Digitaliseren Railjet stuurstand

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door Appie173 »

Hallo eenieder,

Onlangs ben ik met behulp van verjaardagbudget de trotse eigenaar geworden van een complete Railjet-stam. De lok is voorzien van een Kühn N045. Voor de stuurstand heb ik een N025 aangeschaft. Het programmeren hiervan liep helaas niet vlekkeloos. Mijn witte Z21 wilde de decoder niet zien. Althans, hij beweerde dat de decoder niet antwoordde. Op analoog spoor functioneert de front- en sluitverlichting, ook met decoder, wel.

Ik heb 'm geruild met een andere N025 uit een Schi-Stra-Bus met hetzelfde resultaat. De nieuwe N025 in de Schi-Stra-Bus antwoordde wel en ik kon 'm programmeren. Het lijkt erop dat het probleem in de Schnitstelle van het stuurstandrijtuig zit, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd?

Mvg, Albert


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 775
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door mini rijder »

Hoi Albert,

Dit probleem is hier al vaker langs gekomen.
Omdat in de stuurstand geen motor zit, en ledjes te weinig stroom verbruiken, ziet je centrale de decoder niet.
Een oplossing is om op je programmeerspoor een 12v gloeilampje aan te sluiten. Hierdoor gaat er voldoende stroom lopen, als je centrale de decoder wil uitlezen/programmeren.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door Appie173 »

Hmmm,

Ik heb geen apart programmeerspoor, dus dat moet op main. Maar ik kan het proberen met een gloeilampverlicht rijtuig erbij. Of is het volledig programmeren terwijl de N025 in de lok zit een beter idee?

Mvg, Albert



piksov
Berichten: 1441
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door piksov »

En zelfs zonder terugmelding zal je decoder wel op de nieuwe waardes zijn geprogrammeerd!

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door Appie173 »

De truc die uiteindelijk werkte was loc en stuurstand tegelijk lezen/programmeren. Helaas kwamen loc en stuurstand niet uit qua richting. Bij beide brandde de sluit- of frontlichten tegelijkertijd, dus moest ik de stuurstand wel een ander adres geven zodat ze los van elkaar geschakeld kunnen worden. Wel wat meer gedoe bij het wisselen van richting.

Mvg, Albert



Vincent
Berichten: 311
Lid geworden op: 24 nov 2009 20:21
Locatie: etten leur

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door Vincent »

Je moet op de motor uitgang van de decoder een tijdelijke gebruiker zetten. Dan kan je hem programmeren. B


vincent
www.elfd.nl

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door nspoorkees »

En daarom zijn er voor dit soort toepassingen functiedecoders uitgevonden.


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 775
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door mini rijder »

En ook daarmee kun je dit probleem hebben, is mijn ervaring.

Groetjes: Robby



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door nspoorkees »

Dat zou wel heel bijzonder zijn. Een functiedecoder heeft namelijk geen motoraansluiting.


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 775
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door mini rijder »

Het probleem zit niet in de decoder, maar in de centrale. Wil deze je decoder herkennen, dan moet er een minimum stroom lopen tijdens het programmeren. Als de stuurstand is uitgerust met gloeilampjes is dit geen probleem, maar bij ledjes kan deze stroom dus lager zijn. In dat geval is het aansluiten van een 12v gloeilamp een goede oplossing.
Ik weet niet of dit voor alle centrales geldt, maar voor mijn IB-basic dus wel.

Groetjes: Robby



Rick
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door Rick »

Appie173 schreef:De truc die uiteindelijk werkte was loc en stuurstand tegelijk lezen/programmeren. Helaas kwamen loc en stuurstand niet uit qua richting. Bij beide brandde de sluit- of frontlichten tegelijkertijd, dus moest ik de stuurstand wel een ander adres geven zodat ze los van elkaar geschakeld kunnen worden. Wel wat meer gedoe bij het wisselen van richting.

Mvg, Albert
Is dat niet op te lossen door de rijrichting van de stuurstand om te draaien (CV29 uit mijn hoofd) of met CV19 de dubbeltractie in te stellen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Digitaliseren Railjet stuurstand

Bericht door Appie173 »

Dat was inderdaad een kwestie van even pielen met cv29. Die stond bij beiden op 14, dus heb ik bij de loc bit 0 op 1 gezet, dus waarde 15.


Plaats reactie