grappig

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

grappig

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

in onderstaand filmpje ter hoogte van 3.10 zitten een paar treinen met een grappig effect van imitatie vonken langs zogenaamde bovenleiding.

vraag me af of zoiets hier te koop zou zijn om na te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=bGrr4fkrQds

noor de rest veel van hetzelfde.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: grappig

Bericht door Overdijk »

Is denk ik heel makkelijk zelf te maken.
Zo te zien zijn het kleine ledjes die bovenop de panto`s zijn geplakt.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: grappig

Bericht door FidOo »

Dit is inderdaad een blauwe smd led die tussen de stroomafnemers van de pantograaf is geplakt. Door deze aan te sluiten op een decoder en daar een random knipper effect in te stellen is het effect inderdaad die vonk imitatie.
Leuke gimmick inderdaad.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: grappig

Bericht door janiegein »

Ha Joost,
wat dan aan mijn lekenverstand verteld dat dit dus weer alleen voor de digitale hobbyist is weggelegd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: grappig

Bericht door mini rijder »

Er bestaan printjes waarmee je laslicht kunt simuleren. Deze zijn analoog, maar ik weet niet of deze in een n-spoor lok zijn in te bouwen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: grappig

Bericht door janiegein »

ja ja zo,n printje lijkt leuk maaaar zal dus ook werken als trein stilstaat en dan onlogisch staat te vonken lijkt mij.

ik dacht zelf inderdaad aan een ledje maar dan met soort niet stabiel sleepcontact die af en toe contact maakt met de rails maar dat zal wel weer een foute gedachte zijn gezien de kwetsbaarheid van de ledjes die meer dan een paar volt zullen krijgen en dus met de nodige weerstanden beveiligd zouden moeten worden. maar lijkt me wel een leuke uitdaging om te maken maar dan niet eerder dan dat ik niets meer kan doen op de baan dan verder opleuken en dat zou nog weleens over een heeeeeele lang poos aan de beurt kunnen komen :mrgreen:

maar achtergrond gedachte was meer het delen van iets wat ik grappig vond en daarover ging nadenken. :idea:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: grappig

Bericht door maarten »

janiegein schreef: 09 jun 2019 11:23 ja ja zo,n printje lijkt leuk maaaar zal dus ook werken als trein stilstaat en dan onlogisch staat te vonken lijkt mij.
Als het printje gewoon baanspanning krijgt niet, en aangezien jij analoog rijd Jan... ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: grappig

Bericht door janiegein »

dat zal allemaal wel kunnen maar als je zo,n laslicht printje bekijkt dan lijkt mij dat ook weer een onmogelijkheid omdat ergens onder een kap van welke loc in te bouwen.
http://www.modelspoorelektronica.nl/web ... ht-module/

tenzij je met eerste wagen na de lok waarin dit printje is weggewerkt via bedrading overbrengen naar de lok dat teweeg zal brengen.

maar dan nog zal het een heel prutswerk zijn omdat in ween wagon in te bouwen.

of dat dan digitaal of analoog is denk dat dat qua ruimte geen verschil maakt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie