N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu za okt 20, 2018 09:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma feb 05, 2018 01:08 

hallo allemaal, jw hier uit rotterdam. zojuist aangemeld op de site

tijdje geleden dat ik mij hier al eens heb aangemeld, en toen best wat reacties, echter door tijd gebrek mn hobby helaas niet echt op kunnen pakken
inmiddels in ander huis getrokken (huis van ouders gekocht) met een zolder en ik denk best een flinke uitdaging

ik heb een aardige verzameling spullen, enorme bergen met huizen en stations etc. rails en treinen analoog by the way
heel technisch ben ik niet, ik ben heel eerlijk blij als ik bv een lamp in de fitting kan krijgen haha,

goed ik heb een zolder van een meter of 6 breed bij een meter of 5 lang, in het midden staat een pool tafel die ik toch wel regelmatig gebruik dus daar moet rekening mee gehouden worden

ook is het een schuin dak wat denk ik lastig is in de hoeken door dat deze dan schuin zijn

ik zelf dacht aan beide kanten/ vensterbanken (links en rechts op de bijgevoegde tekening) een frame van 75/80 cm diep dan hou ik voldoende ruimte over voor de keu/pool langs de lange muur (boven in de tekening) zit een schoorsteen in het midden a 40 cm) een frame a 50/55 cm dan kan ik precies om de schoorsteen heen met t spoor
dan heb ik links naast het trappengat een cv ketel en nog 1.40 over en rechts 1.50 (onder op de tekening)

ik dacht - rechterkant naast trap een depot met loodsen etc, dan rechter vensterbank een flinke stad ik heb station dammtorn of zo (van hamburg) met daaronder een schaduw station ik heb nl. 2 klimspiralen a 75cm breed/diep en een cm of 50/60 hoog denk ik dan langs de langere muur 'met schoorsteen wat 'natuurwerk' bergen etc, met her en der een stadje en tussen station met iedere een eigen pendel dienstje ? en dan het linker gedeelte langs de linker vensterbank wederom een flinke stad en eindigen met wat industrie naast de cv ketel

dus snapt iedereen het nog en ziet iemand het voor zich ?

verder wil ik wel wat rust in de baan, dr mag best wel t eea rond rijden en aanwezig zijn maar vaak zie ik spoorbanen en lijkt t wel of de rails als wegvervanging is aangelegd zo druk is het dan, dat lijkt me niks, ik denk 1-dubbel hoofdspoor en her en der een zijbaantje en een pendel dienstje
iemand tips, ideetjes, suggesties,

brand maar los dan

jw

Bijlagen:
zolder plan 1.JPG
zolder plan 1.JPG [ 35.93 KiB | 2072 keer bekeken ]
zolder plan 1.JPG
zolder plan 1.JPG [ 35.93 KiB | 2075 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 06, 2018 10:44 

Hallo JW.

Een mooie ruimte, zo te zien wil je dus langs 3 muren de baan bouwen,
mogelijkheden genoeg, en de eerste jaren zit je niet onder hobby, want de plannen zijn groots.

probeer eens een kleine schets te maken hoe je het in gedachten hebt, daar kunnen mensen makkelijker op reageren en aanvullen.

mvg
Freddy

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

lid van http://www.mcdespoorstaaf.nl/
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 06, 2018 21:51 

ah ja

Laatst bijgewerkt door Nieuwspoor4 op di feb 06, 2018 23:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 06, 2018 22:44 

dat is makkelijker gezegd dan gedaan trouwens, geen idee waar ik moet beginnen, ik ga even proberen te vertellen wat ik denk en hoe ik het voor me zie, hoe ik het met tekenen weet ikng niet maar misschien is er iemand die dit leest en het een beetje kan tekenen ?

ik heb inderdaad 3 lange muren, links en rechts bijna 6 meter en (v.a. het trappengat gezien) nog en muur van ca. 6,5 meter met een schoorsteen in het midden, het is een grote u vorm dus van pak ehm beet 6 bij 6 bij 6 en dan nog 2 kortere stukjes van pak ehm beet 1,50.

ik moet nog gaan bouwen hoor, en voor ik het creatief ga invullen en ga doen, t meest handige is als de treinen een rondje rijden ? maar met die schoorsteen in het midden is dat best lastig, een idee is om de 2 stukken links en rechts naast de schoorsteen te verbinden met een brug of zo, en misschien wel leuk om daar een 4 spoors brug van te maken, dat zou qua ruimte wel passen, heb ik aan een cm of 20breed wel genoeg denk ik ?

beide muren links en rechts van het biljart zijn ca 5,90 lang en lopen langs de vensterbanken. lastig is het dat het een schuin dak is wat het werken in de hoeken lastig maakt, opzich qua hoogte prima maar qua diepte wordt dat lastig ik wilde een diepte aanhouden van ca 75/80 cm anders kom ik er nooit meer bij denk ik

geen idee of 80cm diep genoeg is

de rechter muur naast het biljart lijkt me het handigste om daar een flinke stad van te maken, ik heb station hamburg en dat is al een flinke jongen, daar kunnen volgens mij 4 sporen door heen,

dan heb ik nog 2 klimspiralen (beide trouwens 3 sporen breed) het leek mij het handigste om een schaduw station te maken onder de rechter kant, dus ergens moet ik dan naar beneden en ergens kom ik dan weer boven

ik vind het verdraaid moeilijk, ik zie het ergens voor me maar geen idee hoe ik moet beginnen en waar, ja tafel/frame bouwen das 1, maar dan

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2018 06:42 

Ik denk dat je moet beginnen met dromen over je modelbaan. Even de kamer en schuine muren vergeten. Hoe ziet je droom baan eruit? Bergen of plat? korte of lange treinen? veel of weinig?

Bekijk je daarna wat er in de kamer nodig is voor je dromen.
Een baan maken die in je kamer past maar niet aansluit bij je dromen is verspilde moeite.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2018 12:02 

Toen ik zelf met de baan begon heb ik eerst alle baanplannen in dit deel bekeken en degene die mij aanstonden gedownload.

Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2018 20:53 

Je omschrijft al wat je in de basis in gedachten hebt.

tekenen, en dan zeker wat onze hobby betreft, is niet zo moeilijk, het is de basisles van groep 1, lijntjes trekken en rondjes tekenen.

Neem eerst gewoon eens papier en potlood, vergeet ff dat het ook op de pc kan.
Teken het station op de plek die je in gedachten hebt, teken andere items ook daar waar je denkt dat ze moeten komen.
en ga vervolgens deze eens wat met elkaar verbinden.

Het hoeft nog niet allemaal op de juiste plek te liggen, het is een begin van een ontwerp, waardoor je alleen maar meer ideeën krijgt, gaandeweg zal je steeds meer intekenen omdat je dan ziet wat er kan en waar het kan.

Een baanontwerp is nu eenmaal de eerste stap die wij allemaal moeten maken.
Ja ik heb er al tig gemaakt en veel ook weer verworpen, of zelfs tijdens bouwen van een baan nog weer aangepast.
Hoort er gewoon bij, en maakt het, naar mijn mening alleen maar leuker.

Bedenk dat wij een hobby hebben waar echt alles bij elkaar komt, ontwerpen, aanleggen, elektronica goed plannen en aansluiten, dan nog landschap bouwen en alles wat er bij komt.
Al met al een hobby met vele kanten, het 1 zal je beter liggen dan het ander, maar het uiteindelijke resultaat, daar gaat het tenslotte om.

Schaduwstations zou je aan beide uiteinden kunnen plannen, dus je zou aan beide kanten een helix kunnen plannen.
Schaduwsporen kun je eigenlijk nooit genoeg hebben, want voor je het weet, zit die al weer vol.

mvg

Freddy

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

lid van http://www.mcdespoorstaaf.nl/
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2018 21:31 

Ik ben al bijna 40 jaar bezig met modelspoor en modelbouw, eerst H0 en de laatste drie jaar N spoor. Als die jaren heb ik nog nooit een baanplan getekend. Ik neem de globaal idee in mijn hoofd en begin in principe op het grootste emplacement. De rest bouw ik gaandeweg bij op basis van de beschikbare ruimte en de vorm van die beschikbare ruimte. Gewoon passen en meten tijdens het bouwen. Veel leuker dan al dat geteken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2018 22:39 

Aansluitend bij een van de vorige reageerders: begin met dromen en denken. Wat vind je leuk? Wil je vooral treinen door het landschap laten zoeven? Schep je genoegen in lekker rangeren op de vierkante centimeter? Wil je vooral een mooi landschap waar toevallig ook nog een trein doorheen rijdt? Wil je de nieuwste treinen of toch liever die charmante stomers?
Vele mogelijkheden, bedenk wat je aanspreekt en bekijk vooral veel banen in het echt, op beurzen en zo. Dan gaat het leven.

Een andere tip: begin met een klein proefbaantje, en ga daar van alles op uitproberen. Je schrijft dat je niet zo technisch bent, dus enige oefening is wel zo fijn, voordat je misschien je droombaan verknalt. Als het in het klein lukt, gaat het bij je definitieve baan ook beter.
En ga je digitaal of analoog rijden? Een wereld van verschil, zeker in de te gebruiken techniek.

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 15:11 

Ja oke super ii ga het op een rijtje zetten allemaal
Thanx alvast

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur