DRG II/III Modules in aanbouw

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Hallo medeforumers,

Ik ben dus Marcel en al sinds mijn jeugd fan van treinen en wat daar omheen is. Een tijd lang heb ik veel foto's gemaakt van grootspoor en zo ben ik een keer met de auto een ssn-trein naar Luxemborg achtervolgt. Dat was opzich leuk, mede omdat ik met de huurauto eerder in Luxemburg was dan de trein, terwijl ik onderweg toch vele leuke kiekjes kunnen maken. Mijn grote passie is echter het nabootsen en dus zelf de knopjes kan bedienen. Omdat ik vast niet in aanmerking kom om alsnog machinist te worden bij een museumlijn waar ze nog met stoom rijden zit er dus niets anders op dan het in model na te bootsen.
Nadat ik 5 jaar geleden ben begonnen met een bergbaan, maar dat was niet helemaal wat ik wilde. Een beetje rondjes rijden is ook niet alles.
Hierdoor ben ik terecht gekomen bij spoorgroep NedTRAK en zodoende kan ik verschillende modules maken welke vervoerbaar zijn en kunnen deelnemen aan een veel grotere baan. Ik heb ook nog even getwijfeld om lid te worden van Railclub Utrecht, waar ik eerder lid van ben geweest, maar NedTRAK sprak me toch net iets meer aan.

Momenteel ben ik druk doende met 2 modules met een totale lengte van 2,40m.
In de scenery wordt enigszins afgeweken van de tijdperken volgens NEM-Norm. De modules spelen zich af tijdens de periode van de DRG (dus kwa NEM-Norm tijdperk eind II, begin III).
Het rollende materiaal heb ik inmiddels bij elkaar gewerkt met een postwijk en zo ga ik nu van mijn postwijk de modules maken.

Ik zal hier tegen de tijd foto's en verhalen plaatsen over de bouw van deze modules. In totaal is er ruimte beschikbaar van 10 modules. Met 1 module wil ik afwijken omdat ik in Maartensdijk woon wil ik een module wijden aan het oude station van Maartensdijk met de Gotische Bogen zoals in 1941, welke tevens de sluitingsdatum is van het station Maartensdijk.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Jos »

Mooie plannen Marcel, ben benieuwd naar de foto's :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Verklaring electrischschema module 7a:

In de telefoondoos zitten 4 aansluitingen benoemd met aansluitpunt A, B, GND en EB.
De sporen worden aansloten aan de draden P(lus)S(poor)1, M(in)S(poor)1 en zo ook PS2, MS2, PS3 en MS3.
Rl1, rl2 en rl4 zijn 12v DC relaisen met 4 wisselkontakten.
Rl1 schakelt in rust alle spoorverbindingen rechtstreeks ingevolge instructies van NTC.
Rl2 zorgt dat in bepaalde gevallen het spoor bezet wordt gemeld en de seinen in de juiste stand komen.
Rl4 zorgt tezamen met Rl2 voor het omdraaien van het seinbeeld.
Rl3 en rl6 zijn 12v DC relaisen met 2 wisselkontakten.
Rl3 zorgt ervoor dat de spanning wordt omgedraaid op spoor 3.
Rl6 zorgt ervoor de indien de wissel afbuigend staat het sein geel wordt.
Rl5 is een 12v DC relais “mogelijk met vertraging”, zodanig dan na uitschakelen paneel (dmv. sw0), de mogelijkheid bestaat de wissels 1 t/m 3 neutraal (rechtdoor) te zetten. Na de vertraging kan een wissel niet per ongelijk omgezet worden. Dit kan ook een relais worden die de wissels omzet naar rechtdoor, maar dan blijven de schakelaars nog steeds verkeerd staan.
Sw1, sw2 en sw3 zijn 3 polige wissel-draaischakelaars. De eerste pool (aangegeven met /1) dient voor de bediening van de spoelen die de wissels omzetten, maar dan alleen als het paneel is ingeschakeld (of binnen een bepaald termijn nadat het paneel is uitgeschakeld). De tweede pool (aangegeven met /2) worden in serie gezet op zodanige manier dat als alle wissels op afbuigend staan een bepaalde situatie bevind en dus alle sporen bezet moeten worden gemeld en de spanning op spoor 3 wordt omgekeerd. De derde pool wordt alleen gebruikt bij schakelaar 3. Als namelijk alleen wissel 3 afbuigend staat moet er voor gezorgd worden dat de sein voorafgaand aan de wissel op geel komt te staan en dat de spanning met +/- 4,7V wordt afgenomen dmv. de diode.
Door in de knoppen een langwerpige gleuf te maken en die gleuf wit te maken is makkelijk te zien in welke stand de wissels staan.
De spoelen met aanduidingen 2bxx, 2bx, 2b, 3a, 3ax, 1ax, 1a, 1cx en 1c zijn de spoelen van de armseinen. Het cijfer staat daarbij voor het spoornummer. Alle seinen behalve de voorseinen 1c en 2a zijn hoofdseinen. Voorsein 2a komt niet voor in het elektrisch schema maar is gekoppeld aan hoofdsein 2d.
De spoelen met aanduidingen 3x, 3, 2x, 2, 1x en 1 zijn de spoelen die de wissels aandrijven.
R1 en R2 zijn metaalfolie-weerstanden van 1k Ohm / 0,4W.
R3 t/m R8 zijn metaalfolie-weerstanden van 100k Ohm / 0,4W.
Aansluitpunten Sub1 , Sub2 en Sub3 zijn de pennetjes van een DB9-male-connector tbv. de verbinding met NTC.
Bijlagen
Elektrisch schema
Elektrisch schema
Module7a - Elektrisch Schema v1.01.jpg (106.81 KiB) 10956 keer bekeken
Zo komen de 2 modules ongeveer eruit ze zien qua rails en seinen
Zo komen de 2 modules ongeveer eruit ze zien qua rails en seinen
modules 7a en 7b.jpg (25.39 KiB) 10955 keer bekeken


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Even een proefopstelling gemaakt met de rails, wissels en relais.
Kleine verandering ten opzichte van het elektronische schema gemaakt. Alleen met de gelijkrichtdiodes maakte het wat te veel herrie, dus die zijn vervangen voor een bruggelijkrichter (niet te zien op het schema). De relais schakelen nu prima, zelfs aangesloten op de wisselspanningsvoeding vanaf de Fleischmann Trafo. Die wordt nog vervangen voor een 16V AC/70VA voeding, want anders wordt het daadwerkelijk schakelen van de wissels en seinen toch wat te krap.
Bijlagen
Testen van de relaisschakeling
Testen van de relaisschakeling
Afbeelding 1202-small.jpg (51.91 KiB) 10784 keer bekeken
Proefopstelling van de sporen
Proefopstelling van de sporen
Afbeelding 1192-small.jpg (50.54 KiB) 10784 keer bekeken


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Jos »

Ziet er goed uit hoor!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Hierbij de eerste foto's van de modules in aanbouw. Rails ligt op zijn plaats en is gedeeltelijk voorzien van ballast. De draadbinders zijn nog niet aangetrokken omdat de armseinen nog geplaatst moeten worden en die draden ook nog netjes toegevoegd moeten worden. Plaatsen van de seinen leek me nu nog niet z'n goed idee gezien de katten die nog regelmatig een kijkje komen nemen.

Groeten,

Marcel
Bijlagen
Onderzijde, bedrading lijkt rommelig maar dat komt doordat de kabelbinders er nog losjes bijhangen
Onderzijde, bedrading lijkt rommelig maar dat komt doordat de kabelbinders er nog losjes bijhangen
krh003.jpg (50.11 KiB) 10297 keer bekeken
Onderzijde, idem.
Onderzijde, idem.
krh002.jpg (54.24 KiB) 10295 keer bekeken
Sporen liggen op hun plaats
Sporen liggen op hun plaats
krh001.jpg (46.18 KiB) 10294 keer bekeken


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Update: 1 mei 2010

Het heeft even geduurd, maar hierbij een aantal foto's van een paar dagen geleden.
afb001.jpg
afb001.jpg (85.71 KiB) 9896 keer bekeken
afb002.jpg
afb002.jpg (107.88 KiB) 9896 keer bekeken
afb003.jpg
afb003.jpg (117.41 KiB) 9896 keer bekeken
Op het moment van schrijven is de begrassing nog aan het drogen. Vanavond nog wat klussen en dan komen de nieuwe foto's eraan. Even een paar uur extra geduld a.u.b. :lol:


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Krab »

Mooi Marchel , er straalt gewoon de rust uit van vroeger .
Ben benieuwd naar de foto's .


groetjesss Sjaak-


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Trammetje »

Ziet er heel mooi uit.

Vraagje, hoe verbindt jij de rails tussen de verschillende module bakken aan elkaar?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Jos »

Ziet er prachtig uit hoor Marcel!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Trammetje schreef:Ziet er heel mooi uit.

Vraagje, hoe verbindt jij de rails tussen de verschillende module bakken aan elkaar?
De rails wordt onderling niet verbonden. De rails wordt gesoldeerd op printplaatjes en die komen dan exact tegenover elkaar te liggen door de modules tegen elkaar te schuiven. Hierdoor is er geen onderlinge stroomgeleidende verbinding.
Elke rails is apart voorzien van een stroomdraad (zelfs als er een koppeling is middels een metalen raillassen), dus die onderlinge stroomgeleiding tussen modules is niet nodig, mede omdat elke module zijn eigen trafo heeft. Ontsporen doet het niet.
afb006.jpg
afb006.jpg (63.82 KiB) 5615 keer bekeken
De bruine bedding is van de hier beschreven DRG module, de bruin/grijze (2/1) bedding is van een keerlus, waar de bedding en dienstpad als proef diende voor een ander project.
Laatst gewijzigd door vantongeren op 01 mei 2010 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door henry »

prachtig mooi plaatje

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Het zit er voor vandaag weer op.
Was me wel een dagje want de glasfiber was op. Dus vandaag even een nieuw voorraadje aangeschaft, verder gegaan met de begrassing en alvast een stukje gemaakt bij de paardenmanege waar later de paarden gedresseerd worden.

Morgen gaat het skyboard eraf en begint de afwerking vanaf de achterzijde.
afb007.jpg
afb007.jpg (97.62 KiB) 5592 keer bekeken
afb009.jpg
afb009.jpg (91.15 KiB) 5592 keer bekeken
Overzichtje van de totale module
Overzichtje van de totale module
afb008.jpg (90.57 KiB) 5592 keer bekeken


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Glaskast189 »

Mooi man!

Gr Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

haverkatrans
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 sep 2008 20:17
Locatie: Goor

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door haverkatrans »

super mooi,


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Michiel »

Ik kan alleen maar bijtreden met mijn bewondering. Erg evenwichtig, rustig en fijn gebouwde module. Knap werk!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door spoor65 »

Marcel,

ziet er schitterend uit, zoals al gemeld, straalt het de rust uit van vroeger.
Ga jouw project zeker volgen,

Ja zelfs nu op het moment dat hier in Enschede de bom barst door alle gekte rond de landskampioen :mrgreen:

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door william »

Het ziet er, zoals al door meerdere leden vermeld, inderdaad heel mooi uit.


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door marco »

Ja ziet er fantastisch uit.
Mooie rustige plaatjes met mooi landschap.Vooral het gras vind ik erg mooi.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Jos »

Gras ziet er inderdaad super uit!
Wat gebruik je daarvoor?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Hoi Jos,

Om het antwoord zo compleet mogelijk te maken zal ik een uitleg geven;

Ik smeer eerst een laagje houtlijm uit over het te bestrooien gedeelte en daarover strooi ik gras van glasfiber (dit mag gewoon platliggen). Vervolgens besprenkel ik het geheel met verdunde houtlijm.
Als dat droog is, wederom verdunde houtlijm aanbrengen en een laagje decovlies van Heki aanbrengen. Decovlies op gevoel wat uitrekken, hierdoor krijg je een natuurlijk hoogte verschil.
Af en toe een klein stukje decovlies op zijn kop aanbrengen geeft nog een leuk kleurverschil.
Afwerken door hier en daar wat vlokken en mos aanbrengen.

Let wel: je kunt door de decovlies de bodem bekijken een goede ondergrond zoals ik doe met glasfiber of een grasmatje is dus een must en om het wat donkerder te krijgen kan de ondergrond ook prima met koffieprut of groene thee worden gestrooid. Hoe meer je daar in afwisselt, des te natuurlijker het effect.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Vandaag even in de waan van een treinspotter geweest.
Het was wel wennen met het nieuwe cameraatje, maar resultaat mag er al een beetje wezen. Ik zeg een beetje, want ik mis nog een afrastering - kabels tbv. wissels en seinen - en telegraafpalen, om maar wat te noemen.
afb010.jpg
afb010.jpg (86.29 KiB) 6169 keer bekeken
In beeld de Fleischmann 7071 met 8090,8091,8092 en 809301.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door Jos »

Dank je voor de uitleg Marcel.
Mooi lokje! Geen verlichting? Of gewoon geen spanning op de baan? :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

geen spanning :lol:


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: DRG II/III Modules in aanbouw

Bericht door vantongeren »

Vandaag nog even verder gegaan met de afwerking. Vanwege de lichtval is er maar 1 foto van een beetje naar wens gelukt.
afb011a.jpg
afb011a.jpg (108.25 KiB) 6097 keer bekeken


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Plaats reactie