt worden voor andere doelen.

* Silo's met stoffilter
* Trap naar productievloer en dak, binnenkort komt er ook een trap naar alleen de productievloer
* Een hopper voor zand en grind
* Transportbanden in verschillende lengtes
* Staande silo in FUD en WSF
* Betonblokken model legoblok om opslagruimte te bouwen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Ik vind em leuk, al er zijn wel her en der wat verbeterpunten.
Dit komt waarschijnlijk doordat ik in de betonindustrie zit en elke dag tegen een betoncentrale aankijk. ;)
De cementsilo's op het dak zijn ietwat aan de lage kant en je zou dan beter silo's zoals je ernaast hebt staan op het dak kunnen zetten of naast het gebouw op een rijtje.
Ook de transportband komt normaal gesproken uit boven het deel waar de mixers geladen worden, daar zitten in het gebouw bunkers waar het zand en grind in bewaard wordt.
Je lego blokken zien er trouwens goed uit, daar zal je flinke hoeveelheden van nodig hebben.

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Oscar schreef:Ik vind em leuk, al er zijn wel her en der wat verbeterpunten.
Dit komt waarschijnlijk doordat ik in de betonindustrie zit en elke dag tegen een betoncentrale aankijk. ;)
De cementsilo's op het dak zijn ietwat aan de lage kant en je zou dan beter silo's zoals je ernaast hebt staan op het dak kunnen zetten of naast het gebouw op een rijtje.
Ook de transportband komt normaal gesproken uit boven het deel waar de mixers geladen worden, daar zitten in het gebouw bunkers waar het zand en grind in bewaard wordt.
Je lego blokken zien er trouwens goed uit, daar zal je flinke hoeveelheden van nodig hebben.

Groet,
Oscar
Hoi Oscar,
Bedankt voor je feedback!
Er zijn zeker nog wat verbeterpunten, die hadden we zelf ook al onderkend. Het gebouw is eigenlijk gewoon wat te klein gedimensioneerd, de silo's ook. Vooral in 3D printen betekent iets groter meteen ook veel duurder, maar in laserland valt dat wel mee gelukkig. We zijn nu bezig met een groter gebouw waar ook een trein mee geladen kan worden (met bijvoorbeeld graan etc). De basisvorm is dan het zelfde.
We hebben een mix van een Engels en een Nederlands voorbeeld gebruikt. In mijn voorbeeld zitten de bunkers in het gesloten deel van het gebouw en wordt het aggregaat (zand/grind) met een soort van grote emmer op een rails in afgewogen hoeveelheden naar boven gereden naar de mixer.
De trap krijgt nog een nieuwe versie, want het stuk naar het dak loopt nu langs het raam van de mengvloer op. De deur van die vloer hangt ook ruim lager dan de ramen dus dat is ook nog een dingetje, maar wel verklaarbaar in een industrieel gebouw met leidingen, lopende banden en andere speeltjes.
De hopper wordt ook iets lager, want de hellingbaan voor de vrachtwagen is nu zo'n 5 meter hoog en dat is toch wel iets te veel van het goede. De nieuwe hellingbaan is al af, en heeft meteen een leuk printje gekregen om niet zo heel kaal te lijken.

De Legoblokken vind ik zelf ook heel leuk. Wij gebruiken ze op mijn werk ook veel, vooral als afzettingsmateriaal en zo.



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Graag gedaan van de feedback!
De centrale in jouw geval met een bak op rails is een mobiele centrale, die hadden wij ook.
Nu niet meer in actieve dienst maar ik begrijp precies welke soort je bedoeld.

In de industrie zijn vreemde indelingen met deuren en trappen heel normaal.
Dus op een voor het oog niet logische plek is goed te doen.

Ga vooral door met wat je allemaal maakt, ik vind het erg leuk!

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Weer een paar modelletjes gebouwd
Als eerste een zeer gedetailleerde brugligger met heel veel klinknagels. Ik hou van dit oude vakmanschap. Het kostte wat moeite om de klinknagels goed te krijgen zodat ze altijd goed geprint worden. Het nadeel is dat het printbestand heel groot wordt doordat elke klinknagel een flink aantal vlakjes blijkt te hebben.
Afbeelding
Afbeelding
(De vakjes op de snijmat zijn 1x1cm)

Verder nog twee verschillende perscontainers voor afval. Deze zie je tegenwoordig bij veel bedrijven waar ze veel karton, plastic en ander verpakkingsmateriaal en zo hebben.
Waste compactor #1, met een gesloten klep
Afbeelding

Waste compactor #2:, dit zou officieel een "wet waste" container zijn
Afbeelding

En verder twee types ACTS containers, die we zowel op vrachtwagens en treinen zien rondrijden:
Afbeelding
Afbeelding
De tweede container heb ik met het weatheren dusdanig verknald dat het plaatje nog even op zich laat wachten.

De perscontainers en ACTS containers zijn gebouwd volgens DIN 30722. Ik probeer mijn vrachtwagen nu aan te passen met een haakarm voor deze containers.

Erik



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door sjoef »

Weer leuk spul Erik..... ga je nog aanpassingen doen aan de ramenwas installatie? Zoniet, dan ga ik deze bestellen.

Jos



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Bedankt!
Ik had eigenlijk een aangepaste versie van de ramenwasser willen bestellen samen met het bovenstaande spul, maar er waren een paar hersencellen op vakantie. Ik kan hem dus nog niet in het echt laten zien. Ik heb de nieuwe oplossing nu wel online gezet.
Ik denk dat ik een acceptabele oplossing heb. Ik heb gaatjes van 0,4mm gemaakt in de armen en uitsparingen met dezelfde diameter in de ophangconstructie van het bakje. Je kunt dan de kabeltjes door de arm halen, in het bakje lijmen en zodra dat droog is in de arm lijmen en de rest afknippen/snijden. Dit is de meest elegante oplossing die ik kon bedenken met behoud van de huidige diktes. Zeker met een dun koperdraadje kun je waarschijnlijk wel door die millimeter wax heen prikken die in de gaatjes zal zitten, laat het draadje eerst even op lichaamstemperatuur komen.
Erik



Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Oscar »

Gaaf, weer leuke dingen bedacht!

Groet,
Oscar



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Hallo allemaal, met de zomer in de bol (nou ja...) gaat het modelbouwen allemaal wat langzamer, maar toch heb ik weer wat nieuwe dingen weten te maken

Ik ben mijn fabriekslocatie aan het afbouwen. Ik heb een opslag met laad/loslocatie voor vrachtwagens en treinen gebouwd met leidingwerk, pompen, leidingbruggen en 4 opslagtanks. De tanks staan inmiddels op Shapeways. Ik zet de hele installatie binnenkort ook online, voor de liefhebber.
Afbeelding
Afbeelding

Verder nog een leidingbrug, met en zonder de leidingen (op de foto op de tijdelijke plek naast de opslaglocatie, dat verandert nog.
Afbeelding

En een ouderwetse seinbrug, met klinknagels en andere details (zonder de seinen). Deze is gemaakt naar Amerikaans voorbeeld (Atchison, Topeka and Santa Fe Railway).
Afbeelding



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Mijn projectje is bijna klaar en ik kan weer wat plaatjes laten zien van dingetjes die ik gemaakt heb:

Kunststof barriers
Afbeelding

Moderne hekwerken
Afbeelding

Picknicktafels en barbecues
Afbeelding

Schroeftransporteur en container om afval uit de fabriek af te voeren
Afbeelding


Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Rtoonen »

Die barriers :shock:
De rest ook mooi trouwens ;)

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000

Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Thanks! Ik ben zelf ook dik tevreden.



Onderwerp starter
Ngineer
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2015 18:54

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door Ngineer »

Weer wat details erbij voor de opslag en de werkplaats van mijn aannemer:
Pallets met dozen en zakken, de zakken kunnen cement, koffiebonen, meel, suiker en nog veel meer zaken bevatten
Afbeelding

Elektrische palletwagens
Afbeelding

Opslagrekken voor staal, hout etc
Afbeelding



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Ontwerpen van Ngineer

Bericht door sjoef »

In het kader van de populariteit van onze Max Verstappen is het misschien leuk om een F1 auto te tekenen. Zijn in principe allemaal hetzelfde, alleen een ander kleurtje. Toch leuk een "Zandvoort" op je baan met wat Red Bulls.....

Jos


Plaats reactie