Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Stoompie.....nieuw hier en en volledig amateur

Bericht door Stoompie »

Geacht forum,

Gisteren ingeschreven hier omdat ik nu toch echt bevangen lijk..... ik ben Vince, 43, en van de week mijn allereerste startersset gekocht van Fleischmann Piccolo.

Al jaren loop ik met het idee rond om met treintjes te beginnen en dat is er dus nu van gekomen. Mijn vader had vroeger de zolder volstaan en ik mocht als klein jochie vooral kijken en wat aan de transformator draaien......maar voornamelijk was ik degene die onder de tafel moest kruipen om in de meeste krappe hoekjes ontspoorde treinen weer op de rails te zetten.

Vorig jaar heb ik een grote verhuisdoos vol overgebleven Trix Express van mijn vader's baan gekregen maar het is allemaal te oud, te krom en te roestig om er echt plezier aan te beleven. Ik wil het dan ook in een kleine vitrine aan de muur hangen terwijl er, op een tafel eronder, een compleet nieuwe baan komt.

Gisteren begonnen met het bouwen van de tafel voor de baan die ik al een tijd in mijn hoofd heb en uitgetekend heb in SCARM.

https://ibb.co/eUcBZv

De tafel is 2,60 (ik blijk 20 centimeter meer extra ruimte te hebben dan de oorspronkelijke 2,40 meter) bij 1,00 meter en het korte stuk rechts is 65 centimeter. Station 1 zou op de eerste laag moeten komen en station 2 op de tweede laag. Ik hou niet van een rechthoekig, ovale of 8-vormige baan dus ben gaan puzzelen om te kijken of ik dat kon voorkomen zonder boven een helling van 2,5 % uit te komen.

Graag hoor ik jullie ideeën voor het ontwerp.

Daarnaast heb ik een paar vragen....

Ik heb het rondje van de startersset uitgelegd en als proef hier en daar direct op een MDF plaat vast gespijkerd. Nou heb ik gelezen dat dit niet de beste methode qua geluiddemping is. Ik denk dan ook dat er iets van geluidsdemping onder de ballastbedding moet komen en dacht aan kurkstrips. Ook lees ik dat lijmen beter is dan spijkeren of schroeven maar welke lijm gebruik ik hiervoor en vernaggel ik dan niet gelijk mijn gloednieuwe rails ?

Op dit moment heb ik bijna het framewerk van de tafel klaar (gemaakt met vurenhouten balkjes van 5 bij 5 centimeter) en zou het plaatwerk erop kunnen. Ik heb 4 platen 18mm MDF van 122 bij 61 centimeter maar lees hier nagenoeg niets over MDF....moet ik voor iets anders gaan ??

Ben benieuwd naar jullie tips en trucs en denk hier aan het juiste adres te zijn...

Groet
Vince


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stoompie.....nieuw hier en en volledig amateur

Bericht door spoor65 »

Welkom Vince,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen.
MDF is een no go.

Trekt al vrij snel krom, neemt te makkelijk vocht op en gaat kapot. je gaat vroeg of laat verf gebruiken, gips aanbrengen of papierprut, wat je maar wilt gebruiken, en daarmee trekt er nog meer vocht in het MDF.

Ga liever voor populieren multiplex, sterk en lekker handelbaar.

Geluid is het andere punt, lijmen met een flexibel blijvende lijm is beter, kurk is een prima materiaal.
elke spijker of schroef die er doorheen zet doet geluidsreductie teniet, omdat geluid door trillingen word gemaakt.

verdunde boekbinderslijm is een uitstekende lijm hiervoor, of houtlijm (ook verdund)
Dit is ook vrij eenvoudig weer los te weken door het vochtig te maken, en kun je de rail er makkelijk goed afhalen.

derde punt, 1 meter diep, hoe lang zijn jouw armen?
meesten handhaven hier 80cm max, want alles daarboven is al snel lastig werken op de achtergrond.

Dan jouw ontwerp, speels qua vorm, maar ik mis overloopwissels, er zijn geen mogelijkheden om van het binnenspoor naar buitenspoor te gaan en andersom.
nu zijn het 2 rondjes en zodra je dan op een kopspoor staat, en weer weg wilt rijden, ga je tegen de richting in terug, of moet je nadat je op het hoofdspoor komt, stoppen en andere kant weer op rijden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie.....nieuw hier en en volledig amateur

Bericht door Stoompie »

St Anger...van alle Metallica albums Freddy ?

Had inderdaad al twijfels over het MDF...die platen gaan dus de schuur in ....

De tafel heb ik expres laag gehouden omdat ik op die manier dacht nog bij het achtergrond gedeelte te kunnen komen....zou het nog aan kunnen passen maar denk dat mijn ontwerp dan in de knel komt dus wordt nog even puzzelen.

Het lijmen is zo nieuw voor me....maar moet er dus vanuit gaan dat het werkt. Lijmen op MDF zag ik al niet zitten maar houtlijm gebruiken om de plastic ballastbedding op (het poreuze) kurk te lijmen klinkt ook zo tegenstrijdig. Het zal ongetwijfeld werken dus ga er mee aan de gang....gewoon verdunnen met water neem ik aan.

Qua baanontwerp en trucs ben ik echt te onervaren. Het ontwerp is ook inderdaad meer bedacht op uiterlijk....twee stations, 1 hoog en 1 laag en dan dubbele rails zodat de treinen in twee richtingen hetzelfde rondje rijden. Al het extra's is eigenlijk alleen maar opvulling van de ruimte waar verder niet is over nagedacht. De tips die je geeft snap ik enigszins maar heb geen idee hoe ik dat zou moeten veranderen. Ik dacht op deze manier veilig te zijn met het voorkomen van botsingen.

Vince



hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: Stoompie.....nieuw hier en en volledig amateur

Bericht door hansman »

Heren,

Mij modelbaan staat in een houten schuurtje, onverwarmd. Ik gebruik al jaren MDF. bovenzijde geschilderd, onderzijde onbehandeld. Ik ondervind geen enkel probleem. Er trekt niets krom.

Groet Hans


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stoompie.....nieuw hier en en volledig amateur

Bericht door spoor65 »

Vince, van alle Albums wel het meest afwijkende ooit van hen, maar hij hoort er gewoon bij, en ach, modelspoorders hebben toch ook een afwijking ;)

het lijmen met verdunde lijm werk perfect, wel even een druppeltje of 2 afwasmiddel er bij in doen, dat haalt de spanning van het water waardoor het beter uitvloeit. 1:1 a 1,5. gewoon ff zien, moet niet te dun worden maar zeker ook niet te dik.

Verwacht overigens geen wonderen van geluid reducerende maatregelen in de modelspoor, het helpt iets, maar het worden er geen Giethoornse fluisterboten door.

Je hebt een startset gekocht, is dat een analoog set of digitaal?
Natuurlijk moet je proberen botsingen te voorkomen, maar je wilt toch ook graag een realistisch treinen verloop. en alles is prima te beveiligen.

Een baan waar je alleen maar ff 2 rondjes gaat rijden, zonder veel afwisseling in verschillende treinen, gaat al snal vervelen, vandaar ook dat je hier bij velen ook schaduwstations kunt vinden, een verborgen stel opstelsporen zodat daarmee het aantal treinen afgewisseld kan worden en er meer variatie te zien is, nu heb je no 2 of 3 treinen, maar als het virus je goed te pakken krijgt, heb je er over een jaar al het meervoud :)

Er staan veel voorbeelden hier van mooie banen, van eenvoudig te gecompliceerd.
enkele echte less is more banen vind je hier van b.v. Jeroen, Bob vermeulen en Ron,
de ene iets meer less, de ander iets meer more, maar in prachtige verhoudingen. en zeer inspirerend.
daarbij geven ze ook nog eens veelvuldig uitleg over de bouw.

Er zijn er veel meer hoor, maar gaandeweg zul je ze allemaal vanzelf tegen komen.

Hans,
Ja verven van MDF is een mogelijkheid, zeker als je het, voldoende ondersteund, vast als onderplaat gebruikt. ik zelf werk met open frame, alleen de spoortrajecten in mdf of als helix, gaat doorzakken/trekken, je hebt gewoon veel meer ondersteuning nodig, daarbij is het ook nog eens erg zwaar.

Misschien dat over een oppervlakte van pakweg 300x80 ik een euro of 20 kan besparen door goedkopere MDF te gebruiken, maar die besparing doe ik weer teniet, omdat ik dan meer ondersteunende balken moet aanbrengen en ook nog eens een pot verf er aan moet besteden. Dus waarom dan niet gewoon gelijk voor safe gaan.

Populieren multiplex weegt nog niet de helft van het gewicht van een vergelijkbare grote en dikte mdf, werkt ook nog eens veel fijner, geen ongelovige stofboel meer bij zagen.

maar ieder zijn ding.

mvg
Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 05 aug 2017 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Stoompie.....nieuw hier en en volledig amateur

Bericht door Nico Essers »

Ik heb afgelopen dagen ook voor het eerst mijn rails gelijmd met Pipoos boekbindlijm. Ook ik zag er tegen op. Achteraf geheel onterecht want het lijmen gaat prima. Met een kwastje de lijm aanbrengen op het spoorbed en vervolgens de rails aanbrengen. Ik heb de lijm onverdund aangebracht en zelfs dan is deze bij een foutje gemakkelijk te verwijderen. Ben zeer tevreden over het resultaat.

MDF zou ik ook niet gebruiken. Veel te zwaar, stoft enorm tijdens verwerken, hard oppervlak waardoor bijvoorbeeld pushpins voor het tijdelijk vastzetten van kurk of rails moeilijker te gebruiken zijn en zwelt op door vocht. Multiplex is een veel beter alternatief.

Het baanplan vindt ik leuk maar ik zou inderdaad de binnen en buitenbaan verbinden om meer mogelijkheden te scheppen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Hoontje »

Draadje verplaatst naar "stel jezelf voor".

Als er een daadwerkelijke specifieke vraag komt en/of baanplan dan graag een nieuw draadje beginnen in vraagbaak of mijn baanplan.

Veel plezier op dit forum,

Groetjes

Hoontje - team moderatoren N-spoorforum.nl



Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Stoompie »

Allereerst even excuses aan Hoontje

Freddy......ik ben opgegroeid met de eerste vier albums en heb eigenlijk nooit kunnen wennen aan St Anger...iets op dat album doet het niet voor mij...nu ben ik sowieso al een tijdje die-hard Metallica af maar dat album is me gewoon te uhhh apart.

Gelijk even naar de Karwei gereden en 4 platen multiplex gehaald......het is inderdaad stukken lichter en ruikt heerlijk (ben gek op houtgeur)...op de een of andere manier pak ik altijd MDF maar het geeft steeds een hele berg stof en breekt ook te gemakkelijk...ik denk dat de multiplex een goeie tip was.

Zal de banen van de bouwers die jij noemt eens opzoeken en kijken of ik ze begrijp en het in mijn ontwerp kan aanpassen. Heb in ieder geval 15 centimeter minder breedte gepland..

De startersset is analoog want meer keuze was er in de winkel even niet (op Fleischmann gebied). De verkoper vertelde dat upgraden niet zo'n groot probleem was en dat de meeste loc's al aardig voorbereid zijn voor ombouw naar digitaal. Wil eigenlijk alleen maar oude stoomlocomotieven maar die waren er sowieso al niet in digitaal dus ga er maar vanuit dat ik altijd nog redelijk makkelijk kan overstappen....dat plan is er toch al, al was er nu gewoon ff geen set te koop en wilde ik perse wat meenemen om de definitieve stap naar de hobby te nemen.

Goed om te horen dat jij ook tevreden bent over lijmen Nico...ben erg benieuwd !!

Vince


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door spoor65 »

Ook voor mij het minst populaire album, maar de hoesafbeelding vond ik dan wel weer mooi en dus gebruikt.

Nu Hoontje het topic heeft verplaatste naar hier, is het misschien een goed idee om dan ook gelijk even een topic aan te maken in "baanplan", aangezien je hier al een link naar jouw baanplan had staan,
dan kunnen daar ook meer tips en aanvullingen op komen, want die zal je hier niet snel krijgen.

Ombouwen naar digitaal is geen probleem, alleen dan wel ff de aansluitrail aanpakken en dat rottige ontstoordertje er uit knippen, want die gaat geheid storen bij digitaal.

Ombouwen van locs die nog niet digitaal voorbereid zijn hoef je ook niet bang voor te zijn.
We hebben hier een heel gezellige vent op het forum die met regelmaat workshops geeft, o.a. locs ombouwen naar digitaal.

mvg.

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Hoontje »

Stoompie schreef:Allereerst even excuses aan Hoontje
Das niet nodig. We screenen in de luwte ;) Lekker doorgaan met vragenstellen etc.

Succes met de hobby!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door spoor65 »

;)
Laatst gewijzigd door spoor65 op 05 aug 2017 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Hoontje »

Neen, schrappen doen we in combinatie met een PB. Of mensen moeten na een PB dezelfde dingen blijven doen.
Mocht je het ergens niet mee eens zijn kun je dit in een PB aangeven, dat hoeft niet met suggestieve opmerkingen in andermans draadje.

Nu graag terug naar het onderwerp.

Groetjes,

Hoontje - team moderators N-spoorforum.nl



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Wablo »

Vince,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, succes met de bouw van je baan,
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Stoompie »

Dank je Bert !


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door traiNiac »

Hallo Vince,

Welkom op het forum.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Hans »

En ook welkom namens mij.

m.v.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Stoompie »

Thanks Harry & Hans !


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Stoompie, nieuw hier en volledig amateur

Bericht door Krab »

Welkom Vince op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie