Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

Hierbij een 1e opzet omtrent mijn baanplan. Momenteel alleen het stationsgebied ingetekend met Anyrail. Even voor de zekerheid nog wat info, voor als de tekst niet goed te lezen valt;


Spoor 1 t/m 4 -> Intercity sporen met omloopmogelijkheid.

Spoor 5/6 -> Internationale treinen ( Thalys, ICE etc ).

Spoor 7/8 -> Stoptreinen, pendels.


* Spoor 7/8 zijn nog onder te verdelen in 7A/B & 8A/B. Dmv. de dubbele wissel, is het mogelijk treinen te laten binnenkomen op spoor A, ongeacht of er 1 spoor B bezet is.


De lengte's zijn als volgt:


Spoor 1 t/m 4 --> 1.31M ( tussen de wissels ).

Spoor 5/6 --> 1.98 M

Spoor 7/8 --> 50 Cm ( 4x )


De sporen komen boven het maaiveld te liggen, waardoor ik eronder ( ongeveer halverwege ) het busstation kan stationeren. Daarnaast lopen de samenkomende sporen ( rechterzijde ) in een boog weg over een viaduct.


Graag jullie meningen, ideeën etc :)

Groetjes Kevin.
Bijlagen
Kevin Kopstation-min-min.jpg
Kevin Kopstation-min-min.jpg (19.58 KiB) 6963 keer bekeken
Laatst gewijzigd door kevinpijls op 08 okt 2018 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door Wim H »

Hallo Kevin,
Zou je het plaatje wat kleiner kunnen maken? Het is nu een factor 3 te breed. Daardoor moet iedereen constant heen en weer scrollen. Niet alleen om het plaatje te zien maar ook om de "normale" tekst in berichten te lezen.

Dan het plan zelf: het is maar een deel van je station. Zonder de rest van de baan kan ik er niet veel over zeggen. Het enige dat me opvalt is dat je ontzettend veel (kruis)wissels gebruikt. Waar denk je die allemaal voor te gaan gebruiken?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

Hi Wim,

Bedankt voor je reactie. Plaatje heb ik verkleind :)

Ik wil aan de rechterkant een opstelemplacement gaan maken waar treinen opgesteld of samengesteld kunnen worden. Aan de buitenzijde van dat opstelemplacement, komt dan 1/2 sporig een stukje goederen, met op het einde waarschijnlijk een kleine container terminal. Het station wordt inderdaad alleen voor personenvervoer, maar het voorstuk, dat wordt ook gebruikt voor wat goederen.

De 3 kruiswissels, die bij spoor 1 t/m 6 aan de rechterkant liggen, worden nog vervangen door een wisselstraat richting emplacement.

Grtz Kevin


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door BenQ »

Kevin,
Volgende keer het plaatje maken binnen 1024*1024 dan krijg je geen foutmelding en iedereen kan het goed bekijken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door Michiel »

Hallo Kevin,

je vraagt een paar bedenkingen ivm je stationsontwerp. Zoals Wim al zei, zonder de wisselstraten vóór het station is er weinig te oordelen. Maar dit zijn alvast mijn opmerkingen voor dit kleine stukje:

- een modern station heeft geen omploopwissels meer. Dat is iets uit het stoomtijdperk. Alle treinen die tegenwoordig een kopstation aandoen zijn treinstellen of kopstand-samenstellingen. Locomotieven blijven gekoppeld. Dus die kruiswissels aan het eind van de kopsporen kunnen weg.
- het plan is saai: recht, symmetrisch en herhalend. Een station heeft meestal een verleden, een geographische aanpassing en is daarom meestal vrij organisch van vorm: dikwijls wat gebogen (aanpassing aan relief, rivierloop,...), perrons zijn niet allemaal gelijk kwa lengte en breedte, en niet alle sporen lopen over de hele lengte van het station parallel. Niet elk sporenpaar heeft kruiswissel nodig. Ontwerp de voorliggende wisselstraat, en zie of een dergelijk dure oplossing nodig is. Dus, maak het plan wat boeiender, organischer want zo strak en symmetrisch is saai en fantasieloos.

Bovenstaande opmerkingen zijn opbouwend bedoeld, maar ieder heeft zijn eigen voorkeuren. Als jij dit plan wel ontzettend boeiend vindt, dan is dat prima. Geen probleem mee. ;)

Succes met het vervolg van de planning. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door erik-n-fan »

Ik ben het eens met Michiel zijn reactie. Hij moedigt je ook aan om de wisselstraat te ontwerpen. Met je huidige plan vrees ik dat je serieus de ruimte nodig hebt om er een realistische opzet van te maken. Links moeten 6 sporen naar elkaar toe en samenkomen in ... dubbelspoor? En rechts moet je zelfs 8 sporen bij elkaar laten komen tot ... 2x dubbelspoor? Daar is serieus ruimte voor nodig. Die ruimte leent zich er juist voor om de bewegingen die je met de dure kruiswissels rechts ipv symmetrisch veel goedkoper kunt doen door aftakkende sporen. Leg alles in een boog en dan ziet het realistischer uit.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

@Michiel,

De 3 kruiswissels, die rechts op het einde liggen, die kunnen ind. vervangen worden voor een mooie deftige wisselstraat. Echter vindt ik hierin problemen, bij de realisatie ervan. Ik krijg geen mooie combinatie gecreeerd, welke met een boogstraal weglopen naar het opstelemplacement.

@Erik

Links hoeven geen sporen samen te komen, want het is een kopstation, dus dit is het einde :) Rechts moeten de sporen ind. overgebracht worden in een boogstraal, richtig het opstelemplacement, wat ervoor komt te ligggen, om vanuit daar weg te lopen, richting een dubbelsporig traject, welke uiteindelijk naar het schaduwstation gaat.

Echter zoals ook hierboven in het antwoord op Michiel, ondervindt ik enige moeite, om dit te realiseren in een mooi uitgewerkt plan.

Grtz

p.s. Den Haag CS is een beetje een 1e voorbeeld.. zie foto
Bijlagen
DenHaagCS2002.jpg
DenHaagCS2002.jpg (74.71 KiB) 6808 keer bekeken


Mvg,

Kevin

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door tv_man »

Hoeveel ruimte heb je in totaal? Want hoe je het ook wendt of keert, je hebt hier heel wat meters voor nodig. Het is vaak handiger om meteen aan het begin hier rekening mee te houden dan pas later erachter te komen dat je net geen ruimte hebt voor al je plannen en dat je dan genoodzaakt bent om allerlei 'net-niet oplossingen' te bedenken om toch zoveel mogelijk op je baan kwijt te kunnen van je plannen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door Michiel »

Kevin, in verband met advies voor je baanplan, kan je iets meer vertellen over jezelf? Wat zijn je ervaringen met modelbaanbouw? Ik ken je niet persoonlijk (sorry als ik bepaalde bouwverhalen van jou hier op dit forum heb gemist) , en heb geen idee of je beginner bent of ervaren modelbouwer, en dat maakt wel verschil in het geven van advies. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door Wim H »

Hallo Kevin,
Ik heb wat oude draadjes van je zitten doorspitten. Wat me opvalt is dat je sinds 2016 telkens een nieuw draadje start met een schetsje van een baanplan. Dan is het weer een tijdje stil en dan kom je met een nieuw idee. Je achtergrond (wensen, ruimte voor de baan, enz) zijn steeds onveranderd.
Mijn tip: probeer alles in 1 draadje te houden. Dat is overzichtelijker voor iedereen. Het voorkomt ook dat je in ieder draadje dat je start eerst dezelfde vragen krijgt (bv wat wil je, hoeveel ruimte heb je, kun je om de baan heen lopen?, enz).
Niet iedereen is zo gek als ik om in jouw forumgeschiedenis te duiken... ;)

Dan je baanplan: ze noemt Den Haag CS als voorbeeld. Ik snap wel dat dat indrukwekkend is, maar de ruimte die je daar voor nodig hebt, is ook indrukwekkend... Die heb je bij mijn weten niet. Desalniettemin kun je je er zeker door laten inspireren.
Wat ik begrijp uit vorige berichten/draadjes wil je een dubbelsporige lijn die eindigt in een kopstation.

Begin simpel met plannen: eerst een schets van de ruimte met daarin de afmetingen van de baan. Vervolgens een globale schets van het baanplan: waar komt het schaduwstation, waar komt je station, de opstelsporen.
Het is puur een globale schets dus nog zonder wissels en andere details.
Met zo'n schets als startpunt kunnen we beginnen met adviezen geven.
Daarna kun je het stap voor stap invullen met details als wisselstraten ed.

Groet, Wim



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door FidOo »



M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

@TV Man

Ik ga de baan uiteindelijk bouwen op basis van losse module's, dus dat gaat helemaal goed komen met de lengte. Daarnaast worden de stationsporen ong. 1.40 - 1.50M lang, niet langer.

@Michiel

Tuurlijk kan dat. Dit wordt uiteindelijk mijn eerste echte baan. Ik heb wel al meerdere testbanen etc gehad, en ben al wel wat tijd bezig met modelspoor. Wat ik wel vrij lastig vindt, is om het inderdaad digitaal in te tekenen. De ideeën in mijn hoofd zijn er wel :)

@Wim

Dat klotp, ik ben zeer geruime tijd afwezig geweest op het forum door prive omstandigheden. Hierdoor ben ik ind een nieuw topic begonnen, omdat ik dacht dat de oude wel weg zouden zijn, na zo'n periode :) In die tussentijd, zijn de ideeen qua layout redelijk hetzelfde gebleven, echter wil ik nu gaan bouwen op basis van losse modules, dus de ruimte die in de vorige posts aangehaald werden, zijn niet meer vn toepassing. De ideeen uit deze topics, die zijn wel grotendeels gelijk aan de ideeen , die ik nu ook heb ind :)

Wat extra info:

Hierbij een beetje mijn wensen ( Station mag doorgaand of Kop zijn ( geen specifieke voorkeur ):

- Ik ga voornamelijk modern rijden, tijdperk V / V|. Ik rijdt met alle treinen die ik mooi vindt, dus niet specifiek nederlands of duits etc..

- Een stationsomgeving met 4 sporen voor passagierstreinen ( 2 stopsporen, 2 doorgaande ) + opstel emplacement, waar dan losse rijtuigen/locs of combinatie's kunnen staan. Het liefste deel ik de sporen dan ook nog op in 1A/1B etc etc.. dmv een dubbele kruiswissel die bij Peco 55 beschikbaar is. Zo kan ik spoor 1A/1B als 1 spoor gebruiken voor lange combinatie's, maar ook evt als 2 seperate sporen.

- Daarnaast wil ik bij het opstel-emplacement ook 2 sporen die grenzen aan een goederenoverslag, voornamelijk containers.

- Ook wil ik dan dubbelsporige paradebaan(en) waarover de ICE kunnen denderen.

- Ik wil gebruik maken van een schaduwstation, zodat er uiteindelijk veel verschillende treinen zichtbaar worden.

- De lengte die ik kan bestrijken zal ong. 4 - 5 M zijn.

De scenery zal gaan bestaan uit een stukje stadgedeelte, rondom het station met wat industrie. Daarnaast wil ik een stuk creëren met wat natuur.. Het lijkt me mooi als daar het dubbelsporige traject over loopt richting het station.

@ Fidoo & Mods

Alle eerdere berichten zoals FIDOO aangeeft mogen verwijderd worden!


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door Hoontje »

Hallo allen,


Dank voor de meldingen. Kevin, zoals je vroeg, de oude draadjes zijn verwijderd.

Mochten er nog vragen zijn, dan graag via PB, zodat dit draadje bij het onderwerp blijft.

Namens de moderatoren,

Hoontje

Team Moderators N-spoorforum.nl


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door Michiel »

kevinpijls schreef:...Wat ik wel vrij lastig vindt, is om het inderdaad digitaal in te tekenen.
Kevin, staar je niet blind op dat digitaal tekenen. Een boeiende baan ontwerpen heeft NIETS te maken met digitaal tekenen. Je kan met potlood en papier al een hele hoop plannen, ideeën uitzetten, gommen, verfrommelen en een nieuwe versie schtesen. De tijd dat je 1 digitaal ontwerp hebt ingegeven, heb je er 10 geschetst met de hand. Een boeiende baan plan je "organisch", en groeit met de tijd. Met digitaal ontwerpen zet je je meteen vast in een steriel ontwerp, een eerste "draft" en zal zelden boeien.

Digitaal ontwerpen heb je ook niet nodig wanneer je flex gaat gebruiken. Je legt de sporen los neer, je schuift, verlegt, past aan totdat het estetisch helemaal klopt. Geen digitaal ontwerpprogramma kan daar tegenop.

Waar een digitaal ontwerpprogramma wel heel handig is, is bij het samenpuzzelen van de wissels die je nodig hebt om een bepaalde lijn te volgen, en toch je rijbewegingen te kunnen maken. Op voorhand teveel wissel kopen om "live" te puzzelen met wissels is nogal duur. Dus, daar zie ik wel een voordeel van het digitaal ontwerpen (en gebruik ik het ook). Je hoeft daarom niet de hele baan in te geven, enkel het wisselcomplex.

Dus, Kevin, neem potlood, papier en gom, en plan je baan. Eerst vrij ruw, de verschillende gebieden, en steeds meer gedetailleerd met het ruwe spoorverloop, de plaats van nijverheden, zijlijnen, stations... Extacte wisselstraten komen veel later.

Ik wens je veel plan-plezier (is ook een erg leuk fase van het modelbouwen), en laat gerust je schetsen hier zien, als je tegen hoopje constructieve kritiek kan. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

@Michiel,

Bij deze ga ik je advies opvolgen :)
Bijlagen
5B6B00C4-E8F4-41EB-A13E-08F27C345472.jpeg
5B6B00C4-E8F4-41EB-A13E-08F27C345472.jpeg (78.73 KiB) 5814 keer bekeken


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door spoor65 »

En dat is een goede stap om het advies op te volgen om eerst eens gewoon wat te schetsen.

Wil er toch graag nog even mijn visie op geven, met name op de punten in jouw wensenlijst voor wat je op de baan wilt realiseren.

Je zegt dat je een ruimte hebt van 4 a 5 meter, je wilt weliswaar in modules bouwen, maar dat maakt voor je ontwerp eigenlijk niets uit, want die modules wil je toch gewoon neer zetten, aan elkaar gekoppeld, omdat je wilt rijden op de baan.

Bedenk wel, wil je modules bouwen, omdat de baan af en toe ook mee moet naar b.v een beurs of evenement, of alleen omdat die mogelijk t.z.t. verhuisbaar moet zijn. In het laatste geval zou ik kiezen voor een soort van semie module bouw, maak ze zo groot mogelijk als door de deur cq de trap af kan.

Des te meer modules(kleinere) je gaat gebruiken, des te meer moet je rekening houden in het ontwerp, met de plek waar je wissels moeten komen te liggen, want die wil je niet net op een module overgang hebben.

Verder wil ik je adviseren om een prioriteiten lijstje te maken met jouw wensen.
wat je beslist wilt terug zien op de baan naar wat je dan toch het beste zou kunnen missen.

Waarom?, gewoon omdat je ook op 4 a 5 meter ruimte tekort gaat komen. en dus waarschijnlijk wensen moet gaan schrappen.

Want om even een voorbeeld te geven, kopstation met overloopwissels omdat je perron in A/B wilt verdelen, zodat er 2 treinen tegelijk kunnen staan.
Ken mij persoonlijk niet zo snel zo`n opstelling in kopstations voor de geest halen, de constructie ken ik wel op doorgaande perronsporen.

Een beetje trein, (los met 5a 6 rijtuigen (en dan kom je nog niet eens in de buurt van b.v. de internationale ic`s die hier vanuit duitsland, nerdeland binnen rijden met al een minimum van 8 a 9 rijtuigen) vraagt al snel een meter peronlengte, wil je er daar 2 van achter elkaar zetten, zit je al snel aan 2,5meter, omdat ook die overloopwissels er nog tussen moeten.
Alternatief zou kunnen zijn dat je dit soort treinen langs het hele perron kunt plaatsten en dan de A/B situatie alleen gebruikt voor korte treinstellen of regionale trein, dan kan het mss een half meter korter worden, dus pakweg 2 meter.

Voeg daar nog eens wisselstraat en opsteldporen aan toe, en je bent al dik over de 3,5 meter alleen voor het station met bijbehorende sporen.

Om al jouw wensen op deze lengte dus kwijt te kunnen, zal er heel veel op elkaar geschoven moeten worden, waardoor het al snel een hele drukke baan met rails gaat worden en de scenery ondergeschikt zal worden, omdat een realistiche opbouw erg lastig word.

En nee, ik schrijf dit niet om je te onmoedigen, maar eerder om teleurstelling/ontmoediging in de toekomst te voorkomen.

1 van de eerste probleempunten waar elke beginnende modelspoorders tegenaan lopen, is de ruimte,
Ja zelf als je kiest voor N spoor, misschien zelfs nog wel sneller dan met grotere schaal. je denkt al snel, heb kleine treinen gekocht, dus wat kan mij gebeuren, kan veel meer doen op de zelfde ruimte, Klopt helemaal, alleen, je ook ik trapte daar in, overschatte de beschikbare grote meerdere malen. hab heel veek opnieuw potlood en papier gepakt om opnieuw te gaan tekenen.

Tegenwoordig werk ik anders, ik stel dus die priotriteiten. heb ook al lang afgezien van hele grote stations, kost mij te veel ruimte aan dingen die ik liever zie en maak (passende scenery bij het thema, geen mega station dus als er alleen plaats is voor een dorp alla lutjebroek.

Ontwerp dus tegenwoordig alleen de belangrijke dingen als een station, een stukje goederen verwerking passend bij de grote van het station, klein extra halte plaatsje ergens elders op de baan, dat soort dingen, die schuif ik,op papier, op de plek waar ik ze hebben wil, en zie daarna wel hoe ik ze met overige sporen aan elkaar geknoopt krijg, want vaak, als je met 1 bent begonnen, en doorgaat met alle sporen te tekenen naar volgende thema`s , kom je met je laatste thema niet weg, omdat je de rest te ruim hebt opgezet.

Gewoon even enkele tips om te overwegen. en de belangrijkste tip, begin rustig op te bouwen, zowel op papier als straks op de tafels. en schrik niet als je dan toch tussentijds wijzigingen moet gaan aanbrengen in de plannen.

veel succes,

mvg Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

spoor65 schreef:En dat is een goede stap om het advies op te volgen om eerst eens gewoon wat te schetsen.

Wil er toch graag nog even mijn visie op geven, met name op de punten in jouw wensenlijst voor wat je op de baan wilt realiseren.

Je zegt dat je een ruimte hebt van 4 a 5 meter, je wilt weliswaar in modules bouwen, maar dat maakt voor je ontwerp eigenlijk niets uit, want die modules wil je toch gewoon neer zetten, aan elkaar gekoppeld, omdat je wilt rijden op de baan.

Bedenk wel, wil je modules bouwen, omdat de baan af en toe ook mee moet naar b.v een beurs of evenement, of alleen omdat die mogelijk t.z.t. verhuisbaar moet zijn. In het laatste geval zou ik kiezen voor een soort van semie module bouw, maak ze zo groot mogelijk als door de deur cq de trap af kan.

Des te meer modules(kleinere) je gaat gebruiken, des te meer moet je rekening houden in het ontwerp, met de plek waar je wissels moeten komen te liggen, want die wil je niet net op een module overgang hebben.

Verder wil ik je adviseren om een prioriteiten lijstje te maken met jouw wensen.
wat je beslist wilt terug zien op de baan naar wat je dan toch het beste zou kunnen missen.

Waarom?, gewoon omdat je ook op 4 a 5 meter ruimte tekort gaat komen. en dus waarschijnlijk wensen moet gaan schrappen.

Want om even een voorbeeld te geven, kopstation met overloopwissels omdat je perron in A/B wilt verdelen, zodat er 2 treinen tegelijk kunnen staan.
Ken mij persoonlijk niet zo snel zo`n opstelling in kopstations voor de geest halen, de constructie ken ik wel op doorgaande perronsporen.

Een beetje trein, (los met 5a 6 rijtuigen (en dan kom je nog niet eens in de buurt van b.v. de internationale ic`s die hier vanuit duitsland, nerdeland binnen rijden met al een minimum van 8 a 9 rijtuigen) vraagt al snel een meter peronlengte, wil je er daar 2 van achter elkaar zetten, zit je al snel aan 2,5meter, omdat ook die overloopwissels er nog tussen moeten.
Alternatief zou kunnen zijn dat je dit soort treinen langs het hele perron kunt plaatsten en dan de A/B situatie alleen gebruikt voor korte treinstellen of regionale trein, dan kan het mss een half meter korter worden, dus pakweg 2 meter.

Voeg daar nog eens wisselstraat en opsteldporen aan toe, en je bent al dik over de 3,5 meter alleen voor het station met bijbehorende sporen.

Om al jouw wensen op deze lengte dus kwijt te kunnen, zal er heel veel op elkaar geschoven moeten worden, waardoor het al snel een hele drukke baan met rails gaat worden en de scenery ondergeschikt zal worden, omdat een realistiche opbouw erg lastig word.

En nee, ik schrijf dit niet om je te onmoedigen, maar eerder om teleurstelling/ontmoediging in de toekomst te voorkomen.

1 van de eerste probleempunten waar elke beginnende modelspoorders tegenaan lopen, is de ruimte,
Ja zelf als je kiest voor N spoor, misschien zelfs nog wel sneller dan met grotere schaal. je denkt al snel, heb kleine treinen gekocht, dus wat kan mij gebeuren, kan veel meer doen op de zelfde ruimte, Klopt helemaal, alleen, je ook ik trapte daar in, overschatte de beschikbare grote meerdere malen. hab heel veek opnieuw potlood en papier gepakt om opnieuw te gaan tekenen.

Tegenwoordig werk ik anders, ik stel dus die priotriteiten. heb ook al lang afgezien van hele grote stations, kost mij te veel ruimte aan dingen die ik liever zie en maak (passende scenery bij het thema, geen mega station dus als er alleen plaats is voor een dorp alla lutjebroek.

Ontwerp dus tegenwoordig alleen de belangrijke dingen als een station, een stukje goederen verwerking passend bij de grote van het station, klein extra halte plaatsje ergens elders op de baan, dat soort dingen, die schuif ik,op papier, op de plek waar ik ze hebben wil, en zie daarna wel hoe ik ze met overige sporen aan elkaar geknoopt krijg, want vaak, als je met 1 bent begonnen, en doorgaat met alle sporen te tekenen naar volgende thema`s , kom je met je laatste thema niet weg, omdat je de rest te ruim hebt opgezet.

Gewoon even enkele tips om te overwegen. en de belangrijkste tip, begin rustig op te bouwen, zowel op papier als straks op de tafels. en schrik niet als je dan toch tussentijds wijzigingen moet gaan aanbrengen in de plannen.

veel succes,

mvg Freddy
@Freddy

- De ruimte die ik heb, zal ind. in een rechte lijn 4-5 m bedragen, daarnaast kan ik altijd nog werken in een U vorm etc. Dus er kan wel nog meer lengte gecreëerd worden.

- De reden om in modules te werken, is als volgt; Momenteel zijn wij aan het orienteren, om te gaan verhuizen. Daar ik al geruime tijd wil starten met het maken van een baanplan, wil ik graag nu al iets kunnen starten, dmv module werk. Dit is ook de reden om het stationsgebied al te kunnen gaan realiseren. Nu hoor ik je denken, maar als je gaat verhuizen, dan weet je de afm. van de beschikbare ruimte toch nog niet ?! Nee dat klopt, maar bij "onze "zoektocht naar een nieuwe woning, worden deze ruimte's wel meegenomen in de keuze voor een huis :) hahaha .. Met toestemming vd vrouw hoor :lol: :lol: :lol:

- De langste stationsporen moeten minimaal 1.40 zijn, ivm de lengte van de 10-delige Thalys van Kato, welke ik bezit. De rest wordt aangepast op deze lengte. Om terug te komen op de A/B sporen, deze worden puur gebruikt voor "stoptreinen " zoals bijv. de Piko Hondekop ( Deze heeft een lengte over de buffers van 320 mm ) of een Piko National Express ( Deze heeft een lengte over de buffers van 450mm ), welke ik in bezit heb. . Dus om daar een spoorlengte van 55-60 cm voor te reserveren, vindt ik voldoende.

Daarnaast mag een langer treinstel, zeker ook wel over de kruiswissel heen staan, dus daarbij hoeven dus niet beide zijde vd kruiswissel, nog 1.40 m lang te zijn.

- Het hoeft ook voor mij niet perse een Kopstation te worden, dacht alleen dat ik hierbij in lengte kon besparen, vanwege de wisselstraten. In 1e instantie heb ik station Sittard ( zie bijgevoegde foto ) in gedachte, met daarin wel iets minder opstelsporen.

- Het stationsgedeelte komt boven het maaiveld te liggen, waardoor ik eronder een busstation kan creeren. ( zie foto, zoals Tilburg ). Het stationsgebied wordt het belangrijkste stuk van mijn baan!

Ik hoop dat ik mijn ideeen zo iets uitgelegd hebt en ben benieuwd naar jou/jullie visie.

Groetjes,
Bijlagen
Tilburg.jpg
Tilburg.jpg (117.52 KiB) 5746 keer bekeken
Sittard.jpg
Sittard.jpg (56.12 KiB) 5746 keer bekeken


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

Hier bijv een opzet, van het doorlopend plan, waar ik naast het kopstation aan werk..

Ben benieuwd naar jullie reactie :)
Bijlagen
Kevin Doorlopend Station.jpg
Kevin Doorlopend Station.jpg (50.94 KiB) 5729 keer bekeken


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

UPDATE:

Nog een foto, met wat meer uitleg. Plan ietswat aangepast, zodat de aan/afvoer van het goederenverkeer "los "staat van het personenvervoer.. Zo ook de bedoeling in het schaduwstation.

Voor de tekenaars onder ons ;) Dit plan lag al "ver" klaar onder de digitale potlood :D
Bijlagen
Kevin Doorlopend Station-kleurendefinitie.jpg
Kevin Doorlopend Station-kleurendefinitie.jpg (64.18 KiB) 5708 keer bekeken


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door Ronald2016 »

Begrijp ik goed dat perron 2 en 3 voor rechts binnen komend verkeer is en 4 en 5 voor links in hoofdzaak?

Als er naar perron 3 wordt gegaan moeten altijd 4 en 5 wachten voordat ze weg mogen?

Misschien nog een klein spoortje rechts erbij leggen zodat ze wel weg kunnen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

Ronald2016 schreef:Begrijp ik goed dat perron 2 en 3 voor rechts binnen komend verkeer is en 4 en 5 voor links in hoofdzaak?

Als er naar perron 3 wordt gegaan moeten altijd 4 en 5 wachten voordat ze weg mogen?

Misschien nog een klein spoortje rechts erbij leggen zodat ze wel weg kunnen.
@Ronald,

Klopt, heb de wissel nog niet verlegd. Nu wel :)
Bijlagen
Wissel rechts.jpg
Wissel rechts.jpg (72.52 KiB) 6604 keer bekeken


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

Update
Bijlagen
Kevin Doorlopend Station3.jpg
Kevin Doorlopend Station3.jpg (49.67 KiB) 6597 keer bekeken


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

Ik heb het plan eens laten uitprinten op 1:1. Hier ligt nog niet het hele station uit, maar wel een groot gedeelte ..

Wat vinden jullie :)
Bijlagen
IMG_7787.jpg
IMG_7787.jpg (112.58 KiB) 6474 keer bekeken


Mvg,

Kevin
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door Michiel »

Begin er leuk uit te zien, maar toch een paar bedenkingen:

- links loopt het hoofdspoor over de afgebogen wisselstanden, waardoor doorgaande treinen meteen maar op minale snelheid door je station mogen rijden.
- treinen komend van de rechter kant van het station (rechts rijregime neem ik aan), kunnen sporen 5 en 6 niet bereiken. Je eerste plan was goed, maar je hebt overloopwissels verplaatst, en nu sluit je sporen 5 en 6 uit.

succes met het plannen,
Michiel


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
kevinpijls
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:22
Locatie: Heerlen

Re: Baanplan ( Kopstation ) in N Scale.

Bericht door kevinpijls »

Michiel schreef:Begin er leuk uit te zien, maar toch een paar bedenkingen:

- links loopt het hoofdspoor over de afgebogen wisselstanden, waardoor doorgaande treinen meteen maar op minale snelheid door je station mogen rijden.
- treinen komend van de rechter kant van het station (rechts rijregime neem ik aan), kunnen sporen 5 en 6 niet bereiken. Je eerste plan was goed, maar je hebt overloopwissels verplaatst, en nu sluit je sporen 5 en 6 uit.

succes met het plannen,
Michiel
@Michiel,

- Je eerste puntje begrijp ik niet helemaal.. Kan je dat verklaren door een tekening.. ?
- Heb ik dit nu goed opgelost ? Spoor 6 ( kopspoor is ind. maar vanaf 1 kant bereikbaar ).
Bijlagen
Oplossing-wisselstraat.jpg
Oplossing-wisselstraat.jpg (87.36 KiB) 6440 keer bekeken


Mvg,

Kevin
Plaats reactie