NS1000 bouwproject

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

NS1000 bouwproject

Bericht door Pjotr »

Een tijdje geleden ben ik begonnen met een 3d ontwerp van een NS1000. Intussen is de eerste print van ShapeWays ontvangen en kan ik beginnen met het bouwen van dit prachtige model in N.

Als donor is een Arnold BR117 gekozen, omdat voor relatief lage prijzen worden aangeboden op e-Bay en Marktplaats. De wielen van deze lok komen niet helemaal overeen met de NS1000, maar dat neem ik voor deze eerste versie voor lief.
Wel heb ik wielkapjes in 3d ontworpen, zodat het optisch wat meer door de beugel kan.

Stap 1 als je een 3d print van ShapeWays ontvangt is het ontvetten. Dit moet grondig gebeuren, wil je laten geen problemen krijgen met je latere verflagen. Zelf laat ik het model altijd eerst een half uur ondergedompeld staan in een klein potje wasbenzine. Langer is niet nodig. Het geprinte materiaal heet tegenwoordig 'Smoothest Fine Detail Plastic' (voorheen was dit FXD). Dit spul is enigszins poreus, zodat je er rekening mee moet houden dat er later nog wel eens een zweem van vettigheid aan de oppervlakte kan komen. Niet te snel beginnen met de verflagen dus.

In stap 2 is het zaak om de kap nog wat gladder te maken. Dit kun je op verschillende manieren bereiken, maar kijk wel goed uit dat je geen details laat verdwijnen. Zelf gebruik ik hele smalle strookjes waterproof schuurpapier met korrel 800 en hier en daar ga ik spaarzaam om met een glasvezelpen. Ook maak ik gebruik van wat afgekeurd tandartsgereedschap. Dit vind je doorgaans op Oldtimerbeurzen bij de Poolse gereedschapstandjes of hier en daar bij legerdumpzaken, zoals Baco in IJmuiden. Met deze martelwerktuigen kun je goed de details verder ontdoen van ondersteuningsmateriaal uit het printproces.

Omdat door het ondersteuningsmateriaal de boel wat dichtslibt, gebruik ik een 0,3 mm boortje om de gaatjes voor de relingen handmatig te ruimen.

https://www.flickr.com/photos/144879760 ... en-public/
Bijlagen
Geprinte NS1000 kap met de gereedschappen voor de eerste fase
Geprinte NS1000 kap met de gereedschappen voor de eerste fase
NS1000 project 01a.jpg (118.4 KiB) 5203 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door 3dbuildr »

Ziet er goed uit Pieter!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Pjotr »

Na een dun laagje grondverf van de Action en vervolgens een klein beetje opschuren is goed te zien waar de laatste oneffenheden zitten.

In dit stadium begin ik ook met het maken van de verschillende relingen. Hiervoor is het goed om een simpele mal te maken.
Dit is eigenlijk niet meer dan een plaatje plexiglas, waarbij ik een gaatje op een bepaalde afstand van de rand heb geboord.
Voordeel van een dergelijk malletje is dat je vrij snel gelijk gebogen profieltjes kunt maken.

Hier is 0,3 mm messing gebruikt, terwijl de gaatjes in de kap zijn geboord op 0,35 mm
Bijlagen
NS1000 project 02a.jpg
NS1000 project 02a.jpg (121.48 KiB) 5109 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door WilcoV »

Leuk en leerzaam Pieter dit stap voor stap meekijken, geeft gelijk veel tips voor ons.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door mikey »

ik heb hem even live mogen bewonderen. Het is een mooie kap. De messing railingen doen echt veel.
Leuk je ook even op de beurs gesproken te hebben! ;)


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Ronald2016 »

Heb hem ook mogen zien, mooie kap en het messing geeft meer detail ten opzichte van met de kap mee printen. Leuk om je te ontmoeten en te spreken over dezelfde passie voor N.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Pjotr »

Intussen zijn we weer wat verder met het railing werk. Ik gebruik 0,3 mm messing.
Probleem is alleen dat de grondverf erg slecht hecht op messing.

Weet iemand soms daar een goede oplossing voor ?
Of kom je dan toch uit bij een etsprimer o.i.d. ?


Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door WilcoV »

Advies uit de schilderwereld is om eerst een non-ferro metaal primer aan te brengen.
Bij modelbouwers wordt vaak Levis Ferroplomb of Ferominium aanbevolen.
Er zijn echter ook andere tips te vinden op internet en er is verf dat je zo zonder primer kan aanbrengen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door mikey »

Ik gebruik hiervoor de primer van Vallejo (Wit) #28010
Deze is goed voor metaal en kunststof. Er zit ook een beetje filler in. De filler werkt wel heel fijn op FUD. Dus in dunne laagjes van grote afstand spuiten. Je spuit al heel snel te veel.
Ik hou meestal iets van 50 cm afstand aan. Als je deze gaat gebruiken adviseer ik wel eerst even te oefenen op wat afval.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Pjotr »

Het NS1000 projectje heeft iets te lang stilgelegen, maar inmiddels is er weer wat voortgang te melden.
De messing delen heb ik voorzien van non-ferro primer van Hammerite. Ook tijdens het afplakken bleef de verf nu ook goed zitten.

In eerste instantie wilde ik een blauwe versie maken, maar ik kwam er achter dat ik de roosters aan de zijkant iets te hoog had gemaakt. Hierdoor was er geen plaats voor de zandgele bies.

Het prototype wordt dus een groene versie (verf van Phildie) en het model bij ShapeWays is intussen aangepast.
Verder zijn de trappetjes bij de nieuwe versie als losse onderdelen meegeprint net als de buffers en de isolatoren. Bij het bewerken van de kap, bleken deze achteraf toch wel kwetsbaar te zijn.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pjotr op 21 mei 2019 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door 3dbuildr »

:shock: heel erg fraai!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Rick »

Leuk, gelukkig heb ik nog gewacht met bestellen anders had ik nu ook een groene gehad. :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Pjotr »

Tsja, dat is waar. Al moet ik zeggen dat ik permanent op zoek ben naar verbeteringen in mijn ontwerpen.
Zie het maar als evolutie.

Inmiddels heb ik een setje NS1000 transfers met het oude NS lettertype ontwikkeld. Het wachten is even op de Decalwinkel, dan kan ik weer verder met afbouwen.

Voor wat betreft de donor heb ik tussentijds ook nog even gekeken naar een Arnold BR118, maar dat was geen succes. Dit model is een paar millimeter te lang. De voorloopwielen passen dan niet goed meer onder de kap. Het lokframe van een BR117 is met wat kleine aanpassingen (hier en daar bij vijlen) relatief eenvoudig passend te krijgen.

Ik twijfel nog of ik de motor van de Arnold weer ga toepassen, omdat een Mashima motortje ook goed in het lokframe te plaatsen is.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Chris83 »

Dit ziet er heel mooi uit! nu vooral nieuwsgierig hoe je de donor loc aanpast er er in bouwt.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Pjotr »

De donor (Arnold BR117) past eigenlijk vrij goed. Ik heb van het chassis wat uitstekende delen moeten afvijlen. Ook is de neus wat bijgevijld.
Omdat ik niet tevreden was over het uiterlijk van de wielen, heb ik NS1000 'wieldoppen' ontwikkeld om er op te lijmen.

Deze week de Arnold panto's gemonteerd, buffers en isolatoren vastgelijmd en de decals aangebracht.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door Chris83 »

wow die ziet er gaaf uit! goed gedaan.


Groeten Chris
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: NS1000 bouwproject

Bericht door RieX »

Erg fraai! Knap gedaan Pieter.


Groet Rieks

N scale, what else?
Plaats reactie