Welke lok?

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Ik zou overwegen een aparte lok aan te schaffen voor een schoonmaaktrein (roco schoonmaakwagon, misschien wel meer dan 1); welke lok "trekt het best"? Zou dubbeltractie de beste oplossing zijn?
Ik vermoed dat een dikke diesel beter trekt dan mijn stomertjes?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welke lok?

Bericht door Michiel »

Om 1 of 2 roco-clean wagonnetjes te trekken heb je geen zware diesels in dubbeltractie nodig. Met een gemiddelde stoomloc gaat dat ook perfect.

Het probleem is eerder elektrisch contact. Je stuurt de schoonmaaktrein dikwijls als eerste over een spoor na werkzaamheden; wat lijmresten, spatje droge verf... Een gemiddelde loc staat er snel op stil. Je hebt een zware meer-asser nodig om als eerste over de vuile rails te rijden, en te blijven rijden.

Ik ben erg tevreden of de E8 van Life-Like (oude uitvoering met enkelvoudig loodblok). Ze is loodzwaar, 12 stroomopnemende wielen en een krachtige motor met vliegwiel. Deze loc vlot rijdt door, waar de meeste andere locomotieven gaan haperen en schokken. Lelijk ding, maar prima als schoonmaaktreinlocomotief. En, ze is makkelijk goedkoop te vinden in occasie, en eenvoudig te digitaliseren met een goedkope locdecoder (wel ombouw, geen plug-and-play)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

Michiel schreef:Ik ben erg tevreden of de E8 van Life-Like (oude uitvoering met enkelvoudig loodblok). Ze is loodzwaar, 12 stroomopnemende wielen en een krachtige motor met vliegwiel.
Hoe zie ik of het "de oude uitvoering is"? Zoals deze?


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welke lok?

Bericht door Michiel »

Het is niet evident om het verschil te zien aan de buitenkant. Het meest duidelijke is de koppeling: de oude (1995) heeft de koppeling aan het draaistel, de nieuwe (2004) zit de koppeling vast aan de kast. Je voorbeeld toont dus de oude versie.

De nieuwe heeft een chassis in "split-parts" (over de lengte gedeeld chassis, links/rechts), en is heel lastig om te digitaliseren. Als analoog model rijden beide versies gelijkwaardig.


Voor dat je erin vliegt, misschien toch eens afwachten of er misschien nog andere locs worden voorgesteld, die mogelijk beter bij je thema/tijdperk passen: Ludmillas, V300, ...?
Laatst gewijzigd door Michiel op 13 feb 2018 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Welke lok?

Bericht door Sven »

Voor dat doel gebruik (misbruik?) ik een Minitrix DB BR103, een oudje met lawaaimotor. Een lompe sterke loc die het altijd doet. Maar ik laat hem de Roco-poets altijd duwen, dan rijdt ie over rails die al een keer gepoetst zijn. Dit is ook nog de enige taak voor de 103. Vroeger ooit eens gekocht omdat ik het een mooie loc vond, maar ik rij nu alleen nog Nederlands. Ik heb die 103 al meerdere keren op marktplaats gezet, maar er was niemand die meer dan twee tientjes bood, dus hou ik hem voor poetsaangelegenheden.



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Welke lok?

Bericht door TonN »

Die BR103 was ook mijn idee. Ik vind het nog steeds een prachtige lok. Er zitten 2 motoren in die het niet snel te zwaar hebben want de wielen slaan eerder door.

Dubbeltractie werkt vaak niet omdat wanneer 1 van de loks stilvalt de andere lok wel heel veel moet trekken.

Misschien vind je iemand die hem voor een paar tientjes op marktplaats wil verkopen :)



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

Die 103 met 2 motoren is alleen de hele oude van Trix waarbij de schurzen ook meedraaien met de draaistellen. Alle latere modellen hebben 1 motor en zijn de draaistellen normaal.
(weet dit niet zeker maar volgens mij waren het de trixen) overigens zijn de nieuwere modellen ondanks hun 6 assen wel gewoon 4 assen aangedreven. (hoe dat bij dat oudere model zit weet ik ff niet)
Mocht je digitaal rijden zou ik overwegen om een later model te nemen ivm die 2 motoren.

Overigens vind ik de Roco V200 ook wel een geschikte kandidaat. En hoewel ik de lok zelf niet ken lijkt mij het alternatief van Michiel zeker geschikt. (zwaar, goede stroomafname en goede aandrijving)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welke lok?

Bericht door Michiel »

Om redelijjk over vuile rails te blijven rijden is een vliegwiel op de motoras een enorme weerwaarde. Iets om in 't oog te houden bij de selectie van de loc in de schoonmaakdienst.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Welke lok?

Bericht door Overdijk »

In het verleden ook veel gelezen dat mensen hier de V320/BR232 (DB prototype, niet ludmilla`s) en de dubbelmotorige V188/BR288 van Roco voor gebruiken.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

De V188 zou ik niet direkt willen aanbevelen, hoewel 2 motorig en goede stroomafname valt het gewicht best mee. Daarnaast trekken de motoren veel stroom en is hij wat lastig digitaal te maken.

De V320 (of 232) is dan ook wel een goede keus.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Welke lok?

Bericht door Marcel »

Overigens vind ik de Roco V200 ook wel een geschikte kandidaat.
Is zeker waar,bij mij wordt deze (digitale) loc altijd voor de poetstrein ingezet,hij is beresterk en zwaar zodat hij alles moeiteloos over de baan duwt in dit geval ,ook op hellingen.
Een erg betrouwbare loc!


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Max,

Ik ben de laatste die een modelspoorder ervan wil afhouden een lok te kopen (het idee alleen al :o ), maar ik heb geen poetswagen meer nodig sinds ik eens in de zes maanden of langer een klein beetje ATF op een stukje rails aanbreng en een lok een paar rondjes laat rijden. Als er wat kleine vuile railstukjes zijn, dan zijn die na 2 of 3 rondjes verdwenen.
Er rijdt af en toe wel een Tomix stofzuiger wagen rond en 2 x per jaar zuig ik de hele baan met een "stofzuigerslang met panty", maar poetsen? Als drie jaar niet meer.

Lees wel even de draadjes over ATF als je er niet mee bekend bent, want je moet een onwaarschijnlijk klein beetje gebruiken, wil je er geen glijpartij van maken.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

wow....plenty suggestie....de v200 heb ik wel een dingetje mee; die had ik als kind op een oude 3 rail....Hoe is de minitrix v200?
Wat betreft ATF; dat gebruik ik al, maar levert nog niet het gewenste resultaat. Ik heb begrepen dat je nog steeds zwart residu op de rails houdt, maar dit is gekkenwerk. Ik reinig een bocht met een doekje (met wasbenzine) en haal er flink zwarte troep af. Doe ik dat 10 minuten laten weer, is het weer net zo vies :-(



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Welke lok?

Bericht door thevandijks »

FidOo schreef:Die 103 met 2 motoren is alleen de hele oude van Trix waarbij de schurzen ook meedraaien met de draaistellen. Alle latere modellen hebben 1 motor en zijn de draaistellen normaal.
(weet dit niet zeker maar volgens mij waren het de trixen) overigens zijn de nieuwere modellen ondanks hun 6 assen wel gewoon 4 assen aangedreven. (hoe dat bij dat oudere model zit weet ik ff niet)
Mocht je digitaal rijden zou ik overwegen om een later model te nemen ivm die 2 motoren.

Overigens vind ik de Roco V200 ook wel een geschikte kandidaat. En hoewel ik de lok zelf niet ken lijkt mij het alternatief van Michiel zeker geschikt. (zwaar, goede stroomafname en goede aandrijving)
V200 is een heerlijke loc, ik spaar ze! Schoonmaak op mijn baan, veel rijden helpt ook goed, en soms als ik lang toch niet gereden heb poetsen.

Groet Hans

Afbeelding


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:Ik heb begrepen dat je nog steeds zwart residu op de rails houdt, maar dit is gekkenwerk. Ik reinig een bocht met een doekje (met wasbenzine) en haal er flink zwarte troep af. Doe ik dat 10 minuten laten weer, is het weer net zo vies :-(
Dan heb je echt toch teveel ATF opgebracht. Ik heb ook wel eens wat zwarte oxyde op de rails (dat hindert de stroomafname niet) maar poets mijn rails toch nooit. Als de treinen niet doorslippen: lekker laten zitten.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Welke lok?

Bericht door dwarsligger »

Ik heb in het verleden ook 2 V200 aangeschaft, maar dan van Roco. Ze werden toen gedumpt via conrad voor 35 euro. Ben er zeer tevreden mee. Maar zoals Michiel aangeeft is stroomafname cruciaal, met een diesel of eloc is dit al snel beter geregeld.

Trekkend vermogen is alleen belangrijk bij steile hellingen of wanneer je het poetsblok laat meerijden in een trein.

Zelf heb ik dus een trein met voor- en achterop een roco V200 en ertussen een roco poetsblok en een tomix stofzuiger. Rijdt altijd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

Neem de Roco V200, niet een andere want dan had ik voorheen wel geschreven "Minitrix v200"!

Inbouwen van een decoder is een fluitje van een Cent! Neem er een doehler en haass DH10C voor omdat deze vlak is en dus zonder frezen zo boven op de printplaat past.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

dwarsligger schreef:Ik heb in het verleden ook 2 V200 aangeschaft, maar dan van Roco. Ze werden toen gedumpt via conrad voor 35 euro.
Voor dat geld had ik ze zeker niet laten staan; ik zie ze nu helaas voor beduidend meer en ook nog eens tweedehands :-( Iemand nog een tip?

@Ben; Zou kunnen dat ik teveel heb aangebracht, maar mij is niet duidelijk hoe een teveel aan ATF voor meer zwarte neerslag zorgt; waar komt het vandaan? De eerste actie was teveel; daarna is alles gereinigd met wasbenzine en beduidend zuiniger aangebracht...



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

Die van Michiel..... En gewoon even geduld. Die lok komt echt wel weer voor een leuke prijs voorbij.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:
dwarsligger schreef:mij is niet duidelijk hoe een teveel aan ATF voor meer zwarte neerslag zorgt; waar komt het vandaan?
Max,

Wat ik uit berichten van meer chemisch onderlegde forumgenoten van verschillende fora heb begrepen zorgt een geoxydeerd oppervlak van de rails voor contactproblemen. Als je die oxyde met benzine oplost, of met een railgum wegschuurt, verdwijnt het contactprobleem. Als er een minimale hoeveelheid ATF is aangebracht, lost die de oxyde deels op en wordt die geleidend en blijft op de rails liggen.
Daar komt het dus vandaan. Je rails is dus vuil, maar niet langer "contactgestoord" ;). Als je de geleidende oxydelaag weghaalt zullen na een paar keer ook de oxydatie-oplossende stoffen weer van de rails zijn geveegd en kunnen er weer geoxydeerde plekken ontstaan.

Mijn ervaring is dat als ik een licht bevochtigd wattenstaafje (dus NIET nat) zonder druk over een paar centimeter rails haal op twee plaatsen op mijn baan, de zwarte aanslag niet of nauwelijks aanwezig is en zelfs mijn twee-assertjes ook na maanden nog zonder meer over alle wissels "kruipen". Vroeger ging dat niet zonder uitvoering vooraf rails en wielen te poetsen.
Poetsen laat is dus achterwege. Ik laat de Tomix stofzuiger af en toe rondrijden en verder haal ik stof en vuil geregeld tussen wielen en stroomafnemers vandaan. (Ook dat contact verbetert merkbaar als je de flens of binnenzijde van het wiel of as waar een stroomafnemer contact maakt met een cocktailprikkertje met een klein beetje ATF even aantipt.)

Ik heb wel de indruk dat zaken als luchtvochtigheid, plaats van de baan t.o.v. een raam, ventilatierooster, luchtvervuiling (roken) e.d. van invloed zijn op de mate waarin rails gevoelig zijn voor oxydatie.

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welke lok?

Bericht door Michiel »

Mooi verhaal over AFT, maar men moet gelover zijn om de effecten te zien. Ik merk geen verbetering met dit "mirakelmiddel" (enkel maar de negatieve affecten), en nee, ik heb niet teveel aangebracht.

Het belangrijkste is dat de rails proper zijn, en vrij van alle verf- en lijmspatten. De wielen van de locs dienen ook proper te zijn, en alle sleepcontacten in orde. Met een railgom erover zo hier en daar waar de locs problemen hebben, helpt onmiddellijk, en een railgomwagen mee laten rondrijden in het verkeer lijkt nog het meest afdoende middel. Regelmatig rijden helpt ook tegen corrosie, vervelend hé. :lol:

Maar dat is dan weer mijn "geloof". ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Welke lok?

Bericht door MadSeven »

@Michiel; Ik heb het getest met een oude lok op ongepoetste rails in een proef-ovaaltje; het verschil was zeer duidelijk. Ik twijfel niet aan de werking op korte termijn, maar geen idee over de lange termijn effecten!


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Welke lok?

Bericht door Michiel »

AFT zou vooral op lange termijn z'n voordeel tonen: gedurende maanden niet rijden, spanning aanleggen en weer rijden.

Maar dat is allemaal weer een ander verhaal. Om terug te komen op het onderwerp, welke loc is een goede schoonmaaktreinloc?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Welke lok?

Bericht door FidOo »

Ik denk vooral dat regelmatig rijden ook bijdraagt aan goed rijgedrag, immers is er dan minder ophoping van stof en dergelijke.

Wat betreft de beste lok. Tja ik denk dat we het juiste advies inmiddels wel gegeven hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Welke lok?

Bericht door Bjor »

Max,

Als jij vooral met stoom rijdt, kun je ook eens naar de BR96 van Arnold kijken. Een beest van een lok. Zwaar en met een flinke trekkracht. Daar sleep je nog een baksteen mee over je baan :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie