BR94 van meuk tot rijdend

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

BR94 van meuk tot rijdend

Bericht door jeemka »

Bij de laatste rommelmarkt van H@ns heb ik een BR94 loc op de kop getikt. Er mankeerde buffers, koppeling, schroefjes, verlichting aan; maar de loc reed analoog al direct goed. Nu de drukke dagen achter de rug zijn, had ik tijd om de loc te digitaliseren. Op 1ZU160 vond ik een voorbeeld, maar dan nog blijft het prutsen. Eerst had ik de decoder op de motor geplakt, met plastic verhogingen om het anker vrij te laten draaien, maar dat paste toch niet.
Er is wel genoeg plek bovenin de cabine, dus ik heb de decoder Kuehn N45 van een stukje krimpkous voorzien. Heel voorzichtig met de soldeerbout iets verwarmd, zodat het net blijft zitten. Aan de motor heb ik de oranje en grijze draad direct gesoldeerd, wel het soldeer heel plat houden, anders gaat de kap er niet overheen. De rode en zwarte draad kon ik achter blokjes leiden, want anders komen ze tegen de tandwielen aan.
Een kleine led werd voorin geplaatst, de draden zo plat mogelijk gehouden, weerstandje ertussen. De led werd grotendeels zwart geverfd, anders zie je het licht onderuit de loc komen.
Met de standaardinstellingen wilde de loc al mooi rijden, maar nog te hard. CV5 heb ik daarom op 60 gezet. In iTrain de snelheid ingemeten, loopt mooi traag.
Nu wilde de kap vrijwel sluiten, alleen bij de bufferbalk bleef een spleetje, waardoor licht scheen. Daar heb ik een stukje krimpkous tussen gedaan, dat is lekker flexibel.
Uiteindelijk is er nu weer een loc bij, die dienst kan gaan doen met drie coupé rijtuigen. Door de vijf wielen loopt de loc ook mooi over wissels heen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: BR94 van meuk tot rijdend

Bericht door Ronald2016 »

Hallo Jaap, ik weet niet of krimpkous om een decoder ten goed komt. De warmte kan nu niet weg.
Maar leuk om te zien dat het wel gelukt is en dat ie mooi rijd.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: BR94 van meuk tot rijdend

Bericht door jeemka »

Hallo Ronald,

Isolatie is wel nodig, je moet wat. Het warmteprobleem ken ik van andere locs zoals de BR212 die bij te lang rijden zomaar stopt. Bij de BR94 valt het erg mee, getuige het filmpje waarin je hem (haar?) naar boven ziet rijden. https://www.youtube.com/watch?v=GrLkuJhhELo
Dan mag de loc een poosje rusten en afkoelen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: BR94 van meuk tot rijdend

Bericht door Ronald2016 »

Hoi dit ziet er goed uit, leuk om te zien.
Isoleren begrijp ik, anders maakt de decoder contact met de metalen kap of andere onderdelen.
Misschien is er ook helemaal geen andere manier.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: BR94 van meuk tot rijdend

Bericht door WouterX »

Leuk, heb afgelopen jaar ook een aantal oude beestjes digitaal gemaakt.

Misschien een tip: wat ik voor de isolatie nog wel eens doe, is een kunststof plaatje maken uit plastic raampjes in kartonnen verpakkingen. Vrij stevig, goed in vorm te knippen. Zie plaatje, van een MTX E103 (51 2057 00), daar zit een kunststof plaatje onder het schroefje vastgezet, dat in de breedte precies past en keurig de decoder isoleert van de metalen beugel. De rode pijl wijst naar de rand van het plaatje.
IMG_0665.JPG
IMG_0665.JPG (84.8 KiB) 1777 keer bekeken
Tweedehands gekocht, ontzettend oor aangenaaid want allesbehalve nieuwstaat, maar ja, geld terug op MP is ook zo lastig... Ik heb besloten hem te redden, want een proefrondje met de D&H 10C decoder (aan draadjes hangend met wat tape) leerde dat hij ondanks een hoge kilometerstand en wat ontbrekende garnituren uitstekend reed. Daarom heb ik hem toch maar helemaal omgebouwd. Ik ben praktisch, het spul moet rijden, en aangezien de decoder gewoon onder de kap past zonder de kleine plastic ruitjes (midden boven) heb ik die maar weggelaten, gelijk goed gekoeld :D
In andere locs heb ik wel zorgvuldig plek gemaakt (NS1127, E144).


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Plaats reactie