Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door martindomburg »

Als je gewoon netjes soldeert kan je de draden gewoon aan de zijkanten van de sporen solderen, de kans op vervorming is nu aardig groot.

Ik merk dat veel mensen naar diverse oplossingen zoeken van problemen die eigenlijk niet bestaan maar verzonnen worden :D. Eigenlijk snap ik de hele vraagstelling niet waarom er door veel mensen zo moeilijk gedaan word. De Peco wissels hoeven geen speciale behandeling, enkel een behandeling met beleid.

Ikzelf soldeer de draden gewoon aan de voet en het hart en maar de scheidingen gewoon wat verder van het hartstuk. Als je de draden netjes en plat soldeert en de isolatie in het hout laat wegvallen zie je na het behandelen van de sporen en ballast er helemaal niets meer van. Grote voordeel ervan is dat je de wissels strak en vlak kunt leggen, vervolgens de draden eraan soldeert en als laatste de inkepingen slijpt met een dunne slijpschijf. Voor de weggehaalde bielzen heeft Peco inlegdelen in het assortiment.

Als je vervolgens de servo en het relais goed instelt (kan zowel met een OC32 als met een DR4024 zonder problemen) dan heb je nooit last van sluiting. Ik snap de beredenering van Joost dat hij niet afhankelijk wilt zijn van timing, persoonlijk ben ik het tegenovergestelde van mening. Afhankelijkheid van de timing is een keuze, maar ikzelf heb nog nooit problemen gekend met de timing.

my 2 cents


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Willempie »

Wim H schreef: 15 mar 2019 13:46 Hallo Erik,

Je kunt de draad voor het puntstuk ook gewoon aan het eind solderen, dan hoef je geen dwarsliggers weg te halen. In de foto hieronder zie je waar precies (de grijze draad helemaal links):

Afbeelding

NB ik heb de railstaven van het wissel wel doorgezaagd, en dus ook extra draden gesoldeerd (rood en bruin) maar dat is dus niet perse nodig. De grijze is voldoende.

Groet, Wim
Sorry hoor dat ik het zeg, maar wat een geknoei.

Groetjes



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door FidOo »

Ik heb het exact zo gedaan als dat Wim H het heeft gedaan. Ik vind het maar weinig extra geknoei, die draden moeten er toch aan, het enige wat je extra doet is de 2 draden (rood en bruin) ook aan de 2 binneste railstaven solderen ipv de alleen de buitenste en je dremel door het hartstuk heen halen. (effectief maak je zo een unifrog wissel)
Als je niet de servoswitch van Rosoft gebruikt is dat naar mijn mening het meest bedrijfzeker.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Wim H »

Dat mag je best zeggen hoor Wim :) Maar wat is er precies voor geknoei aan?
Ok, ik geef onmiddelijk toe dat ik geen ster ben ik solderen. Maar dat hoeft ook niet. Dit zit aan de onderkant en daar zie je dus niets van.
De soldeerverbinding is goed (electrisch en mechanisch).
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?

Bericht door Wim H »

martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Als je gewoon netjes soldeert kan je de draden gewoon aan de zijkanten van de sporen solderen, de kans op vervorming is nu aardig groot.
Hoi Martin,
Ik wil perse geen draden aan de zijkant van de spoorstaaf solderen, omdat ze dan zichtbaar zijn. Als je een ster bent in solderen, zal dat geen grote klodder soldeer geven, maar het is altijd te zien (met name op foto's). Aangezien ik zeker geen soldeerster ben (understatement), heb ik nog een extra reden om de draden aan de onderzijde te solderen. :mrgreen:
De kans op vervorming valt wel mee. Her en der is er bij mij wel een stukje van een dwarsligger gesmolten, maar aangezien dit aan de onderkant van het wissel is, valt dat later niet op. Na het ballasten is het sowieso volledig aan het zicht onttrokken.
martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Ik merk dat veel mensen naar diverse oplossingen zoeken van problemen die eigenlijk niet bestaan maar verzonnen worden :D.
Het was voor mij geen verzonnen probleem. Ik had zelf geen ervaring met Peco (of uberhaupt 2 rail, zie ook mijn eerdere antwoord in dit draadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 10#p185083 ).
Ik heb dus her en der op internet rondgeneusd. De meningen zijn verdeeld. Ik wilde het zekere voor het onzekere nemen, dus heb ik mijn wissels doorgezaagd. Een nadeel is er niet, behalve dat het ietsje meer tijd kost. Omdat ik maar 4 wissels heb, boeit dat voor mij dus niet :lol:
martindomburg schreef: 15 mar 2019 14:18 Als je vervolgens de servo en het relais goed instelt (kan zowel met een OC32 als met een DR4024 zonder problemen) dan heb je nooit last van sluiting. Ik snap de beredenering van Joost dat hij niet afhankelijk wilt zijn van timing, persoonlijk ben ik het tegenovergestelde van mening. Afhankelijkheid van de timing is een keuze, maar ikzelf heb nog nooit problemen gekend met de timing.
Maar hier ga je er dus van uit dat iedereen de wissels met een servo (en decoder) omzet. Ik zet ze (net als veel anderen) analoog om. Met een Conrad relais. Anderen doen het met de hand (mechanisch, dus met een trekstang vanaf de voorkant van de baan). Dan moet je er zeker van zijn dat het omschakelen van het puntstuk op het juiste moment gebeurt. Niet te vroeg, niet te laat. Om die reden wil ik dus - net als Joost - onafhankelijk zijn van timing.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg dus niet dat doorzagen perse nodig is! Ik heb er alleen zelf (weloverwogen) voor gekozen om het wel te doen.

Groet, Wim

Bij een uitbreiding van mijn modelbaan zal er een stationnetje komen waar ik 8 wissels nodig heb. Misschien dat ik die op een andere manier ga aansturen. Met de ASB bijvoorbeeld. En dan is doorzagen niet nodig.


Plaats reactie