Zelf spuiten materiaal

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
B777
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:37

Zelf spuiten materiaal

Bericht door B777 »

Mede spoorders:
Ik ben opzoek naar meer info/hulp om zelf materiaal te gaan spuiten in NS kleuren.
Ongetwijfeld zullen er op dit forum experts zijn.
Hopelijk willen die support geven.
Airbrush? Spuitbus?
Alle tips zijn welkom.

Gr Ed



MikeNine
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 dec 2018 00:40

Re: Zelf spuiten materiaal

Bericht door MikeNine »

Voor kleurkeuze zag ik een tabel met daarbij mooie tips. Ik weet niet of deze klopt. Ik weet ook niet of de tabel überhaupt spuitbussen omvat. Als beginner weet ik ook niet of ik deze zomaar mag posten. Zoek op nproject dot org in 'naslag en normen' naar 'kleuren tabel'.


GVM
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Zelf spuiten materiaal

Bericht door Alro »

MikeNine schreef:Als beginner weet ik ook niet of ik deze zomaar mag posten.
Mike, je kan altijd een link plaatsen zoals hieronder:
https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... ns-kleuren


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zelf spuiten materiaal

Bericht door Bjor »

Ed,

Als je eenmalig één of twee kapjes wilt spuiten, neem dan een spuitbus (beter geen AC tion bus, maar één met verf met voldoende pigment, zoals Humbrol, Revell, Tamiya e.d. )
- een kapje maak je kaal door het enige tijd (een paar uur tot een paar dagen) in de Dasty ontvetter (bij de Wibra voor € 2,-) te leggen. Daarna met schoonmaak alchol (drogist) en een wattenstaafje afnemen en niet meer met je vingers aanraken.
- spuit je acrylverf, dan ALTIJD eerst een laagje primer spuiten, anders veeg je de verf er zo weer van af.
- spuit je meerdere kleuren, vlakken die een andere kleur gaan krijgen secuur afplakken. NOOIT met schilderstape van de bouwmarkt (=troep), maar met afplaktape van een modelbouw- of airbrush winkel.
- Altijd eerst oefenen op een oud kapje, wagonnetje uit de afvalbak o.i.d.

- Wil je vaker spuiten, overweeg dan de aanschaf van een airbrush en compressor. Op dit forum vindt je daar heel wat draadjes over.

- Maar vooral: oefen eerste met spuiten , voordat je je dure lokjes er aan waagt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Plaats reactie