Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door FidOo »

Heren misschien kunnen jullie mij in de goede richting wijzen.

k heb nu sinds kort een DR5000 aangeschaft. Uit nieuwsgierigheid wilde ik eens testen wat voor Apps er beschikbaar zijn om de centrale aan te sturen. Ik wil dit zonder tussenkomst van een PC en software doen, dus telefoon/tablet direct met de DR5000 verbinden.
Ik heb de volgende Apps gevonden

Werkt:
1: RtDrive Lenz (werkt direct met de DR5000, bevat alleen sumiere mogelijkheid om een Lok aan te sturen, geen wissels e.d.)
Deze app heeft een update gekregen waardoor deze nu veel meer funkties heeft gekregen en is dus nu de enige keuze om de DR5000 met een APP te besturen zonder verdere hardware.

Werkt, maar extra hardware nodig:
1: Engine Driver (werkt met jmri wifi server en mrc prodigy wifi). Heb hem niet werkend gekregen met de dr5000.
JMRI werkt niet DIRECT met de DR5000, hiervoor heb je altijd een JMRI server nodig die draait op een PC of Raspberri Pi.
2. Digitrains app (werkt met jmri wifi server, roco Z21 en digiwifi), deze app zou ik het liefst willen gebruiken om de dr5000 aan te sturen.
Werkt dus niet zonder extra hardware vanwege JMRI zoals hier boven en het Z21 protocol wat de DR5000 nog niet beheerst.
3. LocoTouch (werkt met JMRI wifiserver, Z21, locotouch?)
Idem als hierboven.
4: RocRail RC-CAB, (werkt met de dr5000) is een betaalde app, wat ik geen probleem vind, maar kan er maar weinig info over vinden icm DR5000
Niet zelf getest maar door 1001-digital.de samen met mij, gestest door Rocrail op een RasPi v3 te installeren en vervolgens via de Rocrail App deze aan te sturen, is de beste optie als je bv ook een schakelbord wilt gebruiken.

Werkt (nog) Niet!
6: Rtdrive ECOS (getest, werkt niet.)
7: RocoZ21 (getest, werkt niet omdat de DR5000 dit protocol nog niet beheerst. schijnt wel in de planning te zitten bij digikeijs)

Mijn vraag is nu, is het 1 van jullie wel gelukt met 1 van bovenstaande apps, of andere apps.
Zo ja, kun je de instellingen doorgeven.
Laatst gewijzigd door FidOo op 04 aug 2017 22:29, 4 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door nspoorkees »

Van dit lijstje kan ik alleen locotouch in de ios appstore vinden, en dat is echt een lachertje zo te zien... ik denk dat je het over Android apps hebt? Anders even linkjes erbij doen...

Als ik even zoek op dr5000 en apps, dan kom ik wel eea tegen o.a. van Karst Drenth (gelieerd aan Digikijes) van demo's van apps maar die filmpjes zijn soms al 2 jaar oud... er gebeurt sowieso niet veel bij digikeijs de laatste tijd...



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door FidOo »

Kees ik heb even de links er bij gezet (klik op de naam)

Alleenvan RocRail verwijst naar de website van RocRail zelf omdat deze niet via de playstore te downloaden is.

Verder ter verduidelijking, ik ben inderdaad opzoek naar een Android App, maar vooral naar een manier om de DR5000 te benaderen. (bv via JMRI of xpressnet interface)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door martindomburg »

De EcoS app werkt direct met de EcoS via een IP adres. In principe zou ik geen bezwaar zien dat hij de DR5000 zou negeren. Tenzij ESU een.aanmeld eist met een.serial nummer.

Proberen?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door FidOo »

Martin elke app werkt met een IP adres. Dit kan niet anders vanwege het feit dat je via een netwerk verbinding wilt maken met een apparaat, dus je moet tegen de app vertellen op welk (IP!)adres hij dit apparaat kan vinden.
Ik heb de native ECOS app nog niet geprobeerd. Wel een andere app (Rtdrive ECOS) die specifiek voor een ECOS is gemaakt en die kreeg ik nog niet aan de gang.

Zoals het er nu naar uit ziet zijn RocRail RC-Cab en Rtdrive Lenz de enige 2 die direct met de DR5000 overweg kunnen. Maar allebei echt ontzettend basic zijn. Ik ga toch eens kijken of ik in contact kan komen met de ontwikkelaar van DigiTrains en of deze niet geschikt gemaakt kan worden voor de DR5000. Zo ver ik theoretisch kan beoordelen moet dit niet al te ingewikkeld zijn, aangezien het al geschikt is voor expressnet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door martindomburg »

Goed idee, het zou mi ook niet zo lastig moeten zijn. Als je overigens zelf een app script kan maken met een appmaker kan je zelf ook wat maken :)

Uitdaging, tis dat ik er geen tijd voor heb anders had ik daar wel eens ingedoken.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door Rem_Brand »

Kijk, dit is een interessant onderwerp, ik ga hem volgen.
Onlangs zelf ook de DR5000 aangeschaft en via een app wat functies bedienen lijkt me leuk.

Al heb ik zelf welliswaar geen Android devices is het wellicht wel een idee om daarvoor een android tab aan te schaffen.
Dedicated voor de modelbaan, ligt die tenminste ook niet beneden als ik hem boven nodig heb :mrgreen:


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door martindomburg »

Sowieso kan je als je iTrain gebruikt de app van iTrain gebruiken. Die werkt op alle platformen.

Of decoderPro met de JMRI throttle.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door Rem_Brand »

Dan is mijn vraag eigenlijk al beantwoord aangezien ik toch via iTrain de boel aan ga sturen.
Maar des al niet te min blijft het een leuk subject.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door Marcvane86 »

Werkt wellicht de Roco Z21 app?? daar kun je zelf het ip adres ingeven in de app.
Weet alleen niet of er perse een Z21 gekoppeld moet worden voor werking.
Poging om te proberen waard is verder wel een mooie app.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door FidOo »

Helaas werkt die ook (nog) niet, heb gelezen dat Digikeijs wel bezig is/over na denkt om, om het Z21 protocol te implementeren.

Zal even een update doen in het eerste bericht


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door Marcvane86 »

Martin Domburg heeft met de nieuwe software versie mogen spelen dacht ik die al Z21 app ondersteunt. Zal dus niet lang meer duren eer die update beschikbaar komt.

Even geduld nog, werkt goed deze app met Z21 en aangezien protocollen zijn vrij gegeven voor DR5000 zal die daar ook goed gaan werken.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door martindomburg »

Klopt, werkt echt super!

Komende zaterdag in Lochem heb ik de baan bij me een kan je ook met je eigen app testen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door FidOo »

Ik heb zelf vanwege de verhuizing nog niet kunnen testen. Maar inderdaad is digikeijs goed bezig geweest en heeft het Z21 protocol goed geimplementeerd.

Helaas zit er nog wel een vervelende fout in de Z21 App van Roco zelf. (bij het aanmaken van een nieuw baanplan crasht deze).
Dit schijnt met vorige versies van Android ook al een probleem geweest te zijn.
Hier kun je wel een omweg voor gebruiken door de standaard layout leeg te maken en te exporteren met een nieuwe naam (bv "nieuw") en deze vervolgens te importeren.

Zodra ik wat meer tijd heb zal ik ook eens gaan testen, maar dit zal nog wel een maandje of 3 kunnen duren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door Marcvane86 »

Afgelopen zaterdag heb ik met de Z21 App de DR5000 bij HIP kunnen besturen.
Het geheel is opzich eenvoudig in te regelen en werkt voor de besturing van treinen en magneetartikelen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Dr5000 aansturen via een app (voorkeur voor digitrains)

Bericht door MadSeven »

Het is een omweg, maar werkt wel; RocRail draait op de PC en praat met de DR5000. Op die PC tightVNC (server) geinstalleerd, zodat ik hem van overal kan overnemen. Op Android RealVNC (viewer) geinstalleerd. Scherm van PC overnemen op de Android en je kunt overal bij. Niet de oplossing die je zocht, maar wel functioneel; alles wat op de PC beschikbaar is (RocRail, DR5000 interface) is beschikbaar op de Android....


Plaats reactie