Op weg naar Apeldoorn.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Sander.

Ja dat heeft mij veel geholpen. Maar ik kreeg van een clubgenoot (VMC), dat op de beneluxspoor een sporenspiraal uitreken middel daar stond. Maar dat had nog niet gelijk geholpen. Omdat er staat buiten en binnen sporen straal. Dan kwamen de sporen buiten de rand van de platen. Eerst maar eens naar mijn eigen 60 hoeken (ruit vormig) gekeken. Kwam tot de conclusie dat ik daar geen ring van kon maken, wel een ovaal. Dus terug naar de tekentafel. Toen kwam ik er achter dat ik de buiten en binnen rand van de ring moest hebben. Die ingevuld en de maten die er uit kwamen met A4 papier uit gelegd. Dat klopte wel. Afgelopen woensdag als een speer naar de houthandel de Vries in Vaassen gefietst. Gelijk besteld en betaald. Vrijdag bracht mijn broertje de platen.
Nou dit is het geworden. Dank je nog van de tip die je mij gaf.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik heb deze berichten gekopieerd van Facebook.
Dit bericht was van verleden zondag. Ik probeer het een beetje aan te passen, zodat het een beetje goed te lezen is.

Ik rij met mijn 2384 en 1637. Heerlijk hoor. Dat geluid. hihihi. Maar ik heb de locs voorzien van Roco vet en wat olie. Het rijdt nu mooi. Maar toen ik de 1637 voorzag van vet en olie. Wat ik van Martin Domburg Wou hij niet goed rijden meer. Wielen schoon gemaakt. De binnenkant moet ik nog schoon maken. Maar nu komt het. voor ik met vet en olie aan de gaan ging. Waren de lampen in de rijrichting aan. Na de vet en olie. Nog een keer gekeken. Niks kunnen vinden. In eens rijdt hij, zoals het zou moeten vloeiend en zonder stotteren. Maar nu brand de frontverlichting aan de andere kant. Ik weet dat je dat in de software kunt omzetten. Maar wel vreemd, dat dat zo ineens gebeurt. Soms doe ik dingen die ik nooit meer kan herhalen. Ik weet echt niet wat ik uitgehaald heb, Dat de lok nu wel eens goed rijdt en dat de verlichting aan de verkeerde kant brand. Martin heb jij daar een verklaaring voor? De motor zat verkeerd om. Weer wat geleerd.
Ik heb ook even een filmpje gemaakt van de kruip snelheid van de 2384 tenopzichten van de ICE 3. Ze rijden in standje 1. Wat een verschil.

https://youtu.be/oFx1FsWT918

https://youtu.be/xVqOadVGn_w

Afbeelding100_0845 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0846 by Sebastiaan1201, on Flickr

Dan maar lekker rijden. Heerlijk.

Dit is van gisteren (zaterdag 02-06)

Ik ben verleden week zaterdag naar Station N-spoor geweest. De dieselloc 2384 moest ingereden worden. Toen dat gedaan was, dacht ik. Laat ik alle loks en treinstel(len) nakijken en onderhoudbeurt geven. De loks die op de werktafel staan die moeten worden nagekeken en een onderhouds beurtje. De onderhoudsbeurt is, Wielen schoonmaken met een minitrix koperborstels, olie (van Faller) op de asjes en Roco vet voor de wormwiel en tandwielen. Het nog steeds zoeken en aanvoelen wat het beste is voor elke lok. En ik ben ook achter gekomen dat bij loks wat ontbreken en vernieuwd moet worden. Ik heb het al opgeschreven en ik ga kijken op 30 juni in Houten naar deze onderdelen. Ik ben begonnen met de Class 66 ACTS. Ik heb 3 Class 66. Ik wou graag bij de wormwielen komen om het in te vetten. Op N-spoorforum wat gebruiksaanwijziging gevonden. Maar daar stond niet in hoe ik daar bij kom. Dan heb ik het vanaf onder de draaistellen gedaan, elke keer een klein beetje en de wielen laten draaien en dan weer invetten. Om zo te proberen dat de wormwiel ook wat vet krijgt. Maar er moet wel nieuwe spullen komen voor de Class 66'en. Nieuwe printplaat, nieuwe lichtgeleiding en nieuwe decoders. Zodat ik niet weer onderdelen moet weg halen voor de decoder. Ik had gelezen dat de ESU V4 klein genoeg is, dat het ledje en lichtgeleiding kan blijven zitten. V100 heeft een beurt gehad. De 1300 en de 1200 hadden de decoder ingepakt met tape. Dat heb ik er afgehaald en met dubbelzijdige tape de decoder vast geplakt. Zodat de decoder kan koelen. Sorry geen foto's van. De motorpost. In de draaistellen zit een tik. Gelezen op het forum, blijkt dat de tandwielen een scheur hebben, daar komt dat tik geluid vanaf. Maar met vet kom het tikken iets verhelpen. Nou? Er zit zo veel vet in, dat een echte stoomlok een jaar van draaien. Via een club genoot krijg ik nieuwe draaistellen. Dus dat tik geluid is binnen kort voorbij. De stoomloks BR 383771 en de Nederlandse versie worden opzendloks of ik zet ze naast de lokloods als plukloks bv. De loks hebben verschrikkelijk slechte stroomcontact. De br 216 heeft een nieuwe kap nodig. De Br 232 van de DB, ik heb de decoder opnieuw aan gesloten en de lampdraadjes aan gesloten. De lok heeft 1 lichtgeleiding nodig. Die heb ik er uitgehaald voor het plaatsen van de decoder. Maar omdat ik de decoder netter heb geplaatst, kan dat weer terug. De Mat '54 heb ik de decoder netter geplaats en het treinstel heeft wielbandjes nodig. Dan zal hij beter rijden.
De V200 is verlopig nog analoog en dat blijft wel zo eventjes. Eerst zijn andere loks die digitaal worden gemaakt, de Br 103, 111 en 120 en de Sik (ssssttttt H0) en hopelijk ook mijn Japans treinstel. Ik heb met mijn decodertester de decoder getest. Alle 5 decoder zijn gelukkig nog goed. Dus dat kan ik uitsluiten, dat de lok niet wil rijden. Het ombouwen ga ik morgen verder aan werken. Ik heb ook bij de Aldi een nieuwe led lamp gehaald en bij De Weerd in Emst (elektronica zaak) een lamp met vergrootglas. Nu wordt N wel heel groot. O ja. Het schuren van de motor waar de koolborstels tegenaan zitten en de koolborstels er uithalen moet ik bij een andere onderhoudsbeurt doen, A ik durf het nog niet en dat zal ik proberen met de motors van de stoomloks. Dat is een mooi oefen projectje. Het schoonmaken met Eco wasbezine heb ik nog niet gedaan. Want ik heb vanmiddag pas Eco wasbenzine gekocht.

Afbeelding100_0847 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0848 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0849 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0850 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0851 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0853 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0854 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0857 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0858 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0862 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0863 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0864 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0865 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0866 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0867 by Sebastiaan1201, on Flickr

Een beetje veel tekst en foto's. Maar liever veel foto's of tekst dan geen foto's of tekst.

Gr Sebas.



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Arnold1978 »

Goed bezig geweest!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Dank je wel Arnold.

Soms wil iets niet lukken, zoals de stoomloks.
Dan denk ik, jammer dan. Volgende keer beter.
Die stoomloks zijn nu mooie oefenmateriaal.
Om uit te vinden hoe ik de koolborstels er uit krijg of het opschuren van de rotorvlak.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik ben sinds 2 weken weer bezig met de bouw van mijn modelbaan.
Ik probeer met mijn werk, wat ik weer 8 uur per dag en 5 dagen in de week weer doe.
Een ritme op te bouwen, waar de modelbaan weer als een ontspanning moet zijn voor me, in te passen.
Een uurtje per dag, door de weeks. Probeer ik mijn ritme op te bouwen.

Ik ben nu begonnen met het afmaken van mijn module's.
Ik heb eerst de aluminium plaatjes die de poten moeten vast houden. Geboord en afgebraamd, voorbereid voor de bevestiging.
Hierbij de foto's

Afbeelding100_0927 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0928 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0931 by Sebastiaan1201, on Flickr

Die hebben hun gatjes. Nu nog afbramen.

Afbeelding100_0932 by Sebastiaan1201, on Flickr
Dat deed ik zo.

Dan de bevestiging van de plaatjes aan de module.
Afbeelding100_0937 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0938 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0940 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0941.2 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0943 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0944 by Sebastiaan1201, on Flickr
Je snapt wel, dat in die 4 gatjes schroefjes in komen. Ik was vergeten daar een foto van te maken.

Dan de plaat op de module's schroeven.
Afbeelding100_0950 by Sebastiaan1201, on Flickr
Een beetje scheef. Maar dat komt wel goed.

Afbeelding100_0951 by Sebastiaan1201, on Flickr

Na de eerste, heb ik eerst de plaat klaar gemaakt. Dus lijnen op plaat tekenen, zodat ik weet waar de schroeven moeten komen.
En dan door schroeven. Dit is het eind product.
Afbeelding100_0953 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0954 by Sebastiaan1201, on Flickr

Ik had verleden jaar met het bestellen van het hout, gerekend op 15 platen. Het zijn er 16 geworden. Ik had met de rest van het hout een rekeningfout gemaakt en kwam met 4 extra module's aan. Ach die krijgen later hun plaat wel.
Wat moet er nu nog gebeuren aan de module's? Dan de inhammen er af zagen en de zijkanten netjes maken. Dan wil ik centreerpennen bestellen en een mal maken om de centreerpennen op de zelfde plek te kunnen zetten. En als dat gedaan is, dan kan er kurk, rails en wissels op.

Maar ik kan nu weer door met het maken van mijn spoorspiraal. Want ik heb soldeerolie van sommerfeldt binnen gekregen.
Afbeelding100_0946 by Sebastiaan1201, on Flickr

Ik heb de olie besteld in Duitsland. Want Bentink in Apeldoorn zou mij denk ik vergeten zijn. Binnen 3 dagen was het binnen en ook nog met ideal betalen. Helemaal super.

Ik heb ook bij Conrad een Vectron van de Rurtalbahn gekocht. Hij was in de aanbieding 96 euro. Er moet nog wel een decoder in.
Maar dat komt wel.
Afbeelding100_0921 by Sebastiaan1201, on Flickr

Voor de rest van de foto's kun je klikken op de foto en je komt op mijn Flicker album uit. Daar staan er nog meer.

Groetjes en tot de volgende update.
Sebas


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door bob vermeulen »

Goede morgen zeg dat is een ambitieus plan, 16 modules.
Er zit nu wel schot in en ben dan ook zeer benieuwd hoe het vervolg zal zijn.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat lopen.
Ik moet eerst centreerpennen bestellen en die kopere platen, waar je de sporen op kan solderen.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik had nog geprobeerd met de hand de stukje van de module weg moesten, weg te zagen. Maar dat werd mij al gauw te onhandig zagen.
Ik heb de decopeer zaag gepakt. Maar ik had nog geen zin om lawaai te maken. Dus ben ik maar begonnen met de ringen van de spoorspiraal. Dan bedoel ik voornamelijk spoor leggen op de ringen.
Hierbij wat foto's en uitleg.

Afbeelding100_0956 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0957 by Sebastiaan1201, on Flickr
Eerste stuk spoor ligt er.

Afbeelding100_0958 by Sebastiaan1201, on Flickr
Ik heb kleine plaatjes er op gelijmd om dadelijk op de andere ring vast te kunnen zetten. Mooi voordeel is dat ik ruimte heb om het spoor er onder neer te leggen en zo het spoor niet beschadigt door de ring, die er dan op zou drukken. Mooi 2 vliegen in 1 klap.

Afbeelding100_0962 by Sebastiaan1201, on Flickr
De eerste spoorcirkel ligt er op.

Afbeelding100_0964 by Sebastiaan1201, on Flickr
De tweede spoorcirkel ligt er op. Sorry een beetje wazig de foto.

Met een malletje heb ik de tweede spoorcirkel gelegt.
Afbeelding100_0963 by Sebastiaan1201, on Flickr

De sporen zet ik vast met nietjes. Maar op de plekken waar raillassen zitten. Daar zitten op dat moment prikkers om het spoor op zijn plek te houden.
Maar ik haal de prikkers weg. Dan springt het spoor terug en krijg je dit.
Afbeelding100_0965 by Sebastiaan1201, on Flickr

Met een vinger druk ik het spoor weer in de juiste positie en niet ze vast. Dan word het weer een mooi stukje spoor.
Afbeelding100_0966 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0967 by Sebastiaan1201, on Flickr
Dan is de spoorspiraalring zover klaar.

Deze ring is om bij schaduwstation 2 te kunnen komen. Met de mal heb ik de gaten geboord voor de draadstangen en waar de draden moeten komen van de sporen.
Afbeelding100_0968 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0969 by Sebastiaan1201, on Flickr

Dat is het voorlopig aan foto's van de ringen. Nu productie maken en de ringen af maken. Dan ga ik ze op zolder plaatsen.

Wat moet er nog verder gebeuren?
De spoorspiraalringen af maken. Waarvan 2 begin of eind ringen maken.
De schaduwstationsmodule's de hoekjes weg zagen.
De schaduwstationsmodule's voorzien van centreerpennen. Zodat de module's op hun plek blijven.
Die centreerpennen zijn ook al binnen gekomen. Dit zijn ze.
Afbeelding100_0961 by Sebastiaan1201, on Flickr
Ik zal dan nog wel een mal maken. Zodat de pennen overal op de goede plek zitten. Even met mijn vader over hebben wat de beste manier is om de pennen te bevestigen.

Ik zag dat Plofsky zijn Peco wissel verkocht. Die heb ik alvast voor de landschapmodule's gekocht.
Afbeelding100_0955 by Sebastiaan1201, on Flickr
Wat rechts ligt is van een ander. Maar ik koop de volgende keer alleen als er verpakking om heen zit en niet los.

Dat is het voor nu, zo ongeveer. Heb je vragen, dan hoor ik het wel.

Gr Sebas



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door FidOo »

Hallo sebas, Dat probleem met het knikken van je rails kun je oplossen door de rails daar te solderen. ook helpt het om je railstaven versprongen door te slijpen.

Overigens heeft code 55 dus ook een groot voordeel dat dit knikken veel minder snel gebeurd.

heb je overigens in de gaten dat je zowel code 55 en code 80 wissels hebt nu!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Code 80 wissels zijn 3 wissels op de stapel wissels. De wissels die in de verpakking zitten zijn code 55. Dat zijn er 18 stuks.
Maar de code 55 wissels zijn voor Assel, de landschap module's. Nu gebruik ik Fleischmann rails en wissels. Die zijn puur voor mijn schaduwstations.
De wissels kwam ik tegen hier in vraag en aanbod. Die kon ik niet laten liggen. Het zal wel even duren voor de wissels aan bod komen om te gebruiken.

Maar zo als ik het nu doe. Er even tegen aan duwen en dan vast nieten. Dan schiet ie ook niet meer terug. De knik is weg. Loopt nu mooi rond, zeg maar.

Binnenkort kom ik weer met een update. Ik wacht nu nog op en stoomlocomotief met groene rijtuigen. Die wil ik nog voor de update op de foto zetten.

Gr Sebas



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door FidOo »

Oke, je hebt het zelf inderdaad goed in de gaten. Voor het zelfde geldt was je een beginner die er geen weet van had.

Maar die nietjes zou ik niet vertrouwen op de lange termijn. Je helix wil je eigenlijk Bom-proof hebben, das echt een rotplek om later je gesprongen rail te moeten repareren!
Dit puur als tip.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Ik werk in het echte spoor en zie wel eens dat een spoor niet goed ligt. Die verstandhouding gebruik ik hier ook in mijn model sporen leggen.

Ik weet dat de nietjes niet voor altijd vast kunnen blijven zitten, door bv trillen van de treinen. Maar na de eerste testen met de treinen dan lijm ik de sporen vast.
Nu kan ik de sporen nog bewegen. Maar dat komt wel. nu eerst productie maken.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik ben nog steeds met het maken van de spoorspiraalringen. Dat wil zeggen, spoor op de ringen leggen.
Daar heb ik wat foto's van.
Verder heb ik nog 2 mooie beestjes binnen gekregen. Die heb ik van Facebook vrienden.
En ik heb weer flexrails en raillassen en isolatielassen en een rol kurk bestelt bij Hans van N-spoorstore.

Hierbij de foto's

Afbeelding100_0985 by Sebastiaan1201, on Flickr
Ik had ooit nog 25 stukken Flexrails gekocht bij Wentink(Bentink). Toen verkochten ze nog N materiaal en materieel. Dat komt nu van pas.

Ik heb ook 2 uitlopen gemaakt. Zodat ik van de spiraal af of op kan.
Afbeelding100_0986 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0987 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0988 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0989 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0990 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0991 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0992 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0993 by Sebastiaan1201, on Flickr
Tegels er op en drogen maar.

Afbeelding100_0994 by Sebastiaan1201, on Flickr
Na kleine 6 uur is de lijm nog niet helemaal opgedroogd. Het schot mij te binnen, natuurlijk is het nog niet helemaal droog. De tegels komen uit de tuin en zijn nog vochtig. Maar ja, 1 voordeel. De tegels zijn wel droog. hihihi. De plaatjes liggen rustig te drogen.

Mijn eerste Br 50 met groene reizigerswagons.
Afbeelding100_0995 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0996 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0997 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0998 by Sebastiaan1201, on Flickr

Mijn Citybahn treinstel. Ik heb hem gekocht omdat ik hem leuk vond.
Afbeelding100_0999 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1000 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1001 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1002 by Sebastiaan1201, on Flickr

En dan samen op de foto.
Afbeelding100_1003 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1004 by Sebastiaan1201, on Flickr

En de spulletjes van Hans
Afbeelding100_1005 by Sebastiaan1201, on Flickr

Nou dat was weer deze update voor nu.

Ik wens jullie alle een prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar toe.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Hoontje »

Leuke update weer Sebas.fijne dagen.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door PloFsky »

Sebastiaan1201 schreef: Ik zag dat Plofsky zijn Peco wissel verkocht. Die heb ik alvast voor de landschapmodule's gekocht.
Aha, daar zijn ze gebleven. Meestal zie je niets terug als je wat verkoopt.
Groeten
Pieter


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Pieter.

Je wissels komen nog wel aan de beurt.
Het zal wel even duren voor het zo ver is.


Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

De ringen voor mijn spoorspiraal zijn af. Wat een werk. Maar het nog lang niet klaar voor dat de trein kan test rijden. Eerst (morgen) de ringen plaatsen op de spoorspiraal module, dan draadje verlengen. Dan de twee module's aan elkaar koppelen. De draden netjes leggen en aansluiten op de connectoren. Dan de module's voorzien van centreerpennen. kurk leggen en spoor leggen op de module's. En er moet ook vaste module's bij komen, om de op en af ritten van de spoorspiralen te verbinden.
Eerst de zolder op ruimen en schoonmaken en installeren van de ringen.

Hier een paar foto,s.

Afbeelding100_1006 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1007 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1011 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1012 by Sebastiaan1201, on Flickr

PS. lieve mede modelspoorbouwers
Ik weet niet of jullie het gelezen hebben op Flickr?
Begin Januari gaat Flickr geld vragen voor als je meer de duizend foto's heb op flickr.
Ik heb bijna 1400 foto's er op staan. Als je niet een bepaald bedrag betaald per maand, dan gaan de oudste foto's die je hebt. Die worden dan verwijderd.

Aan 1 kant vind ik dat niet zo erg. Want ik bewaar altijd mijn foto's op mijn laptop.

Gr Sebas.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo allemaal.

Hier weer een update van de bouw van mijn modelbaan.
Ik heb alle ringen van de spoorspiraal naar boven gebracht.

Afbeelding100_1013 by Sebastiaan1201, on Flickr

Hier zijn de foto's hoe de spoorspiraal groeit.

Afbeelding100_1014 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1015 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1016 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1017 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1018 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1019 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1020 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1021 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1022 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1023 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1024 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1025 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1026 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1027 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1028 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1029 by Sebastiaan1201, on Flickr

Zo als je ziet is het wel een hele hoge toren. Ik ga de poten van de module's korter maken.
Maar dat doe ik als de modules op hun zij liggen.
Eerst ga ik de spoorspiraal verder bedraden. Zodra dat gebeurt is dat ik dan de hulp vraag van mijn broertje.
Om de module's te draaien en tegen elkaar te zetten. En dan op hun zij leggen.
Dan kan ik de bedrading netjes weg werken.

Maar dit is weer een mooie hoogte punt voor mij.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Hoontje »

Gaaf bouwwerk Sebas! Proficiat met deze mijlpaal.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Dank je wel Alwin.

Ja het gaat heel wat worden.
Nu komen de plannen die in mijn hoofd zitten langzaam tot uiting.
Deze aankomende dagen de spoorspiraal bedraden en dan hoop ik zaterdag al de module's samen te kunnen voegen tot 1 geheel.

Maar vandaag en morgen (donderdag en vrijdag) heb ik smiddaags rijdagen op mijn clubje. De Veluwse Modelspoor Club.
Daar ben ik bezig met een module bak aan het bedraden. Maar dat is gelukkig smiddags.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Met mijn spoorspiraal kan ik even niet verder. Draad is op. Nieuw draad is besteld.
Dan maar wat anders doen.

Het plaatsen van de centreerpennen in de module's.

Wat heb ik nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Afbeelding100_1030 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1031 by Sebastiaan1201, on Flickr

De aankomende mal. Die lange (80cm) plank.
Aluminium strip 40 mm bij een meter.
Aluminium strip 10 mm bij een meter.
Een ijzerzaag, om de aluminium door te zagen.
centeerpen.
een bithouder.
lijmklem
accuboormachine
centreerpennen, doosjes staan er rechts naast.
afstandhouder voor op de boor.
Houtboor. Die is net zo dik als de metalen buisje.
boor. Die de net de heeft van de binnenkant van het buisje.
De metalen buis.
Bankschroef.
Schroeven 30 x 25. Om de aluminium strip (de 40 bij een meter) vast te schroeven.
Winkelhaak en liniaal.

De foto's volgen nog hoe ik de mal in elkaar zet en kan gebruiken op de module's.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik heb weer een update voor jullie.

Ik heb een mal gemaakt om de centreerpennen goed te kunnen plaatsen/boren.

Afbeelding100_1037 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1038 by Sebastiaan1201, on Flickr

De uitstekende aluminiumstrippen zijn voor het uitrichten van de mal ten opzichten van de module.
De lange strip is 40 cm en de korte voor 27,5 cm
De aluminium strip van 4 cm breed is voor de steun voor de mal. Zodat overal op de zelfde hoogte de gaten kan boren.
De M en V is man en vrouw. Als ik lees M, dan weet ik dat de gaten voor de mannelijke centreerpen is en voor de V is dat net zo, maar dan de vrouwelijke centreergat.

Afbeelding100_1042 by Sebastiaan1201, on Flickr
Alle gaten geboord.

Afbeelding100_1043 by Sebastiaan1201, on Flickr
Voorbereiden om de hoeken er af zagen.

Afbeelding100_1044 by Sebastiaan1201, on Flickr
De bakken waar de hoeken van af moeten.

Afbeelding100_1045 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_1046 by Sebastiaan1201, on Flickr
Alle centreerpennen er in geslagen. 128 mannen en 128 vrouwen. Maar bij de mannen heb ik meer vrouwen gebruikt. Omdat ik de vrouwen centreerpennen kapot sla en om de 4 a 8 mannen moest ik een nieuwe vrouw pakken.

Met het weg leggen van de hamer gebeurde dit.
Afbeelding100_1047 by Sebastiaan1201, on Flickr
Die had er geen zin meer in.

Dan heb ik kurk op de 10 module's geplakt met houtlijm, waterbestendige houtlijm.
De eerste 2 heb ik de kurk verkeerd om geplakt. Dus ik moest ze vast zetten prikkers.

Afbeelding100_1048 by Sebastiaan1201, on Flickr

Morgen is het wel droog.
Dan ga ik de wissels uitleggen en puzzelen wat het beste is, kwa ligging van de wissels. Om zo veel parkeerruimte te krijgen per spoor.
En kijken of de centreerpennen ook goed op elkaar willen sluiten.
Maar dat is morgen.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door traiNiac »

Hallo Sebastiaan,

Zojuist voor het eerste je dradaje doorgenmomen, heel indrukwekkend. Mag ik vragen waarom je meteen zoveel bakken hebt gemaakt? Ga je je baan tentoonstellen of woon je lekker ruim?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Trainiac.

Ik wou de bakken mee naar een show nemen(in de Toekomst).
Maar die plannen met deze bakken 12 stuks voor het schaduwstation gaan niet door.
Ik laat ze op zolder staan. Dat komt door de centreerpinnen. Die heb ik toch niet goed geboord en
heb ze er af gehaald. De volgende schaduwstationmodule's bouw ik beter en met een betere mal een T-stuk van aluminium. Wel duur, maar beter.
Zoals Johan Kruif zei; Elk nadeel heeft zijn voordeel. Dat de andere module's beter worden.

En ja Ik heb de ruimte om te hobbyen. Eigenlijk mijn hele huis.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door traiNiac »

Hallo Sebas,

Je hebt gelijk, van fouten leer je juist. Maar wat ging er mis met de centreerpinnen? Ik ben wel benieuwd want ik heb dezelfde gekocht en wil ze gaan toepassen (zie mijn draadje).


Plaats reactie