Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Békaháza - vooral periode IV etc. (einde verhaal?)

Bericht door tv_man »

En het lijkt erop dat deze baan er in deze vorm niet meer gaat zijn.


---

Beste forumgenoten!
Een aantal jaar geleden deed ik hier op dit forum al verslag van m'n toenmalige baanproject:
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=1691

Die werd op een gegeven moment afgebroken maar een jaartje terug begon ik aan een nieuwe baan, voor het baanplan zie onderstaand onderwerp. Aan het eind van dat onderwerp werd al gesuggereerd dat het verhaal naar afdeling mijn n-baan zou moeten verhuizen.
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic ... 7&start=20

Nu is na een zomer noeste arbeid de baan in de fase beland dat er al het een en het ander kan rondrijden. Sterker nog, vandaag is hij voor het eerst uitgelaten op een lokale beurs. Ik woon in Finland, in het geval jullie je verwonderen waarom jullie de baan nergens hebben zien staan dit weekend.

Zoals het onderwerp al suggereert is deze baan qua thema gesitueerd in Hongarije, ergens in het westen van het land, misschien ergens tegen Oostenrijk aan om misschien ook hier en daar wat Oostenrijks materieel langs te laten rijden. En daar heb je wat meer bergen dan op de poesta dat ongeveer net zo vlak is als een Oudhollands polderlandschap. Het tijdperk is ergens rond 1980, waardoor de plaatsnaam Úttörőtelep 'pioniersnederzetting' bij het verhaal past (zie voor de verwijzing úttörő de kinderspoorweg in Boedapest https://en.wikipedia.org/wiki/Gyermekvas%C3%BAt )

Een kleine plaats aan een nevenlijn in de eerste plaats, een stationnetje waar zo nu en dan een trein stopt, een deel van de treinen rijdt door. Beperkt goederenverkeer. Er zijn echter wel plannen om het traject op termijn van bovenleiding te voorzien (wanneer de rest van het landschap af is..)

De techniek van de baan is analoog met natuurlijk de mogelijkheid om 'm ooit te digitaliseren. Er hangt nu een oude Fleischmann trafo aan. Het spoor is Trix/Roco. Deels flexspoor, rondom en rechts van de wissels niet.

De baan bestaat uit twee modules van 80x20cm en twee schaduwstations aan beide uiteinden van ongeveer een halve meter voor een totale lengte van pakweg 270cm. De schaduwstations bestaan momenteel uit niet meer dan een recht stukje spoor wat genoeg is om een trein op te laten 'verdwijnen' wanneer die het toneel verlaat.

Wat zeker binnenkort gebeuren moet:
- het spoor moet hier en daar opnieuw gelegd of bijgevijld worden want vooral langere rijtuigen plegen hier en daar te ontsporen.
- gebouwen moeten vervangen worden met wat authentiekers dan de huidige dertien-in-een-dozijn Fallers.
- bedrading zoals de wisselaandrijvingen functioneel maken.

Commentaar, zowel constructief als destructief, en zowel positief als negatief wordt gewaardeerd.

"Maar meneer, maar meneer, waar zijn de foto's?" hoor ik u al denken. Wel hier is een selectie, de 'baan in aanbouw'-plaatjes zullen volgen.
Bijlagen
DSC_0032_01.JPG
DSC_0032_01.JPG (99.08 KiB) 14072 keer bekeken
DSC_0034_01.JPG
DSC_0034_01.JPG (92.59 KiB) 14072 keer bekeken
DSC_0039_01.JPG
DSC_0039_01.JPG (104.63 KiB) 14072 keer bekeken
DSC_0079_01.JPG
DSC_0079_01.JPG (71.51 KiB) 14072 keer bekeken
Laatst gewijzigd door tv_man op 03 dec 2020 21:44, 5 keer totaal gewijzigd.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Traibergen »

Dat ziet er tof uit!


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Hans »

Hallo Norm,

ik sluit mij aan bij de woorden van Abel.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door rc.amsterdam »

En dan zijn er nog mensen die zeggen dat een boekenplank niets voor hen is....................................Mooi man.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Dankuzeer. Updates zullen op termijn volgen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Ron »

Leuk joh :!: :D

Wat je kan maken op zo'n smal stukje.
Echt een gevalletje less is more.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door derieve »

Mooi en overzichtelijk om te maken. Het materieel is eigenbouw?


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gaaf baantje, vertel als je wil wat meer over je materieel, enkele rijtuigen herken ik als (OSShD type B) rijtuigen van Piko, maar de rest heb geen idee of het fabrieksmodellen, ombouw of zelfbouw zijn.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Hartelijk dank voor de reacties.

Het materieel is inderdaad grotendeels eigenbouw. Grotendeels shapewayskappen op onderstellen van tomytec. Enkele (deels omgebouwde) rijtuigen van Piko (met nieuwe assen bijvoorbeeld) en eentje uit styreen in elkaar gefröbeld (op een oud Fleischmann onderstel waar geen leven meer in zit) Het is de bedoeling om de modellen nog eens te herzien, vooral de rode die wat wegheeft van de DB V160 zou wat netter mogen. En er zijn nog wat plannen voor een stuurstandrijtuig en dergelijke wanneer er weer tijd is om aan het 3d-tekenen te gaan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Dacht dit onderwerpje wat leven in te blazen. Het project vordert gestaag, het elektrische deel moet nog het een en ander aan gebeuren. Er moet nog een net controlepaneel gebouwd worden met schakelaars voor de spoorsecties en verlichting van de gebouwen. Momenteel kan er dus eigenlijk nog steeds niet gereden worden.

Te zien op het spoor zijn wat aanwinsten uit Houten, inmiddels overgeverfd in autentiekere kleuren. (zowel de gesloten goederenwagens als de ketelwagens waren geel) Ze missen nog wat details hier en daar. De huisjes zijn inmiddels van het type dat in het landschap hoort.
Bijlagen
v43_klein.jpg
v43_klein.jpg (92.85 KiB) 12827 keer bekeken
ketelwagens_klein.jpg
ketelwagens_klein.jpg (86.16 KiB) 12827 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door traiNiac »

Heel bijzonder, zo'n Hongaarse spoorlijn. En ja, zo'n boekenplankbaan doet het goed. Daar is N spoor duidelijk in het voordeel.


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Overdijk »

tv_man schreef:Het is de bedoeling om de modellen nog eens te herzien, vooral de rode die wat wegheeft van de DB V160 zou wat netter mogen.
Het is iig herkenbaar als een MÁV M41


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Er wordt weer aan het spoor gebouwd. Ik heb de spullen bijeen verzameld om het besturingspaneel te herzien en het plan is om een PWM eenheid te gaan gebruiken om de oudere locomotieven ook iets mooier te laten rijden. Nu heb ik het vermoeden dat dat mogelijk niet zo gezond is voor de motortjes van de locomotieven, dus zit ik te brainstormen over een schakeling om de PWM aan en uit te kunnen schakelen om zo de recentere locomotieven die zonder ook netjes rijden direct met de analoge trafo te laten rijden in plaats van de PWM. Maar als ik het goed heb begrepen zou het dezelfde soort stroom moeten zijn als op een digitale baan dus het zou niet zoveel uit moeten maken?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Het besturingspaneel begint vorm te krijgen. Wordt door middel van een 25 pins kabeltje verbonden met de baan zelf. Nu nog proberen om de spaghetti te snappen en dan testen of alles klopt.
Bijlagen
besturingspaneel.jpg
besturingspaneel.jpg (47.9 KiB) 9259 keer bekeken


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Norm,
tv_man schreef:dus zit ik te brainstormen over een schakeling om de PWM aan en uit te kunnen schakelen om zo de recentere locomotieven die zonder ook netjes rijden direct met de analoge trafo te laten rijden in plaats van de PWM.
Dat hoeft toch niet zo ingewikkeld te zijn, gewoon een dubbel polige wisselschakelaar ertussen.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Die zit er ook tussen nu. En had natuurlijk ieder blok zo kunnen schakelen dat je per blok kunt kiezen met welke regelaar je rijdt, maar dat wordt dan had bijna alles weer opnieuw gesoldeerd moeten worden dus dat laten we nu voorlopig zitten.

update:
Nu zijn vijf van de zeven blokken functioneel, moet de schaduwstations nog eens het soldeerwerk controleren. Een van de drie wissels doet het goed, eentje doet het meestal (misschien dat poetsen wil helpen) en de wissel waarvan de aandrijving heel erg ingebouwd zit onder een berg...wil niet. Wel, het had erger gekund.

update:
alle wissels krijgen netjes stroom, maar bij nummer drie lijkt het elektromagneetje van de aandrijving niet sterk genoeg te zijn. Zou meer stroom een oplossing kunnen zijn? Er hangt dus een gewoon Fleischmann transformatortje aan. Misschien dat ik nog een andere wisselaandrijving heb ergens.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Wel, de stroomvoorziening lijkt te kloppen, het enige probleem momenteel is dat twee van de drie wisselaandrijvingen het maar matig doen. Ze proberen het wel, maar hebben net niet genoeg kracht om de wissel om te zetten. Wat bijzonder vervelend is. Zal nog kijken of de wissels gepoetst kunnen worden of iets dergelijks, een andere mogelijkheid is dat het veertje niet soepel genoeg is (maar zonder werkt ook niet geloof ik?) Plan B is om een andere wisselaandrijving te gebruiken - zijn de witte kastjes van Conrad iets?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Norm,
tv_man schreef:Plan B is om een andere wisselaandrijving te gebruiken - zijn de witte kastjes van Conrad iets?
Ik gebruik die hier nu een paar jaar, en ben er zeer tevreden over.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Dankjewel! Zal er binnenkort eens een paar bestellen dan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Plaatje.

Zie het kleine rode detail helemaal links.

En een poging om foto's op m'n eigen server te bewaren.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door spoor65 »

Welk merk rail/wissels gebruik je Norm?

DTS heeft namelijk ook een leuke set met servo om analoog wissels te bedienen. misschien ook een goede optie.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Het spoor is allemaal Minitrix, dus er moet vast wat geknutseld worden om het aan de wissels aan te sluiten. Die DTS aandrijving ziet er niet verkeerd uit (en veel andere leuke dingen daar in het assortiment waarvan ik niet wist dat ik ze nodig had)

Ik neem aan dat wanneer de wissel met een servo wordt aangestuurd het veertje van de wissel weggelaten kan worden omdat de servo ervoor zorgt dat de wissel in de juiste stand blijft, nietwaar? Dus dan haal ik de huidige aandrijving weg, samen met het veertje, boor een gaatje onder de wissel en installeer de servo?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door martindomburg »

Hoi Norm,

Ja dat klopt helemaal, de servo houdt de wissel op zijn plek. Je kan met de ASB zelf de standen en snelheid bepalen en in de middenstand schakelt een relais mee waardoor je naast toestandsmelding ook hartstukpolarisatie kan toepassen.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door FidOo »

Norm,

De minitrix wissels hebben de aandrijving en veer allemaal in de plaat onder de wissel zitten. (dat rooie pennetje en alles wat er aan vast zit)
Als je wissels hebt met geleidend hartstuk dan zit er in de wissel ook nog een koperen strip in die de polarisatie verzorgt.

Wat je doet om servo bediening te maken is alles wat je hier boven leest demonteren. Als je plastic hartstuk hebt dan ben je nu klaar, als je geleidend hartstuk hebt dan moet je nog 3 draden solderen. De foto staat ergens in 't draadje dat heet: de baan van Joost

Het enige wat je nu nog moet doen is een gaatje van 1mm in de biels boren die de wisseltong beweegt. En daaronder het gaat voor de aandrijving natuurlijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Úttörötelep, een stukje Hongarije op de boekenplank

Bericht door tv_man »

Wel, het zijn wissels met plastic hartstuk dus het zal allemaal tamelijk eenvoudig te doen zijn. Dankjewel voor de uitleg.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie