Stoomlocje nemen of niet?

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door EdwinB »

Toen ik in 2007 begon met een baan wilde ik allemaal stoomlocjes. Een aantal tweedehands gekocht en voorzien van een decoder voor zover ik dat kon. Rijden deden ze maar ik liep regelmatig tegen wat storingen aan op het gebied van stroomvoorziening, trekkracht etc.. teleurgesteld in de fragile stoomlocjes ben ik overgegaan op robuustere diesels en die rijden tot nu nog naar tevredenheid , af en toe een schoonmaakbeurt en weer gaan.
Toch kriebelt het weer om een stoomlocje aan te schaffen maar dan met een moderne motor en voorzien van NEM decoder inbouw mogelijkheden. Wat zijn de ervaringen met de stoomlocjes die de laatste jaren op de markt zijn gekomen?
Ik zoek een lokje ter vervanging van deze want die heb ik niet meer.....

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door FidOo »

Wat je hier laat zien is een br38, die is van flm EM staat inderdaad bekend om z'n slechte stroomafname.
Loks die je links "moet" laten liggen :
Flm br23, 38, 39. De 01 kan opzich prima zijn maar dat hangt vooral van de staat af. Ook de oudere 65, 78 zijn gevoeligere Loks.

Er zijn genoeg stoomloks (ook oudere types) die gewoon prima zijn.
Oa de volgende Loks heb ik goeie ervaringen mee:
Minitrix: br03, 41. Flm: br62, 81, 89.

De nieuwere Loks heb ik maar weinig ervaring mee dus kan ik weinig over zeggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik zeg BR44 en BR45 van minitrix, prima loks met een goede trekkracht. Overigens heeft minitrix in de laatste maand z'n BR38 op de markt gebracht dus exact het loktype op de foto.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Jan64 »

Hallo,

Ik heb zelf een 38 er van fleischmann met de kuiptender die ook beroerd rijd .
kreeg het advies om daar de tender van de BR 39 achter te hangen omdat die stroomafname heeft op de tender assen.
ben us zoekende naar zo`n tender.

Gr jan



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door FidOo »

BR45 is wel gelijk een reus. (en die klote koppeling tussen de tender en lok !!) Nee zou ik niet doen.

Inderdaad heeft trix net de BR38 uitgebracht. Met sound kost die wel wat centjes. Maar schijnt een prima lok te zijn, wel wat gevoelig met ongelijk liggend spoor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door epocheales denken »

Hoi Edwin,

Fijn rijdende locs met redelijke tot goede trekkracht en stroomafname zijn:

Trix BR 41/03/18.5-18.6

Fleischmann 39/23 (wel de tender verzwaren)

Niet:

Fleischmann BR 38 kuiptender, 64.

Dit uit eigen ervaring in dcc-bedrijf.

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Peter Ruifrok »

Iemand ervaring met FLM BR53 (7124) en/of Minitrix BR17 (17212)? Denk er over ze te digitaliseren, maar alleen als ze betrouwbaar rijden. Heb recent FLM 7094 (BR94) van analoog naar digitaal laten bouwen en die doet het goed, maar niet zo super als bijv. een Minitrix V200 (diesel) of Krokodil.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Thrillseeka »

Heb zelf een br 001 van minitrix 12427

Rijd perfect ,trek kracht is ook gewoon goed( rij met 6 rijtuigen waarvan achterste sluitverlichting) en rijd gewoon goed en makkelijk mijn helix op en af. Maakt alleen wel een beetje geluid :)

Filmpje van inmeten op langzaamste stand(lees kruipen):
https://www.youtube.com/watch?v=MeYVJzXYxw4


Hier een stukje uit het station en helix naar beneden
https://www.youtube.com/watch?v=3jQTwlUrdx0

En hier eerste stukje helix.
https://www.youtube.com/watch?v=WFczLJjbJUw


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb bijna alleen maar stoomlocomotieven, BR38 en BR39 zitten er ook bij. Ik heb niet de indruk dat deze locomotieven slecht rijden, maar ze zijn bij mij nog analoog. Ombouwen naar digitaal moet nog een keer. Een BR38 is iets van 35 jaar oud en rijd nog steeds zeer soepel. Voor epoche II kun je eigenlijk niet om een BR38 heen.


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 744
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Pruts3r »

Ik heb best veel stomers (onder bij mn rollend materiaal staan ze) en eigenlijk met geen een noemenswaardige issues....en de mooist rijdende zijn mn Arnolds (behalve de Henschelwegmann uiteraard) en mn minitrix S3/6 en (deze werden later br 18.x). Deze s3/6 & br18.x en zijn ook digitaal voorbereid.
Van arnold is de br05 (hn2003) met digitale voorbereiding. Mn T18 van fleischmann is ook mooi e digitaal voorbereid maar ik heb niet het idee dat dat een krachtpatser is...

Ik moet wel zeggen dat, op twee na, al mn sleeptenderstomers met loc aandrijving zijn. Oftewel de wielen van de locomotief verzorgen het rijden en de tender alleen maar de stroomafname.
De twee andere zijn de flm 7172, das de gestroomlijnde 01 en een engelse A1 van GF. Deze rijden beide ook top!

http://Www.spurweite-n.de is hierbij heel handig. Je zoekt op locomotief model dat je wilt, bijvoorbeeld br50 ofzo en dan rollen ALLE uitvoeringen, types etc van de merken die hem gemaakt hebben eruit.
Mét gebruikservaringen en reviews.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Peter Ruifrok »

En een locbuffer doet ook wonderen.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door EdwinB »

Wat is een Locbuffer? :?


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door BenQ »

Locbuffer zorgt voor het overbruggen van slechte (vuile) kleine stukjes rails en wissels zodat de loc blijft rijden.
Wordt door Martin Domburg geleverd.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Peter Ruifrok »

Het is een kleine condensator met een voorraadje stroom. Zorgt er voor, dat als de stroom even weg valt (moeilijke wissel, kleine oneffenheid, vuiltje), je loc toch blijft rijden en de plek zonder stroom overbrugt. Wordt ingebouwd naast je decoder. Had hem niet nodig bij m'n V200 en Krokodil, maar doet wonderen bij m'n stoomlocs. En hoe slechter de stroomafname van de loc zelve, hoe groter het effect. Twee-assige locs zou ik er in ieder geval altijd mee uitvoeren. Maar ook voor meer-assige locs levert dat een ongestoord, frustratieloos bedrijf op.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Spoor3b
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2017 12:54

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Spoor3b »

(Het is wel een oudere vraag, weet ik wel maar pas maandag account aangemaakt).

Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van stoomlocs (vieze rook) maar modeltreinen zijn best leuk om te met die bewegende drijfstangen. Heb ze enige tijd geleden vanwege de rij-eigenschappen ook weg gedaan, die waren bijna allemaal van Fleischmann. De Br 24 van Minitrix viel me dan zwaar maar ook weg gedaan. De kleine voorwielen draaiden niet.

Bij een partij wagons die ik laatst heb aanschaft zat een Br01 van Minitrix (2044) en rijdt die me goed zeg, terwijl die toch al jaren niet had gereden, ondanks dat die voorwielen ook al niet draaien. (Ik rijd zelf analoog). Wel zit de motor in de loc en niet in tender. Ook door de bochten rijdt hij prima. (Ik wilde hem na wat testrondjes wegdoen maar daarna was mijn reactie, doei).

(Minitrix is vaak wat luidruchtiger daarom ben ik lange tijd voor Fleischmann gegaan. Maar met dat lang niet rijden, waar ik zelf ook wel een handje van heb, scoren die Minitrix toch wel beter. Die hebben geen zetje nodig maar rijden meteen).



Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Nijboer »

Ik herken die ellende met de FLMN br38 helemaal niet!
Die van mij is prima, is wel een oude versie met de blanke wielen in
het vilten binnendoosje. Heb ik ooit als probleemgeval voor 4 tientjes
of zo kunnen overnemen, er bleek lijm in een tandwiel te zitten.
Dat geregeld en prima ding hoor.

Collin



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door robert »

@ spoor3b

Ook onderhoud is een stuk(je) hobby. Ik herken de fleischmann problemen niet. Liever een oude fleischmann dan een oude minitrix qua rijeigenschappen. (mijn mening). Bij fleischmann moet het wel bar worden wil het niet rijden. een ander voordeel is dat de onderdelen van fleischmann bijna altijd te koop zijn als er wat gerepareerd moet worden. Fleischmann heeft mooie stoomlocs. Ik begrijp echter van diverse kanten dat alleen de trekkracht van een BR 23 niet geweldig is.

rob


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Nijboer »

Maar die br23 is qua uitvoering wel een van de mooiste die ze hebben!
Tender heel kort op de loc. Erg fraai ding.



Spoor3b
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2017 12:54

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Spoor3b »

Natuurlijk ieder zijn mening. In het tweede bericht staat Br65 en Br78 die heb ik inderdaad ook gehad, die reden het eerste rondje super traag na enige tijd stilgestaan te hebben en dat iedere keer weer. Tsja ik hou van opschieten, ik hoef niet te racen dat niet maar wil toch ook wel vrij snel de vaart erin. Ik ben de laatste jaren wat terugkomen over mijn lof van Fleischmann en mijn afkeer van Minitrix is juist afgenomen.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Michiel »

Met wat liefde en aandacht krijg je bijna elke stoomloc goed rijdend. Ik heb enkel stoomlocs; de dingetjes zijn eigenzinnig, maar wanneer de sleepcontacten goed zitten, rijden ze meestal prima, ongeacht of het Fleischmann, Minitrix of Arnold is, en ongeacht of ze 5 jaar of 30 jaar oud zijn. De oude Lima's en Piko's doen niet meer mee.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Marcel »

Ik heb zelf ook 2x BR 38 van Fleischmann de oude versie en gedigitaliseerd,mooie locs maar wat rijden ze slecht,alles is gereinigd en de slepertjes zijn ook schoon en liggen goed op de wielen.
De stroomafname is barslecht,alleen de 3 grote wielassen nemen stroom af,waarom niet ook de voorloop asjes?
Ik ben nu genoodzaakt om via stroomdoorvoerende koppelingen een stroomafnemend rijtuig er achter te hangen.



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door Peter Ruifrok »

Goede ervaringen met een BR44 van Fleischmann en een BR82 van Piko. Allebei nu een paar jaar oud en digitaal met geluid


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door MadSeven »

Michiel schreef: 21 jun 2017 07:47 Met wat liefde en aandacht krijg je bijna elke stoomloc goed rijdend. Ik heb enkel stoomlocs; de dingetjes zijn eigenzinnig, maar wanneer de sleepcontacten goed zitten, rijden ze meestal prima, ongeacht of het Fleischmann, Minitrix of Arnold is, en ongeacht of ze 5 jaar of 30 jaar oud zijn. De oude Lima's en Piko's doen niet meer mee.
Precies dit. Ja, diesels zijn eenvoudiger aan de praat te houden, maar met liefde en aandacht (en hier en daar wat creativiteit) lopen de meeste stomers wel. Uit het knutselboek;
1) voorloper iets verzwaren kan helpen tegen niet meedraaien/ontsporen
2) een flink aantal van mijn stomers heeft een "vaste eerste wagon" met extra afnemers. Dat heeft mijn voorkeur boven lokbuffers
3) voorzichtig wat verzwaren van het gemotoriseerde deel kan hier en daar helpen

Onder de beste lopers zit vrijwel zeker een oude BR01 (metaal) en een nieuwe S3/6. Onder de slechtste lopers zit zeker een nagelnieuwe Arnold BR18. Ik heb zelf een aantal stomers vervangen door diesels voor het gemak, maar het merendeel blijft op kolen :-)


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door BenQ »

Ik heb een vrij nieuwe Piko BR82 en daar heb ik een sounddecoder in gestopt en en die rijdt heel mooi.
Afbeelding
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

tony1963
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2022 10:34

Re: Stoomlocje nemen of niet?

Bericht door tony1963 »

Ik heb zelf 2 versies BR 23 en 2 versies BR38 van Fleischmann rijden echt prima nooit problemen wel analoog.

Tony :D


Plaats reactie