Lok verzwaren
Lok verzwaren
Gents,
er is al heel wat geschreven over het verzwaren van tenders, maar ik kan nergens vinden; wat is het materiaal dat al IN de tender zit? Is dat lood? Ik zag ergens een onderwerp van ene Domburg waar gesuggereerd werd lood in die blokken te injecteren, daaruit concludeer ik dat het geen lood is...
De FLM 7171 heeft een olie-tender, dus de truc met het uitzagen van de kunststof kolen gaat niet werken. De bandjes lijken nog prima, hij heeft al geruime tijd rond gereden, alles is 3x gereinigd en 4x schoongemaakt. Maar de kracht laat nog te wensen over. Veel ruimte is er niet in de tender...
Als test heb ik een flink blok OP de tender gehangen. Lopen als een zonnetje....Ik zie alleen nog als optie;
1) decoder naar de cabine brengen en de tender vullen met lood voor zover mogelijk. Maar vermoed dat dit niet voldoende gaat zijn...
2) een loden tender zoeken
3) de huidige verzwarende elementen in lood namaken?
Nog andere suggesties?
er is al heel wat geschreven over het verzwaren van tenders, maar ik kan nergens vinden; wat is het materiaal dat al IN de tender zit? Is dat lood? Ik zag ergens een onderwerp van ene Domburg waar gesuggereerd werd lood in die blokken te injecteren, daaruit concludeer ik dat het geen lood is...
De FLM 7171 heeft een olie-tender, dus de truc met het uitzagen van de kunststof kolen gaat niet werken. De bandjes lijken nog prima, hij heeft al geruime tijd rond gereden, alles is 3x gereinigd en 4x schoongemaakt. Maar de kracht laat nog te wensen over. Veel ruimte is er niet in de tender...
Als test heb ik een flink blok OP de tender gehangen. Lopen als een zonnetje....Ik zie alleen nog als optie;
1) decoder naar de cabine brengen en de tender vullen met lood voor zover mogelijk. Maar vermoed dat dit niet voldoende gaat zijn...
2) een loden tender zoeken
3) de huidige verzwarende elementen in lood namaken?
Nog andere suggesties?
Re: Lok verzwaren
Lood is heel zacht. Materiaal van 5 mm dik kan je gemakkelijk buigen en met een hamer kan je het bewerken zonder verhitten. Net echt een solide basis voor een loc.
Re: Lok verzwaren
Er bestaat een middel genaamd "Liquid Gravity" https://www.deluxematerials.co.uk/gb/rc ... 00470.html
Daarnaast kan je ook klein visserslood gebruiken, vooral de kleine bolletjes.
Daarnaast kan je ook klein visserslood gebruiken, vooral de kleine bolletjes.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Lok verzwaren
In de hengelsporthandel kun je kleine blikjes kneedbaar lood kopen. Ze hebben vaak verschillende merken en gewichten. Je kunt dan letterlijk in elk vrij hoekje een klein beetje van dat spul duwen. Op deze manier kun je de hele tender volstoppen met dat spul en toch ruimte overlaten voor decoder etc.
Re: Lok verzwaren
kneedbaar lood; daar moet ik maar eens een bakje/trosje/emmertje van regelen! Goeie tip!
Re: Lok verzwaren
Vraag dan om kneedbare wolfraam (beter bekend onder zijn engelse naam: tungsten putty). Dat is ruim 1,5 x zo zwaar als lood en in tegenstelling tot lood niet giftig.
Zie ook bijv. hier: https://carpwhisperer.com/artikelen/tip ... -tungsten/
Ben
Zie ook bijv. hier: https://carpwhisperer.com/artikelen/tip ... -tungsten/
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Lok verzwaren
Goeie tip, alleen is het volgens mij 1,5x zo zwaar en 15x zo duur? 20 gram a 10Euro, dat gaat wel oplopen...
Re: Lok verzwaren
Max,
De vraag is hoeveel er in moet. Als je aan het bestaande loodgewicht wat wilt toevoegen lijkt me wolfraam wel makkelijker, omdat het zich makkelijker laat snijden en kneden. Makkelijker dan lood in ieder geval. Die 1,5 x is bovendien ongeveer. Het soortelijke gewicht van lood is 11,3 gr/cm3 en van wolfraam 18,4 gr/cm3. Wolfraam is dus 1,628 x het gewicht van lood.
Ik heb geen FLM 7171, maar wel een 7175. Deze dus: http://www.ekmpowershop4.com/ekmps/shop ... 7116-p.jpg.
Hij is defect, dus heb ik de tender eens gedemonteerd. Die weegt met ballast, maar zonder motor 40 gr. Er zitten twee strips lood in (in de lengterichting naast de motor) van totaal 20 gram.
Zou ik die namaken van wolfraam, dan wegen de strips dus 20 x 1,628 = 32,5 gr. Een toename dus van 12,5 gr. Ik weet niet wat "het blok" weegt dat je op de tender hebt gelegd, maar dat kun je zelf ook nagaan. Ik adviseer je alleen wel na te gaan bij welke kleinste hoeveelheid de trekkracht voldoende is toegenomen. Extra gewicht betekent ook een extra belasting voor de motor en aandrijving. Ik zou dus zo min mogelijk toevoegen.
Als je jouw optie 3 wilt kiezen (ballast gewicht namaken) dan lijkt me wolfraam ook makkelijker (en gezonder) dan lood.
En het kan best goedkoper: https://www.carpwhisperer.com/webshop/n ... putty.html.
Maar de keuze is uiteraard aan jou.
Groet,
Ben
De vraag is hoeveel er in moet. Als je aan het bestaande loodgewicht wat wilt toevoegen lijkt me wolfraam wel makkelijker, omdat het zich makkelijker laat snijden en kneden. Makkelijker dan lood in ieder geval. Die 1,5 x is bovendien ongeveer. Het soortelijke gewicht van lood is 11,3 gr/cm3 en van wolfraam 18,4 gr/cm3. Wolfraam is dus 1,628 x het gewicht van lood.
Ik heb geen FLM 7171, maar wel een 7175. Deze dus: http://www.ekmpowershop4.com/ekmps/shop ... 7116-p.jpg.
Hij is defect, dus heb ik de tender eens gedemonteerd. Die weegt met ballast, maar zonder motor 40 gr. Er zitten twee strips lood in (in de lengterichting naast de motor) van totaal 20 gram.
Zou ik die namaken van wolfraam, dan wegen de strips dus 20 x 1,628 = 32,5 gr. Een toename dus van 12,5 gr. Ik weet niet wat "het blok" weegt dat je op de tender hebt gelegd, maar dat kun je zelf ook nagaan. Ik adviseer je alleen wel na te gaan bij welke kleinste hoeveelheid de trekkracht voldoende is toegenomen. Extra gewicht betekent ook een extra belasting voor de motor en aandrijving. Ik zou dus zo min mogelijk toevoegen.
Als je jouw optie 3 wilt kiezen (ballast gewicht namaken) dan lijkt me wolfraam ook makkelijker (en gezonder) dan lood.
En het kan best goedkoper: https://www.carpwhisperer.com/webshop/n ... putty.html.
Maar de keuze is uiteraard aan jou.
Groet,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Lok verzwaren
Goeie tip.
Ik worstel al een tijdje met contactproblemen met het sikje van 3DBuilder.
Het is een geweldig model, maar ondanks het messing chassis, is het geheel erg licht.
Ik ga hier eens mee experimenteren.
Wellicht dat een paar gram van dit spul het verschil kunnen maken.
Groeten,
Pieter
Ik worstel al een tijdje met contactproblemen met het sikje van 3DBuilder.
Het is een geweldig model, maar ondanks het messing chassis, is het geheel erg licht.
Ik ga hier eens mee experimenteren.
Wellicht dat een paar gram van dit spul het verschil kunnen maken.
Groeten,
Pieter
Re: Lok verzwaren
Je kan ook de punten van een partij oude ballpoints nemen, dat schijnt ook van Tungsten gemaakt te zijn.
Re: Lok verzwaren
Dat klopt Ben, die zijn van wolfraamcarbide. Maar om nou tientallen ballpoints te gaan zitten slopen.........
Ik speel liever met treintjes
Ben
Ik speel liever met treintjes
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
- Locatie: vlakbij Gouda
Re: Lok verzwaren
Hoi Madseven, (geen idee wat jouw naam is
Heb jij al eens aan bladlood gedacht wat gebruikt wordt op daken van huizen? Heb van een kennis een lapje jaren geleden gehad, is goed te snijden of te knippen. Heb er al verscheidene locs mee verzwaard, zoals de Fleischmann 023, de Roco E 60 en de Fleischmann E32. Ideaal spul, let er alleen wel op na gebruik goed je handen te wassen.
Hopelijk heb jij wat aan mijn tip.
Succes,
Groetjes,
Hans
Heb jij al eens aan bladlood gedacht wat gebruikt wordt op daken van huizen? Heb van een kennis een lapje jaren geleden gehad, is goed te snijden of te knippen. Heb er al verscheidene locs mee verzwaard, zoals de Fleischmann 023, de Roco E 60 en de Fleischmann E32. Ideaal spul, let er alleen wel op na gebruik goed je handen te wassen.
Hopelijk heb jij wat aan mijn tip.
Succes,
Groetjes,
Hans
Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Re: Lok verzwaren
Hi Hans,
wat mijn naam betreft, dat is een bewuste keuze; op basis van mijn voor/achternaam heb je (heeft men) binnen 5 minuten mijn prive-adres en telefoonnummer. daar zit ik niet echt op te wachten. Aangezien het forum "googlebaar" is, kies ik ervoor om mijn nickname te gebruiken; daar is hij tenslotte voor bedoeld.
Het bladlood ken ik inderdaad en gebruik ik bij een aantal andere loks, maar voor deze is het moeilijk toepasbaar....
Desondanks, dank voor je bijdrage!
wat mijn naam betreft, dat is een bewuste keuze; op basis van mijn voor/achternaam heb je (heeft men) binnen 5 minuten mijn prive-adres en telefoonnummer. daar zit ik niet echt op te wachten. Aangezien het forum "googlebaar" is, kies ik ervoor om mijn nickname te gebruiken; daar is hij tenslotte voor bedoeld.
Het bladlood ken ik inderdaad en gebruik ik bij een aantal andere loks, maar voor deze is het moeilijk toepasbaar....
Desondanks, dank voor je bijdrage!
Re: Lok verzwaren
duss......na enige maanden (?) bezig geweest te zijn met het vervangen van alle rails en wissels, zijn we weer aangekomen op hetzelfde punt; lokjes in elkaar prutsen....
Deze lok staat hoog op mijn lijstje, maar het blijft huilen.
Om een idee te geven, met het extra lood op onderstaande afbeelding rijdt hij prima...De wagons zijn ook nagekeken en de stroomafname (voor verlichting) verwijderd; ze lopen nu een behoorlijk eind "vrij" ...
De eerdere suggestie (tender uitvrezen) ging niet; het is geen kolen tender, dus gesloten van boven. Ik heb sterk het vermoeden dat afgebeeld lood niet echt gaat passen..... ...nog iemand andere suggesties?
Deze lok staat hoog op mijn lijstje, maar het blijft huilen.
Om een idee te geven, met het extra lood op onderstaande afbeelding rijdt hij prima...De wagons zijn ook nagekeken en de stroomafname (voor verlichting) verwijderd; ze lopen nu een behoorlijk eind "vrij" ...
De eerdere suggestie (tender uitvrezen) ging niet; het is geen kolen tender, dus gesloten van boven. Ik heb sterk het vermoeden dat afgebeeld lood niet echt gaat passen..... ...nog iemand andere suggesties?
Re: Lok verzwaren
Wanneer je een net aangelegde baan hebt, kan je ipv van lok verzwaren ook denken aan wagens verlichten. Ik bedoel niet lampjes erin doen, maar het gewicht eruit. Ik heb een heel stel d-rijtuigen rondrijden zonder de extra ballast. Alle vam-wagens hebben ook het gewicht eruit.
Re: Lok verzwaren
Zomaar een wild gedacht. Misschien zijn de anti-slip-bandjes wat uitgerokken (oud, of verkeerde maat), en slippen de wielen in de bandjes. Heb je ze al eens vervangen?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Lok verzwaren
TonN schreef:Wanneer je een net aangelegde baan hebt, kan je ipv van lok verzwaren ook denken aan wagens verlichten. Ik bedoel niet lampjes erin doen, maar het gewicht eruit. Ik heb een heel stel d-rijtuigen rondrijden zonder de extra ballast. Alle vam-wagens hebben ook het gewicht eruit.
@TonN een net aangelegde baan "trekt slechter"? Of wat bedoel je? Ik denk niet dat het aan de wagons ligt, er hangen er maar vier achter....
@Michiel; ja, die zijn vervangen, maar misschien heb ik dat niet goed gedaan...Volgens de waschzettel moet er maar 1 setje op; bij mij liggen er blijkbaar twee op (1e en 4e as). Ik heb dat nooit begrepen, voor m'n gevoel verminder je dan de grip voor de andere 3 assen (want ietsje opgetild..)
Ik heb geen idee hoeveel lood dit is, moet het nog wegen, maar het zal "een onsje" meer zijn denk ik...
Re: Lok verzwaren
Ik bedoel dat een lichtere wagen iets sneller uit de rails wipt als de rails slecht ligt. Of naar binnen worden getrokken in een scherpe bocht. Wanneer je een goede baan hebt, heeft de wagen het gewicht niet nodig. Dan heeft de lok minder trekkracht nodig.MadSeven schreef:@TonN een net aangelegde baan "trekt slechter"? Of wat bedoel je? Ik denk niet dat het aan de wagons ligt, er hangen er maar vier achter....
Ander ideetje: Kan er ook iets verbogen zijn waardoor de lok de tender wat optilt?
Re: Lok verzwaren
@Ton, ok, ik volg. Volgens mij heeft de lok trekkracht voldoende, maar wordt het niet over gebracht. Voor mijn oog staat de tender met alle wielen op het spoor. Zonder wagons loopt hij wel aardig zonder extra gewicht, maar met wagons is het huilen. Ik overweeg alle abs eraf te halen, gezien de voor/tegen discussie hierover?
Re: Lok verzwaren
Dat lijkt me niet; op al mijn loks liggen de asb-tjes tenminste in een groef in het wiel. Alle wielen lopen dus in hetzelfde vlak.MadSeven schreef:TonN schreef: voor m'n gevoel verminder je dan de grip voor de andere 3 assen (want ietsje opgetild).
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Lok verzwaren
Ik weet het al: Je moet zand strooien. Doen ze in het echt ook bij doorslaan. Alleen zitten bij deze combi de zandstrooiers op de lok en niet op de tender.
Het lijkt mij dat wanneer een as met asb een andere as optilt dat eerder de trekkracht ten goede komt. Immers er komt meer gewicht op de asb-as.
Zitten er groeven in de wielen onder de bandjes?
En waar zit de stroomafname? Lok of tender? Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Kan er ook aanslag zitten op de asb?
Je kan waarschijnlijk controleren of de asb strak genoeg zit door met een schroevendraaier er schuin tegenaan te drukken.
Zit maar wat te brainstormen. Ik heb maar 1 roco stoomloc (br 44) en daar geeft de tender de draaibeweging aan de lok. Die is sterk genoeg, alleen lawaaiig.
Het lijkt mij dat wanneer een as met asb een andere as optilt dat eerder de trekkracht ten goede komt. Immers er komt meer gewicht op de asb-as.
Zitten er groeven in de wielen onder de bandjes?
En waar zit de stroomafname? Lok of tender? Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.
Kan er ook aanslag zitten op de asb?
Je kan waarschijnlijk controleren of de asb strak genoeg zit door met een schroevendraaier er schuin tegenaan te drukken.
Zit maar wat te brainstormen. Ik heb maar 1 roco stoomloc (br 44) en daar geeft de tender de draaibeweging aan de lok. Die is sterk genoeg, alleen lawaaiig.
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Lok verzwaren
Ik zou alleen de twee buitenste assen van ASB's voorzien. Heb je de hoogste asdrukTonN schreef:Als dat de lok is en je hebt geen groeven, zou ik alle wielen van asb voorzien.