NS 2600

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

NS 2600

Bericht door DenBeel »

:D Dag geacht forum, ik ben alc................eh nieuw hier. Ik ben Rob landgraaff, 62 jaar oud en pruts met bij vlagen met n-spoor treintjes (vanaf half jaren zeventig). Ik heb ook meteen advies nodig.
Ben al een tijdje bezig met een bij shapeways gekochte kap van de NS 2600 Beel. Ik wil graag weten of iemand ideeen, suggesties of ervaring heeft met een donor/pluklok voor onderstel en motor. Ik beschik niet over geavanceerd gereedschap voor grote aanpassingen an een chassies. HEEEEEEEEELP.


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 745
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: NS 2600

Bericht door Pruts3r »

Hoi, ik weet zelf niet veel van het bouwen van lokjes maar zie de vasten die dat hier wel kunnen toch altijd wel flinke aanpassingen doen aan onderstellen etc. Een plug en play onderstel voor je kapje zal lastig worden.

Geen antwoord op jevraag maar getalenteerd bouwer Rob Bisschip (ook hier op het forum) biedt een werkelijke prachtige kant en klare versie van de 2600 aan. In bruin en berlijns blauw. Wellicht is dat een idee?

(De plaatjes moet je aanklikken om de afbeelding te kunnen zien)

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 60#p150488

Rob heeft nog veel meer NS spul in de verkoop trwns.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS 2600

Bericht door WilcoV »

Ben ik ook wel benieuwd naar welke het beste past. Ik heb al verschillende loks bekeken om voor deze kap als donor te dienen. Verschillende 6 assige loks zijn qua maat geschikt, maar ik haak bij de meeste af op de scheenplaten van de draaistellen. Dei wijken bij alle modellen nl voor mij te veel af. Ik ben geen 3D tekenaar, maar denk dat het interessant is een goed model te vinden welke als donor kan dienen en hopelijk dat een 3D tekenaar hier voor dat model vervangende draaistelonderdelen kan/wil maken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: NS 2600

Bericht door bisschop »

Hoi,

Ik heb z'n lok gebruikt
https://www.brawa.de/produkte/n/lokomot ... 29-der-dr/
Klein beetje aan voor en achterzijde van het plastic frame afhalen en de lucht ketel dichten en de tank iets in zijn geheel verhogen met 0,25 mm
Dat de draaistellen dan niet helemaal kloppen neem ik maar voor lief ik heb erger gezien.

Oja de buffers en ramen kunnen worden overgezet.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS

Onderwerp starter
DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

Re: NS 2600

Bericht door DenBeel »

Hallo mensen die gereageerd hebben, ga eerst eens kijken naar de brawa DDR lok, zolas geadviseerd door mijn naamgenoot. Mijn qoest gaat verder.

allen gegroet,

Rob Landgraaff



Onderwerp starter
DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

Re: NS 2600

Bericht door DenBeel »

Geacht Forum,

Hier ist ie weer, een vraagje ik kom steeds vaker de term sceen platen tegen, ken scheenbeschermers uit het voetbal, maar wat scheenplaten zijn bij lok, ..... geen flauw idee. Niet blond maar wel dom, wie kan mij onderwijzen.


Mvg,

Rob Landgraaff


Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: NS 2600

Bericht door bisschop »

Hoi Rob,

Ander woord voor draaistel zijkant.

Groetjes,
Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS 2600

Bericht door WilcoV »

Zoals Rob aangeeft zijn dat de zijkanten van de draaistellen. Het is voor jezelf een keuze hoe belangrijk je vindt dat die overeenkomen met de werkelijkheid.
Hieronder de verschillen tussen donorlok en 2600, zelf zou ik graag die van de donorlok vervangen voor beter gelijkende, maar die zijn er helaas nog niet in 3D, althans ik heb ze nog niet gevonden.
Bijlagen
NS 2600
NS 2600
Clipboard04.jpg (31.84 KiB) 6424 keer bekeken
donorlok
donorlok
Clipboard02.jpg (32.17 KiB) 6424 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: NS 2600

Bericht door mini rijder »

@WilcoV,

Als ik je foto zo bekijk, komen de draaistellen van een 1200 nog het dichts in de buurt van die van een 2600.
Er zijn verschillen, maar er zijn meer overeenkomsten.
Ik weet niet of ze qua maatvoering passen, maar mocht dat zo zijn, dan zou je de scheenplaten van een piko 1200 kunnen gebruiken.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS 2600

Bericht door WilcoV »

mini rijder schreef:@WilcoV,

Als ik je foto zo bekijk, komen de draaistellen van een 1200 nog het dichts in de buurt van die van een 2600.
Er zijn verschillen, maar er zijn meer overeenkomsten.
Ik weet niet of ze qua maatvoering passen, maar mocht dat zo zijn, dan zou je de scheenplaten van een piko 1200 kunnen gebruiken.

Groetjes: Robby
Komt dichtbij maar, dat is voor mij eenzelfde verschil, maar nogmaals het is wat je zelf van belang vindt. De 1200 heeft een heel andere opbouw. Voor mij in ieder geval niet gelijkend genoeg.
Maar de 1200 draaistellen geven wel, vooropgesteld dat de maten bruikbaar zijn, de mogelijkheid tot aanpassen. Zelf heb ik al zitten kijken naar draaistellen van een oude minitrix 1200 en deze dan bewerken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

Re: NS 2600

Bericht door DenBeel »

Allen bedankt vooer de suggesties, ben voorlopig al blij met een geoede benadering bij deze lok.

Mvg,

Rob Landgraaff


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS 2600

Bericht door WilcoV »

Weet iemand de maten van een Graham Farish Claas 37 0 tot 4? Die draaistellen lijken nl wel heel erg op die van de 2600. Zouden als de maten bruikbaar zijn heel goed als donorloc kunnen dienen. De laatste versies van Graham Farish zijn zelfs DCC voorbereid.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: NS 2600

Bericht door ns1200 »

WilcoV schreef:Weet iemand de maten van een Graham Farish Claas 37 0 tot 4? Die draaistellen lijken nl wel heel erg op die van de 2600. Zouden als de maten bruikbaar zijn heel goed als donorloc kunnen dienen. De laatste versies van Graham Farish zijn zelfs DCC voorbereid.
He Wilco
Allereerst er is verschil tussen de nieuwe en de oude GF.
De oude heb ik hier gebruikt voor de NS 1500 waar ik ook nog bijpassende draaistellen bij heb gekregen.
Zal proberen er een paar foto's van te maken dan kunnen de puristen zich er eens over buigen.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS 2600

Bericht door WilcoV »

Het gaat sowieso om de nieuwe versies van de 0 tot en met 4 serie. Die zijn nl DCC voorbereid.
Het gaat dan om de GF nummers No 371-166 (niet meer in productie), 371-167 (niet meer in productie), 371-170 (in productie/handel), 371-171 (gepland aug/sept).
De draaistellen van deze locs hebben dezelfde basis opbouw als die van de 2600, alleen zal er iets aan de verenpakketten gesleuteld moeten worden en moeten er zandstrooikasten op. Ze zijn zeker geen 100% hetzelfde maar komen van alle zesassige modellocs die ik heb bekeken het dichtste bij de draaistellen van de 2600. Weet alleen niets van de maten van de draaistellen, asafstanden en maten van de modellen om te kunnen bepalen of alleen de draaistellen of zelfs de hele loc als donor zou kunnen fungeren. Ook weet ik niets van het chassis om in te schatten of deze eventueel aangepast kan worden als de maten niet geheel overeenkomen. Als de lengte goed is, heb ik goede hoop vanwege het verschil tussen cabineopbouw van beide locs.

Zie hieronder het vergelijk van de draaistellen van de 2600 loc en de bedoelde Graham Farish locs.
Bijlagen
NS 2600
NS 2600
Clipboard04.jpg (31.84 KiB) 4906 keer bekeken
Graham Farish
Graham Farish
Clipboard03.jpg (61.65 KiB) 4906 keer bekeken


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS 2600

Bericht door WilcoV »

Ik heb ondertussen wel een adres gevonden waar ik de scheenplaten/draaistelzijkanten van de Graham Farish als 1 geheel zonder de motordraaistellen los kan bestellen. Dus als de maten te gebruiken zijn voor een andere donorloc, dan kunnen ze in ieder geval overgezet worden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS 2600

Bericht door WilcoV »

Heb een plaatje gevonden met een meetlint er bij en alles is volgens mij afhankelijk van de aanpasbaarheid van de GF Class 37.
Volgens mij is de GF Class 37 ruim 12 cm lang en de kap van de 2600 is 11,6 cm
Ik denk dat het vooral de vraag is of de scheenplaten bruikbaar zijn op een andere donorloc.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
DenBeel
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 jul 2017 18:56

Re: NS 2600

Bericht door DenBeel »

Hallo Allen,

Heb advies van mijn naamgenoot gevolgd en een 2e hands versie van de Brawa baureihe 229 v.d. D.R. aangeschaft. Voor mij voldoet deze prima hij past goed, staat goed op de wielstellen (astand bak, Bogies) die ene druk tank aan een van de zijden zal nik nog wel een keer vervangen voor beplating. Ben tot nu toe erg tevreden, een harmonisch lok beeld. Dank je Rob.

Groeten

Rob Landgraaff


Plaats reactie