[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Ronaldp »

Waarom heb je zaag snedes tussen de wissels?

mvg ronald
Laatst gewijzigd door Ronaldp op 07 apr 2018 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Nico Essers »

Super mooi gemaakt Alwin, prachtig al die details.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Ronaldp schreef:Waarom heb je zag snedes tussen de wissels?

mvg ronald
Omdat daar een blok overgang zit. De twee liggen geïsoleerd van elkaar.


@Niko, dank.


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Ronald2016 »

mooie details Alwin.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo voor het slapengaan sluiten we de 'mancave-dag' af met wat foto's van het laatste gedane stuk van de module [Helix Tilburg]. De gehele voorzijde is nu bekleedt. Als je foto's van vroeger bekijkt zie je de spoorbaan bij Hulten door een soort polderlandschap gaan vol uitgestrekte, lege akkers. Dat heb ik na proberen te maken. Voordeel van deze akkers is dat ze niet heel snel beschadigen door langslopende bezoekers op beurzen én z e kleden het geheel wel mooi af. Daarnaast werkt het lekker snel :lol:

Afbeelding

Akker met rondom wat groen en bossages...

Afbeelding

Detailopname. Het golfkarton is bestrooid met allerlei fijne, scherpe vezeltjes. Ik heb er nog wat groene Woodland Scenics fine turf overheen gegooid in verschillende tinten. Dat moet opkomend gras en onkruid voorstellen op de rijke akkergronden...

Afbeelding

Daarnaast is het begin van de boog richting de helix voorzien van nieuwe ballast en bovenleidingportalen. Hier eerst de basislaag, zand van Busch...

Afbeelding

De voet van het bovenleidingportaal wordt netjes 'ingeballast'...

Afbeelding

De toplaag, hier ook al voorzien van poeders. Een probeersel, zo direct na het indruppelen om te kijken of de boel dan gefixeerd is ook. Normaliter spuit ik het in met matte blanke lak en ben dan dagen bezig met het reinigen van de sporen. Kijken of dit werkt...

Afbeelding

Groen aangebracht langs de baan, brengt het gelijk meer tot leven...

Afbeelding

Kijkende richting Station Gilze-Rijen is er nu een aaneengesloten spoorbaan die voorzien is van scenery! Een hoogtepunt!

Het begint wel steeds vaker op te vallen (en te storen) dat ik geen achterwand en fries heb. Daar moet ik echt wat op bedenken, want de achtergrond van de kamer leidt nu heel snel af. Eerst deze module verder afwerken en zorgen dat de treinen rond kunnen gaan rijden! Dan gaan we daar eens verder over bomen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door edwin.dekker »

Ziet er goed uit allemaal! en wat een flink verslag. De details in de boerderij maken het wel af he.


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Dankjewel Edwin. Ben er zelf ook zeer tevreden over. Echter moeten er nog enkele details bijgevoegd worden. De brandweermannen zijn niet komen lopen immers ;)

Bouwupdate:

Afgelopen dagen verder gegaan met de aankleding van het spoor over de helix. De hernieuwde boog moest nog in de ballast en de overige bovenleidingportalen dienden geplaatst te worden. Daarna was het landschap aan de beurt. Ik heb gekozen voor een wat 'wilder' landschap alsof je langs een zoomrand van een bos rijdt ofzo. Het bos valt dan net buiten de module.

Genoeg gekletst, foto's!

Afbeelding

Ik ben begonnen bij de akker en zo richting de wildpassage verder gegaan. Rondom de akker zie je de bekende Brabantse zandgrond. Aan de overkant van het spoor ligt een drassig land met allerlei groen en bossages...

Afbeelding

Detailopname van het akkerland wat overgaat in zandgrond. Ook heb ik wat paardenbloemen in het gras gestrooid...

Afbeelding

Zakken we verder af naar het 'zuiden' zie je de spoorbedding op een zandbed liggen. Hierdoor lijkt het alsof de sporen op een soort oud dijkje en wat verhoogd liggen. Dat is louter gezichtsbedrog, de rails heb ik vlak op het hout liggen. Door te spelen met de kleuren en de manier van ballasten ontstaat er reliëf...

Afbeelding

Aangekomen in het einde van deze boog en we naderen de wildpassage. Deze hoek heb ik voorzien van zandgrond en gras met wat opkomend groen. Aan de overkant ligt verwilderd groen met wat omgevallen bomen etc...

Nu is het zaak om de laatste laag matte blanke lak aan te brengen, zodat alles echt vastzit! Dan de rails schoonmaken en kijken of ik wellicht wat met rijdraden kan gaan doen, of doorga naar de volgende module.
Zoals altijd, ben ik ook nu weer benieuwd naar jullie mening!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Stanley »

Ik heb geen mening, ik heb enkel alleen verbazing hoe dit zo mooi en netjes gemaakt is. Zo herkenbaar Brabants landschap waar munne Brabants hartje werm van wordt :)
Zou het heel graag in het echt willen zien dit stukje kunstwerk van je!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Dank Stanley, hij komt naar Hilversum. Kun je hem bekijken. Of we moeten er een keer iets anders regelen dat je kunt kijken.

Groetjes

Hoontje



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Peter Ruifrok »

Dit wordt prachtig. Rijdraden: altijd een tricky onderwerp. Zijn vaak heel storingsgevoelig, de stroomafnemers schieten er maar zo af en dan blijft je loc hangen, soms zelfs zijn de stroomafnemers niet sterk genoeg en raken beschadigd. Maar rijdraden maken de baan wel "af". net als overigens de seinen in een ander draadje. Het compromis is wel rijdraden, maar de stroomafnemers laag fixeren. Ook in Hamburg doen ze dat zo, juist vanwege de storingsgevoeligheid. Ik heb dat zelf ook gedaan en ben er best tevreden over.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo voortvarend als de afgelopen weken de bouw ging, zo plotseling komt alles tot stilstand! Zaterdagavond brak de soldeergreep van m'n soldeerstation af. De stekker zat nog in het station, de greep er los naast. Zoeken bij Conrad naar reserve onderdelen nam vervolgens letterlijk uren in beslag, zonder resultaat. Via de Facebook groep "N-spoor groep", uiteindelijk een juiste link ontvangen. Bestelling is geplaatst, nu een week wachten...

Deze tegenslag legt de bouw vd rijdraad volledig stil. Een andere klus, die ik al heel lang uitstel, kon mooi opgepakt worden. De verhoging van de [Module Keerlus Boven]...

Afbeelding

Oude situatie, het houtkleurige, rechtopstaande plankje is de nieuwe, juiste hoogte....

Vandaag enkele maten van de Spoorstaaf op visite, dus de nodige handen waren er. Dus aan de slag, en...

Afbeelding

Afbeelding

Binnen het uur was de module op gelijke hoogte met de rest vd baan! Alleen zou me dat véél meer tijd en moeite gekost hebben.

Afbeelding

Daarna de rails en moduleovergangen nagelopen en hier en daar hersteld...

Afbeelding

De boel was vlot ingemeten en ingevoerd in iTrain...

Afbeelding

Testrijden!!! Hier staat de NS1202 met IC zoals deze in 1993 reed, te wachten op een groen sein, om de keerlus op te rijden....

In afwachting van de soldeer spullen, ga ik de komende dagen denk ik vooral testritten maken. Ik ga proberen een simpele treinenloop te realiseren op de beurs. Max 5 treinen die afwisselend de ronde rijden. Ben er wel achter dat ik nog veel mag gaan tweaken in iTrain...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hoontje,

Ja, soms heb je goede vrienden nodig om bergen teverzetten.
Mooi dat je daarmee een eind ver bent gekomen

En dan nu de scenery er ook nog op?

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Hoi Bob, neen, geen scenery vooralsnog op deze module. Ik werk van links naar rechts op mijn baan. Dit is voor nu de uiterst rechtse modulebak. Bedoeling is dat de baan aan deze zijde uitbreid, dan verdwijnt de lus en komen er bochten op. Omdat ik dit nu al weet, ga ik niet de boel nu aanleggen en dan over een paar jaar slopen... Op Hilversum wil ik er een digitaalfotolijstje of beeldscherm opzetten. Kunnen geïnteresseerden de foto's bekijken of iTrain.

Nu eerst testen, testen, testen...

Groetjes,

Hoontje



Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Rem_Brand »

Lekker bezig zeg, ziet er goed uit.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo tijdens het testrijden is er minder ruimte voor knutselen merk ik. iTrain heeft nog wat vervelende momenten, waardoor de treinen nog altijd niet ongestoord rond rijden. Soms gaat het al uren goed, soms wilt het gewoon allemaal ff niet. Spookmeldingen, relais die blijven hangen, treinen die niet van hun plek gaan... Ach, we blijven positief! Want er rijden tenminste treinen én ze rijden steeds langer. Ben nu specifiek een dienstregeling aan het samenstellen voor het evenement Station N-spoor 2018. Er moeten enkele 'echte' IC's en sneltreinen te zien zijn, zoals ze in mijn tijdvak rondreden. Momenteel staat de teller van 3 treinen met realistische samenstellingen, hopelijk komt deze week nog een pakket binnen, waardoor IC nummer 4 ook te zien zal zijn. Respectievelijk heb ik dan: 1979 (Den Haag - Köln) 1983 (sneltrein Roosendaal - Zwolle) 1993 (IC Zandvoort - Heerlen) en 2005 (Den Haag - Köln) rijden. En nog wat goederen er tussendoor...

Goed, genoeg gekletst. Foto's van de gedane werkzaamheden!
De spoorwegovergang in de Moerstraat was aangelegd met behulp van Bouwe zijn 3D geprinte AKI. Deze had de verhuizing helaas niet overleefd en heb ik vervangen voor een wat 'jongere' variant, de AKI zonder beschermschild. Ditmaal getekend door Mitchell. Deze had hem al in H0 en heeft hem voor mij verschaald naar N.
Dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

AKI 'veilig'

Afbeelding

AKI 'onveilig'

Zoals je ziet schakelen bij de auto voor de AKI de remlichten in, zodra het belsignaal klinkt en de rode lampen geactiveerd worden. Ik heb daar een filmpje van, maar Jijbuis heeft zijn bewerkingsprogramma aangepast, dus ik heb dat nog niet klaar voor publicatie.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door tv_man »

Ongelofelijke details! We wachten op het filmpje :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Rem_Brand »

Lekker bezig hoor.

Ik ben ook wel benieuwd naar een filmpje :).


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Redskin »

Lekker hoor: ziet er heul goed uit :)
Kom maar door met de filmpjes.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Krab »

Ziet er weer goed uit Hoontje en ben ook benieuwd naar het filmpje :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

YouTube werkt nog niet mee. Morgen eerst door de Medische molen ivm wat vervelende klachten. Daarna ga ik er naar kijken.

Groetjes


Hoontje



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Bouwe »

Zo zonde van die mooie AKI ;)

Grappig detail van de remlichten. Ga zo door!

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

@Bouwe, jazeker, erg jammer! Was een mooi model. Ik kan al wel verklappen dat hij waarschijnlijk terugkomt op een andere module ;)

De beloofde filmpjes. Helaas kan ik ze niet zo bewerken als ik zou willen, omdat de creator studio van Jijbuis is gewijzigd. Erg jammer.
Ook is het geluid van de spoorwegovergang amper hoorbaar... Nou ja dat komt in Hilversum dan wel goed ;)

Enjoy!



De ertstrein is wat korter dan normaal, slechts 9 bakken en 2 6400's ervoor...



Zowel de hondekop van PIKO, als een samengestelde sneltrein (minitrix, fleischmann) zoals deze in 1983 reed, kruisen de Moerstraat in model...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Rem_Brand »

Gaaf, ziet er goed uit.

Bleef de Hondekop nu even stil staan in de tijd ;)


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door BenQ »

Rem_Brand schreef:Bleef de Hondekop nu even stil staan in de tijd ;)
Denk dat hij even een pootje moest lichten tegen een stevige boom. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hoontje,

Heb je video's bekeken en je moet de rails schoonmaken ter hoogte van de overweg.
Daar is veel rommel op blijven liggen en daar hobbelen de ertswagons overheen.
Dan zal de hondekop ook beter rijden denk ik.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie