????City Noord en Zuid Baanontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Debvd »

Hoi Allemaal,

Fijn dat jullie dit draadje lezen :-)

Na veel rondkijken en bedenken en nog eens denken en kijken....is hierbij het eerste ontwerp klaar van ????City Noord.....Zuid moet nog ontwikkeld worden :-)

Graag jullie ideeën en opmerkingen over het ontwerp.

Noord bestaat uit drie lagen .....vooraan een paradebaan die langzaam oploopt om uiteindelijk weer samen te komen met de uitloop van het rangeerterrein.

2de laag omvat 1 rangeerterrein/schaduwstation en een klein station schuin onder het hoofd kopstation, welke met trap bereikbaar wordt van de de volgende laag.

3de laag omvat het hoofd kopstation en 2de rangeerterrein, dit rangeerterrein heeft toegang tot de draaischijf, welke een inrijdloods krijgt voor 6 sporen. Grijs is station en het grijze blok links onder het kopstation daar moet een bedrijf komen. Lichtgroen is bebouwing stad of weg. Paarse deel is waar de oude stoomtramstation en bijbehorende items komen en langsrijdt. Ruimte bij de draaischijf wordt nog ingevuld met kolenplaats etc.

Daarnaast lopen 4 sporen over het water naar Zuid toe. 1 wat hoger en 3 over dezelfde brug (onderwater lopen ook 2/3 sporen naar zuid). (connectie schaduwstation 1 en 2 met elkaar?). Dit gedeelte moet uitneembaar worden om evt de tafels naar voren te kunnen rollen om erbij te kunnen aan de achterkant :-)

Hierbij is het schaduwstation nog buiten beschouwing gelaten. Deze wordt nog getekend aan de hand van waar ik uitkom met onderstaande tekening. Dus de banen die onder de grond verdwijen krijgen nog ergens een aansluiting maar ook dit ontwikkeling. :D

Zuid is het idee om het station schuin te leggen of in een boog (ben ik nog niet uit, graag jullie ideeën) zodat meer de stad tot uiting komt.

Zo lap tekst en hierbij de tekening. en wat shots vanuit scarm. Hoor graag de ideeën/opmerkingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Debvd op 15 aug 2017 13:19, 5 keer totaal gewijzigd.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door nspoorkees »

Dit baanplan heb ik eerder gezien... ergens op internet :mrgreen:


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door BenQ »

En nu zie je hem weer op het internet. :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door nspoorkees »

Nee, echt waar? :o

Ik bedoel dus, ik ben dit baanplan, uitgewerkt en al, eerder tegengekomen. Mooi plan, erg Duits natuurlijk, en slim bedacht. Kan me niet herinneren waar, maar wel dat men zich toen afvroeg waar de sporen vh parade/rangeerstuk linksonder, naartoe gingen. Iets wat ik me nu ook afvraag als ik dit plan zie.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door nspoorkees »




Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hi Nspoorkees,

Klopt heb idd deze baan grotendeels afgekeken van een bestaand plan. Mooi basisplan. Had ik ook erg goed naar gekeken :D

Maar hier ook deels een geheel eigen richting aangeven, zoals zuid wat erbij komt. Daarnaast zullen de sporen eronder nog een koppeling krijgen met het schaduwstations en koppeling onder water tussen noord en zuid. Dus hier ook eigen invulling.

Maar verder opmerkingen ideeën over noord of zuid?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door Michiel »

Ambitieus baanplan! Maar je vraagt om een opmerkingen? Wel, hier is mijn bijdrage:

- Denk je modern te rijden, vervang het depot dan door een moderne versie. Denk je stoom te rijden, dat zouden er omloopwissels op het eind van de kopsporen moeten komen Maar je perronsporen zijn al aan de korte kant, dus ik denk dat het best is om modern te gaan, en vooral met trek-duw en treinstellen het station te bedienen zoals tegenwoordig ook in't echt.
- Zorg dat je niet tot tegen de baanrand sporen en staions aanlegt. Je wilt nog minstens een centimer of 10 gebruiken voor landschap. Je wilt je sporen "duiden" en in een "kader" laten lopen.
- Je sporenbundel van Zuid, loopt samen tot een enkel spoortje het station in. Dat wordt een onmogelijk flessenhals. Mistens 2 sporen: 1 in- en 1 uitgaand.
- Kan je er om heen lopen? De diepte wordt te groot om overheen te reiken, en comfortabel te kunnen werken.
- Indien je voor stoom gaat, zal je het depot verder moeten uitwerken.
- Het hoofdspoor dat via de lus onder het depot loopt, loopt nogal gewrongen en onhandig door het kleine stationnetje (halte?), over de gebogen wisselstanden.
- En natuurlijk erg veel wissels, opstelspoortjes en kopspoortjes waarvan ik niet weet welke functie jij er dacht aan te geven, en waar ik dus niet veel over kan zeggen.

Succes met het verder uitwerken van het plan. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Michiel schreef:Ambitieus baanplan! Maar je vraagt om een opmerkingen? Wel, hier is mijn bijdrage:

- Denk je modern te rijden, vervang het depot dan door een moderne versie. Denk je stoom te rijden, dat zouden er omloopwissels op het eind van de kopsporen moeten komen Maar je perronsporen zijn al aan de korte kant, dus ik denk dat het best is om modern te gaan, en vooral met trek-duw en treinstellen het station te bedienen zoals tegenwoordig ook in't echt.
- Zorg dat je niet tot tegen de baanrand sporen en staions aanlegt. Je wilt nog minstens een centimer of 10 gebruiken voor landschap. Je wilt je sporen "duiden" en in een "kader" laten lopen.
- Je sporenbundel van Zuid, loopt samen tot een enkel spoortje het station in. Dat wordt een onmogelijk flessenhals. Mistens 2 sporen: 1 in- en 1 uitgaand.
- Kan je er om heen lopen? De diepte wordt te groot om overheen te reiken, en comfortabel te kunnen werken.
- Indien je voor stoom gaat, zal je het depot verder moeten uitwerken.
- Het hoofdspoor dat via de lus onder het depot loopt, loopt nogal gewrongen en onhandig door het kleine stationnetje (halte?), over de gebogen wisselstanden.
- En natuurlijk erg veel wissels, opstelspoortjes en kopspoortjes waarvan ik niet weet welke functie jij er dacht aan te geven, en waar ik dus niet veel over kan zeggen.

Succes met het verder uitwerken van het plan. ;)

Hoi Michiel,

Dank je hier kan ik weer wat mee :) ;)

Wordt modern met een vleugje stoom...zoals dat ook hedendaags is bij hoorn.. Gewoon normaal Station en een stuk stoommuseum/station en lijn.

Kopstation is idd voornamelijk bedoeld voor trek en duwtreinen :-). Dank je voor de tip aangaande de rand... zal dat hier en daar nog aanpassen. Wat betreft dit ontwerp is gebaseerd op peco 55 ...maar gemerkt als ik dit met arnold wissels zou doen dat het minder ruimte inneemt... :shock: maar voorlopig de bedoeling met peco 55.

De sporenbundel naar zuid was nog niet klaar :oops: bedoeling is dat de 3 lijnen naar het station gaan of 2 sporen en 1 doorloopt naar achteren.

Kan er niet omheen lopen..maar de bedoeling is dat het deel waar water is eruit gehaald kan worden en dan kan ik beide module noord of zuid naar voren verrijden zeg zoń 60 centimeter. :)

wat betreft de opstelspoortjes en kopspoortjes is om hier en daar wat te kunnen parkeren aan wagons ..zoals dat ook in het echt gebeurt.

Wat betreft de wissels moet ik nog een keer kijken of het eenvouiger kan met dezelfde werking :oops: ff kijken wat hier de mogelijkheden zijn.

Die kleine halte met die gebogen wissels zal ik nog ff nader bekijken.

Dank je Michiel voor je feedback :D :D



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door nspoorkees »

In het oorspronkelijke plan is dat opstelterrein naast de lokloods, wat met een enkelspoor naar het station gaat, dus gewoon een rangeerterrein, maar jij laat het met 3 sporen (!) over een brug naar een 2e opstelterrein lopen, dat komt vreemd over. Dan zou ik er gewoon vanuit het station dubbelsporig van maken die brug over, naar/langs het onderste rangeerterrein, en dat rangeerterrein naast de lokloods weglaten.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

nspoorkees schreef:In het oorspronkelijke plan is dat opstelterrein naast de lokloods, wat met een enkelspoor naar het station gaat, dus gewoon een rangeerterrein, maar jij laat het met 3 sporen (!) over een brug naar een 2e opstelterrein lopen, dat komt vreemd over. Dan zou ik er gewoon vanuit het station dubbelsporig van maken die brug over, naar/langs het onderste rangeerterrein, en dat rangeerterrein naast de lokloods weglaten.
Dank je Nspoorkees :)

Deze verbinding is spontaan ontstaan om de 2 stations Noord en Zuid met elkaar te verbinden. Maar idd kan ik misschien idd 2 doorlopende sporen maken en dan de rest rangeer via een andere wissel. Ga erover ff brainstormen ;)

Dank je voor de bijdrage :)



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door dentheo »

Ik mis aan de rangeerterreinen een uithaalspoor.
Wanneer je rangeert moet je in jouw plan steeds de hoofdbaan blokkeren. Dat is erg onhandig.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hoi Allen,

Hard bezig om een betere lay-out te krijgen en de ideeën erin te verwerken. Waarin ook de uithaal of inloopspoor van het rangeerterrein is geregeld en idd betere splitsing van het rangeerterrein.

Tijdens het tekenen viel me iets op en wist niet dat het zoń groot verschil was.... het verschil in lengte tussen de verschillende merken in een wisselstraat.

Dus ben nu ook aan het puzzelen of Noord Arnold rails word en Zuid Peco.... in eerste instantie wou ik arnold gebruiken voor het schaduwstation maar gezien de lengte verschillen twijfel ik over Noord.

Had ergens een plaatje gezien met de verschillen, maar kan hem ff niet vinden.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hoi Allen,

Hard bezig om een betere lay-out te krijgen en de ideeën erin te verwerken. Waarin ook de uithaal of inloopspoor van het rangeerterrein is geregeld en idd betere splitsing van het rangeerterrein.

Tijdens het tekenen viel me iets op en wist niet dat het zoń groot verschil was.... het verschil in lengte tussen de verschillende merken in een wisselstraat.

Dus ben nu ook aan het puzzelen of Noord Arnold rails word en Zuid Peco.... in eerste instantie wou ik arnold gebruiken voor het schaduwstation maar gezien de lengte verschillen twijfel ik over Noord.

Had ergens een plaatje gezien met de verschillen, maar kan hem ff niet vinden.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hi Allen,

Ben nu bezig de baanplan meer invulling te geven. Ben nu even met Zuid bezig. En hier loop ik tegen hetzelfde probleem aan als in Noord.

Ergens wil ik Peco 55 gebruiken maar is redelijk onpraktisch in benedenstaande foto (rode rails)Neemt veel ruimte in.

Als ik Peco 80 gebruik wordt ik al blijer, echter deze heeft geen kruiswissels. dus wordt in de keerlus situatie het een behoorlijk lange wisselstraat wegens het gebrek van de kruiswissel....De enige oplossing die ik nu ff kan bedenken is dat ik voor de lus op de inkomende sporen 4 wissels moet plaatsen zodat ze op elk spoor van het station kunnen binnenkomen.

Afbeelding


Of te wel zit momenteel ff vast en hoor graag jullie ideeën of tips hoe ik deze keerlus siutatie beter kan oplossen waarbij de treinen zowel van boven of beneden toch op elk spoor van het station terecht kan of in elk geval 75%.

Hoor graag van jullie.


Bjorn


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Grootste probleem is de afbuighoek van 10 graden. Wordt de opstelling linker poot ook zo of zitten er nog rechten tussen de wissels? In de nu getekende opstelling geen oplossing. Echter als er ruimte is kan Peco worden toegepast, alleen niet de heel lange versie.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Zaunkönigs Bahn schreef:Grootste probleem is de afbuighoek van 10 graden. Wordt de opstelling linker poot ook zo of zitten er nog rechten tussen de wissels? In de nu getekende opstelling geen oplossing. Echter als er ruimte is kan Peco worden toegepast, alleen niet de heel lange versie.
Dat is idd het probleem van peco 55. Links van het station gaat deels door naar 4 sporen en 2 keersporen is de planning. De nu getekende oplossing vraagt erg veel ruimte. Dus zoek naar een minder ruimte innemende oplossing in deze " keer" lus

Grtjes bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hi allen,

Veel passen en meten geweest en met onderstaande layout (nog wel de bochten mooier leggen) ben ik het meest tevereden over. :shock: :) :D ... echter dan stap ik over op fleischmann rails.. :shock: :shock: .. dus betekent vrijwel het gehele plan opnieuw tekenen.

Afbeelding

Dus nog ff nadenken of ik daar helemaal happy mee ben dat ik over moet stappen op flm. Had ook ff gekeken naar minitrix maar daarvan zijn de prijzen niet echt in verhouding moet ik zeggen t.o.v. flm rails.

Mochten jullie nog ideeën of suggesties hebben dan hoor ik het graag. :D


Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hoi Allen,

Graag jullie aandacht en jullie advies of ideeën, Ja en elk commentaar wordt gewaardeerd! :)

Ik was even bezig met station Zuid...verder uit te werken, aangezien ik nu overstap op fleischmann piccolo, kan ik ermee verder :D

Nu heb ik 2 ontwerpen gemaakt waar bij ik nog niet helemaal content ben, dus deel ik ze even met jullie ;)

Afbeelding

Dit is mijn eerste ontwerp, kwam er niet uit of het bij het hoofdgebouw nou zo kan met het perron omdat ie doorloopt na het andere spoor, verder perrons leuk verdeeld en een goederenspoor in het midden en de mogelijk om voor korte treinen te passeren of uit tractie te gaan of in tractie te gaan op het station.

Afbeelding

Bij dit ontwerp heb ik meer gekozen voor eerst de plaatsing van het hoofdgebouw van het station en daarna de perronnen, ook hier een goederenspoor (eigenlijk 2 als je het buitenspoor meetelt). Maar wel een perron minder..... dus ....


Graag jullie commentaar ;)

Bjorn



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Stanley »

Bjorn,

Ik snap het idee van de 2 kopsporen aan weerszijden van het stationsgebouw niet helemaal, kan je dat toelichten? (Ligt aan mij hoor :oops: Maar ben gewoon benieuwd).
Verder lijkt voor mij ontwerp 1 het meest logisch qua perron ligging ;)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Stanley schreef:Bjorn,

Ik snap het idee van de 2 kopsporen aan weerszijden van het stationsgebouw niet helemaal, kan je dat toelichten? (Ligt aan mij hoor :oops: Maar ben gewoon benieuwd).
Verder lijkt voor mij ontwerp 1 het meest logisch qua perron ligging ;)

Dat is nog een idee van mijn oude baan die ik met mijn vader had.... Hier rijdt zeg maar de kleine regiotrein naar de dorpen en de rest is meer voor de intercity .... Deze situatie zie je ook bijvoorbeeld bij leiden nou ja dan 2 kopsporen aan 1 kant :D

Groetjes Bjorn



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Stanley »

Helder verhaal :D
Ja dat staat mij ook bij dat er meestal kopsporen aan 1 kant van het station liggen, maar in principe kunnen beide kanten ook, noh?
Ik zie trouwens ook dat je 3-wegwissels gebruikt in het station... Voor zover ik de reviews heb gelezen over de wissels vallen ze niet lekker in smaak, technisch gesproken dan (dacht dat er ergens op het forum het e.e.a. te vinden is) ;). En ze zijn vrij duur :P

Kan je die niet weglaten en gewoon 3 lange sporen van maken? Oogt netter naar mijn mening en zeker als er intercitys daar stoppen, lijkt me niet wenselijk om een wissel bezet te houden met een rijtuig :geek: (hier sprak mijn motto ff hard op :P Less is more).


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hoi Stanley,

Ja idd 3 wegwissel (dacht dat fleischmann piccolo 3 weg wel betrouwbaar was, ga ff zoeken :shock: ) in het station, reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen, maar ook om de optie tractie in en uit maximaal te gebruiken. Bedoeling hiervan is dat als twee treinstellen in tractie komen ze op het station uit tractie gaan an apart weggaan of evt andersom natuurlijk dat de twee treinstellen in tractie gaan. :shock: :? :D

Mischien is het idd overkill en is less is more maar vond het wel handig in het station.. Ga daar nog ff over Nadenken...

Groetjes Bjorn



doniek
Berichten: 61
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door doniek »

Debvd schreef:...reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen...
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om op 1 spoor die optie niet te hebben, dan kun je wel volstaan met een normale wissel en hou je toch op twee sporen de mogelijkheid om twee treinstellen weg te zetten of om in/uit tractie te gaan.
Is er een bepaalde reden waarom je alles met kleine stukjes weggelegd hebt? Ik heb gemerkt dat het kedeng-kedeng-effect een stuk minder is door het gebruik van flexrails omdat je deze beter op maat kunt maken.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

Hoi Allen,

FF verder bezig geweest met tekenen met de opmerkingen van Stanley :D

Kopsporen naar 1 kant gehaald. :D

Variant 1

Afbeelding

Variant 2 waarbij het bovenste omloopspoor weggehaald is.

Afbeelding

en variant 3 waarbij ik 1 kopspoor heb

Afbeelding


variant 2 vindt ik wel het meest waarschijnlijk al is variant 3 slanker

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd »

doniek schreef:
Debvd schreef:...reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen...
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om op 1 spoor die optie niet te hebben, dan kun je wel volstaan met een normale wissel en hou je toch op twee sporen de mogelijkheid om twee treinstellen weg te zetten of om in/uit tractie te gaan.
Is er een bepaalde reden waarom je alles met kleine stukjes weggelegd hebt? Ik heb gemerkt dat het kedeng-kedeng-effect een stuk minder is door het gebruik van flexrails omdat je deze beter op maat kunt maken.
Hi Doniek,

Dat is ook een mogelijkheid ga er ff na kijken :)

Geen reden voor de kleine stukjes meer passen en meten om het te tekenen :shock: :oops: . EN als de baan wordt gelegd alles flex :D

Groetjes Bjorn


Plaats reactie