Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Bericht door Overdijk »

Vandaag weer eens een review en deze keer neem ik weer een bijzondere E-loc onder de loep.

Afbeelding

De DB AG BR 171 013-6 uitgebracht door Arnold.

Het voorbeeld:
De BR 171 werd vanaf 1965 geleverd aan de Deutsche Reichsbahn als BR 251.
In totaal werden er 15 machines gebouwd door Lokomotivbau Elektrotechnische Werke „Hans Beimler“ in Hennigsdorf.
Qua uiterlijk vertoonde deze zes-assige locomotieven veel gelijkenissen met de vier-assige DR baureihe E11 & E42.
Wezenlijk verschil zat in de electrische techniek.

Deze locs zijn namelijk speciaal gebouwd om dienst te doen op Rübelandbahn.
De Rübelandbahn is een zogenaamde "steilstrecke" met grote stijgingen in het tracé en oorspronkelijk een tandradspoorlijn.
Tussen 1960 & 1965 werd de lijn geëlectrificeerd, echter om technische redenen kon de lijn niet uitgevoerd worden met de gebruikelijke spanning van 15kV 16⅔Hz.
Er werd besloten om de lijn van 25kV 50Hz te voorzien, met als gevolg dat aparte locs benodigd waren.
In mei 2005 ging de stroom eraf op de Rübelandbahn.
Na protesten van omwonende wegens overlast van de dieseltractie, werd in 2008 weer electrische tractie mogelijk gemaakt.
Wederom met 25kV 50Hz.

De 15 locs hebben dienst gedaan tot december 2004, waarna ze buiten dienst werden gesteld.
In 2000 was men al gestopt met het personenverkeer op de Rübelandbahn, omdat deze locs niet meer omgebouwd werden met het verplichte TB0 deursysteem.
In 1998 had de serie pas Sifa geïnstalleerd gekregen, omdat het tot die tijd onnodig werd geacht wegens de verplichte 2de man op de bok bij "steilstrecke".
Er is nog gezocht naar een koper voor deze serie, echter nadat gesprekken stuk liepen met een koper in Roemenië, werden bijna alle locs gesloopt.
Drie locs hebben de snijbrander ontlopen en zijn bewaard gebleven.

De machines hebben diverse livreien gehad in hun loopbaan.
Beginnend in het groen, werden ze vanaf de jaren 70 in de DR bordeaux/wijnrode kleurstelling omgeverfd.
Na de "wende" volgde een omnummering in BR 171 en het oriëntrood.
Enkele locs zijn zelfs nog in de verkeersrode kleurstelling op de rails gekomen.

Het model:
Arnold heeft de BR 171/251 in 2014/2015 in 6 verschillende varianten op de markt gebracht.
Waarvan ik zelf de verkeersrode variant bezit.
HN 2198 DR E251 009 Groen
HN 2200 DB AG 171 005-2 Verkeersrood
HN 2205 DB AG 171 013-6 DB Cargo
HN 2285 DR 251 010-5 Wijnrood
HN 2286 DR 251 004-8 Groen
HN 2287 DR E251 002 Verkehrsmesse uitvoering
Het gaat hier dus om moderne techniek modellocs en ze zijn dan ook voorzien van de gebruikelijke zaken als NEM koppelingsschacht en decoder voorbereiding.

Motorisch lopen de locs zoals je kan verwachten van een loc gebouwd met de huidige standaard.
Arnold doet daar zeker niet voor andere onder.
Ze lopen rustig, zonder herrie en hebben een nette trekkracht.
Ze zijn voorzien van LED-verlichting en ASB op 2 van de 6 assen.

Ook de detaillering is zoals verwacht.
De kleuren en beschrifting zijn loepzuiver.
De daktuin ziet er compleet uit en ook de pantografen zijn mooi gedetailleerd.

Arnold heeft dan ook wederom een bijzondere Reichsbahn loc uitgebracht.

Het oordeel:
Detail: 9
Bouwkwaliteit: 8,5
Bedrukking: 9,5
Loopeigenschappen: 8,5

Overal: Een verdiende 9.

Voor het geld zijn het zeer aparte locs, met een hoge Reichsbahn uitstraling.

En nog een paar foto`s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Overdijk op 27 jan 2019 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Bericht door martindomburg »

Is een mooie loc, heb er gisteren een paar besteld bij Arnold voor mezelf en om als special met sound en als digital. Naar verluidt past er een SD10A sounddecoder in de loc.

Maar klopt de prijs die je noemt? De loc word door Arnold opgegeven met een adviesprijs van 197,90

Tevens worden de eerste drie locs niet meer gemaakt, alleen de laatste drie modellen zijn nog in productie.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Bericht door Sandopie »

Martin,

Bij onze forumsponsor kosten deze, voor zover nog op voorraad, locs ongeveer € 100,00. De adviesprijs van Arnold is de afgelopen jaren een lachertje gebleken. Vaak stonden duur geprijsde locs na een maand of 6 voor de helft van de prijs in de aanbieding, met als gevolg dat, en dat lees ik vaak op een Duitstalig forum, men een aankoop uitstelt tot het moment dat de "uitverkoop" begint. Arnold zou naar mijn mening eens heel serieus naar hun initiële prijsstelling moeten kijken.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Bericht door martindomburg »

Nou kopen dan :) de inkoop is zelfs hoger als 100 euro!!!! Af Hans wilt graag van zijn spullen af haha

Kan zijn dat de uitgelopen modellen in de aanbieding zijn. Maar als ik kijk bij de concurrentie gaan ze gewoon voor 179,95

https://www.modellbahnshop-lippe.com/pr ... odukt.html


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Bericht door Sandopie »

Martin,

Arnold produceert de laatste tijd weinig tot geen modellen waar ik wat aan heb (EP. III DB/DR). Dus kopen?, nee bedankt. Ik koop niet om het kopen. Deze hobby is duur genoeg, dus ik investeer gericht.

Edit: Ik koop niet om ..... toegevoegd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Bericht door Rick »

martindomburg schreef:Nou kopen dan :) de inkoop is zelfs hoger als 100 euro!!!! Af Hans wilt graag van zijn spullen af haha

Kan zijn dat de uitgelopen modellen in de aanbieding zijn. Maar als ik kijk bij de concurrentie gaan ze gewoon voor 179,95

https://www.modellbahnshop-lippe.com/pr ... odukt.html
In mijn mail heb ik een aanbieding van de getoonde loc voor 79,99, de genoemde 65 euro heb ik ook eens ergens voorbij zien komen. Er moesten kennelijk meer winkeliers van de locs af.

De bespreking vind ik in ieder geval duidelijk (net als de andere), ik heb alleen weinig met de tot nu toe besproken modellen. Mooi initiatief :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Bericht door Overdijk »

De HN2205 uit de review heb ik gekocht voor €97,- nieuw.

Bij o.a. http://www.modellbahn-kramm.com staan locs uit deze serie voor €69,99.
Daar heb ik ze ook gezien in duo-aanbod en in kombinatie met BR 156 voor €130,-.
Of dat op dit moment nog geldt en/of dat ze zijn uitverkocht, dat weet ik niet.

Wat mij wel is opgevallen is dat er bij tijden flink gestunt wordt met Arnold producten.
En vooral met de DR modellen lijkt het.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Arnold HN2205 DB AG BR 171 013-6 E-loc

Bericht door Overdijk »

Foto`s herplaatst


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Plaats reactie