de sneeuw komt er weer aan

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

de sneeuw komt er weer aan

Bericht door nhuijgens »

Tja dat probleem dat elk jaar weer terug komt, of het nu met de V250 is of de al oude 2200, sneeuw is altijd een probleem.
maar ..... ooit had de NS een oplossing, en niet zo maar eentje, nee een IJZER sterke oplossing.
er is er volgens mij maar ééntje gemaakt... Sjoef wilde deze graag op zijn modelbaan en ik vind het ook wel een geinig ding.

kortom, de SNEEUWSCHUIVER van de NS, binnenkort als model voor de treinbaan.
voorzien van een NEM koppeling, dus je kan hem zo in de 2200 steken.
kanarie geel zoals in het echt.

toch weer eens iets anders.

met winters groet,

Niels Spoorbiels
br3Da modelprint
Bijlagen
zo dus in het echt
zo dus in het echt
8250939450_39ec19fa1a_b.jpg (44.59 KiB) 9289 keer bekeken
begint er al op te lijken
begint er al op te lijken
Knipsel2.JPG (23.05 KiB) 9289 keer bekeken


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door WilcoV »

Te gek, leuk extraatje voor op de baan. Zodra hij bestelbaar is, ik willum :D


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Peter »

Goed bezig Niels!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

sjoef
Berichten: 937
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door sjoef »

Niels, de sneeuw mag wat mij betreft nog even wegblijven.....maar die schuiver is van harte welkom. Leuk dat je het idee hebt opgepakt. Zo te zien heb je al 2 klanten.... :D

Jos



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Rick »

Daar vroeg ik ook al eens naar :D
Het lijkt me trouwens dat er meer dan één exemplaar van de schuiver was, het spoorwegmuseum schijnt er al twee te hebben en als het sneeuwt in Maastricht wil je dat ding niet uit Groningen hoeven halen. In het rood past ie trouwens ook op de 6400 van Minitrix, met de bevestiging in de NEM schacht moet dat hierbij ook wel lukken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door nhuijgens »

mooi dan dus ook maar een versie in het rood,
heb je daar een foto van op een 6400?

grt
Niels Spoorbiels
br3Da modelprint


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Overdijk »

De link in het bericht (6400 van Minitrix) verwijst naar een foto.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Rick »

Inderdaad ;) ik herinnerde me nog een foto van een 6400 met gele ruimer maar dat bleek dezelfde loc als op deze foto te zijn. De ruimer is aan de perronzijde geel wat hier ook te zien is.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door nhuijgens »

Met frisse moed ... op naar het spoorwegmuseum.

de foto's die ik heb zijn niet voldoende om een goed gevoel bij dit model te krijgen, dus pen meetlat en foto toestel inpakken en naar het spoorwegmuseum.
vanuit Breda was het al niet zo geweldig weer, maar dat mag de pret niet drukken.... alhoewel...

ga dus nooit en ik bedoel nooit op een regenachtige dag in de vakantie maar het spoorwegmuseum..... pure HEL is dat :D
Maar dat maakt allemaal niks uit want door het kleine raampje bij de draaischijf ligt onder een fikse laag vuil de begerenswaardige sneeuwschuiver.
linksaf bij de draaischijn en op naar de .... ho wacht eens even een hekje, dan andere kant van de draaischijf.... ook een hekje.
tja... twijfel, ga ik daar overheen... nee, gewoon even een medewerker vragen of dat mag.
nou , die hadden wel wat anders aan hun hoofd en mijn voorstel dat ik zelf wel even over dat hekje zou stappen werd na enig denken beantwoord met:
"Ik vertrouw u wel, gaat u maar naar de sneeuwschuiver" mooi, en ik antwoordde nog even "ik zal hem niet meenemen hoor".

gelukkig was het NIET gestopt met regenen en bij die sneeuwschuiver komen is toch een nogal een tour.
balancerend over een natte spoorstaaf zo'n slordige meter boven de grond, langs en verloren staande sik en daar was hij dan eindelijk.
alles meten nam zo'n drie kwartier in beslag en vele bezoekers hebben mij zien ploeteren door het kleine raampje .


het model is klaar, nu moet ik nog een NEM koppeling tekenen zodat de sneeuwschuiver zo in de voorkant kan worden gestoken.
ik ga de eerste versie maken voor de Piko 2200 serie en dan kijken of de 6400 van minitrix ook passend te maken is.



dit was het weer even, komt snel een vervolg.
en voor diegene die nog spullen in bestelling hebben staan, nieuwe resin voor de printer is vandaag binnen gekomen.


groet,
Niels Spoorbiels
br3Da modelprint
Bijlagen
het lijken wel broer en zus
het lijken wel broer en zus
samen 2.JPG (111.67 KiB) 8814 keer bekeken
laat die sneeuw maar komen
laat die sneeuw maar komen
sc1.JPG (42.08 KiB) 8814 keer bekeken


Als het er niet is, dan maken we het....

Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Peter »

Mooi gedetailleerd Niels!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door nhuijgens »

nou laat de sneeuw maar komen, de modeltrein is er klaar voor.

bij de 2200 versie is gekozen voor helemaal geel er bestaat ook een kleurvariant met de schuiver alleen in geel en de rest rood.
bij de 6400 is gekozen voor de enkele rode kant. ook hier zijn verschillende kleurschema's maar dit is de meest praktische.
beide versies hebben een trekkabel gemonteerd deze sluit bij de 2200 aan op de halve "haak" van het metalen frame en bij de 6400 is een haak gemaakt die in het gat past waar ook eigenlijk een haak had moeten zitten.

de sneeuwschuiver steek je in de NEM schacht tot de aanslag op de sneeuwschuiver, zo is ook de ontbrekende onderkant van het front mooi opgevuld.

de prijs €19,95 per stuk 2200 of 6400 versie.

op naar het volgende project..... thema , verkeer.... het is geel en.....


groet

Niels Spoorbiels

br3Da modelprint
Bijlagen
vanaf de zijkant
vanaf de zijkant
IMG_0316.jpg (38.25 KiB) 8701 keer bekeken
6400 versie
6400 versie
IMG_0319.jpg (62.96 KiB) 8701 keer bekeken
2200 versie
2200 versie
IMG_0318.jpg (55.96 KiB) 8701 keer bekeken
naast elkaar
naast elkaar
IMG_0321.jpg (68.44 KiB) 8701 keer bekeken


Als het er niet is, dan maken we het....

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Bouwe »

Grappig Niels!

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Peter Ruifrok »

Soms denk ik, zou een 3D printer wat voor mij zijn. Uiteraard voor onze hobby, maar ook gewoon leuk om mee te experimenteren. Ik zie op internet betaalbare (rond de € 300) en hele dure printers. Om bijvoorbeeld zo'n sneeuwschuiver te printen, welke 3D printer heb je daar voor nodig? En je moet natuurlijk een teken programma hebben, dat de printer voedt. Welke is geschikt, en voor een beginnend gebruiker handig?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door nhuijgens »

ja geinig he Bouwe, was een idee van Jos.

grt
Niels
br3Da modelprint


Als het er niet is, dan maken we het....

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door FidOo »

Peter om even voor Niels te praten.

Dit onderdeel is op een prijzige printer gemaakt. (eerder 3000 dan 300 euro)

Die goedkopere printers zijn leuk om te oefenen maar halen simpelweg de resolutie niet om voor onze schaal bruikbaar te zijn. (gewoon te grof om goeie details te krijgen).

Teken Programmas zijn er in overvloed. Daar moet je zelf maar ff naar googlen. Sketchup van Google is een voorbeeld maar ook Autocad, tinkercad, of solidworks bijvoorbeeld.

PS Niels printje is echt heel strak hoor. Ik ben toch wel erg benieuwd naar eindelijk een full-scale lok van jouw hand.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door maarten »

Aanvulling op Fidoo: een andere optie is OnShape, gratis voor privé gebruik, professioneel niveau, en online. Omdat het online werkt, heb je altijd je bestanden bij je. Het werkt ook op tablet, als je wilt ook op je smartphone hoewel ik betwijfel hoe productief dat is. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Peter Ruifrok »

Dank iedereen. Ik kreeg al een PB van Niels, die printer is zelfs nog een stukje duurder.....kortom, is er geen betaalbare printer (dan wel duidelijk duurder dan € 300) die wel voor onze hobby geschikt is? Of zullen we het moeten blijven hebben van N-spoor liefhebbers die op de een of andere manier (beroepsmatig) toegang hebben tot een heel goede professionele printer? Ik begrijp, dat software geen probleem is.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door maarten »

Wat 'betaalbaar' is, is voor iedereen anders. Voor 2 mille heb je ook al een bijzonder aardige printer.

Als ik al mijn lokjes bij elkaar optel kom ik waarschijnlijk ook wel aan zo'n bedrag (en menigeen hier), maar om dat nu aan een printer uit te geven, daar moet ik wel héél stevig over nadenken. Het is erg leuk om zelf iets te tekenen en daar een tastbaar resultaat van te hebben! Maar eer je de printkosten bij (bijvoorbeeld) Shapeways er met zo'n eigen printer er uit hebt, dan ben je echt wel een aardig aantal modellen verder. Dat neemt niet weg dat het fijn zou zijn om niet afhankelijk te zijn van commerciële bedrijven. Vooralsnog heb ik geen budget voor een dergelijke aankoop en blijft het bij dromen. Eigenlijk een makkelijke 'keuze'. 8-) Daarnaast, een Cameo 3 snijplotter staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje, en die is een stuk goedkoper. :roll:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik denk dat ik eerst maar eens hier ga kijken: http://smartlabdeventer.nl/
:D


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door maarten »

Goed idee Peter! ;) Ze hebben daar in ieder geval al een poederprinter, de labs die ik (ook virtueel) heb bezocht hadden alleen fillament-printers (met een smelt-draad). Fillament-printers zijn goed voor niet zichtbare dingen zoals servo-houders, voor modellen zijn ze te grof, zeker voor N.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Peter Ruifrok »

Even voor mijn begrip. Gebruiken poeder printers ook .stl of .dfx bestanden?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door maarten »

De printer zelf niet, de software waarmee de printer wordt aangestuurd kan dit (mogelijk) inlezen en omzetten naar voor de printer begrijpelijke commando's. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: de sneeuw komt er weer aan

Bericht door Rick »

nhuijgens schreef:mooi dan dus ook maar een versie in het rood,
heb je daar een foto van op een 6400?
Een geheel rode versie was er toch wel blijkt:
https://www.flickr.com/photos/rob46/4231052756/


Plaats reactie