Beste mensen, even voorstellen hier

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Lopkoper
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2018 18:24
Locatie: Tilburg

Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door Lopkoper »

Mijn naam is Frits.
Ik ben hier al eventjes om me te orienteren.
Vroeger veel met H0 bezig geweest en wou daar weer mee starten. Maar heb geen zin om avonden boven te zitten.
Dus...dan maar in modules gaan bouwen. Maar....H0 is wel heel groot.
Dus daarom naar Spoor N. Kwa beleving zijn die grotere locs en rijtuigen ander dan bij N spoor.
Om daar toch een idee van te krijgen ben ik naar de beurs in Hilversum geweest.
Mij viel het op hoe soepel alles reed en hoeveel te verkrijgen is op dat gebied en ik zag mensen met mooie mini banen.

Ik heb kato rails en tranformator aangeschaft en wat 2e hands materieel om h.e.e.a. Uit te gaan proberen.

Waarom dan kato rails? In het verleden zat ik altijd te stoeien met die rails van Marklin en op de beurs zag ik te vaak mensen een zetje tegen hun locomotiefje te geven. Verder zijn die kato rails te wheateren en de lasjes weg te laten.
Maar die peco rails ziet er wel heel mooi uit. Lol
Ik ben van plan eerst met een module te beginnen. Met doorgaande hoofdspoor dat weer verder te koppelen is. Een Zijlijntje blijft dan op die module.

Doordat de rails lossen liggen kan ik eventueel digitaal gaan rijden en/of schakelen ook. Maar....dat digitaal denk ik nog over na.
De wissels van kato vergen weinig onderhoud naar het schijnt....zou je die van onderuit kunnen onderhouden? Cq aandrijving vervangen?

Module ga ik mbv plaat en dwarsspanten/schotten maken. Mbv gatzaag kan je simpel sparingen maken.

En verder ga ik hier nog veel meer ideeen opdoen.

Groeten Frits


Met vriendelijke groeten,
Frits

Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door Ronald2016 »

Frits Welkom, veel plezier in de bouw en lezen van voedingsstof. :D


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door Hans »

Hallo Frits

Hartelijk welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door Redskin »

Hallo Frits, wartelijk helkom hier! Leuk ook dat je met Kato-rails gaat werken.
Inmiddels doe ik dat met heel veel plezier al een jaar of 7. Maarrreehh... wissels onderhouden?? Dat heb ik nog nooit hoeven te doen. Ja de spoorstaven, net als van de overige rails. Zelf doe ik dat met een railstofzuiger van Tomix en een stel poetswagonnetjes. En waar nodig met een niet-pluizend doekje en wat bio-ethanol (Action ;) ). De wisselconstructie vergt zelf dus geen onderhoud, maar let er wel op dat Kato i.t.t. vrijwel alle andere fabrikanten slechts één wisselspoel (single coil) toepast. Door de (gelijk-)spanning om te polen, trekt of duwt de spoel het wissel om. Fabrikant Digitrax heeft zelfs DCC decodertjes (H@ns verkoopt die HIER) die je in een wissel kan inbouwen; dan hoef je dus zelfs geen enkele draad te trekken! :o Andere oplossingen zijn er ook, ook hier op het forum te vinden. Net als ongelofelijk veel andere kennis en ervaringen :ugeek:
Gezien jouw forumnaam: ben je bekend met spoonerismes?
Griendelijke vroet! :lol:
Laatst gewijzigd door Redskin op 30 jun 2018 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door WilcoV »

Welkom

Kato wissels zijn heel bedrijfszeker. Ik heb er heel wat en ze werken altijd. Mocht er ooit eentje kapot gaan dan dient deze geheel vervangen te worden.
Veel mensen zien hier tegenop, maar ik niet. Ik heb mijn rails met houtlijm vast zitten en als ik iets moet vervangen, haal ik gewoon een deel rails (meestal is 50 cm genoeg) los, trek het omhoog en dan kan ik de lasjes zo loshalen. Maar als jij de lassen weglaat (ben benieuwd hoe je de stroomvoorziening dan regelt? Solderen?) is dat helemaal een eitje.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door Wablo »

Frits
Ook vanaf deze kant welkom op de site, de keuze van railmateriaal heb je al genomen en ik zie dat er al een paar Kato rail fans hebben gereageerd, maar welke periode en land gaat je voorkeur uit om te gaan bouwen ?
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door Krab »

Welkom Frits op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door Hoontje »

Welkom Frits op ons mooie forum! En veel plezier met de hobby!

Met groet

Hoontje



Onderwerp starter
Lopkoper
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2018 18:24
Locatie: Tilburg

Re: Beste mensen, even voorstellen hier

Bericht door Lopkoper »

Goeden dag allemaal. Bedankt voor jullie reactie en meteen al een aantal tips. Dank jullie wel.
Momenteel ben ik met baanplannen bezig. En uitdokteren hoe ik de modules aanpak.
Heb een site gevonden waarbij ze hout op maat zagen gegrond en populierenmultiplex. En thuis bezorgd. Maar ik open wel een nieuw item daarover en de plannen.

Groeten Frits


Met vriendelijke groeten,
Frits

Module 132x72, tijdvak III IV.
Kato unitrack rail.
Trein digitaal, wissels analoog/elektronisch.
Plaats reactie