MikeNine intro

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MikeNine
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 dec 2018 00:40

MikeNine intro

Bericht door MikeNine »

Even voorstellen vind ik een nette gewoonte. Sowieso een net forum hier, vind ik.

MikeNine is de naam, voor 'Mike' en '9mm spoorbreedte'. 50-plusser, omg. Tilburg/'s-Hertogenbosch. Spullen heb ik nog niet, en mijn kennis zie ik als beperkt. Respect, heel veel respect voor de hedendaagse modelspoorkenners, wat een techniek allemaal.

Mijn interesse:

Het lijkt me mooi om met digitale techniek één of meerdere locs geautomatiseerde rangeerpatronen te laten uitvoeren. Nogal hooggegrepen, denk ik, maar ik zoek een uitdaging. Liever lang studeren, plannen, en iets moois bouwen dan snel aan de slag en interesse verliezen.

Wel denk ik er aan om eventueel eerst met diorama's te beginnen, dan heb ik alvast iets. Én ik houd er rekening mee dat het er misschien niet van komt om grote plannen uit te voeren. Dat zou ik niet erg vinden, maar halverwege blijven steken zou ik wel jammer vinden.

Liefst wil ik wat kleiner beginnen, 80x160, of misschien 80x250, hooguit 100 breed, of juist een smallere plank, zodat één en ander verplaatst/vervoerd kan worden. Heel misschien wil ik werken met modules, maar dat is misschien nét een uitdaging teveel.

Klein beginnen met korte diesellocs en korte wagons, waarbij de locs gerust van oude 'Epochen' mogen zijn.

Als thema lijkt me een olieraffinaderij wel mooi, of andere chemicaliën, met moderne tankwagens. Dat op zich wordt al een studie, want ik weet er niet veel van. En dan nog een balans vinden tussen grootbedrijfgetrouwheid, haalbaarheid en vermaakwaarde.

Tot slot lijkt het me leuk om op dit forum later andere beginners te helpen, maar voorlopig ben ik gewoon benieuwd waar ik allemaal tegenaan loop.


GVM
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: MikeNine intro

Bericht door Ronald2016 »

Welkom, veel lees en bouw plezier.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: MikeNine intro

Bericht door Wablo »

Mike,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, als ik je plannen goed begrijp kom jij op studiereis naar mijn regio :o
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: MikeNine intro

Bericht door Hans »

Hallo Mike,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: MikeNine intro

Bericht door Alro »

Hallo Mike,

Je ideeën komen wel erg overeen met die van mij :D
En inderdaad lang studeren en plannen om er iets moois van te maken.
Zo ben ik al een jaar bezig en heb eigenlijk alleen nog maar een testbaantje om het digitale gebeuren een beetje onder de knie te krijgen.
Maar mijn interesse en enthousiasme zijn er niet minder van geworden en ik weet zeker dat jij dat ook vast gaat houden.

Welkom!


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: MikeNine intro

Bericht door OBBinN »

Welkom!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: MikeNine intro

Bericht door Hoontje »

Welkom Mike,

Mooie plannen. Wat je zelf al zegt, rustig aan beginnen werkt het beste. Neem dat aan van iemand die in het begin grote stappen zette, afhaakte, opnieuw begon etc. etc. Nu veel wijsheid (en frustratie) later, heb ik wel een modulebaan met een totale lengte van 4mtr., maar op die baan werk ik in plakjes van ongeveer 20cm2 qua scenery. Dus letterlijk huisje voor huisje. Soort dioramabouw in de grote baan.

Rangeren op een modelbaan lukt, er zijn voorbeelden te vinden met zowel handmatige bediening als bv door computersoftware (Koploper / iTrain / Windigipet / Rocrail). Hier op het forum heeft laatst Bob Vermeulen een mooie rangeerbeweging gefilmd op zijn baan. Voor mijzelf een voorbeeld en omdat je schrijft 'oudere epoche' denk ik dat je dit ook kunt waarderen.

Topic Bob

Hieronder het filmpje:



Maar wat ik zeg, er zijn talloze bronnen te vinden met rangeren en het is ook niet mijn bedoeling anderen hierin niet te noemen/vergeten/af te vallen. Echter heb ik het filmpje van Bob gewoon vandaag zitten kijken, vandaar ;)

Mocht je ooit zelf hulp nodig hebben, er wonen wat mensen bij je in de buurt (Ikzelf ook) schroom niet te vragen! Sowiezo hier het vraag-baak gedeelte doorspitten levert al een dijk aan kennis en informatie op!

Heel veel plezier!

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
MikeNine
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 dec 2018 00:40

Re: MikeNine intro

Bericht door MikeNine »

Dank voor het bemoedigende welkom, het aandienen van gelijkgezinden, nu reeds aangeboden hulp, en de schat aan informatie op dit forum.

Wablo/Bert, 2 à 3 jaar geleden reed ik door de Botlek. Daar zag ik vlgsmy een stilstaande 6400 op 4m afstand, maar ik had geen tijd om te stoppen. Aan dat tijdgebrek denk ik nog regelmatig terug. Smaken verschillen, maar ik vind het mooi, die Botlek enzo.

Airo/Ronald, mooi om te zien dat we dezelfde ideeën hebben.

Hoontje,
- Geniaal om reeds gemaakte diorama's later toe te passen in een grotere baan.
- Digitaal wil ik alle kanten op kunnen, met pc en beeldscherm, en met handheld/beltpack controller. Hiervoor wend ik me tot het subforum 'Digitaal-vraagbaak'.
- De film 'Bad Feldberg deel 18' kwam ik al tegen tijdens mijn zoektocht naar koppelingen. Deze film was mijn trigger om me te reggen op n-spoorforum. Bob, dank bij deze.
- Het oude industrieterrein vind ik wrsch mooier dan een hedendaagse chemoplant, maar toch wil ik wrsch dat laatste. Mijn diesellocs mogen ouder zijn, zoals LEW V100, GE 44-Ton, Plymouth MTD, Henschel DHG 500 C.
- Netjes dat je ook andere bronnen aanhaalt. Dat zijn de manieren die ik zo waardeer op dit forum. Zelf ben ik soms niet zo tactvol, helaas, maar ik doe m'n best.

Bob Vermeulen, wat een detail, wat een sfeer. Voor mij lijkt het net H0-spoor. Scenery en stilstaand materieel lijkt me vaak net echt zelfs. De backdrop maakt me sprakeloos. Chapeau.


GVM
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: MikeNine intro

Bericht door Hoontje »

Oude industriële motieven zijn er genoeg te vinden toch? Tilburg Loven, Den Bosch Heineken om er een paar te noemen.
Waalhaven en Botlek zijn natuurlijk om te smullen! Vlissingen Oost is moderner maar kent ook Chemie, Terneuzen idem. Moerdijk is goed toegankelijk... Allemaal 'ver weg' in real LIFE, maar op het www vaak goed gedocumenteerd.

Ikzelf ben ook erg gecharmeerd van (oude) stam- en industrielijnen. Er zijn ook veel boeken te vinden.

Goed, fijn te lezen dat je je prettig onthaald voelt. Veel plezier nu met de start!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: MikeNine intro

Bericht door Krab »

Welkom Mike op het N - forum .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie