Polariteit plug van voeding voor roco booster

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Polariteit plug van voeding voor roco booster

Bericht door dwarsligger »

Kan iemand voor mij nameten waar de plus zit bij de roco adapter die bij de booster van de multimaus zit. Hoort de plus aan de buitenzijde van de plug of aan de binnenzijde. De plug die je in de booster steekt.

Stom genoeg niet gemeten voordat ik e.e.a. Van elkaar afhaalde om door een aantal gaatjes te halen.

Alvast bedankt.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Polariteit plug van voeding voor roco booster

Bericht door Harri »

Staat er op de trafo (of plug) zelf geen teken wat de plus en min is? Zou eruit moeten zien als een C met een cirkeltje erin.


DB diesels, tijdperk IV

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Polariteit plug van voeding voor roco booster

Bericht door dwarsligger »

Inderdaad het staat op de trafo. De 50VA bloktrafo niet, maar op de 36VA wel.

Pin is de plus, buitenzijde is de min.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Polariteit plug van voeding voor roco booster

Bericht door Willempie »

Stom genoeg niet gemeten voordat ik e.e.a. Van elkaar afhaalde om door een aantal gaatjes te halen.
Maakt toch niet uit waar die zit, aan het draadje tussen de trafo en aan de plug verandert toch niets als je hem los trekt.



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Polariteit plug van voeding voor roco booster

Bericht door dwarsligger »

Wim,

Ik heb de plug van de originele trafo afgeknipt en met een meanwell voeding verbonden. Dat werkte altijd goed, maar ik heb de draden nu netjes weggewerkt en daarvoor moest het door een klein gaatje waar de plug niet doorheen paste.

Dus nu had ik de draden losgehaald van de trafo en niet opgeschreven welke draad aan de plus moest en welke aan de min.

Op de originele 36VA trafo stond hoe eea aangesloten moest worden. Buitenzijde van de plug op de min van de trafo en binnenzijde plug aan de plus.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Polariteit plug van voeding voor roco booster

Bericht door FidOo »

Zo'n plug is altijd! Buitenzijde min en binnenzijde plus. Heeft met aanraakveilig te maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Polariteit plug van voeding voor roco booster

Bericht door Harri »

Is dat zo??
Ik heb wel eens zo’n universeel ding gehad met losse pluggen en daar zaten volgens mij welke bij die juist wel de min aan de binnenkant hadden (waarom zou het dan ook op elke plug staan?). Ook ligt de binnenkant volgens mij niet verdiept, dus kun je alsnog met vinger bij het metaal van de plus.
Een 9V blokbatterij en de 12V accu van mijn motor kan ik ook rustig net mijn vingers aan de pluspool komen, dus het aanraak veilig bij zo’n trafootje snap ik dan niet helemaal.


DB diesels, tijdperk IV
Plaats reactie