Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Vuursche Hoek

Bericht door bob vermeulen »

Mooi werk en natuurlijk is het een mijlpaal om op het zichtbare niveau te komen.
Lekker als je in het weekend kan bouwen :o ,dat lukt mij bijna niet :oops:

We blijven het volgen

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Met de Kerstdagen lekker wat kunnen doen. Ik ben begonnen aan de 2e helix.

Afbeelding

De draadstangen zijn geplaatst en nu moet eerst de oprit worden aangesloten.

Afbeelding

Ik had eerst een proefplaat gemaakt met een multiplex onderzijde van 3mm en de bovenmallen van 3mm multiplex. Dat gaf al direct een golfslagbad. Blijkbaar zit er spanning in een multiplex plaat waardoor deze krom kan trekken indien er langwerpige onderdelen uitgesneden worden. Uiteindelijk is het een combinatie geworden met het beste van both worlds: een 4 mm mdf onderlaag voor de stabiliteit en een 3mm multiplex bovenlaag die er op gelijmd wordt. Indien nodig kan er in het multiplex geschroefd worden.

Afbeelding

Het spoor op de oprit is gedruppeld met verdunde boekbinderslijm. Het overige spoor, dat tussen de multiplex mallen komt te liggen zal worden verlijmd door eerst in de mal boekbinderslijm te smeren (onverdund) en dan het spoor er in te leggen. Dat heeft zich bewezen als een goede methode bij de andere sporen.

Afbeelding

De eerste wendel is gelegd. Je kan geen klemmen genoeg hebben...

Afbeelding

Tijdens de droogperiodes heb ik onder de baan alvast een booster en 2 terugmelders geplaatst. Daarbij direct de firmware updates op alle Digikeijs-en gedaan. Ik kan door met het aansluiten van de volgende 32 blokken...


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Enfin, 2 weken later... zoals het getekend en bedoeld is...

Afbeelding

... en zoals het geworden is

Afbeelding

ben wel effe klaar met helixen nu... :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door OBBinN »

Das nog eens spul! Kom ik met 2 rondjes op de proppen.. :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie

Bericht door Alfred »

Nu ik bijna boven ben is het tijd om keuzes te maken voor de wisselaandrijving. Mijn oog is gevallen op de MTB wisselaandrijving. Dat lijkt me praktisch te plaatsen omdat ze niet zo groot zijn. Tevens hebben ze een schakelmogelijkheid om o.a. het puntstuk om te polen.

Afbeelding

Ik heb de MP5 nu aangesloten op een DR4018 en deze geprogrammeerd op preset 6 voor wisselmotor-aansturing. Het omleggen van de wissel gaat mooi bij een spanning van 15V. Deze kan nog omlaag voor een rustigere loop maar dat zal ik later testen.

Waar ik nu mee zit is het volgende: In het filmpje wordt het omschakelen van de spanning door de MP5 gesimuleerd met 2 ledjes. De ene kant op gaat goed. Maar naar de andere kant zie je dat het groene ledje al gaat branden terwijl de wisseltong nog tegen de buitenste rail aan ligt. Dat gaat dus kortsluiting opleveren in de praktijk.



Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Na een paar weken prutsen en nadenken zijn we dan bovenaan gekomen. Het precisiewerk qua sporenaanleg kan beginnen!

Afbeelding

Natuurlijk heb ik deze discussie gevolgd over het aanpassen van peco wissels. Ik ben echter toch wel gecharmeerd van de mtb wisselaandrijvingen. En daarbij heb je dus geen controle over het moment waarop het puntstuk ompoolt. En nu komt peco ook nog met de unifrog wissel en die doet dus precies wat er bedoeld wordt met het aabpassen van de wissels.

Afbeelding

Bovenstaande zorgt er dus voor dat ik aan de vooravond sta van het modificeren van de peco wissels en ze aan te sturen met een mp1.
Ik ben benieuwd wie er hier ervaring mee heeft en nog zijn tips wil delen? Of heb je echt nog hele goede argumenten om mij hiervan af te laten zien?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie

Bericht door shoven »

Alfred schreef: 10 jan 2019 16:43 Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?
Ja. Die heet Servoswitch. Ik heb er een hele lading in de baan zitten, prima in te stellen en nooit gedoe ermee. Zodra hij omgaat gaat direct de stroom eraf. Maar dan werk je dus met servo's en dat is niet het geval bij die MTB dingen.

Je baan ziet er trouwens keurig verzorgd uit, complimenten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alro »

En Alfred, hoe staat je baan er nu voor?
Je was net zo lekker bezig en het is zo’n mooie baan om te volgen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Na een jaar van weggeweest is er weer tijd en ruimte om verder te gaan met het project. Er dreigde een verhuizing aan te komen maar dat is gelukkig een inhuizing geworden. Na wat opknapwerk aan het huis en de relatie met mijn vrouw kan ik nu de draad weer oppakken.

Afbeelding

De werkkamer was echter een onoverzichtelijke rotzooi en dat nodigde niet uit om verder te gaan. Dus eerst de werkplek onderhanden genomen; de PC gescheiden van het klusgedeelte.

Nu oppakken waar ik gebleven was... maar hoe zat het ook alweer????
Laatst gewijzigd door Alfred op 17 mei 2020 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hoontje »

Kijk, goed bezig! Ik ga weer volgen :)


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Hallo Alfred. Mooi dat je weer tijd hebt voor je baan. Het was inderdaad stil in je topic. We gaan je voortgang weer volgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Michiel »

Familiale rust, huis in orde, hobbykamer opgeruimd, projecten op een rijtje gezet... Er staats niets meer in de weg, lijkt me, om er weer eens goed in te vliegen. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Het heeft even geduurd. Na een iTrain licentie-upgrade kon ik de baan opnieuw invoeren (ik was de backup kwijt...) en daarmee haalde ik de diep weggezakte kennis weer wat op. Toen bleek ook de SPROG ondertussen overleden en was ik ook daarvan de back-up kwijt. Inmiddels is ook die kennis bijgespijkerd en enkele locs rijden al weer. Eerst een beetje rijden en dan verder met de eerste peco-wisselstraat.

Afbeelding

De wissels worden aangestuurd met de MP1 wisselmotoren van mtb. Deze kunnen ook het hartstuk schakelen zoals in bovenstaand schema is te zien. Daarom ga ik de wissels modificeren volgens het veel bediscussieerde concept. De video
(https://www.youtube.com/watch?v=DlZIO7XE6xY&t=801s) van Modelbahn-Hannes geeft een duidelijke instructie. Toch een paar verbeterpunten:

Afbeelding

1. Ik zaag de sporen met een tafel-figuurzaag. Hiermee wordt de snede recht en slechts 0,5 mm breed;
2. Ik zaag de sporen niet direct naast elkaar en op het midden van het spoor om kortsluiting door de flensen te vermijden.

Afbeelding

De draadjes aan de onderzijde zijn geplaatst.



Met een labvoeding kan ik mooi de motoren testen op verschillende voltages. Hoe lager die is, hoe mooier de wissel omgaat.

Afbeelding

Eén voor een plaats ik de wisselmotoren en test deze uitgebreid.



En dan gaan de wissels mooi om.

Afbeelding

Na een paar avondjes prutsen, en dan zijn we zo weer weken verder, zijn de eerste 5 wissels klaar en uitgebreid getest.

Afbeelding

En het zwikkie ligt weer op zijn plaats. Nu verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station...


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vuursche Hoek

Bericht door shoven »

Netjes hoor.
Maar waarom zaag je je wissel door? Af fabriek functioneren die dingen al prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Netjes afgewerkt Alfred. Maar ik heb het zelfde gevoel hierbij als Steven. Zou Peco de wissels niet af fabriek aanpassen indien dit veel beter zou zijn. Lijkt mij dat ook Peco hun wissels uitgebreid doet testen alvorens op de markt te brengen. Ze hebben een naam hoog te houden op dat gebied. Ik pas de wissels in ieder geval niet aan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

laserpiente
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 nov 2017 16:39

Re: Vuursche Hoek

Bericht door laserpiente »

Dat doorzagen heeft, volgens mij, het effect dat:
1. Het hartstuk gevoed wordt vanuit de wisselmotor. Omdat het (door het doorzagen) geen contact maakt met de wisseltongen, maakt de timing van het omschakelen niet zoveel meer uit, zolang er maar geen trein op die overgang stilstaat.
2. De wisseltongen zelf worden gevoed door de aangesoldeerde gele en rode draad.

Een paar berichten terug gaf Alfred aan, dat de wisselmotor de spanning te vroeg omschakelde, met kortsluiting tot gevolg. Met deze aanpassing zou dat dus opgelost moeten zijn... De wissels zijn hier dus niet zozeer het probleem, maar de timing in het ompolen van het hartstuk, wat opgelost wordt door de wissels aan te passen.

Correct me if I'm wrong Alfred, hoop dat ik niet voor mijn beurt spreek :-D


Groet,
Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Dat klopt helemaal Peter. Aanvullend daarop zijn de sporen met roestverf geschilderd wat de stroomdoorgifte van de wisseltongen verstoort. En ook dat is bij deze opgelost.

Het is uiteindelijk gewoon een keuze die ik heb gemaakt op basis van alle overwegingen die ik hier links en rechts heb gelezen. Al heb ik nooit een echt overtuigende reden gezien om het te doen of te laten.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vuursche Hoek

Bericht door shoven »

Het hangt ook af van hoe je je wissels omzet. Ik gebruik zelf Servoswitchen, die schakelen eerst af, bewegen dan de tongen, en schakelen vervolgens weer in (en Wim corrigeert me wel als het niet klopt). Je hebt dan nooit gedonder met kortsluiting en de timing van het omschakelen.

En dat schilderen van de rails zou niet moeten uitmaken omdat de tongen hun stroom vanaf het hartstuk krijgen (wat zo gebeurt af fabriek). Als ze afhankelijk zijn van hoe goed de tong tegen de railstaaf is aangedrukt wordt het inderdaad wel erg penibel. 8)7

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar als er geen goede reden is om iets te doen of te laten, dan laat ik het zoals het wordt geleverd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vuursche Hoek

Bericht door FidOo »

Mooi verslagje van je wisselaansturing Alfred. Ik heb het exact zo gedaan. Ik gebruik zelf de OC32 met servo's maar ik merk gewoon dat de middenstand van links naar rechts of van rechts naar links bewegend niet altijd gelijk is. Ik heb er dus ook voor gekozen om het Hartstuk te isoleren en zo op te lossen als jij dit doet. Alleen je kunt echt met een gerust hart de zaagsnede voor beide sporen tussen dezelfde bielzen doen. Hier komen je flensen echt niet in de buurt. Scheelt je de zaag weer keertje verzetten. Ik heb het zelf met een dremel moeten doen bij gebrek aan beter, en hoewel het functioneert is dit wel veel beter!

@shoven Inderdaad met de servo-switches van Rosoft heb je dit niet. Maar bij vrijwel alle andere decoders ben je afhankelijk van timing. En dan is dit natuurlijk een kleine moeite om te doen. Tis niet dat je verder geen zaagsnedes moet maken en draadjes moet solderen ;)
Overigens zijn de nieuwe UNIfrog wissels eigenlijk fabrieks-af nu zo gemaakt zoals Alfred zelf gedaan heeft. En dat is niet zonder reden natuurlijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Ronaldp »

Inderdaad met de servo-switches van Rosoft heb je dit niet.

Is Rosoft zo slim of de andere zo domme ;) ;) ;) ;) ;)

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vuursche Hoek

Bericht door shoven »

Ronaldp schreef: 19 mei 2020 09:45 Is Rosoft zo slim of de andere zo domme ;) ;) ;) ;) ;)
Is ook een kosten-ding natuurlijk. De Servoswitch heeft 2 relais om dit te doen, dat kost ook weer.
Maar ergens op dit forum staat vast wel een vergelijking tussen de verschillende opties. Met een oc32 kun je volgens mij aardig wat wissels aansturen waardoor de prijs per wissel lager is, maar met het genoemde nadeel (en je hebt nog wat extern relais-/schakelspul nodig?).

De DCCnext heeft weer een heel ander kostenplaatje, hoe de puntstukpolarisatie zit weet ik niet, hij kan het wel (het hoe zou je in de software kunnen aanpassen - een brug te ver voor de meesten lijkt me). Hier een filmpje dat e.e.a. uitlegt hierover.
Laatst gewijzigd door shoven op 19 mei 2020 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Ronaldp »

Ik hou het bij rosoft...lekker simpel...aansluiten...afregelen...klaar.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vuursche Hoek

Bericht door FidOo »

Er is ooit een hele vergelijking geschreven wat betreft prijs per wissel. Ik kwam daar met de OC32 goedkoper uit als alle andere opties. (en dat inclusief de relais voor de polarisatie). Maar goed ieder zijn ding natuurlijk. Bij mij kwam het redelijk zo uit dat ik met op de modules (1x 13 wissels en 1x 16 wissels) goed uit kwam zo. Er is geen "beste" oplossing. Dit werkt ook, en dat doet Rosoft ook.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Krab »

Hier ook Rosoft servoswitch geen problemen mee gecombineerd met uhlenbrock draait al jaren soepel geen problemen mee .
Mooie helix heb je Alfred en baan natuurlijk voor vele treinmeters te rijden .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Tijd voor een update want de baan is rond! 2 wisselstraten verder kunnen de treinen dan vanuit het schaduwstation naar het bovengelegen station komen en doorrijden, terug naar het schaduwstation. Een mijlpaal! Daarom eerst een filmpje:



Tussen nu en de vorige update is er wel veel gebeurd:
- het bekende, eindeloze 'draadjestrekken';
- wisselstraten aansluiten en testen, stationssporen aanleggen;
- spoor poetsen, en poetsen.... en poetsen...;
- iTrain configureren....;

En bij het testrijden ben ik tegen enorme vraagtekens aangelopen: waar komen de spookmeldingen vandaan? Waarom valt de loc opeens stil? Waarom wordt er ontspoord bij wissels? Enkele frustrerende speurtochten verder heb ik de volgende lessen geleerd:

- spoorspatting bestáát! :oops: en zelfs zo erg dat er op een enkele plek 2 gescheiden blokken toch (elektrisch) met elkaar in aanraking zijn gekomen met alle spookachtige gevolgen van dien;
- sommige solderingen van draad aan spoor zijn los gekomen... :x I rest my case...;

Verder heb ik mij de afgelopen tijd verdiept in het 3D printen; de eerste contouren van het kippenbruggetje dat bij station Baarn is te vinden, is al zichtbaar op de achtergrond. En ik ben mijn knip-, plak- en schilderkunsten aan het ontwikkelen op het halve programma van Tilly models. Een passend achtergrond behangetje is besteld bij Peard. Genoeg te doen dus.

Binnenkort meer foto's en films in dit theater..


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Plaats reactie