New 'kid'in town

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

New 'kid'in town

Bericht door fenix »

Hallo allemaal,
Mijn naam is Fenna en ongeveer 30 jaar geleden was ik tijdens mijn studie ook begonnen aan N spoor modeltreinen. Destijds had ik me aardig verdiept in de toenmalige techniek. Om een beetje het tijdsbeeld te geven: analoog rijden was de standaard en hier en daar begon de digitalisering door te breken en de merken waren nog hun eigen merk.

Al snel was mijn affiniteit bij duitse enkelsporige zijlijnen met gemengde stoom/diesel tractie. Hoewel er wat uitstapjes waren naar electrische tractie, groeide mijn treinen bestand ook in die richting.
Een baantje om op te rijden ... hmmm tja .. ahum .. ;) het ondergeschoven kindje :(

Anyway na jaren stilstand wordt het tijd om daar dus iets aan te doen en daarvoor heb ik een oud idee nieuw leven ingeblazen. Of beter gezegd het stof eraf ;)
De oppervlakte om op te werken is 120x50 cm en moet plaats bieden aan een eindstation met omloopspoor en een aftakspoor naar de goederen loods. Het andere eind van de lijn is een schaduw station waar een stuk of wat treinen kunnen worden opgesteld. Het rollend materieel: stoom: 1x80, 1x81, 1x98. Diesel: 1xköf2, 1x261 1xvt75 (met bijwagen) verder nog de nodige 2 assige rijtuigen en goederenwagons om treinen samen te stellen. De 261 is een standby loc voor als er (gefingeerde) storing is aan een stoom loc

Kleiner schalen is compromissen sluiten, dus de maximale treinlengte is 30cm. Met deze maximale treinlengte kan ik met wat fantasie ook als grapje nog mijn wadloper af en toe laten zien.

De hele handel voorzien van een dcc decoder (de huidige ongeveer standaard, hier wil ik niemand voor het hoofd stoten of een analoog/digitaal discussie aanslingeren, het is slechts mijn indruk en eenieder is volledig vrij om te rijden zoals het bij de persoon zelf past) is inmiddels technisch mogelijk (ook bij de köf2 van Arnold), maar gezien de omvang van het wagenpark iets om even achter de oren te krabben, want niets daarvan is ook maar voorzien van enige voorbereiding op digitaal, dus daar liggen wel wat kosten en uitdagingen. Dan daarbij nog de centrale, bezet detecties wisseldecoders, software licenties en wat er nog meer bij komt kijken, zie ik een kostenplaatje van een slordige €500,- Best geld om een paar oude treintjes te laten rijden. Dat geld stop ik liever in de versnellingsbak van mijn oude landrover.

Blijft over om analoog te rijden. Dat is me ook weer een beetje te flauw ;) (zie ook weer de eerdere noot dat ieder vrij is om te rijden zoals het bij de persoon past)

Het schaduw station heeft 100x30 cm beschikbaar en daarop moet ruimte zijn om 4 of 5 stammetjes op te stellen en te rangeren (er zijn stammetjes waar de loc moet omlopen en er zijn stammetjes die zo kunnen pendelen). Voor uitgebreide wisselstraten is geen ruimte! Voor deze uitdaging zag ik de oplossing in de Faller segment draaischijf. Een segment draaischijf waar een hele stam op past (zoals eerder gezegd maximale treinlengte=30cm), past achter een omloop sectie wel in die beschikbare 100cm lengte. Met een offset uit de rand, kan ik ook een extra spoor leggen langs de draaischijf, zodat ik eventueel in de toekomst dit schaduw station ook nog kan passeren naar een andere module.

De uitdaging die ik me stel: het schaduw station functioneert als een black-box waar het omlopen (indien van toepassing) automatisch gaat een waar ik 'met een druk op een knop' een trein klaar zet die naar voren mag komen. Ook wil ik automatisch een dienstregeling kunnen draaien en als ik een storing fingeer voor een stoomloc dat dan automatisch de 261 voor het betreffende stammetje komt te staan.

Er ligt dus wat automatiseringswerk ....
Hiervoor denk ik aan een raspberry-pi V3 B. Deze computer omdat die bij uitstek geschikt is voor I/O geneuzel en draait op linux (waar ik aardig in thuis ben) De V3 B heeft genoeg onboard geheugen om een database te draaien die het belangrijkste rekenwerk gaat doen om bij te houden wat er waar aan de hand is op de hele baan. Aangezien het materieel analoog is, gaat dat op basis van 'dead reckoning'. Voor de pi ligt er ook genoeg spul op de plank om tamelijk kosten effectief (Het budget voor de electronica is €150,- tot €200,-) mijn uitdaging aan te gaan.

Voor de bediening wil ik een traditioneel bedien tableau met drukknoppen, lampjes en rijregelaars

Tot zover deze uitgebreide introductie :)
groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: New 'kid'in town

Bericht door maarten »

Welkom Fenna! Bedankt voor de inderdaad uitgebreide introductie. ;-) Heb je al een idee hoe je de baan'spanning' gaat sturen? Ga je dat met PWM doen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Zelfbouw is eigenlijk altijd wel interessant en mocht het niet lukken, met Dinamo kun je 'digitaal' (en computer gestuurd) rijden met analoog materiaal. Nou ja, het is blokgestuurd en het systeem weet of er een analoge of digitale lok door het blok rijdt en zal dat blok dan ook als zodanig aansturen. Je rijdt dan met analoog en digitaal door elkaar. Nee, niet goedkoop, maar wel erg handig voor mensen die wel digitaal willen maar nog (veel) analoog materieel hebben.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: New 'kid'in town

Bericht door Hans »

Hallo Fenna,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: New 'kid'in town

Bericht door Hoontje »

Hallo Fenna en welkom. Heldere introductie. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.


Veel plezier en ook hier op het forum natuurlijk!

Groetjes

Hoontje



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: New 'kid'in town

Bericht door Wablo »

Fenna,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, net als velen onder ons een herstarter in deze verslavende hobby, succes met de automatisering, ik heb indertijd met ruim 100 analoge locs gekozen voor Dinamo,
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: New 'kid'in town

Bericht door fenix »

maarten schreef: 05 apr 2019 17:56 Welkom Fenna! Bedankt voor de inderdaad uitgebreide introductie. ;-) Heb je al een idee hoe je de baan'spanning' gaat sturen? Ga je dat met PWM doen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Zelfbouw is eigenlijk altijd wel interessant en mocht het niet lukken, met Dinamo kun je 'digitaal' (en computer gestuurd) rijden met analoog materiaal. Nou ja, het is blokgestuurd en het systeem weet of er een analoge of digitale lok door het blok rijdt en zal dat blok dan ook als zodanig aansturen. Je rijdt dan met analoog en digitaal door elkaar. Nee, niet goedkoop, maar wel erg handig voor mensen die wel digitaal willen maar nog (veel) analoog materieel hebben.
Hallo Maarten,

Dank voor het welkom :)
Voor de baanspanning ontkom ik niet aan PWM. De start spanning voor mijn materieel is zodanig dat er gelijk al flink snelheid in zit ... niet waar ik op zit te wachten. Mijn lieve kleine köf maakt bijna een wheely als het op vlakke spanning begint te rijden....
Zou dat misschien ook te maken kunnen hebben dat het spul jaren heeft stilgestaan en nu weer aan de gang gebracht wordt?

Dinamo hou ik in mijn achterhoofd, dank voor de tip :) In essentie is mijn concept ook blok gestuurd rijden.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: New 'kid'in town

Bericht door maarten »

De leeftijd van je materieel is één ding, de staat van onderhoud is een (heel) belangrijke tweede. Olie en vetten kunnen in de loop der jaren gaan indikken/aankoeken. Dat levert extra weerstand op die overwonnen moet worden met een hogere baanspanning in dit geval. In principe hoef je ook maar zeer spaarzaam te smeren. Als de vorige eigenaar daar anders over dacht dan heb je kans dat er veel vervuild en aangekoekt smeermiddel in je lok zit. Maar ook bij spaarzaam smeren kan de boel na enkele jaren gaan uitharden en vastkoeken.

Daarnaast heeft ouder materieel vaak nog een 3 polige motor, die hebben vaak wat meer 'overtuiging' nodig om te gaan rijden. Zorgen dat alles schoon is en mooi soepel loopt en PWM doet de rest. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: New 'kid'in town

Bericht door Krab »

Welkom Fenna op het N - forum .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie