Piko NS1225 blauw, NS1202 grijs/geel, NS1201 turquoise en NS1218 bruin

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door Rick »

De 1307 was dat en als ik me niet vergis was de 2384 op initiatief van Tilburg rood gespoten. De enige echt NS Cargo rode locs waren de 1637, 6430, 6442, 6454 en 6511-6520. Piko heeft inderdaad een ongelukkig nummer gekozen bij de 2342 maar daar is ook zelf iets aan te doen. :)



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door Bouwe »

De 1222 is volgens de site van Piko leverbaar!

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door Heiko »

Wie van dit forum gaat hem kopen?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2334
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door H@Ns »

Bouwe schreef:De 1222 is volgens de site van Piko leverbaar!

Mvg,
Bouwe
Hallo,

Klopt, is zojuist bij ons geleverd!

https://www.n-spoorstore.nl/nl/ns-mater ... 4620-13966

groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door nspoorkees »

Heb sinds gister eindelijk ook een Piko 1202 (geel/grijs). Mooi ding, maar wat me opvalt is dat de leds (zoals haast altijd) véél te fel zijn, zelfs met de (Kuehn) decoder op de laagste stand. Ook valt op dat het toplicht feller is dan de 2 onderste lampen, waarschijnlijk omdat die iets beter voor het lensje zit in de kap, waardoor je hem schuin van boven, beter ziet.

Dat wordt weer openmaken en weerstanden vervangen ben ik bang...



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door Bouwe »

Is dat al gelukt Johan? We zien graag een verslagje ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door WilcoV »

nspoorkees schreef:Heb sinds gister eindelijk ook een Piko 1202 (geel/grijs). Mooi ding, maar wat me opvalt is dat de leds (zoals haast altijd) véél te fel zijn, zelfs met de (Kuehn) decoder op de laagste stand. Ook valt op dat het toplicht feller is dan de 2 onderste lampen, waarschijnlijk omdat die iets beter voor het lensje zit in de kap, waardoor je hem schuin van boven, beter ziet.

Dat wordt weer openmaken en weerstanden vervangen ben ik bang...
Goedkoper en waarschijnlijk makkelijker is om de glaasjes met doorschijnende (gele) verf te behandelen of tape te beplakken. Aan de binnenzijde uiteraard.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door nspoorkees »

Ik had de leds al beplakt met gele kaptontape. Dat maakt amper verschil in helderheid. Er zal echt met weerstandjes geprutst moeten worden als ik deze decoder blijf gebruiken. Wellicht zal een andere decoder meer kunnen dimmen. Ik zal hem morgen eens open maken, kijken hoe makkelijk of moeilijk het is igv andere weerstandjes.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door nspoorkees »

Net als bij de 2200/2400 zitten de leds voor de front- en sluitverlichting op een apart printje wat je in het frame schuift, daar zitten de weerstanden op voor de leds, alsmede condensatoren en weerstanden voor ontstoring en ontkoppeling etc. Op zich dus heel mooi aan te passen, het enige probleem is dat op dat kleine printje een plastic houdertje zit geplakt om de verlichting af te schermen. Dat dingetje zit in weg als je wilt gaan solderen. Dat ding moet er dus af, zonder te breken. Voorlopig houd ik het maar even zo, de onderste leds zijn wel genoeg gedimd, alleen de bovenste is me te fel. Misschien dat ik die eerst wat handig kan maskeren, voor ik dat printje ga slopen ;)


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door WilcoV »

nspoorkees schreef:Ik had de leds al beplakt met gele kaptontape. Dat maakt amper verschil in helderheid. Er zal echt met weerstandjes geprutst moeten worden als ik deze decoder blijf gebruiken. Wellicht zal een andere decoder meer kunnen dimmen. Ik zal hem morgen eens open maken, kijken hoe makkelijk of moeilijk het is igv andere weerstandjes.
Ik zou niet de leds beplakken maar de uitgangen in de kap.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door nspoorkees »

Dat is moeilijker en heeft hetzelfde effect.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door nspoorkees »

Ik heb vandaag de bovenste led's met wat zwarte verf gemaskeerd, zodat de oppervlakte van wat de led kan schijnen, nog maar 1/4 is van wat het was. Ziet er veel beter uit zo, de bovenste led schijnt nu net zo 'fel' als de onderste 2. Binnekort ook maar eens de airbrush uit de winterstalling halen en eens wat roestige draaistellen maken bij deze maar ook heel veel andere loks.
Bijlagen
Bestand 18-11-17 17 42 55.jpg
Bestand 18-11-17 17 42 55.jpg (101.44 KiB) 8703 keer bekeken


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door maarten »

Netjes zo!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door Nijboer »

Nice!!



Valéry
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Arnhem

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door Valéry »

Antwoord aan Collin Nijboer op:
Staat net zoals de 2200 hoog op de poten
En tgv die hoge poten kijk je tussen draaistellen en bovenbouw door.
Leg je Piko-model eens op de maattekening onder aan blz. 16 van het boek Spoorwegmaterieel in Nederland van Nieuwenhuis/Nahon. Die tekening is op schaal 1:160. En zie: het model past er precies op! Dat klopt ook met de tekening op blz. 72 van Elektrische locomotieven in Nederland van Carel van Gestel en Bert van Reems.
Op de verlengde Spoorlaan in Tilburg, ter hoogte van het Boerhaaveplein waar het hoogspoor van 1960 aansluit op de in 1920 aangelegde helling naar het viaduct over de Ringbaan Oost, konden de passerende locs op oogshoogte goed worden bekeken als ze het zuidelijke spoor naar Eindhoven bereden. Van die Amerikaanse locs herinner ik me dat er boven de draaistellen een doorkijk was. Die is ook te zien op de foto die door WilcoV op pagina 4 van deze discussie is geplaatst di nov 08, 2016 21:02. Mede daardoor maakten de 1200'en zo'n stoere indruk, maar natuurlijk ook door de hoge vlakke neuzen.
Ook de 2200/2300 is van Amerikaans ontwerp, maar daarvan staat het Piko-model inderdaad hoog op de draaistellen. Ook dat is na te gaan als je van de 1:100-maattekening op blz. 30 een tot 62½% verkleinde kopie maakt en daar je Piko-dieseltje op legt. Uit mijn Tilburgse tijd herinner ik me geen vrije doorkijk boven de draaistellen van die aanvankelijk erg luidruchtige locs.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door Nijboer »

Ik heb dat boek niet.
Maar in een ander boek of blad heb ik ergens een foto gezien van een 1200 waar je ziet dat het origineel ook ineens wat hoog
op de poten lijkt te staan. Het is dus kennelijk maar net hoe je standpunt is. Bij het Piko model op de baan heb ik de hoge poten ook niet als hinderlijk ervaren, het is met name op de foto's te zien.
Zaterdag komt de nieuwe Turquoise variant. Ben heel erg benieuwd. Hopelijk past de kleur een beetje bij de turquoise Startrain 1300.
En vallen de draaistellen qua kleur wat minder blauwig uit dan op de reeds verschenen foto's.



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door Nijboer »

En ik weet welk boek. Foto mag ik vast niet plaatsen.
Het is het boek over de NS1600 van Uquilair.
Onderaan blz 8 zie je een 1300, 1200 en 1600 aan elkaar gekoppeld op een spoordijk.
Bij met name het rechter draaistel kijk je er tussendoor!
Toch wel apart.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel

Bericht door WilcoV »

Kijk eens naar de foto op pagina 4 in mijn post aldaar, je ziet gewoon de er achter staande Mat 64 tussen het draaistel en de bak van de 1200 loc door.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel en NS1201 turquoi

Bericht door Nijboer »

Draadje van nieuwe naam voorzien, want de nieuwe telg is er nu ook: de NS1201 in de turquoise kleur.

Zaterdag bij de forumsponsor mijn exemplaar opgehaald.
Een heel mooie kleur is het geworden!!
Maar ik ben kritisch:
- een heel klein plekje op het dak
- de kap zat muurvast, ook mbv de diamethode.
- de kap weer terug plaatsen voelt ook wat stroef
- witte LEDs net wat te wit
- kleur van de draaistellen

Uitleg:
kap moest eraf tbv plaatsen decoder. Man man, ik kreeg hem toch echt niet los!!
De panto vloog er door al het geweld vanaf. (gelukkig een kliksysteem)
Gelijk de LEDs aangestipt met geel.
Kapje er weer op, ging ook stroef aan 1 zijde.
Kleur van de draaistellen is wat minder heftig dan de Piko foto. Kan ook te maken hebben met de
kleurweergave van mijn laptop scherm.
Maar toch is het draaistel wat blauwig en plastic achtig. Zou dat blauwige in het echt nou ook zo zijn geweest?

De kleur van de NS1300 van Starttrain is welliswaar anders, toch kunnen ze best naast elkaar staan.
Ik kijk alweer uit naar een volgende kleurvariant.

Foto's volgen!

Collin



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel en NS1201 turquoi

Bericht door robert »

Ga er maar van uit dat dit de goede kleur geweest zou zijn. Alleen wie weet het nog, het is bijna 70 jaar ! geleden dat de 1200 in dienst zijn gekomen. Persoonlijk vind ik de kleur te nadrukkelijk aanwezig, klein locje, kleur springt er echt uit. Wordt bij HO al minder. Gaan we misschien nog wel wat aan doen, zie wel.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel en NS1201 turquoi

Bericht door WilcoV »

Over de kleur is heel wat te doen geweest, Piko heeft de kleur gebaseerd op de museumloc en de kleur daarvan is vastgesteld op basis van diepgaand onderzoek en zal het dichts bij de oorspronkelijke kleur zitten in vergelijking met kleuren die in het verleden zijn toegepast. De restaurateurs van de museum 1201 hebben de kleur afgeleid van een ontdekte folder dat die kleuren bevatte en gemaakt is ten tijde van het in dienst komen van de 1200 serie en kleurresten die bij de restauratie zijn gevonden. De kleurresten waren helaas te ver vergaan om definitief de kleuren vast te stellen, maar in combinatie met de folder kwamen ze heel ver. Piko kennende mag ik er van uitgaan dat ze bij het kiezen van de kleur goed naar de 1201 hebben gekeken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel en NS1201 turquoi

Bericht door Nijboer »

Vanavond maar even voorzichtig de zolder op. Hopen dat mijn 1201 niet tot 1 klomp is versmolten.....



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel en NS1201 turquoi

Bericht door Nijboer »

Bij deze een paar foto's. Even geschoten op een bloedhete zolder.. met mn mobiel. Focus niet echt lekker, maar goed zat.
De kleur is echt apart, de foto's lijken alle 3 qua kleur weer anders. Kan ook door het kunstlicht komen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kleur van de 1201 lijkt beter (gevoel) dan de startrain 1300. Die lijkt wel iets meer metallic of zo. Maar niet storend!!
Kleur van draaistellen valt wel op .

Collin



Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Piko NS1225 blauw en NS1202 grijs/geel en NS1201 turquoise

Bericht door Raymond »

Hallo,

Heeft iemand de luchtslangen er al eens opgezet?
Ik heb vorige week een poging gedaan, ik kreeg het maar niet voor elkaar om de slang erin te krijgen, wat ook lastig is dat de buffers in de weg zitten, je kan er zo moeilijk bij komen....ik heb al geprobeerd om de buffers eraf te halen maar het lijkt wel of ze vastgelijmd zitten?
Ik durfde er niet harder aan te trekken, bang dat ik de boel kapot trek....
Helaas ben ik al een luchtslang kwijt, die schoot uit mijn pincet 🙄
Iemand misschien tips?
Alvast bedankt!

Groet ,
Raymond



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Piko NS1225 blauw, NS1202 grijs/geel, NS1201 turquoise en NS1218 bruin

Bericht door Nijboer »

Naam van het draadje gewijzigd, want er is nu ook een bruine variant te koop. De 1218 is sinds een tijdje toegevoegd aan het portfolio aan 1200-en die Piko levert. Maar... ik heb er nog niets over gelezen op het forum! Foto's ed welkom in dit draadje. (ik heb hem zelf nog niet. Iets met prioriteiten stellen en zo...). Groet, Collin


Plaats reactie