Markenburg bouwt verder

Hier het forum van Mark van 't Hoff
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door maarten »

In hoeverre is het noodzakelijk trouw te blijven aan het origineel? Misschien met wat vereenvoudigingen?
Bijlagen
paal.png
paal.png (16.09 KiB) 6786 keer bekeken


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door rjvanhouten »

Pleun schreef:Aan de andere kant is een Dudok tankstation natuurlijk ook mooi
Dit zag ik net op FB langskomen: https://3dscaleworks.nl/?product=dudok-pompstation
Toeval?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

@ Maarten,
Afwijken van de werkelijkheid om het model toch mogelijk te maken, kan inderdaad uiteindelijk altijd. Je afbeelding geeft een goed plan B weer.

@ Iedereen
Nieuwe maand betekent nieuwe aanwinsten, die ons assortiment verrijken:
Het is alweer oktober 2018.
Met nieuw in ons assortiment: Fietsen in verschillende uitvoeringen, fietsenrekken en de kolenloods, zoals deze gediend heeft bij de gasfabriek van Eindhoven.
De kolenloods bestaat nogsteeds en heeft inmiddels uiteenlopende functies gehad, zoals voertuigen/ vrachtwagenstalling voor een wegen onderhoudsfirma. Het plan voor de toekomst is om er een bedrijfsverzamelgebouw in op te zetten. In werkelijkheid dan, want welke functie de loods op jouw modelbaan gaat vervullen horen we natuurlijk graag!

Afbeelding
kolenloods. Standaard voorzien van binnenwandbekleding en binnenvloer.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Wat gaat het snel met de tijd, al heeft dat als voordeel dat we wederom nieuwe producten in ons assortiment mogen verwelkomen.

Boombakken met houten zitranden hebben we in grote en kleine diameters.

Afbeelding

Afbeelding

En in het thema Gasfabriek mogen we gebouw 8a het ketelhuis verwelkomen.
Daarmee is gebouw 8 compleet, want in werkelijkheid vormen 8a ketelhuis en 8b Machinekamer een duo op het terrein van de gasfabriek.

Afbeelding

Achtergrondinfo Thema gasfabriek:
Intussen groeit gebouwcluster 5 ook door. Dit is in werkelijkheid een cluster van in totaal 5 gebouwen en een hokje. Markenburg heeft daar momenteel al 3 gebouwen in het assortiment opgenomen.
Te weten 5c Kolenloods, 5b Regeneratieruimte en het 5f Laboratorium. Aan de 2 andere gebouwen (5a Zuiveringshuis, 5d Chokesruimte) en het hokje (5e schakelkamer) wordt nog druk gewerkt.
De letter/cijfercombinatie van de gebouwen houden we 1 op1 aan uit de werkelijkheid, voor zij die de realiteit 1 op1 willen namaken. Maar natuurlijk kan je met een beetje creativiteit ook een eigen overtuigende configuratie aan gebouwen maken.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Jeroen »

Super detail weer die boombakken!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Dec. 2018.
Precies 5 jaar geleden lanceerde we thema Rodenbachstraat. Jaren '50 bebouwing voor middelgrote plaatsen. Voor velen een inspirerend thema en nu wellicht nog meer. Want sinds vandaag kent thema Rodenbachstraat ook een eerste buurtwinkel. Een vrijstaand pand met idyllisch ogende winkelpuien, en zoals dat destijds ging, voorzien van woonruimte achter de winkel. In werkelijkheid heeft er lange tijd een kapper in gezeten, maar waar denk jij het eerste aan?
"Een pepernoten pop up store", "bloemist" of "romantisch snoepwinkeltje voor roombotersnoepjes, zoals bekend van de TV reclame?"

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door rjvanhouten »

mmhajvth schreef:"Een pepernoten pop up store", "bloemist" of "romantisch snoepwinkeltje voor roombotersnoepjes, zoals bekend van de TV reclame?"
Hoi Mark,

Wat het ook wordt: een pepernoten-pop-up-store in elk geval niet. Ik was laatst in zo'n winkel, en al wat ze hadden... géén pepernoten! (Alleen maar kruidnoten.)

Maar met een beetje moeite valt er ook heel goed een dorpscafé van de maken, met aan de zijkant een terrasje; de extra deur is al aanwezig.

Groet,
Robert Jan
Bijlagen
buurtwinkel.jpg
buurtwinkel.jpg (35.41 KiB) 6838 keer bekeken


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Hoontje »

Een groenteman, viswinkel of inderdaad een snoepwinkeltje . De sigarenboer op de hoek! Da's ook een mooie, van die kleine buurtkruideniertjes.
In Den Bosch heb je volgens mij nog altijd "de Tuinen" in zo'n pandje zitten... Ooooh de ideeën!!! Zo weinig ruimte op de baan :p

Plaatje weer.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Intussen worden er in ons atelier weer meters gemaakt!

Voor wie het nog niet gezien had, we zullen in 2019 de beurzen Rail en Ontraxs een keertje overslaan. (Tijdens Houten, op 9 maart, zijn we wel aanwezig.)
Maar dat heeft zeker ook een mooie kant. Want in ons atelier worden meters gemaakt!
En hoe die er uit kunnen zien?.. Laten we je hierbij alvast een inkijkje geven...

Afbeelding

Station Gilze Rijen zal dit jaar een eigen thema krijgen en dan daarmee verhuizen uit het huidige stationsplein thema.
Daarnaast blijven we ook nog iedere maand "gewoon" nieuwe dingen maken. Dus reden te over om het een en ander in de gaten te blijven houden.

Tot snel!


Love to build realistic... ...let's be kind.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door erik-n-fan »

😍Ge-wel-dig wat gaaf Mark!😍


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Hoontje »

Nah, ik vind het niet zoveel. ;) :lol:

Echt heel tof! Ben benieuwd naar de verdere uitwerking van het thema.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Tijd voor een nieuw gebouw bij de Gasfabriek

Het Markenburg thema Gasfabriek, dat volledig naar het voorbeeld is van de gasfabriek in Eindhoven, begint langzaam maar zeker steeds verder compleet te raken. Nieuw deze maand is het Zuiverhuis, in werkelijkheid onderdeel van gebouwcluster 5. Het Zuiverhuis was de eerste stap nadat het ruwe gas werd gewonnen, door verstikking van steenkool. Het ruwe gas zat nog vol met teer, ammoniak, koolmonoxide en andere stoffen die niet goed voor de mens zijn. Die stoffen werden in het zuiverhuis, zo veel als toen mogelijk, uit het ruwe gas gefilterd. Inmiddels is het tot monument benoemde complex aan een tweede leven begonnen. Zo wordt het momenteel omgebouwd tot broedplaats voor startups en woonruimte. Het momenteel 2 verdiepingen tellende industriële pand, is een echt veelzijdig gebouw dus.

Voor de liefhebbers: Gebouwcluster 8 is al compleet en gebouwcluster 5 is op de Cokesruimte na inmiddels ook compleet. Gebouwclusters 5 en 8 samen vormden de gasfabriek van Eindhoven, maar op de modelbaan zijn de gebouwen uit de diverse clusters ook prima afzonderlijk van elkaar inzetbaar.

Op de foto's zien we ook de onlangs uitgebrachte ronde boombakken met zitrand. Samen een mooie aanzet tot een fraai binnenstedelijk tafereeltje.

Afbeelding
Voor meer info en foto's, klik op bovenstaande foto.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Bouwe »

Goed bezig Mark !


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Hoontje »

Erg mooi weer!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Markenburg onderzoekt.

Markenburg onderzoekt de mogelijkheden rond het maken van (modulaire) maquette- modelbaan ondergronden.
We hebben immers al een omvangrijk scala maquettebouw en modelbouw objecten, maar voor nu is de vraag nog; waar zet je die op neer? Daar hebben we inmiddels ideeën over! We denken aan modules die hard zijn van buiten en relatief “zacht” van binnen. Goed bestand tegen eventueel transport, maar tevens heerlijk te modelleren voor details als slootjes, dijken en vele andere landschappelijke oneffenheden.
Resultaten tot op heden, van maanden ontwerpen, ontwikkelen en testen zien er als volgt uit:

Afbeelding

Wat zit er al in het huidige ontwerp:
- Modules van 250 x 250mm oppervlakte en veelvouden ervan. Tot max. afmetingen van 1000 x 1000mm oppervlakte.
Niet alleen vierkant, maar ook alle vormen van rechthoeken binnen bovengenoemd stramien.
- De optie om iedere module, groot of klein te voorzien van poten. Momenteel met een max. hoogte van 1m tussen bovenkant vloer tot bovenkant moduleoppervlak.
- Mogelijkheden om etages onder elkaar aan te brengen, zoals schaduwstations.
- Klimspiraal module
- Draad en stekker doorvoermogelijkheden, tussen modules onderling
- Opties voor achterwanden en frieslijsten
- Alle onderdelen kennen de perfecte passing door de nauwkeurigheid van de lasersnijtechniek.
- Bij het opbouwen van een module is voorboren niet nodig. Er is ook geen ander elektrisch gereedschap nodig. Wel nodig is een eenvoudige schroevendraaier voor enkele schroeven en e.v.t. een imbus voor het koppelen van modules onderling.
- Frame en randen zijn van multiplex. De (kern)oppervlakten zijn van “hardschuim”.
- Rails en andere attributen zijn verlijmbaar op het hardschuim.
- Hardschuim kan desgewenst vervangen worden zonder het frame weg te hoeven doen.
- Het “Maaiveld” zal eenvoudig ophoogbaar worden.
- Hardschuim is op diverse manieren eenvoudig bewerkbaar. Dat maakt landschapsbouw al snel een stuk dynamischer. Denk aan het eenvoudig maken van slootjes, rivieren/ kanalen, plassen, meren en andere wateren, dijken, landhoofden en andere taluds, tunnels, (bouw)putten, hellingen, glooiingen en vele andere landschappelijke oneffenheden.

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Laat het ons weten!


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Hoontje »

Ha Mark, mooi avontuur. Vraag, heb je ook de optie dat je hardschuim bestelt wat bv 5 cm boven de bakrand uitkomt? Zodat spoordijken etc ook boven de rand uitkomen? Of is dat al de bedoeling?

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door WilcoV »

Dacht hetzelfde als Hoontje, leuk en heel wenselijk dat je zoals ik lees zaken kan uitsnijden enz. Echter als ik de bak zelf als 'maaiveld' kies en vervolgens boven het maaiveld uit wil is het mooi als er uitbreidingen zijn die je er op kan werken zoals dijken enz. Ik zou dan bijvoorbeeld eerder opteren voor uitbreidingen zoals dijklichamen, hellingen enz, die je op deze modules kan aanbrengen in plaats van het 'maaiveld' bijvoorbeeld 5 cm omhoog brengen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door FidOo »

my 2 cents heren. Ook dat was mijn precieze gedachte.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Robert_N-Nm »

Dat ziet er gelikt uit. Inderdaad zouden een aantal bakvarianten wel eens interessant kunnen zijn, de vlakke bak zoals hier is leuk voor bebouwing en 'relatief' vlakke landschappen, maar voor een Limburgs heuvelland (of erger dan dat) is her minder geschikt tenzij er boven gaat of een lagere zijrand hebt.

Al enige indicatie van de prijsstelling??


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Allereerst dank voor alle reactie tot nu toe.

Bedragen worden nog berekend. Scherp inzetten is het doel. Maar aangezien we hier ook te maken krijgen met partners in het productieproces, is het rekenwerk iets complexer dan regulier.

Hoogtes
De bedoeling is dat de bak op de foto de basis vormt. Je kan met de "basis module" al 4cm (ofwel 640 1:160 schaal centimeters) "de diepte" in. Daar bovenop kan je met vooraf op maat gemaakte hardschuim platen zo ver de hoogte in als je wilt. Dat kan je vervolgens lokaal doen, maar ook zal het mogelijk worden om module breed het maaiveld te verhogen. Zoals het nu is bedacht zal het hoogteverschil in stapjes van 2 cm (ofwel 320 1:160 schaal centimeters) plaats kunnen vinden.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door WilcoV »

Ik lees vooraf op maat gemaakt hardschuim om de hoogte in te gaan, wat bedoel je daarmee?
Ik kan me 2 varianten voorstellen.
1) je besteld wat je wil en dat wordt op maat gemaakt (veelal iets duurder doordat er meer maatwerk geleverd wordt)
2) er worden basis modellen gemaakt voor spoordijken (eventueel verschillende hoogten, enkel spoor, dubbel spoor enz), helling enz. (veelal iets goedkoper aangezien er vooraf op maat gemaakte aantallen kunnen worden gemaakt).
Op maat maken op bestelling is wel mooi, maar aan de andere kant creëer je met deze vorm een standaard voor modules die ook voor beurzen gebruikt kan worden. Indien men dan door verschillende personen gemaakte modules wil koppelen is standaard, dus basis modellen met advies voor afstanden e.d. weer heel leuk. Ik zie wel mogelijkheden om hiermee te komen tot een N-spoorforum modulebaan om gezamenlijk met diverse leden te maken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Wat we bedoelde met op maat gemaakte hardschuim delen, zijn delen die door ons op maten van b.v. 250 x 250mm of 500 x 500mm gemaakt worden. Die delen kan je dan zo op je module plaatsen, en zijn daarmee dan ook precies even groot als de oppervlakte van je module. Simpel, eenvoudig en geen gedoe om netjes recht te zagen, want dat hebben wij dan al voor je gedaan.

Dus als je uitgaat van een Markenburg module heb je een houten frame met standaard 4cm schuim tot bovenkant houten rand.
Daarbovenop kan je door ons op maat gemaakte hardschuim delen plaatsen om het maaiveld te verhogen.

Maatwerk hardschuim delen, anders dan bovengenoemde maten, kan ook. Maar zoals je terecht al aangeeft is maatwerk ook altijd iets minder voordelig. Verder moeten we wel weten dat met name de lasersnijder niet onder andere hoeken dan 90 graden kan snijden. Dus taluds zijn sowieso een uitdaging om vooraf met deze machines te fabriceren.
Verder durf ik me in dit geval wel de vraag te stellen of maatwerk met hardschuim wel zo aantrekkelijk is.
- Want een talud, sloot of ander landschappelijk fenomeen maken is super snel met de hand te doen. Met de machine is dat niet sneller te doen.
- Een landschappelijk element als een talud of sloot hoeft ook niet perfect recht te zijn, vaak zelfs liever niet perfect recht. Dus ook daar is het maatwerk met de machine niet vaak in het voordeel.

Een heel ander verhaal is het maatwerk maken van complete modules. Dus maatwerk houten frame met passende delen hardschuim er in.
Dan is maatwerk wellicht wel interessant omdat met name een houten frame niet even snel met de hand in een andere vorm te veranderen is.
Plus dat de houten frames bij voorkeur wel kaars recht moeten zijn, zodat ze strak tegen elkaar geplaatst kunnen worden.
Dus hoewel we met de Markenburg modules op het 250 x 250mm stramien al proberen om zo veel mogelijk verschillende situaties te kunnen bewerkstelligen/ zo breed mogelijk inzetbaar te maken, kan maatwerk hier wel een interessante optie zijn.

Tot slot vind ik het wel heel goed om hier gezamenlijk, zoals hier op het forum, over na te denken. We zijn nu immers nog bezig om het systeem zo veelzijdig mogelijk te maken en dan is alle input goed om te toetsen of we op de goede weg zijn.

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door WilcoV »

Duidelijk, ik denk dat dit soort zaken heel persoonlijk zijn. Voor een thuisbaan, zijn de bakken op zich voor mij niet zo interessant, wel de losse hardschuim delen. Dit vooral omdat ik zelf het onderstel van mijn baan op maat voor de ruimte maak waarin de baan is ondergebracht. De modulebakken zou ik persoonlijk vooral interessant vinden voor transportabele modulebanen en daarbij is juist een standaard weer heel interessant, ook in de opbouw, waarbij ik uiteraard erken dat opbouw zelden perfect recht is. Hierbij zouden wel wanden met een standaard opbouw interessant kunnen zijn voor een correcte aansluiting van de bakken, zeker als je een modulebaan met meerdere personen zou maken.

Ik denk wel dat je hiermee naar de toekomst een interessante standaard op de markt kan brengen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 752
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door mmhajvth »

Volop in beweging!

Enkele weken geleden konden we voor het eerst iets vertellen over de ontwikkelingen rond de modulaire ondergronden. Tests en ontwikkelingen zijn nog in volle gang. Zo illustreert ook onderstaande foto. Het plan in het kort is om met de modulaire ondergronden gemak en comfort te bieden voor vrijwel ieder modelbaan type. Daar horen ons inziens ook klimspiraal mogelijkheden bij, die we nu volop aan het testen zijn.
momenteel werken we hard aan:
- De toelichting modulaire ondergronden, waarin we alle basis principes en mogelijkheden op hoofdlijnen uitleggen.
- Handleidingen, Die hulp zullen bieden bij het opbouwen van de modules. (Al zal het opbouwen over het algemeen als heel eenvoudig ervaren worden, is onze verwachting)
- Grondig testen van de fysieke onderdelen en modules.
- Opbouw en uitwerking van het assortiment rond de modulaire ondergronden.

Ontwikkelingen en beurzen
Tijdens Ontraxs zullen we een exemplaar van een modulaire ondergrond bij ons hebben, zodat ook die met zowel de ogen als handen bekeken kan worden. Ook zal tijdens de beurs de toelichting op de modulaire ondergronden al in te zien zijn.
Dus wil je meer weten? Zoek ons dan op bij Ontraxs (14- 16 maart), of al tijdens de beurs in Houten op 9 maart.

Afbeelding
De foto toont een close up van de Markenburg klimspiraal module, die straks in het modulaire ondergronden thema opgenomen zal worden.
Voor de oplettende kijker is te zien dat:
- De klimspiraal in N schaal ruimte bied voor 4 sporen. Waarbij de hartlijnen al zijn ingegraveerd in de spiraaldelen.
- De klimspiraaldelen eenvoudig koppelbaar en stelbaar zullen zijn waarbij het dus ook eenvoudig mogelijk wordt om hoogtes en stijgingspercentages naar wens aan te passen.
- Alle lastige klussen al door Markenburg gedaan zijn. Er hoeft dus niet meer gezaagd, afgemeten of (voor)geboord te worden.

Interessant detail:
Lasersnijden is eigenlijk op gecontroleerde wijze met flinke verhitting materiaal wegbranden in lijntjes vormen.
Bij dat proces komt wat roet en rookaanslag vrij. Natuurlijk is met de juiste instellingen, het effect te minimaliseren. Maar zeker bij dikkere materialen, zoals hout, is het nooit helemaal te voorkomen. Roet en rookaanslag vind je in principe altijd op en direct om de snijvlakken. De eventuele aanslag is eenvoudig verwijderbaar met een droge doek of handveger.
Natuurlijk kan het voorkomen dat wat roet ook op de lichtkleurige hout oppervlakten terecht komt door bijvoorbeeld "vieze" vingers.
Wat blijkt is dat deze "roet vingers", zoals we ze maar even noemen, met groot gemak zijn weg te gummen met een normale gum. Handig!
Dat geld ook voor het grootste deel van roet en rookaanslag op de achterkanten van onderdelen.
Nu nog gummen voor het moment we foto's maken, i.p.v. er na. ;-)

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Markenburg bouwt verder

Bericht door Hoontje »

Intrigerend product Mark. Ik wacht de verdere ontwikkeling af!

Groetjes


Hoontje


Plaats reactie