Baanplan Spoorbaan Janbaas

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Ipio »

Marcvane86, misschien heb je hier wat aan?

Mvg. Marc
Bijlagen
Schaduwstation.jpg
Schaduwstation.jpg (123.12 KiB) 5973 keer bekeken


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 »

Marc (ipio) heel erg bedankt dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben zeg. Eigenlijk heel eenvoudig spiegel van de andere kant.
Morgen naar de tekentafel terug

Nogmaals hartelijk bedankt, krijg zo veel meer opstel ruimte en nog altijd geen keerlus.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 »

Vanavond weer achter de tekentafel gezet, na veel puzzelen proberen verkeerd doen en uiteindelijk 3 uur later is mijn baanplan af wat betreft de gehele onderbaan incl. de beide helixen.

Allen die tips hebben gegeven bedankt voor zover.

Eerdaags eens kijken hoe ik de blok verdeling moet maken.
Even surfen op het web wat gemiddelde stammen voor lengtes hebben, ik heb namelijk nog niet veel rijdend materieel dus weinig ervaring zelf. Alleen maar van jullie foto's en tekst.

Hier de screenshots:

Afbeelding

Afbeelding

De beide helix modules moet ik morgen nog even aanpassen qua onderbouw constuctie.
Ik ga daar een frame omheen bouwen waar zowel de ringen deels met de draadeinden in bevestigd kunnen worden en waar aan de zijkant van de rechter helix uiteindelijk mijn monitoren kunnen worden opgehangen voor de PC.

Voor nu welterusten en tot de volgende post.
Laatst gewijzigd door Marcvane86 op 06 jan 2019 01:55, 2 keer totaal gewijzigd.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 »

Nog even wat 3d beelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Wim H »

Door geen kopsporen te nemen, heb je inderdaad geen keerlusmodules meer nodig. :)
Let je er nog wel even op dat niet alle sporen in je schaduwstations even lang zijn? Door de 90 graden boog is het buitenste spoor langer dan het binnenste. Dat zal geen probleem zijn, denk ik, zolang je het maar beseft.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 »

Inmiddels heb ik het plan een aantal revisies laten ondervinden en ben nu zover dat ik vrede heb met de baan zoals hij is.

Dat niet alle opstelsporen even lang zijn dat weet ik en is niet erg, ik rijd niet met heel erg lange treinen en kan er dus meerdere in 1 spoor zetten door het aanleggen van 2 blokken in een spoor.

Er is een tijdelijke bovenlus in het ontwerp opgenomen zodat er volledig rond gereden kan worden.
Het bouwen moet alleen nog op zich laten wachten, ik moet nog veel rails kopen wat weer de nodig spaartijd gaat kosten.
Voor de onderbouw ben ik ook nog druk aan het ontwerpen in de 3d editor zodat ik die ook kan gaan bouwen met zo min mogelijk verlies van materiaal. Het geheel wil ik op wielen plaatsen, in totaal 24 poten straks onder de gehele baan met dus 24 wielen.
Gelukkig zijn deze vrij goedkoop bij IKEA te krijgen € 5 voor 4 stuks.

Hier een overzicht hoever het baanontwerp nu is.

Afbeelding

Afbeelding


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 »

Het idee van de baan op wielen zetten heb ik toch laten gaan.
Het nut was te minimaal om het uit te voeren, plus de constructie moest dan dusdanig verstevigd worden dat er overal latten gezet zouden moeten worden op plaatsen die ik vrij wil houden voor gemakkelijke toegang onderzijde.

De bouw van de onderbouw is begonnen en zal ik verder bespreken in het Mijnbaan topic Spoorbaan Janbaas.

Zodra de bovenbouw planning gaat starten post ik deze hier weer.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door bpieters »

hoi Marc,
waarom maak je 2 helixen?
een lus bijv. linksboven op het hoge niveau zou samen met de helix rechts volstaan.
en dan het schaduwstation ook met een lus aan de linkerkant uitvoeren uiteraard.
scheelt een heleboel rails en houtwerk.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

Beste Bert,

Ik wil graag 2 helixen om de keus te hebben treinen maar 1 kant op te laten passeren over de bovenbaan zonder dat deze op de bovenbaan rond moet rijden om weer te kunnen dalen. De trein kan uiteindelijk ook kiezen om terug te rijden naar de kant waar hij vandaan kwam doordat in de bovenbouw keerlussen opgenomen zullen worden.
Ik heb dit inmiddels bij veel banen gezien en vind dat je zo een mooi gevarieerd rijbedrijf kunt neer zetten.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Wim H »

Hallo Marc,
Iets dat me nu pas opvalt: rechtsonder pas je een kruiswissel toe om de 180 graden keerboog terug te brengen naar de opstelsporen. Linksboven bij de andere 180 graden keerboog slechts 2 enkele wissels voor die aansluiting. Is dat bewust op verschillende manieren gedaan?
Ik denk dat je het kruiswissel rechts ook kunt vervangen door 2 enkele wissels. Dat scheelt weer geld (2 wissels minder).
Groet, Wim



Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

Beste Wim,

Er is inderdaad bewust gekozen voor de kruisingwissel. Deze heb ik reeds in een bulk van marktplaats mee gekocht dus kost niet aanvullend veel geld.

Het hele schaduwstation is tweezijdig te berijden, om te zorgen dat het buitenste spoor ook in twee richtingen bereden kan worden waarbij de optie terugkeren of doorgaan naar de ander spiraal altijd beschikbaar moet zijn is hiervoor gekozen.

Daarnaast komt het dubbelspoor op deze manier goed uit binnen het baanplan, losse wissels geeft daar anders ook weer een lastige geometrie.
Aan de bovenzijde lopen de sporen niet meer parallel uit de helix en was er dus geen optie voor een Kruis nodig.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Wim H »

Hallo Marc,

Ik begrijp niet wat je met het berijden in 2 richting bedoelt. Volgens mij wordt ieder spoor in je schaduwstation slechts in 1 richting bereden. Wel heb je voor ieder opstelspoor de keuze naar welke helix je de trein stuurt. Daar heb je de 180 keerlussen voor.
Maar dat heeft niets te maken met het wel of niet toepassen van een kruiswissel.
Het feit dat je het kruiswissel al hebt, doet daar niets aan af. Als hij niet nodig is, waarom zou je hem dan gebruiken? Het kost je wel 2 extra aandrijvingen en wisseldecoders...

Ik kan me echter wel voorstellen dat je hem wel wilt gebruiken. Maar dan is hij misschien beter op zijn plaats in het zichtbare deel. Daar heb je er waarschijnlijk meer plezier van.

Je schrijft trouwens dat er linksboven geen plek is voor een kruiswissel. Dat klopt, maar je zou nog wel 2 wissels en een stukje spoor kunnen toevoegen om dezelfde funktionaliteit te krijgen (parallelle inrijwegen).

Groet, Wim



Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

Wim,

De opstelsporen kunnen zowel vanaf rechts als vanaf links bereden worden, ook om te stoppen dus niet vanaf 1 zijde zoals jij aangeeft.
De 180 gr bochten zijn puur zodat een trein ook via dezelfde helix terug omhoog kan als dat hij naar beneden gekomen is.

aandrijvingen zijn bij kato reeds inbegrepen, dus zou alleen twee aansluitingen van de MDD/lenz 150 innemen.
Ik heb getracht 2 lossen wissels in te brengen maar dat blokkeert de doorstroming vanuit het onderschaduwstation naar het bovenste. Dan kan er nooit op de buitenste baan gereden worden links om. En juist die baan wil ik proberen open te houden als doorgaand spoor. Pas bij plaats te kort komen daar opstelblokken in.

Bij de linker helix is er geen ruimte om de spoor aansluiting paralel te laten komen. ik zit daar al op de maximale maat.
Heb hiervoor zelfs al 5 cm schaduwlengte opgeoffert om de radius te halen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Wim H »

Hallo Marc,
Het 2 richtingsverkeer snap ik nog steeds niet. Komend vanuit de linker of rechter helix kom je steeds op dezelfde manier op ieder spoor uit. Zie ook de pijlen in onderstaand plaatje:
Afbeelding

De enige mogelijkheid om ergens tegen de richting van de pijl in te rijden, is te stoppen en dan achteruit te rijden. Dat kan met een treinstel natuurlijk eenvoudig, maar waarom zou je dat doen? Je komt dan nl nergens in de goede richting bij een helix uit. Tenzij je nog een keer stopt en weer vooruit rijdt. Maar dat lijkt me vrij zinloos.
Of mis ik ergens iets?

Groet, Wim



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Wim H, jouw logica snap ik. Waarom zal je naar 2 kanten willen rijden in dit schaduwstation?? Met zowel getrokken als treinstellen zie ik in dit baanplan het nut er niet van in.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

Inderdaad zie ik nu wat je bedoeld Wim.
Mijn idee was inderdaad dat een treinstel evt kon keren en dan terug ging. Maar rondrijden is dan eigenlijk een betere oplossing inderdaad. Geeft ook nog eens voordeel dat ze niet in deadlock tegenover elkaar komen te staan.

Ik zal nog eens even puzzelen hoe ik het kruiswissel wellicht nog kan uitwisselen voor 2 losse wissels. Begin van plan wel geprobeerd maar kwam door de standaard dubbelspoor ruimte niet fijn uit. Ik ga eerdaags nog eens puzzelen en zal laten weten of ik eruit ben.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

Op bovenstaande advies van Wim H heb ik het kruiswissel rechts in de baan vervangen voor twee gewone wissels.

Afbeelding

Afbeelding


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

Ik heb een eerst opzet gemaakt over hoe de melders in te delen.
De stukken met bruine streep zijn melders, ze zijn niet allen even lang maar wel minimaal 10+ cm voor juiste werking.
Levert dit problemen op als ze niet allemaal even lang zijn? Doordat ik met vaste rail geometrie werk is het lastig overal het zelfde uit te komen.
Met de dremel werken wil ik proberen te voorkomen en enkel alleen te doen als het niet anders te doen zou zijn.

AfbeeldingSchermafdruk 2019-08-30 22.55.44


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door FidOo »

Hoi Marc.

Dat je melders niet even lang zijn geeft niks. Je geeft in de software gewoon de lengte aan van je melder. Daarmee wet de software precies hoe of wat.

Het enige wat ik zie is dat de melders die nu een bochtje zijn waarschijnlijk te kort zijn. Je trein stopt dan te dicht op de wissels en komt dan te dicht op het andere spoor.

Overigens zo'n dremel wordt je beste vriend als je er vaker mee werkt. Je moet het alleen even durven en doen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

Joost bedankt voor je reactie. De bochten zijn 125mm in theorie lang genoeg alles boven 6 cm werkt. Ik ga het zo testen en anders verleng ik deze dmv kortere delen ipv de eerst volgende lange rail.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Jeroen »

Hoi,

Ik reageer eigenlijk nooit op baanplan topics. Ik snap er toch nooit een zak van, en zelf doe ik eigenlijk minimaal aan baanplannen. Voor zo’n schaduwstation is het toch wel erg handig.

Een tip mbt je laatste opmerking; eigenlijk zegt Joost t al. Ik zou gewoon de rails leggen, vaste geometrie of niet, en de secties er later zelf in slijpen. Heel erg makkelijk en goed t doen. Niemand ook die t zit. Scheelt je heeeel veel gedoe!

Grtz,

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

Jeroen bedankt voor de reactie, ik snap van baanplannen zelf ook niet zoveel. Mis dat inzicht een beetje, ben meer van techniek zelf.

Nadeel van Kato is dat na doorslijpen de rails vrij eenvoudig door de bedding schuift(zeker bij korte stukjes). Ik ga dat nog wel eens bekijken bij de eerste paar testsporen die binnenkort gelegd kunnen worden. Heb met name voor Kato gekozen vanwege eenvoudig hergebruik in nieuwe layouts na slijpen is dat voordeel eigenlijk direct over.

Dremel is in huis, voor veel dingen al mijn vriend maar bij rails heb ik het nog nooit gebruikt. Hiervoor Fleischmann ook altijd met rail isolatoren gewerkt naar tevredenheid.

Mocht ik problemen krijgen met de vaste geometrie dan ga ik alsnog de Dremel inzetten.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Wim H »

Marcvane86 schreef: 04 sep 2019 19:18 Nadeel van Kato is dat na doorslijpen de rails vrij eenvoudig door de bedding schuift(zeker bij korte stukjes). Ik ga dat nog wel eens bekijken bij de eerste paar testsporen die binnenkort gelegd kunnen worden.
Een drupje lijm doet dan wonderen :)
Groet, Wim



Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door Marcvane86 »

De aanleg van het schaduwstation is inmiddels begonnen, die voortgang daar van is in mijn topic Spoorbaan Janbaas te lezen. Klik in handtekening eenvoudige op de link.

Zodra de helix baanplanning en bovenbaan definitief duidelijk worden zal ik deze hier nog aanvullen. Voorlopig dus even actief is het andere draadje.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Plaats reactie