Eiland Edward

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Eiland Edward

Bericht door WouterX »

De eerste schreden op het scenery pad. Lisette en ik hadden een klein projectje nodig om wat te oefenen met het zich laten voltrekken van gebergtevormende geologische processen, zaaien van gras, ballast, huisjes plakken, uitproberen wat je nog zelf kan maken en meer van dat al. Dit alles met het oog op een grotere baan op zolder.

Dus, we hebben mijn 35+ jaar oude Minitrix startset A en nog wat andere voorhanden zijnde spullen gepakt, en een klein eilandje gemaakt. De kinderen zijn uiteraard gek van Thomas, en het eiland is ook voor hen. Het leuke is dat ons dochtertje knutselen geweldig vindt, dus die helpt mee, ook al was ze nog maar 4 toen we eraan begonnen. Ze heeft gelijmd, rotsen gemaakt (echt gips gesmeerd) en geverfd, wat lakwerk gedaan, ze heeft zelfs geholpen met een paar draadjes aansluiten.

Het baanplan is super-simpel, maar de kinderen vinden het schitterend. Leuk ook om te zien dat ze echt willen handelen 'waar het gebeurt', een elektrische wisselbediening is aan hen niet besteed, ik heb het geprobeerd. Het was een leuk uitdaging om van een oude Roco elektrische wissel een handbediende wissel te maken! Zie foto's. Geen optie voor serie produktie zullen we maar zeggen.

Hieronder enkele plaatjes, ook al is het nog niet af. Wellicht kan ik er later nog een paar bij plaatsen van het proces, inclusief een videootje van een heuse stokoude T3 die ongeveer op schaal analoog 40km/h rijd :mrgreen:

'Eiland Edward': onze supermini van 60x90.
eiland_Edward-foto.jpg
eiland_Edward-foto.jpg (115.18 KiB) 3463 keer bekeken
eiland_Edward-plan.jpg
eiland_Edward-plan.jpg (56.8 KiB) 3463 keer bekeken
De zelfgemaakte wisselbediening.
IMG_1565.jpg
IMG_1565.jpg (107.65 KiB) 3463 keer bekeken
IMG_1570.jpg
IMG_1570.jpg (110.47 KiB) 3463 keer bekeken


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Eiland Edward

Bericht door WouterX »

IMG_0398.JPG
IMG_0398.JPG (119.42 KiB) 3461 keer bekeken
IMG_0675.JPG
IMG_0675.JPG (87.91 KiB) 3461 keer bekeken
IMG_0629.JPG
IMG_0629.JPG (124.88 KiB) 3461 keer bekeken


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Eiland Edward

Bericht door BenQ »

Wouter en kinderen,
Hartstikke leuk baantje met een goed geworden handbediende wissel.
Veel plezier ermee.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Eiland Edward

Bericht door WouterX »

Dank! Wel erg klein, dat wisseltje. Zelfs 0.8mm messingstaaf is al lomp hier...

We maken het af en dan door naar de volgend stap: een industriegebiedje met station en industriespoor, NS materieel, en digitaal, op 120x80. Vooral om e.e.a. uit te proberen met aansturing via de computer (er rijdt al het nodige, combineren en keuzes maken).

FiImpje van de T3: volgende post, met dank aan Ben! RTFM zeggen we dan, als IT'ers.
Laatst gewijzigd door WouterX op 06 jan 2019 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Eiland Edward

Bericht door BenQ »

FiImpje van de T3:



Zo zal de film wel te zien zijn. ;)
Rijdt lekker de T3. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Eiland Edward

Bericht door WouterX »

Niet goed opgelet, moest blijkbaar alleen het youtube id in... :oops:

Voor de volgende keer.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Eiland Edward

Bericht door Hans »

Hallo Wouter,

Goed bedacht en mooi uitgevoerd.
Mijn welgemeende complimenten.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Eiland Edward

Bericht door geertvt »

Leuk zeg! :D


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Beunspoor
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 dec 2018 17:31

Re: Eiland Edward

Bericht door Beunspoor »

Leuk zeg. Hoe oud zijn de kids. Mijn kleinzoon (12) is moeilijk door te motiveren.
Lek even leuk en met AnyRail zelf aan het plannen, maar nu valt het weer stil. :)


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Eiland Edward

Bericht door maarten »

Super leuk dat het hele gezin er zo mee bezig is! Leuk gevonden die handaandrijving. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Eiland Edward

Bericht door Bjor »

Wouter,

Nou, dat scenery maken dat lukt jullie dus wel. Het ziet er erg leuk uit. Dat hoor je niet vaak dat het hele gezin aan aan baan(tje) bouwt.
Leuk hoor! Dit smaakt naar meer :D

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: Eiland Edward

Bericht door WouterX »

Dank voor de positieve reacties! Dat het hele gezin er op z'n eigen manier plezier aan heeft is inderdaad heel leuk ja. De kids zijn 3 en 5. Onze oudste (meisje) knutselt graag, en dus doet ze mee waar ze kan, ze is heel precies. Maar of ze zelf een baan gaat maken als ze 12 is? Geen idee, doet er ook eigenlijk niet toe. Ons zoontje is een ander verhaal, alles wat wielen heeft is geweldig. Maar hij knutselt nog niet aan het baantje, hij rijdt er wel mee.

En zo kom ik eindelijk toe aan het landschap maken, iets dat ik vroeger als kind niet heb gedaan. We hadden een paar mooie treinen en daar reden we zo hard mogelijk mee rond, steile hellingen waren ook altijd mooi :oops:

Aangezien zowel mijn vrouw als een studie in de landschapshoek hebben gedaan richten we ons vooral op landschap, en niet op heel veel spoor. Hoewel, ik heb een aardig baantje bedacht met de nodige meters (40), maar dat gaat het toch niet worden wegens veranderde indeling van de zolder. Opnieuw nadenken dus, met SCARM als hulpmiddel.
Technisch zou ik aardig wat zelf moeten kunnen maken, t/m schrijven van de besturingssoftware, maar ik denk dat juist omdat m'n dagelijkse werk al IT is, ik dat beperkt ga houden. Misschien ga ik wel met Arduino's de S88 terugmelders maken (concept met wat losse draden op tafel werkte in elk geval), gewoon omdat het kan. Als experiment met de oefenbaan digitaal en stedelijke omgeving. Draadjes moet je toch leggen, dus die ene extra header en condensator zitten er ook snel aan.

Maak ik wel nieuwe draadjes voor.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Plaats reactie