Keerlus problematiek

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Goede morgen

Bouwend aan mijn baan, - N-spoor en digitaal -, kom ik natuurlijk de keerlusproblematiek tegen. Mij niet geheel onbekend vanuit de vele forums.
Alvorens nu mijn stationsemplacement en rangeeremplacement te gaan leggen aansluiten en, om het keerlus probleem voor te zijn een vraag. Het antwoordt heb ik nl niet zo duidelijk terug kunnen vinden.

Is de te volgen werkwijze om het gehele stationsemplacement dezelfde polariteit te geven ivm overloop wissels, kruiswissels e.d. en geen keerlusprobleem te laten ontstaan ? En die "omschakeling" doe je dan bij de in- en uitrijsporen van je emplacement bv ?


Dank vast voor het antwoordt.


Groetjes,

Fred


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Maurits71 »

Dat is inderdaad een oplossing, heb ik ook zo gedaan.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Dank Maurits. Wellicht kun je dit in een schemaatje tekenen zoals jij dit bij je banenplan hebt gedaan ?

Groetjes,
Fred



pcdewolff
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 okt 2015 20:05

Re: Keerlus problematiek

Bericht door pcdewolff »

Ja, de sporen in een station met (veel) wissels wil bij graag allemaal dezelfde polariteit geven. Heel vaak heb je buiten het station prima de ruimte om een deel baan vrij te maken dat lang genoeg is voor een hele trein om hier de mogelijke kortsluiting op te lossen.

Ik begreep van een ander draadje dat de wereld wel volledig anders is als je dinamo gebruikt.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Keerlus problematiek

Bericht door FidOo »

Fred. Waarom post jij niet een plaatje van jouw baanplan. Zodat we je kunnen adviseren hoe je daar het moet aansluiten. Dan plannen we de Electronica naar jouw wensen ipv andersom.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Zou kunnen Maurits, ware het niet dat, zoals ik opende, bezig ben mijn baan op te bouwen. Ik behoor tot de bouwers die juist niet vooraf een baanplan maken. Het heeft voor- en nadelen om dat te doen. Maar dat is een ander draadje ;)

Ik weet natuurlijk voor mij zelf dat er een omvangrijk emplacementen aan komt. Hoe de rails wordt gelegd ligt niet helemaal vast. Maar......dat daar keerlusproblemen komen is " gemeengoed" bij een 2-sporen digitale baan. Vandaar mijn vraagstelling. Ik beloof je dat, mocht het railplan liggen en er nog steeds een dergelijk probleem is ontstaan, ik zeker niet twijfel aan wat adviezen om die dan op te lossen.

Groetjes,
Fred



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Willempie »

Roadman schreef:Is de te volgen werkwijze om het gehele stationsemplacement dezelfde polariteit te geven ivm overloop wissels, kruiswissels e.d. en geen keerlusprobleem te laten ontstaan ? En die "omschakeling" doe je dan bij de in- en uitrijsporen van je emplacement bv ?

Dat is de enig juiste oplossing.

Groetjes



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Keerlus problematiek

Bericht door FidOo »

Dan sluit ik mij inderdaad aan bij wim zijn opmerking. Het station heeft in zijn geheel dezelfde polariteit.

Overigens zou een grove schets al veel kunnen betekenen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Mannen,

Dank voor zover. Ik kom erop terug

Groetjes,
Fred



Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Maurits en Wim,

Zoals geschreven hier een (beperkte) schets van de stationssporen. Uitwijksporen e.d. zijn, voor de leesbaarheid achterwege gelaten.

Bij A en B, aan de rechterkant, is een Power 3 van Uhlenbrock aangesloten. Deze heeft een keerlus schakeling. De rails is van beide voorliggende trajecten volledig geisoleerd. De Power 3 wordt nl tevens gebruikt om het stationsemplacement te voeden.

KW zijn kruiswissels. De treinen moeten van D naar A 1 en A2 kunnen, terwijl de mogelijkheid om van C naar B 1 en B2 ook aanwezig moet zijn.

Bij C en D lopen de sporen verder.

De "+ " ( rode draad) zit aan de linkerkant van de rails als je vanaf punt A binnenkomt rijden. Bij het tegenovergestelde spoor, vanaf punt D zit de "+" eveneens aan de linkerkant van die rails, evenals de bezetmnelders.

Duidelijk dus een keerlusprobleem. Graag jullie, door mij, zeer gewaardeerde visie hoe dit opgelost te krijgen m.b.v. de Power 3

Bedankt vast.
Fred
Bijlagen
tek.JPG
tek.JPG (23.92 KiB) 3730 keer bekeken



Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Maurits en Wim,

Ik zie dat de schets helaas onderste boven is geplaatst. Sorry daarvoor. Ik neem aan dat e.e.a. toch duidelijk is voor jullie.

Bedankt vast.
Fred



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Willempie »

zo dus
tek.png
tek.png (119 KiB) 4068 keer bekeken



Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Goedenavond Wim.

Dank voor je bericht. Even ter verduidelijking punten A en B aan de rechterzijde. Die sporen gaan naar een opstelspoor, gevoed door de IB. De treinen rijden bij B een rondje in de vorm van, zeg maar een krakeling, waarbij de rails zo loopt dat de " rode linker kant " aan de goede zijde blijft bij A en er daardoor geen keerlus ontstaat. M.i. is daar geen keerlus . En rijden de treinen, op dat gedeelte ook probleemloos op de IB. wellicht wat onduidelijk geformuleerd. Maar aan die zijde zijn er geen problemen.

Die ontstaan pas na het passeren van de de onderbrekingen, zoals aangegeven, waar de voeding van de Power 3 begint. De rode en bruine draden tussen die "verbinding" tussen IB en Booster zijn gelijk. Rood op rood en bruin op bruin.

Is het dan niet zo dat er maar 1 keerlus "ergens" zit in dat gedeelte wat gevoed wordt door de Power 3 ? En, als dat zo is, waar en hoe sluit ik dan de keerlusschakeling van de Power 3 aan in dat gedeelte ?

Misschien zit ik er naast en waardeer jou en Maurits zijn visie hier op ten zeerste. Vandaar dat ik er ook serieus aandacht aan wil besteden.

Dank alvast.

Groetjes,
Fred



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Keerlus problematiek

Bericht door dentheo »

Roadman schreef:Goedenavond Wim.

Dank voor je bericht. Even ter verduidelijking punten A en B aan de rechterzijde. Die sporen gaan naar een opstelspoor, gevoed door de IB. De treinen rijden bij B een rondje in de vorm van, zeg maar een krakeling, waarbij de rails zo loopt dat de " rode linker kant " aan de goede zijde blijft bij A en er daardoor geen keerlus ontstaat. M.i. is daar geen keerlus . En rijden de treinen, op dat gedeelte ook probleemloos op de IB. wellicht wat onduidelijk geformuleerd. Maar aan die zijde zijn er geen problemen.
Wanneer je een treintje kan laten wegrijden via A, dat dan netjes via B terugkomt, dit alles zonder de rijrichting te veranderen , dan heb je een keerlus.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Hallo Theo.

Dank voor je reactie.

Hoezo een keerlus daar ? Ik schreef in een van mijn postings al dat, zodra er een treintje gaat van B naar A de, zeg maar "rode draadkant" , aan dezelfde kant blijft zitten.
Ik vertelde ook al dat ik op dat gedeelte geen probleem heb.

Op bijgaand kladje zie je hoe de treinen rijden van B naar A. De eerdere schets van mij begint juist op het punt waar B "verdwijnt" en bij "A" weer verder gaat en in dat stuk zit een keerlusprobleem wat ik graag opgelost zag dmv de mogelijkheid die op de Power 3 zit, wat ook juist dit stuk van "power"gaat voorzien.


Voor de goede orde; de "+ jes" en " - tjes" die getekend zijn, zijn niet van mij afkomstig. Ik denk dat Wim die erbij heeft gezet.
Ik hoor graag verder van. De "probleemoplossing"zie ik helass nog niet.

Groetjes,
Fred
Bijlagen
IMG_0101[1132].JPG
IMG_0101[1132].JPG (36.24 KiB) 4011 keer bekeken


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Hube »

Fred,

Bij een digitale baan is het praktischer om de polariteit overal gelijk te houden. Dan het je geen problemen bij overloopwissels of kruiswissels. Als je dan een “keerlus” maakt zoals jij doet rechts van A en B dan ontstaat daar een kortsluiting en die moet je dan ook in die keerlus, rechts van AB oplossen.
Het geïsoleerde baanvak dat daarvoor nodig is moet minimaal zolang zijn als jouw langste trein anders loop je het risico dat de treinstellen of wagons kortsluiting veroorzaken.
Dit probeert Wim ook in zijn plaatje uit te leggen.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Willempie »

Beste Fred de rode is de PLUS uit mijn tekening, de blauwe de MIN.

In deze tekening, komt de A aansluiting toch op de MIN aansluiting van mijn en jouw tekening. Dus heb je daar kortsluiting, en de keerlus die jij tekent daarin komt de keerlus schakeling. Zelfde als aan de andere kant bij C en D.

Gewoon een klassieke keerlus situatie, helemaal niets moeilijks aan.

Mvg
Wim.
Laatst gewijzigd door Willempie op 06 dec 2018 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Keerlus problematiek

Bericht door dentheo »

Roadman schreef:Hallo Theo.

Dank voor je reactie.

Hoezo een keerlus daar ? Ik schreef in een van mijn postings al dat, zodra er een treintje gaat van B naar A de, zeg maar "rode draadkant" , aan dezelfde kant blijft zitten.
Ik vertelde ook al dat ik op dat gedeelte geen probleem heb.
Natuurlijk niet, want je hebt de rest van de baan nog niet aangesloten, dan heb je nooit problemen.
Wanneer in uw station rood en blauw steeds aan de zelfde kant moeten zijn, wat best is, dan komt de klap bij het aansluiten van A of B.
Zoniet, dan bij het leggen van de overloopwissel......



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Willempie »

Fred,

Hier je klassieke keerlus situatie na het leggen van een overloopwissel.

https://flic.kr/p/2c172RM

https://flic.kr/p/2djh74L

Helemaal de situatie die jij tekent.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Keerlus problematiek

Bericht door Roadman »

Heren forummers :D


Dank ! Het kwartje is gevallen dank zij jullie aflatende ijver mij het " te laten zien ". Ik zeg tegen mezelf: " Hoe dom kun je zijn! " Dit is nl niet mijn eerste digitale baan nl. Maar het was simpel; ik " zag " het gewoon niet.

Nogmaals dank. Ga weer bouwen ;)

Groetjes,
Fred


Plaats reactie