Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

Deze week een eerste opzet gemaakt voor het baanplan voor mijn 2e baan (1e baan ligt qua rails)

Oppervlakte beschikbaar is 320x80cm met daaraan gesloten op de lange kant een 110x80cm

Eisen
-niet onnodig complex
-ruimte voor een haven met een schip met lengte 45cm
-ruimte voor industrie
-merendeel treinen is goederenveervoer, lengte tot 140cm, 7 stuks
-er zullen 1 of twee kleine stoptreinen rijden (silberlinge of umbauwagen), deze gaan naar het kleine vakwerk dorp links. De goederentreinen gaan om het dorp
-aansturing is twin center,
-DCC, maar geen automatisch rijden dus geen baanvakken en bezetmelders
Wissels electrisch

Over de tekening
-schaal is 1 op 100cm, bochten met passer op radius 230mm en radius 260mm
-bochten zijn minimaal R2 van fleischmann Piccolo icm met flexrail voor de de buitenbochten
-de kruizing in het midden is middels een brug
-de 180 graden bocht linksonder zal gecamoufleerd worden met een berg.

- dit is een basis, met bouwen zal er hier en daar wat worden finegetuned nog, de doodlopende sporen rechtsboven bijvoorbeeld, mocht er te weinig ruimte zijn voor industrie gebouwen dan gaat het anders, eventueel worden ze niet doodlopend maar een appart rangeer terrein, onder 5 spoors, boven 3 of 4 spoors
Brugdelen bieden ruimte voor een derde spoor onderlangs, ik denk dat mij dat wat meer ruimte gaat geven

-bij de brug komt er een mogelijkheid om van spoor te wisselen

Op of aanmerkingen zijn altijd welkom!


Afbeelding2017-10-05_10-40-47 by T, on Flickr



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

kleine aanpassing gedaan rechts, ook even de echte breedte daar in meegenomen van de meerbaans-rails aldaar.

Afbeelding2017-10-05_02-48-15 by T, on Flickr


nog een aanpassing
Afbeelding2017-10-05_07-00-12 by Tn, on Flickr
-betere rangeermogelijkheden, vier doodlopende sporen boven waar slepen wagons kunnen worden geparkeerd en ontkoppelt van loc
- op het rangeergebied in het midden kan de loc eventueel wisselen van kan (moet nog een extra ontkoppel rail in)


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik ben ook zo begonnen, een paar schetsen op papier. Het geeft een idee en niet meer dan dat. Ik had met mijn schetsen behoorlijk moeite om de wissels er goed in te krijgen en de bogen correct op de juiste cirkelmaat. Uiteindelijk ben ik gaan werken met een speciaal tekenprogramma voor het ontwerpen van spoorplannen, bijv. Scarm. Je kunt dan direct gaan tekenen met het railmateriaal van jouw favoriete merk en je bent er meer zeker van dat alles ook klopt zodra je het gaat uitleggen op een tafel. Ik raad je aan dat ook te doen, want een paar zaken in jouw tekeningen lijken erg optimistisch getekend.
Zo lijkt het nu of je gebruik gaat maken van R1 en R2 bogen, en het is beter om R1 te mijden omdat niet al het rijdend materiaal daar even soepel doorheen gaat.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

Bedankt voor de feedback,

Tekenprogramma is geen optie voor mij, kost mij onmogelijk veel energie door het letsel want in mijn hoofd is onstaan toen ik op de fiets een spookrijdende auto tegenkwam, vandaar dus op papier.

Dit is voor mij ook puur een globale leidraad, bij het leggen van de rails zal ik waar nodig bijstellen. R1 mijd ik al, alles is als hhet goed is getekend op R2 (tekening is A3, schaal 1 op 100, passer in gesteld op 23mm voor de binnenbochten (radius van fleischman is 226mm).
Een halve cirkel van R2 met een 9100 maakt 226+226+222 =664mm, dus 136 mm over op de randen, want bijna klopt met zoals het rechts op de tekening is afgebeeld.
Mocht het te krap worden dan zal ik dit iets inkorten met een stukje flex van bijv 150mm



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

Rechts een beginn gemaakt, met
https://flic.kr/p/Z9anw7

Het past, is wat krapper dus de 9100 wordt wat ingekort, zodat de bocht erom heen niet te dicht langs de rand gaat (buitenbocht wordt flex), het is maar 2cm , maar dan past het mooier.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door spoor65 »

En zo werkt ieder op zijn eigen manier.

Persoonlijk combineer ik altijd een tekening op papier en een pc programma (anyrail in mijn geval)
Domweg omdat ik het fijner vind om de ideeën die ik in mijn hoofd krijg sneller op papier kan uitschetsen dan gelijk op de pc,
dus altijd eerst een schets op papier, om het daarna uit te werken in anyrail.

En hoe je ook doet, uiteindelijk in praktijk, zal je altijd wel ergens iets moeten aanpassen, omdat het toch net ff anders uitpakt.

En dan dit ontwerp, spreekt mij aan door zijn eenvoud, niet teveel willen op de beschikbare ruimte, is precies mijn insteek,
liever wat minder uitbeelden en geloofwaardig, dan er een dolle kermis van te maken.

Ga die zeker volgen.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

Https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 34#p183834

Hier wordt er gebouwd Freddy, en we delen die mening.
Alle rails die ik leg moet eem functie hebben, en nu ik aan het bouwen ben doe ik ook soms bewuste concessies om een spoor weg te laten omdat het anders te vol wordt als geheel

Het tekenen op school pakt nog steeds best kloppend uit qua bochten en ruimte, uiteraard is het wisselverloop niet te tekenen dus dat is bouwen met de rolmaat erbij om te controleren of de vakken groot genoeg zijn voor de treinlengtes


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door Wim H »

scighera schreef:... uiteraard is het wisselverloop niet te tekenen dus dat is bouwen met de rolmaat erbij om te controleren of de vakken groot genoeg zijn voor de treinlengtes
Hallo Tieme,
Leuk plan, niet te druk en lekker veel ruimte voor scenery om de treinen goed tot hun recht te laten komen.

Qua planning op papier: dat doe ik meestal ook. Zeker in de beginfase om een idee te krijgen wat er ruwweg wel en niet gaat passen. In een later stadium werk ik de wisselstraten wel uit met software, maar dat is niet perse nodig. In het verleden heb ik vaak genoeg alles gewoon op papier gedaan, incl details. Met alleen een lineaal kom je een heel eind.
De lengte van een wisselstraat bv, die kun je heel goed afschatten zonder software. Ik zie dat je Fleischmann Picolo gebruikt. Die wissels zijn 11,1 cm lang. Als er dan 3 achter elkaar moeten komen gaat dat dus al 33 cm kosten. Op die manier kun je redelijk snel afmeten hoeveel opstelruimte je voor een spoor beschikbaar zult hebben. Misschien niet op de mm nauwkeurig, maar dat is doorgaans ook niet nodig.

Aan de andere kant: door gewoon 1 op 1 te proberen met wissels en rolmaat krijg je ook een prima idee. Nadeel is natuurlijk dat je eerst de rails (wissels) moet aanschaffen om te kijken of het past. En als blijkt dat dat niet zo is, heb je misschien een verkeerd wissel gekocht.

Succes met bouwen!
Ik blijf je voortgang volgen.
Groet, Wim



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door nspoorkees »

Probeer het wat minder kaarsrecht te leggen, maar wat organischer, wat meer met lange, vloeiende bochten. Een station kan ook gebogen zijn... je hebt industriesporen en een haven, maar je zou die industrie en de bijbehorende sporen dus bij de haven verwachten. Kijk ook naar je stations, je kunt nergens van de binnenspoor naar buitenspoor en vice versa. Je rijd nu gewoon (2 losse) rondjes, wil je dat? Ook heb je ruimte genoeg voor een schaduwstation, misschien wel onder de tafel. Denk daar ook eens aan.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

Hallo Wim,

Bedankt!

Bouw vordert op een rustig en gestaat tempo (zie mij andere topic voor voortgang)

Standaardmaten zijn bekend gelukkig, echter als je afwijkt van de fleischmann schema's door een wissel rechtstreeks op de afslaande kant van de wissel te plaatsen om zo ruimte te besparen (scheelt 101cm) dan sluit alles weer niet zo mooi

Inmiddels ligt de hele wisselstraat er samen met de rails van de brug en het past perfect.
Dus de volgende klus is de gelegde rails van de wisselstraat recht uit lijnen, vastschroeven en dan de laatste stukjes binnen de wisselstraat afmaken met op maat gezaagde flexrails zodat alles mooi aansluit.
Groeten,
Tieme



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

nspoorkees schreef:Probeer het wat minder kaarsrecht te leggen, maar wat organischer, wat meer met lange, vloeiende bochten. Een station kan ook gebogen zijn... je hebt industriesporen en een haven, maar je zou die industrie en de bijbehorende sporen dus bij de haven verwachten. Kijk ook naar je stations, je kunt nergens van de binnenspoor naar buitenspoor en vice versa. Je rijd nu gewoon (2 losse) rondjes, wil je dat? Ook heb je ruimte genoeg voor een schaduwstation, misschien wel onder de tafel. Denk daar ook eens aan.
Klopt zeker, maar dat is de keuze met beschikbare ruimte

-rechts kan ik door de de muur geen flex gebruiken, want ik ik krijg het nooit goed vastgelegd
-gedeelte links zal meer met flex worden en dus vloeiender,.
- de grote 180 graden bocht links zullen niet zichtbaar zijn door een berg cq tunnel
-wisselen tussen binnen en buitenspoor kan op in de wisselstraat, beide kanten van het grote langeerterrein zijn inmiddels voorzien van wissels tussen deze twee, zodat ongeacht de rijrichting en ongeacht op welk spoor de trein rijdt er gewisseld kan worden.

-Naast de haven liggen twee zijsporen, in dit geval met aan beide kanten wissels zodat na een stop de trein weer verder kan

Tot slot,
Onder tafel, ligt nog een baan van dit oppervlak, en daaronder verhuisdozen. Bewust gekozen om geen schaduwstation te doen ivm alle klimspiralen, omdat ik daar tegen aan zat te hikken lag de bouw al een klein jaar stil. Dus het grote 18 spoors schaduwstation wat daar lag afgebroken en besloten om voor 3 losse banen te gaan met elk een ander thema. (en de 120 meter flexrails tbv de klimspiralen op de helix gelegd)
Hierboven komt tzt nog een baan, maar dan voor stoomlocs, een baan waar ik een stap vloeiender kan gaan werken omdat de treinlengte maar 70cm is.
Concessie die ik bij de baan op dit baanplan moest doen is dat ik het rollend materiaal ook kwijt moet (ja, luxe probleem, en een deel zal zelf verkocht worden als deze baan rijklaar is).

Bij deze baan wil ik 6 aa 7 goederenslepen kwijt kunnen plus de bijbehorende locs als ook een stoptrein, vandaar de extra sporen in het industriegebied.
Gezien het feit dat ik ook de loc van kant wil wisselen zijn er dus ook ontkoppel rails aangepast op het doorgaande buitenspoor, waar een sleep van 130cm aan wagons riant tussen past.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door Marksintpancras »

Tja, lange treinen op een beperkte rijlengte, dat is altijd een persoonlijke keuze.

Echter mijn advies, maak nu gewoon een mooie dieselstreken van, leuk gevarieerd treinen loop kan je maken. En genoeg aanbod in rijdend materiaal. En je kan mooie landschap bouwen.

Wil je lange treinen maken, tja maak echt gebruik van klimspiralen en schaduwstations.
Lukt het je zelf niet, je kan ze kopen of een support aanvraag neerleggen bij Domburg Train Support of Hollander OmbouwService.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door Debvd »

Mark,

Hij heeft drie landschappen boven elkaar zonder klimspiralen. Heb het gezien hoe hij het gaat doen en moet zeggen dat ik zijn gedachten hierover op dee manier ook weer prachtig vindt. 3 aparte sceneryś onder elkaar.

:D

@ Tieme,

Je gaat weer lekker snel man....BB snelheid :lol: :lol: :lol:



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: Baanplan voor baan 2, goederen, 320x80 met 110x80

Bericht door scighera »

@mark

Klopt keuzes, natuurlijk is er aanbod in diesels, maar als ik in mijn kast kijk liggen er een heleboel mooie E-locs klaar en stoom locs.
En ik ben van mening dat een schaduwstation met klimspiralen geen must is. Ook omdat ik niet automatisch ga rijden, met dezelfde reden als ik de klimspiralen heb laten varen, het kost onnodig tijd en geld. Het gaat mij om de treinen en de scenery, en door de mijn initiele plan aan te passen door de klimspiralen en schaduw station te schrapoen ben ik van 2x (320x80cm) baan efectieve baan oppervlak naar 3x (430x80xm) baan oppervlak gegaan met daardoor meer ruimte voor scenery.
Ja, het heeft nadelen, ik moet op elke laag wat parkeersporen intekenen.

En natuurlijk kan ik klimspiralen laten maken, maar ik weet ook hoeveel arbeidsuren er in gaan zitten en dus wat het prijskaartje is. En als ik dat meeneem met eerder genoemde voors en tegens dat is de keus voor mij makkelijk.

Baan 1 is in scenery fase, en vanuit die baan heb ik weer dingen geleerd die ik toepas op deze, hoogteverschil, niet teveel spoor dicht op elkaar op de voorgrond, spoor schuiner leggen ipv aan de rand (ook al had ik op de andere baan geen keus ivm een trein die 35cm radius nodig heeft)

@Björn
Haha ja, soms heb ik weer wat energie gevonden, een idee in mijn hoofd, en dan is het gewoon tijd om even de gedachtes in de praktijk ten uitvoer te brengen
Na deze 2e baan is het gewoon even rijden en scenery bouwen (ik wacht nog op ledstrips voor onder de lagen), deze baan vreet best wat rails weg.

Ben jij al inmiddels aan het bouwen geslagen?


Plaats reactie