Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Merijn »

Ik heb recent een NS zelflosser type Tds van Fleischmann (938515) op de kop kunnen tikken, nieuw en in de aanbieding voor nét geen 2 tientjes. Leuk wagentje alleen jammer van de in het oog springende handles van de beweegbare loskleppen waardoor 'ie net een beetje te speelgoedachtig oogt. Zonde, want verder een prima model! Overigens heeft/had Fleischmann een losinstallatie voor deze wagens onder artikelnummer 9482.

Afijn, zonder enige zelfbouw/verbouw/ombouw-ervaring in N-spoor besloten om te kijken of deze handles makkelijk te verwijderen zijn en dat bleek het geval! Je moet ergens een keer beginnen... Bij deze dus mijn eerste mini-ombouwverslagje :mrgreen:

Allereerst diende het wagentje gedemonteerd te worden om bij de loskleppen te kunnen komen. De bovenbouw zit met vier nokjes vastgeklikt aan de onderbouw waarna de twee klepjes eenvoudig zijn los te halen. Ze worden naar elkaar toe getrokken middels een veertje die de boel dicht houdt:

EDIT: (input van WimH, dank!) vergeet niet het bordesje los te halen. Deze zit vastgeklikt op de onderbouw en met twee pinnetjes in de bovenbouw. Zou vrij gemakkelijk los te maken moeten zijn.

Afbeelding


Vervolgens met een tang de handles eenvoudig losgeknipt van de beide loskleppen:


Afbeelding

De beide loskleppen zijn vervolgens met een beetje hobbylijm weer vastgezet aan het laadruim:


Afbeelding


Bovenbouw terugklikken op de 4 nokjes op de onderbouw et voila:


Afbeelding


Dat ziet er een stuk beter uit!

Groet, Merijn
Laatst gewijzigd door Merijn op 11 feb 2019 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Wim H »

Mooi verslag! Bedankt! Ik heb zelf ook nog een paar bruine zelflossers van de DB liggen, ook van Fleischmann. Ik zal eens kijken of die ook op deze manier zijn te verbeteren. Ik zat zelf eerst te denken aan het simpelweg wegsnijden/knippen van de handles, maar jouw methode is veel beter!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Wim H »

Inmiddels ben ik ook eens aan de slag gegaan.
Het losmaken van de bak ging eerst niet helemaal zoals het zou moeten:
Afbeelding

Maar toen zag ik op jouw fotos dat ook het bordes los moet. Dan lukt het wel:
Afbeelding

Ik heb de haken er al afgeknipt. Het vastplakken van de loskleppen moet nog (dat doe ik morgen wel). Ik zit nu alleen nog te twijfelen of ik niet ook de verbinding tussen de 2 klepjes zal weghalen. Op www.dybas.de zie ik op fotos dat er een volledig vrije doorkijk is. En dat de bedieningsstang ook doorloopt tussen de twee openingen. Die zal ik later nog toevoegen (stukje polystyreen of zo).

Leuk, zo'n klein karweitje voor de zondagavond. :) Bedankt voor de tip Merijn!
Ik heb nog 3 van deze wagens liggen, maar die komen later aan de beurt.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Merijn »

Hoi Wim,

Bedankt en graag gedaan! En wat leuk dat je ook meteen aan de slag bent gedaan en er ook foto's bij hebt geplaatst. Het is inderdaad een leuk klusje voor een verloren uurtje. Goeie opmerking trouwens over het bordesje, zal ik meteen even opnemen in mijn beschrijving hierboven. Die moet je inderdaad even losklikken van het onderframe want anders blijft hij maar een beetje hangen tussen de onderwagen en de bovenbouw. Handig om te weten voor anderen. Dat van die doorkijk is ook een goed punt. Had ik nog niet over nagedacht. Het viel mij trouwens wel op dat het gewichtje in de onderbouw nu een beetje zichtbaar wordt. Ik dacht er aan deze zwart te maken met een merkstift of zo zodat 'ie niet meer zo glimt. Hoe zie jij dit?


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Merijn »

Heb recent trouwens nog 4 Tds-jes op de kop weten te tikken. Die hoop ik binnenkort ook even te kunnen kortwieken :-)
Zal er t.z.t. een foto van plaatsen hier.


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Wim H »

Hallo Merijn,
Ik ga het gewichtje inderdaad met een likje verf zwart maken. Gisteravond heb ik niets meer kunnen doen. Vanavond misschien.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Wim H »

Zo, het duurde ietsje langer dan gepland, maar vandaag had ik eindelijk weer tijd. Inmiddels zijn de loskleppen terug op hun plaats gelijmd en is ook de bak weer op het onderstel teruggeplaatst. Het resultaat is hieronder te zien:

Afbeelding
Links een originele versie, rechts het wagentje dat ik heb aangepast. Het gewichtje heb ik donker geschilderd, maar door het licht lijkt het toch nog te glimmen. Op de foto dan. Met het blote oog valt het niet op.

Wat ik ook op de foto zie: de hendels voor de instelling van de remmen mogen nog een likje verf hebben (ze zijn nu bruin, net als de bak). Ze waren oorspronkelijk verborgen achter de grote haak, maar ze zijn er dus wel. Een beetje witte verf en een puntje geel en rood is genoeg. Ik zal ook nog eens op zoek gaan of er nog meer details zijn die nog een beetje verf nodig hebben.

De ovale opening heeft nu ook een vrije doorkijk. Wel moet ik het ontbrekende stukje van de horizontale bedieningsstang nog aanbrengen.
Tsja, voor je het weet gaat er dus weer veel meer tijd in zo'n ombouw zitten. Maar het is wel erg leuk om te doen! :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Merijn »

Hoi Wim,

Ziet er goed uit zo! Had afgelopen week eindelijk tijd om de 4 nieuwe Tds-jes onder handen te nemen. Goede tip om het gewichtje te verven. Heb hiervoor Revell Matt 8 (mat zwart) voor gebruikt en meteen ook het gewichtje van het allereerste wagentje gedaan.
Met alles er op en eraan ongeveer 2 uurtjes bezig geweest. Leuk klusje! Hieronder de foto's:

Het setje nog te snoeien Tds-jes nog in de verpakking:

Afbeelding

De wagentjes vlak voordat ze onderhanden genomen gaan worden:

Afbeelding

Alle wagens gedemonteerd, als je het door hebt gaat het heel vlot, zonder gereedschap en zonder schade

Afbeelding

Detail van de losse bovenbouw van een enkele wagen

Afbeelding

Idem, onderzijde van de losse bovenbouw. Duidelijk zichtbaar het veertje dat de kleppen bij elkaar houdt:

Afbeelding

Van alle wagens de loskleppen gedemonteerd, klaar om te gaan knippen:

Afbeelding

Detail van twee wagens en bijbehorende onderdelen:

Afbeelding

Handles er af knippen:

Afbeelding

Idem bij de bruine wagens:

Afbeelding

De boel weer vastgelijmd met Bizonkit:

Afbeelding

Idem, lijmen:

Afbeelding

Alle zichtbare vlakken van de gewichtjes zwart gemaakt:

Afbeelding

En de boel weer in elkaar gezet

Afbeelding

En klaar is kees!

Afbeelding


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door mikey »

Bedankt voor deze mooie beschrijving. Binnenkort mijn eigen ook maar eens verbouwen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Merijn »

Hoi Mike,
Leuk om te horen en graag gedaan! Zie je kans t.z.t hier een foto te plaatsen van jouw gesnoeide Tds-jes? Lijkt me leuk om te zien. Succes alvast! Het is een leuk klusje wat niet al tegeel tijd hoeft te kosten.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Wim H »

Dat ziet er goed uit Merijn! Ik zal binnenkort mijn andere 3 wagentjes ook eens onder handen nemen. Ze liggen al een tijdje te wachten, maar ik kom er helaas nog niet aan toe...
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Handles Snoeien van een Fleischmann Tds

Bericht door Merijn »

Dank Wim! Heb nog even gekeken naar jouw idee om die bedienstangen te koppelen omdat daar nu inderdaad ook een gat valt. De twee delen van die stangen liggen echter niet in één lijn dus dat maakt het weer wat lastiger. Heb me er niet aan gewaagd. Misschien nog eens op broeden.
Lijkt me leuk ook van die kaatste drie aangepaste wagentjes een foto te zien als je er aan toekomt te zijner tijd.
Groet! Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Plaats reactie