Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Wim,

Zojuist op je draadje gelezen dat je ook weer wat van de schaarse tijd aan je baan gaat besteden. Scenery is toch wel het kersje op de taart. Ik blijf je volgen.

V.w.b. je vraag: nee, het zijn dummy lantaarnpalen van Faller. De echt werkende van Viessmann vind ik zelf te grof. Bovendien heb ik nergens werkende verlichting, op de koplampen van loks na dan. Mijn modelbaan is alleen bij daglicht toonbaar :D

Verder nog even de laatste vorderingen van afgelopen weekeinde. Ik heb ook de tuin van Neue Zumhoferstrasse 26 nu gereed en ingericht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarmee is segment Zumhofer Strasse wel gereed. Alleen nog wat verkeersbordjes en wat laadgoed etc. in de buurt van het laadperron. En mijn overwegbomen werken niet meer. Daar moet ik dus nog een keertje een handbediening voor fabriceren. Maar eerst starten met een nieuw segment, Rudersberg.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Top Harry en succes met je volgende module!


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Mooie details Harry,
Heb je ook een overzichtsfoto van de hele module?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Dat is een mooie module geworden Harry! Mijn complimenten! En een overzichtsfoto zou mij ook wel interesseren. :)
traiNiac schreef:...V.w.b. je vraag: nee, het zijn dummy lantaarnpalen van Faller. De echt werkende van Viessmann vind ik zelf te grof. ...
Dank je voor je antwoord. Ik zit zelf nog te twijfelen: op zich lijkt het me leuk om werkende verlichting op de baan te hebben, maar ja, die lantaarnpalen van Viessmann zijn wel erg dik. Ik heb er 2 in huis en zit te denken of ik zelf niet iets beters kan bouwen. Bv uit een dun buisje messing de mast maken en dan de lamp van Viessmann erboven op monteren. Maar ja, ook (juist) die kap is nogal grof...
Een alternatief is misschien verlichting in schaal Z. Märklin maakte ooit best leuke mastjes (prijzig ook...) maar die zijn inmiddels uit productie.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Hans en Wim,

Een totaalplaatje:

Afbeelding

Nu ik het zo in vogelperspectief zie, zal ik links van het huis linksboven nog iets van een heg maken, om de scheiding tussen gazon en wildgras te accentueren. En misschien nog wat bomen/struiken.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Ben blij dat ik niet kan vliegen! :lol:
Mooi overzicht en eens met die heg. ;)


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Andre de Ruiter »

Wat een prachtige module Harry. Buig je jouw poppetjes zelf in de juiste houding en zo ja, hoe doe je dat ?


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Nico Essers »

Heel mooi gemaakt. Zoals Andre zegt hebben de poppetjes allemaal de perfecte houding. Hoe krijg je het voor elkaar. Ben benieuwd naar het volgende segment.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Heel fraai, petje af.
Ook ik vind een heg of een andere scheiding een goed plan.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Dank je voor de overzichtsfoto Harry! Erg mooi om te zien hoe het uiteindelijk is geworden. Niet te druk, gewoon een paar woningen met ieder een ruime tuin. Dat geeft een mooie Duitse sfeer.
Misschien zou je her en der nog wat bosjes en/of bomen kunnen toevoegen, maar verder is hij wel af. Ik ben benieuwd naar het volgende segment met perron en stationsgebouw.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Dank voor de complimenten. De Preisertjes zijn niet aangepast, maar komen uit de setjes onbeschilderde figuren of uit de kant-en-klaar setjes. Het is telkens wel even puzzelen welke figuurtjes passen bij hetgeen ik uit wil beelden. De onbeschilderde figuurtjes vragen om fijn schilderwerk, maar het voordeel is wel dat je een grote keuze hebt, zonder dat je flink in de buidel moet tasten.

De bouw ligt een beetje stil; op de regenachtige zomerdagen ben ik vooral bezig met schilderwerk van details, nu voornamelijk in HO. Mocht iemand geinteresseerd zijn:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... dwigsruhe/


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Ik heb jouw bouwdraadje op Modelspoorwijzer gelezen en dat ziet er puik uit! Die railfiets is een erg grappig ding, ga je het ook op een of andere manier motoriseren?
Blijf je nog bezig met spoor N of stap jij over naar H0?

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens,

Motoriseren is volgens mij onmogelijk, of het moet met zo'n magneetbaantje zijn. Een overstap naar hO zit er voorlopig niet in, want daarvoor heb ik eigenlijk geen ruimte. Maar een paar segmenten met een pendelbaantje moet kunnen, desnoods alleen 's-zomers in de tuin opgezet. Ik heb ook alleen een beperkte hoeveelheid nevenlijnmaterieel uit tijdperk 1 en 2. Het is een beetje een probeersel, in de veronderstelling dat het dan wat minder gepriegel zou zijn. Maar dat is dus niet zo :mrgreen: :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Zo tussen het gereedkomen van een segment en het ontwerpen van een nieuw segment maar eens mijn Beierse nevenlijnstomertjes op de foto gezet. En dan valt op dat er nogal wat verschillen zitten in de kleurstelling, dus daar maar eens ingedoken. Naslagwerk voor de kleurstelling en opschriften is het boek van Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven uit 1996, onlangs opnieuw uitgebracht. Daarin lezen we het volgende over de kleurstelling van de stoomlokomotieven.

In 1882 waren de loks groen met zwarte omlijstingen, van elkaar gescheiden door lichtgroene lijnen (Ausfassung). Voor de loks van de Bayerische Ostbahn zijn de voorschriften iets gedetailleerder. De gehele lok is donkergroen, m.u.v. schoorsteen, rookkamer, buffers en omlijstingen (zwart), scheidingslijnen (Absetzlinien) tussen groen en zwart (wit) en de opschriften (geel)
Zie b.v. de GtL 4/4 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1911) met lichtgroene scheidingslijnen:
fl 7819 (7889)a www.jpg
fl 7819 (7889)a www.jpg (126.78 KiB) 6400 keer bekeken
Een onderhoudsvoorschrift uit 1908 geeft de volgende kleurstelling:

Ketel, machinistenhuis, waterreservoirs en wielen donkergroen
Chassis (Barrenrahmen), buffers, askasten, instapladders, dak, opbouw tender, drijfstangen en omlijstingen (Einfassungen) zwart
Ketelringen, lampenkappen en loknummers messingkleurig
Opschriften geel
Scheidingslijnen tussen groen en zwart (Absetzlinien) wit

Het onderhoudsvoorschrift geeft geen uitsluitsel over de kleur van de schoorsteen en rookkamer, maar dat zal ook zwart geweest zijn.
Zie b.v. de Pt 2/3 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1909) die witte scheidingslijnen heeft:
fl 790401 (790410)a www.jpg
fl 790401 (790410)a www.jpg (125.87 KiB) 6400 keer bekeken
De standaardmodellen van Minitrix van de loktypes D II en R 3/3 hebben ook deze kleurstelling, al zijn de sierlijnen geel en het chassis groen:
mt 12044 (2)a www.jpg
mt 12044 (2)a www.jpg (123.27 KiB) 6400 keer bekeken
De kleur groen van de Minitrix stomertjes is eigenlijk te licht, want de kleur zou overeengekomen zijn met RAL 6007. De nieuwere modellen van Minitrix hebben ook een donkerder kleur:
mt 12604a www.jpg
mt 12604a www.jpg (118.75 KiB) 6400 keer bekeken
In het volgende berichtje zal ik onder meer ingaan op de groene kleurstelling met de rode wielen.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door kees gorter »

Bekende lokjes, deze heb ik ook.
Alleen de laatste ( nieuwste ) heb ik zo niet.

Kees


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Prachtige lokjes, Harry,
Daar zou ik er ook best een van willen hebben, maar dan digitaal.
Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden, althans niet nieuw :(

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Andre de Ruiter »

Wat een fantastische locjes Harry.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Leuke dingetjes hè. Zo zijn er toch ook nog wat voordelen aan analoog bedrijf ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Nog een tweede berichtje over de kleurstelling van Beierse loks.
In 1913 waren de loks donkergroen, maar kregen roodbruine wielen. In het voorschrift werd zwart niet meer genoemd, al bleven de rookkast, schoorsteen en omloop waarschijnlijk wel zwart. Zie b.v. de R 3/3 (gebouwd vanaf 1906) van Minitrix:
mt 11019-01a www.jpg
mt 11019-01a www.jpg (110.21 KiB) 6092 keer bekeken
De rode wielen waren in 1917 alweer verleden tijd. Ketel, chassis, machinistenhuis, tenderwanden en wielen waren donkergroen. Omloop, askasten, rookkamer, schoorsteen en dak zwart. Typerend voor deze kleurstelling is dat de zwarte omlijstingen en witte scheidslijnen zijn vervallen. Ook is het chassis niet langer zwart maar groen.
Zie b.v. de D II van Minitrix:
mt 11456-01a www.jpg
mt 11456-01a www.jpg (125.43 KiB) 6092 keer bekeken
Een andere D II van Minitrix is ook in deze kleurstelling uitgevoerd, maar heeft evenwel een groene omloop, een groen dak en zwarte wielen:
mt 11412-01a www.jpg
mt 11412-01a www.jpg (115.59 KiB) 6092 keer bekeken
De laatste variant is uit de tijd van de Deutsche Reichsbahn, toen de Beierse loks ondanks de eenwording van de staatsspoorwegen toch nog een eigen signatuur behielden. De voorschriften uit 1921 schreven de vooroorlogse kleuren van de Pruisische staatsspoorwegen voor (groen, zwart en rood), maar de locomotieven behielden het eigendomskenmerk Bayern. Zie bijvoorbeeld de R 3/3 van Minitrix:
mt 11011-01a www.jpg
mt 11011-01a www.jpg (119.24 KiB) 6092 keer bekeken
Tot zover de kleurstelling van de Beierse nevenlijnstomertjes. Vanaf 1926 waren ook deze lokjes in de kleuren zwart en rood.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Op een winderige nazomerdag maar eens Flickr geregeld en gestart met het bijwerken van mijn draadje over Lauterbach. En meteen de gelegenheid te baat genomen om de foto's van mijn stoffige draadje in de rubriek Doe het zelf hier te plaatsen.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Harry, mooie foto's van de schitterende lokjes. Zo te zien heb jij wel een voorliefde voor drie assers, of is dit puur toeval?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens,

Geen voorliefde voor 3-assers, wel voor nevenlijnmaterieel, dus helemaal toevallig is het niet. Hoewel het Minitrix-lokje in al zijn varianten ( D II en R 3/3) eigenlijk een rangeerlok is en vroeger dus hoofdzakelijk op (grote) stations te vinden was. Dit in tegenstelling tot de beide loktypes van Fleischmann.

De van oorsprong Beierse D II en R 3/3 werden door de Beierse staatsspoorwegen en de DRG zelfs uitsluitend gebruikt als rangeerloks en waren over nagenoeg alle lokdepots in Beieren verdeeld, ook in de Palts links van de Rijn (Kaiserslautern en Zweibrücken). Na de Tweede Wereldoorlog werden nog 143 loks van dit type overgedragen aan de DB, die sommige loks wel hebben ingezet voor de lijndienst, nl. op de trajecten Vilshofen-Aidenbach, Vilshofen-Ortenburg en Dettelbach Bf-Dettelbach Markt.

Er zijn twee loks bewaard gebleven; eentje staat er in het Beierse spoorwegmuseum in Nördlingen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Hallo Harry, wat leuk dat jij je verdiept in de geschiedenis van de lokjes.
Ga je voor jouw H0 project ook gebruik maken van dergelijke machines?

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens,

Ik vind het inderdaad leuk om van alles uit te zoeken over het rollend materieel wat ik heb.
In hO heb ik dit lokje (nog) niet, al is het wel ooit uitgebracht door Rivarossi. Wel heb ik de Württembergse T3, eveneens een kleine drie-asser bestemd voor de rangeerdienst, maar die wel degelijk veel op nevenlijnen werd ingezet. Zo liep dit lokje op de lijn Blaufelden-Langenburg en past dus goed op mijn segment Ludwigsruhe. De Württembergse T3 vind ik zelf net zo fraai als zijn Pruisische naamgenoot. Hierbij een fotootje van een nog werkend exemplaar:

Afbeelding

Aan de grote bel op het machinistenhuis kun je zien dat de lok ingezet is voor de treindienst. Het lokje is ooit in N door Imotec, een kleinseriefabrikant geproduceerd, maar dat is helaas nergens te vinden:

http://www.1zu160.net/neues/neu11/imotec-t3.jpg
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door spoor65 »

Mooi om te zien hoe jij je hier in verdiept.

idd leuk locje,
imotec heeft hem zo te zien in 2011 uitgebracht,
voor een prijs van maar ergens rond de €740

De oplage is ook vast niet erg hoog geweest,
en bij mijn weten produceert ze haar modellen alleen als er vooraf voldoende voorbestellingen binnen zijn.

Dus mocht je hem gaan tegen komen, dan ben ik bang dat je nog steeds de hoofdprijs moet betalen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie